Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras leipä, mitä olet syönyt? Kuka sitä teki, vai onko ihan kaupasta?

Vierailija
06.09.2020 |

Minkä viljan leipä? Muistoja?

Kommentit (417)

Vierailija
81/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki missä on tarpeeksi suolaa. Tämä suomalaisten käsittämätön suolapelko on johtanut siihen, että mikään leipä ei enää maistu miltään. No, onneksi voi tehdä omat leivät. Joitain kaupan paistopisteistä saatavia leipiä ei ole muokattu vielä pilalle.

Vierailija
82/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako joku muu Elannon häälimpun? Parasta ruisleipää ikinä!

Arvasin, että tämän täytyy jo löytyä täältä. Meillä oli kolme teiniä 70-80 luvun taitteessa, niin koulun jälkeen meni tuo puolikas kerralla. Sitä myytiin puolikkaina, kun oli niin iso limppu. Aivan huikean hyvää ruisleipää. Elannon leipomo oli siihen aikaan muutenkin paras leipomo. Toinen hyvä saman leipomon tuote oli eloleipä (rukiinen reikäleipä). Kun nuo hävisivät tarjonnasta, niin edes lähelle pääsi Uudenmaan herkun ruislimppu. Sitä sai kätevästi valmiiksi viipaloituna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätini omassa leivinuunissaan paistama, omaan taikinajuureen tehty täysjyväruisleipä! :P Siihen vielä lähifirman silavaista savukinkkua, oi että.

Kuka nyt tätäkin (ja muita) alapeukuttaa!? On siis minun naputtelema viesti.

Varmaan toi "silavainen savukinkku". Ei ole hyvä mainostaa syövänsä lihaa.

Vierailija
84/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotkalaisen Galette-leipomon Eestin leipä!

Vierailija
85/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nizzassa ostin chiabattaa. Raskalaiset osaavat tehdä erinomaista leipää... en tiedä, miksi ei suomalaisilta onnistu. Vai onko suomalaisten makumieltymys niin kummallinen, että tarjonta vastaa sitä? Voi olla!

Vierailija
86/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ei uskalla tehdä kunnon juurta vaaleaan leipään. Tekevät mieluumin leivästäkin pullaa. Se tietty säilyy pehmeämpänä, kun samaa leipää järsitään - anteeksi, mussutetaan - jopa muutaman päivän ajan!!

Vierailija
87/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risto Peltolan kauravuoka. Niin hyvää, että lapset syö paketin kerrallaan.

Vierailija
88/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako joku muu Elannon häälimpun? Parasta ruisleipää ikinä!

Muistaa. Äitini kaipaa sitä yhä. Itse en siitä lapsena ihmeemmin välittänyt, kuivahkoa. Herkkuleipiä olivat Elannon kaurakakku, ohrakas ja Mahtileipä. Söin joka päivä kokonaisen Mahtileivän tai pari noita muita (kaurasta tai ohrasta reikäleipä) Viola-sulatejuuston kera.

Nykyään omat leivät ovat parhaita. Viimeaikojen erikoisempi, josta tuli älyttömän hyvää: kastanja- ja tattarijauhoja, siemeniä, marjajauhetta ja öljyä, löysähkö taikina vuokaan.

Vierailija
89/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Savossa (en muista kylän nimeä) eräs maatalon emäntä tekee ruisjuuresta itse leipää ja myyvät sitten isännän kanssa kojussa tievarressa. Aivan mielettömän hyvää sekä uunituoreena, että hieman kuivahtaneena.

Vierailija
90/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon tekemä ruisleipä.

Jep, tämä. Lauantai-aamut mummolassa, mummo hyräili virsiä ja hiljalleen laittoi tulia uuniin ja taikinat tekeytymään. Nukuin tuvassa ja heräilin niihin ääniin, aamulla aikaisin jo 4 aikoihin. Mutta ei harmittanut. Lämpimän peiton alla sai jatkaa lepäilyä ja mummon hyräily oli ihanaa kuunneltavaa. Sitten mummo keitti riis'huttuu ja laittoi kahvin tulemaan pannuun. Kun ne oli valmista, miulle otettiin annos riisipuuroa kattilasta ja loput syrjään. Söin sen kanelin kanssa ja mummo laittoi myös aamu"kahvia" eli no maitoa jossa oli kahvia värin vuoksi vähän. Ja sokeria :D . Sit aloitettiin leipomiset. Kaulimen suhina kun mummo teki ensin karjalanpiirakat, ne paistettiin sit ensimmäisenä kun uuni oli valmis. Ruisleivät liinan alle valmiiksi ja ne paistettiin piirakoiden jälkeen. (ja lopuksi potti hautumaan; muikusta tai lihasta/kasviksista). En tiedä kumpi oli parempaa, tuoreet piirakat vai tuore ruisleipä voin ja tilamaidon kanssa. Molempia sai syödä <3.

Itse en osaa ruisleipää tehdä ja mummo on jo nykyään Taivaassa pääpiirakanpaistajana, mutta nykyään paras leipä ikinä on kauraleipä, jonka teen yön yli levänneestä takinasta valurautapadassa. Siinä on sitkeä rapea kuori ja mehevä sisus. Ohuina siivuina voin ja juuston kanssa, nam.

Oma paras leipämuisto on myös uunituore isomamman leivinuunissa taikoma hiivaleipä, ja itsekin olen just samanlaista sähköuunissa valurautapadassa, harmi ettei sinne ne riisipiiraset mahdu 😅 vaikka ihan ok tulee grillivastuksilla, uuni täysillä (myös hyvä pizzakikka jos on vaan pizzakivi!)

Valmisleivistä suosikki on Fazerin juureen leivottu patonki (ilmeisesti monen muunkin, koska lähikaupassa usein loppu) ja myös Jurmon saaristolaislimppu jos ei itse jaksa väsätä, päälle smetanaa, mätiä tilliä ja punasipulihaketta 😋

Rieskanäkkäri (?) missä poron kuva on myös jumalaista, sitä en edes yritä itse väsätä

Se rieskanäkkäri on parasta.

Vierailija
91/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vävyn tekemää saaristolaisleipää parempaa leipää ei voi olla olemassakaan.

Vierailija
92/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipomo Manna, Turku sekä leipomo Gryn, Turku

Aivan parhaat juureen tehdyt leivät, patongit ja sämpylät.

Mun suosikki on sellainen missä myös erilaisia pähkinöitä ja viikunaa :)

Ai niin, ja Kakolan leipomon croissantit - slurp!

Vierailija
93/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty vanhanajan kirnupiimärieska! Ei tarvitse kuin nokareen voita päälle! Avot, kun on hyvää! Harmi vain, että kirnupiimää on harvoin tarjoilla kaupoissa! Muista piimistä tehtynä puhutaan ihan eri rieskasta maun puolesta! 

94/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Meijerin eli HM:n hiivaleipä. Oli taivaallista. Nyt olen pyytänyt montaa leipomoa ottamaan hiivaleivän ja wienermunkit valikoimiinsa. Eivät ota, koska ovat niin "marginaalituotteita"!

Itse en voi leipoa, koska adun niin kylmässä talossa ettei voi nostattaa leipiä tai taikinaa, kuten ohjeissa neuvotaan. 😭

Vierailija
95/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viipurilainen kotileipomo Vääksyssä tekee ihania Vehnä-kaurapaloja. Niitä ei myydä meidän kotikaupungissa mutta kun käydään tuolla mökkeilemässä niin ei muuta syödäkään.

Ullan Pakarin ruisleipä on myös todella hyvää, samoin Marskin ruisleipä.

Vierailija
96/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin tekemä rieska.

Vierailija
97/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhosen luomuruisleipä Kerimäeltä! Sopivan hapan ja valmiiksi siivutettu ohueksi, nam.

Vierailija
98/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappeenrantalaisen leipomo Pullin ruislimppu🤗

Vierailija
99/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aroman Levain (Suomen paras leipomo voittaja, kausi 1)

Vierailija
100/417 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tasoissa ovat Ullan Pakarin sämpylät ja Jurmo-saaristolaisleipä. Noita tulee yleensä syötyä enemmän kuin mahaan mahtuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme