Bloggaajat ja tekijänoikeudet, taas kerran
Minulla ei ole mitään Pupulandian Jenniä vastaan; mielestäni hän on tavallista fiksumpi muotibloggaaja ja huomattavasti parempi kirjoittaja kuin useimmat kanssasisarensa.
Mutta on ihan pakko linkittää tämän jutun kommentteihin, joita jonkin aikaa sitten lueskelin:
http://www.lily.fi/blogit/pupulandia/ammattibloggaajan-tyopaiva
On täysin käsittämätöntä, että ammattibloggaajalla, joka työskentelee ison mediatalon alaisuudessa - ja jolla on entisestäänkin kokemusta media-alalta - voi olla noin hatara käsitys tekijänoikeuksista! Ja kaiken lisäksi vielä vänkää vastaan, kun hänelle huomautetaan asiasta.
Miten ihmeessä käytäntö voi olla samaan aikaan sekä laiton että hyvän tavan mukainen? Mikä perustelu se on olevinaan, että kaikki muutkin tekevät niin?
Kommentit (79)
Tekijänoikeus yksikertaistettuna: Valokuva on tuote/hyödyke jota myydän ja vuokrataan. Jos se varastetaan, on se sama kuin varastat Tillanderin kaupasta korun. Eli liiketoiminta ei ole kannataavaa jos myytävät tuotteet varastetaan.
Ja siitä joutuu edesvastuuseen.
Postaukseen on näköjään nyt lisätty tällainen pätkä:
"EDIT: Haluan kiittää kaikkia kommenttiosiossa keskusteluun osallistuneita. Syntynyt keskustelu on tuonut esiin tärkeitä näkökulmia ja problematiikkaa liittyen kuvien käyttöön ja niiden tekijänoikeuksiin blogeissa ja internetissä ylipäänsä. Tätä keskustelua on tärkeää käydä.
Laki on tekijänoikeusasioissa yksiselitteinen ja luvatta toisen ottamia kuvia ei saa käyttää - ei edes, vaikka merkitsisi kuvien yhteyteen niiden lähteet ja linkin tekijän sivuille. Olen toiminut väärin ja olen päättänyt muuttaa toimintatapojani. Minun olisi pitänyt herätä jo aiemmin ymmärtämään se, että en saa julkaista muiden omistamia kuvia kysymättä siihen etukäteen lupaa ja myönnän, että olen tehnyt virheen ja toiminut tässä asiassa ajattelemattomasti. Tulevaisuudessa julkaisen vain itse ottamiani kuvia tai kuvia, joiden julkaisemiseen minulla on tekijän/omistajan lupa.
Olen poistanut tässä jutussa aiemmin olleet kuvat ja korvannut ne itse ottamillani kuvilla."
Eli ellei jotain pahaa, niin jotain hyvääkin! Eiköhän Jennin näyttämän esimerkin siivittämänä moni muukin nyt heräile näihin tekijänoikeusasioihin.
Pakko silti sanoa, että täällä vauvapalstalla ja jutun kommenteissa vallitseva lynkkausmeininki on minusta todella vastenmielistä, vaikka asia onkin tärkeä. Veikkaan, että aika moni teistäkin on syyllistynyt tekijänoikeusrikkomuksiin esimerkiksi Facebookissa, koska asiahan ei todellakaan koske vain blogeja eikä varsinkaan vain tätä kyseistä blogia. Hyvä silti, että tästä puhutaan ja toivottavasti keskustelulla saadaan myös muutosta aikaan.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 10:19"]
Pakko silti sanoa, että täällä vauvapalstalla ja jutun kommenteissa vallitseva lynkkausmeininki on minusta todella vastenmielistä, vaikka asia onkin tärkeä. Veikkaan, että aika moni teistäkin on syyllistynyt tekijänoikeusrikkomuksiin esimerkiksi Facebookissa, koska asiahan ei todellakaan koske vain blogeja eikä varsinkaan vain tätä kyseistä blogia. Hyvä silti, että tästä puhutaan ja toivottavasti keskustelulla saadaan myös muutosta aikaan.
[/quote]
Vauvapalstasta en tiedä, mutta tuon jutun kommenteissa oli kyllä lynkkausmeininki todella vähissä minun mielestäni. Ne muutamat kärkkäät kommentoijat olivat ainakin enimmäkseen itsekin valokuvaajia, joten tekopyhyydestä heitä tuskin voi syyttää.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 11:00"]
[/quote]
Vauvapalstasta en tiedä, mutta tuon jutun kommenteissa oli kyllä lynkkausmeininki todella vähissä minun mielestäni. Ne muutamat kärkkäät kommentoijat olivat ainakin enimmäkseen itsekin valokuvaajia, joten tekopyhyydestä heitä tuskin voi syyttää.
[/quote]
No vauvaupalstalta tuskin voi muuta odottaakaan kuin asiattomuuksia ja tässä tapauksessa asiaankuulumattomuuksia. Miten bloggaajan ulkonäöllä on mitään tekemistä tämän kanssa?
Kommenteissa keskustelu on näyttänyt olevan suurimmaksi osaksi asiallista, mutta kyllä siellä on useissa viesteissä minusta yhden ihmisen niskaan kaadettu melkoiset patoumat asiasta, joka on koko maailmanlaajuinen ongelma. Taisi nyt tämä yksi onneton bloggaaja joutua kärsijäksi kaikista maailman vääryyksistä, koska on omalla nimellään ja kasvoillaan helppo kohde.
Jennille hatunnosto! Fiksu bloggaaja ottaa vastaan myös kritiikkiä.
Jenniltä kaikin puolin hyvä ja asiallinen päätös. On ihan totta että täällä on helppo anonyymina viisastella vaikka varmaan moni meistäkin on joskus facebookissa tai muualla kuvia lainaillut ja jakanut. Minäkin olen niin tehnyt. Suosittu ammattibloggaaja on tietenkin ihan eri mittakaavassa esimerkkinä lukijoilleen. Ammattimainen suhtautuminen tekijänoikeuksiin nostaisi minusta bloggaajien arvostusta myös muuten.
Miten kukaan voi luulla että valokuvaajan nimen mainitseminen riittää ja tekee valokuvaajan kiitolliseksi? Kuvan tekemiseen suunnittelusta käsittelyyn on mennyt hyvin monta työtuntia, ja mukana on yleensä työtiimi muutakin jengiä. Valokuvaajan täytyy palkallaan maksaa sekä normaali eläminen että niitä kivoja kuvia ottaakseen ylläpidettävä käytössä kuluvaa elektronista kalustoa. Ne ovat asioita jotka maksetaan rahalla, siinä ei joku nimen mainitseminen auta yhtään mitään. vai voiskohan joku tulla rakentamaan mulle talon ilmaiseksi kun niin tykkää rakentaa, mä kyllä mainitsen tekijän nimen sitten.
Lilyn Sara K. näköjään lainailee ihan autuaasti Vogueiden kuvamatskua. Kyseessä ei oo ees muotiblogi vaan joku tällainen "näin tulemme paremmiksi ihmisiksi" -hymistely.
bloggaajat ja kaikki muutkin, kannattaa tutustua CC-lisensoituihin kuviin. Niitä on paljon esim. Flickrissa ja kuvaaja on ne sinne ladatessaan antanut suostumuksensa niiden käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 12:19"]
Lilyn Sara K. näköjään lainailee ihan autuaasti Vogueiden kuvamatskua. Kyseessä ei oo ees muotiblogi vaan joku tällainen "näin tulemme paremmiksi ihmisiksi" -hymistely.
[/quote]
Mutta se onkin Sara K. Normaalit säännöt eivät koske Sara K:ta. Sara K lainaa mitä haluaa, koska universumi antaa siihen luvan.
Postaukseen on näköjään nyt lisätty tällainen pätkä:
"EDIT: Haluan kiittää kaikkia kommenttiosiossa keskusteluun osallistuneita. Syntynyt keskustelu on tuonut esiin tärkeitä näkökulmia ja problematiikkaa liittyen kuvien käyttöön ja niiden tekijänoikeuksiin blogeissa ja internetissä ylipäänsä. Tätä keskustelua on tärkeää käydä.
Laki on tekijänoikeusasioissa yksiselitteinen ja luvatta toisen ottamia kuvia ei saa käyttää - ei edes, vaikka merkitsisi kuvien yhteyteen niiden lähteet ja linkin tekijän sivuille. Olen toiminut väärin ja olen päättänyt muuttaa toimintatapojani. Minun olisi pitänyt herätä jo aiemmin ymmärtämään se, että en saa julkaista muiden omistamia kuvia kysymättä siihen etukäteen lupaa ja myönnän, että olen tehnyt virheen ja toiminut tässä asiassa ajattelemattomasti. Tulevaisuudessa julkaisen vain itse ottamiani kuvia tai kuvia, joiden julkaisemiseen minulla on tekijän/omistajan lupa.
Olen poistanut tässä jutussa aiemmin olleet kuvat ja korvannut ne itse ottamillani kuvilla."
Eli ellei jotain pahaa, niin jotain hyvääkin! Eiköhän Jennin näyttämän esimerkin siivittämänä moni muukin nyt heräile näihin tekijänoikeusasioihin.
[/quote]
Eiköhän ne heräile. Mä otin eilen yhteyttä A-lehtiin kysyen blogaajien käytännöistä tekijänoikeuksien suhteen. He olivat olleet yhteydessä kyseiseen blogaajaan ja aikovat jatkossa ohjeistaa blogaajiaan tekijänoikeusasioissa tarkemmin.
Jos tuo mainittu Sara K. on myös Lilyläinen, palautetta vain Anne Lyytikäinen-Palmrothille (etunimi.sukunimi@a-lehdet.fi).
Kato, nyt oli eri päätoimittaja nettisivuilla kuin eilen. Siis ei Anne, vaan Jenni Lieto.
-70-
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:36"]
Kato, nyt oli eri päätoimittaja nettisivuilla kuin eilen. Siis ei Anne, vaan Jenni Lieto.
-70-
[/quote]
Outoa??
Ja hauskaa on se, että monessa blogissa on tietenkin ensin maininta sponsoroidusta kamerasta jolla kuvat on otettu ja sitten maininta: "kuvat ovat omiani, ethän lainaa niitä ilman lupaa".
Mutta muiden kuvia voi kyllä lainata omaan blogiin surutta ;)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 19:59"]
Uskomaton tuo sara k = )
[/quote]
Hyvällä vai huonolla tavalla? ;)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:48"]
Ja hauskaa on se, että monessa blogissa on tietenkin ensin maininta sponsoroidusta kamerasta jolla kuvat on otettu ja sitten maininta: "kuvat ovat omiani, ethän lainaa niitä ilman lupaa".
joo, tämä on nolo.
Mutta muiden kuvia voi kyllä lainata omaan blogiin surutta ;)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 12:03"]
Miten kukaan voi luulla että valokuvaajan nimen mainitseminen riittää ja tekee valokuvaajan kiitolliseksi? Kuvan tekemiseen suunnittelusta käsittelyyn on mennyt hyvin monta työtuntia, ja mukana on yleensä työtiimi muutakin jengiä. Valokuvaajan täytyy palkallaan maksaa sekä normaali eläminen että niitä kivoja kuvia ottaakseen ylläpidettävä käytössä kuluvaa elektronista kalustoa. Ne ovat asioita jotka maksetaan rahalla, siinä ei joku nimen mainitseminen auta yhtään mitään. vai voiskohan joku tulla rakentamaan mulle talon ilmaiseksi kun niin tykkää rakentaa, mä kyllä mainitsen tekijän nimen sitten.
[/quote]
Kyllä yllättävän usein kuvaaja antaisi pyynnöstä luvan käyttää kuvaansa esim. yksityishenkilön blogissa sillä ehdolla että nimi mainitaan. Kyllähän se on monelle kuvaajalle tärkeää itsensä brändäystä ja mainosta, kun saa työlleen positiivista huomiota.
Mutta ongelmana kun on että niitä lupia ei yleensä kysytä eikä kuvaajan nimeä mainita.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 21:32"]
Laitoin Will Davidsonin (postauksen kuvien valokuvaaja) agentille M.A.P:ille linkin parin saatesanan kera, katsotaanpa onko asia heille ihan ok.
[/quote] hyvä!