Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bloggaajat ja tekijänoikeudet, taas kerran

Vierailija
15.10.2013 |

Minulla ei ole mitään Pupulandian Jenniä vastaan; mielestäni hän on tavallista fiksumpi muotibloggaaja ja huomattavasti parempi kirjoittaja kuin useimmat kanssasisarensa.

Mutta on ihan pakko linkittää tämän jutun kommentteihin, joita jonkin aikaa sitten lueskelin:

http://www.lily.fi/blogit/pupulandia/ammattibloggaajan-tyopaiva

On täysin käsittämätöntä, että ammattibloggaajalla, joka työskentelee ison mediatalon alaisuudessa - ja jolla on entisestäänkin kokemusta media-alalta - voi olla noin hatara käsitys tekijänoikeuksista! Ja kaiken lisäksi vielä vänkää vastaan, kun hänelle huomautetaan asiasta.

Miten ihmeessä käytäntö voi olla samaan aikaan sekä laiton että hyvän tavan mukainen? Mikä perustelu se on olevinaan, että kaikki muutkin tekevät niin?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihmeellistä selittelyä. Mutta totta on, että tekijänoikeuksien rikkominen tällä tapaa on vakiintunut tapa, ja ennemmin tekijänoikeuslaki muuttuu kuin tapa. Jakaminen on nykyisin netissä niin itsestäänselvä asia.

Vierailija
22/79 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 11:58"]

Älyttömän kaunis nainen, yksi Suomen kauneimmista, mutta tosi paksut nilkat.

[/quote]

Oon miettinyt ihan samaa! Miten voi olla hoikalla ihmisellä niiiin paksut nilkat? Ne tekee todella tankeron näköiseksi, vaikka muuten oliskin aika simpsakka :D

[/quote]

Kamalaa herjaamista ja pakko väkisin keksimällä keksiä joku negatiivinen asia ulkonäöstä! Säälittävää suorastaan! Mistä te tiedätte jos sen aiheuttaisi vaikka jokin parantumaton nivelsairaus tms?

Todella röyhkeää arvostella tuolla tavalla, miettikää vähän ja katsokaa itse peiliin välillä, ja älkää opettako lapsistanne moisia ulkonäköhaukkujia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 11:58"]

Älyttömän kaunis nainen, yksi Suomen kauneimmista, mutta tosi paksut nilkat.

[/quote]

Oon miettinyt ihan samaa! Miten voi olla hoikalla ihmisellä niiiin paksut nilkat? Ne tekee todella tankeron näköiseksi, vaikka muuten oliskin aika simpsakka :D

[/quote]

Kamalaa herjaamista ja pakko väkisin keksimällä keksiä joku negatiivinen asia ulkonäöstä! Säälittävää suorastaan! Mistä te tiedätte jos sen aiheuttaisi vaikka jokin parantumaton nivelsairaus tms?

Todella röyhkeää arvostella tuolla tavalla, miettikää vähän ja katsokaa itse peiliin välillä, ja älkää opettako lapsistanne moisia ulkonäköhaukkujia!

[/quote]

Samaa mieltä. Mielestäni Jenni on täysin väärässä tässä tekijänoikeusasiassa, ja olisi hienoa jos hänellä olisi kanttia näyttää muillekin muotibloggaajille hyvää esimerkkiä, mutta hänen nilkkansa eivät kuulu asiaan mitenkään.

Vierailija
24/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 12:59"]

ihmettelen miksei lehdet ja portaalit puutu tähän lainattuun sisältöön tarkemmin, kun on kuitenkin kyse heidän palkkalistoilla olevista ihmisistä ja melko suurista lukijamääristä.

[/quote]

Siksi tietenkin, että korkeatasoiset kuvat houkuttelevat lukijoita sivuille. Jos joku joutuu vastuuseen niiden käyttämisestä korvauksetta, se taitaa olla bloggaaja itse, ei lehti jonka alla blogia pidetään. Lehti siis hyötyy suuremmista kävijämääristä joutumatta maksamaan näitä kävijöitä houkuttelevasta sisällöstä penniäkään. Eikä lehden mainekaan juuri tästä tahriinnu - ainahan he voivat ongelmatilanteissa vedota tietämättömyyteensä ja heittää junan alle blogin pitäjän, joka ei tietenkään olisi saanut luvatta julkaista tekijänoikeuden alaista materiaalia. Lehden selitys siis tulee olemaan, että eivät he voi valvoa yksittäisen bloggaajan toimia ja sitä, onko tämä hankkinut oikeuden julkaista blogissa jokaisen blogissa olevan kuvan.

[/quote]

Olet oikeassa, että bloggaajat on laitettu juridiseen vastuuseen julkaisemistaan kuvista. Sitä suuremmalla syyllä heidän kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota tekijänoikeuksiin.

Vierailija
25/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En seuraa blogeja, mutta olen kiinnostunut tekijänoikeuksista ja menin ap:n innoittamana ko. blogin (oliko se joku pupulandia) sivuille. Mielestäni bloggaaja käyttää kuvia väärin. Hänelle muualta otetut/lainatut/varastetut kuvat ovat oman kirjoituksen kuvitusta ja ihan heti ei kyllä käy ainakaan tällaiselle satunnaiselle lukijalle selväksi, että kuvat eivät olekaan hänen omiaan.

Tilannetta voisi verrata vaikkapa siihen, että joku kirjoittaa vaikkapa satuja nettiin ja käyttää kuvituksena Mauri Kunnaksen kirjoista skannattuja kuvia.

Tilanne on mielestäni hieman eri, jos bloggaaja jotenkin "mainostaa" tai muuten kertoo valokuvassa näkyvästä tuotteesta tai itse kuvasta. Esimerkiksi kuvan yhteydessä lukisi tyyliin "Tässä lempivalokuvaajani Janis Merrelin kuva ihanasta Suzie Lanzosta. Voit tsekata Janiksen muotikuvia lisää sivulta xxxxx".

Tosin tällöinkin ollaan hyvin harmaalla alueella, mutta ainakin bloggaaja tuo selvästi esille kenen kuva on ja kertoo jotain siitä.

Muuten blogi on helposti vain copy-pastea.

Mutta kuten jo alussa sanoin, en seuraa blogeja, joten kai tämä on aika yleinen tapa blogeissa. Kuitenkin silloin, kun bloggaaja saa elantonsa blogista (kuten ilmeisesti tämä ko. bloggaaja) on syytä noudattaa tekijänoikeuksia. Muuten bloggaaja on ainakin minun silmissäni huijari, joka tienaa muiden tekemisillä.

Vierailija
26/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 13:03"]

Jos kuvaaja on niin tyhmä että on ladannut kuvansa nettiin niin omapa on häpeänsä, netissä julkaistuja kuvia saa lainata kuka tahansa (www.finlex.fi, esimerkkejä löytyy).

[/quote]

Ihanko totta? Olipa kätevää, voinkin vaikka julkaista jonkun kuvakirjan netistä lainattujen kuvien avulla, kun kerran ovat vapaasti lainattavissa!

NOT!!! Tajutkaa jo, että voi tulla ihan hel****n kalliiksi lainata väärän ihmisen kuvia, varsinkin kaupalliseen tarkoitukseen, kuten ammattiblogaaja tekee.

Vierailija
27/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:02"]

Tilanne on mielestäni hieman eri, jos bloggaaja jotenkin "mainostaa" tai muuten kertoo valokuvassa näkyvästä tuotteesta tai itse kuvasta. Esimerkiksi kuvan yhteydessä lukisi tyyliin "Tässä lempivalokuvaajani Janis Merrelin kuva ihanasta Suzie Lanzosta. Voit tsekata Janiksen muotikuvia lisää sivulta xxxxx".

Tosin tällöinkin ollaan hyvin harmaalla alueella, mutta ainakin bloggaaja tuo selvästi esille kenen kuva on ja kertoo jotain siitä.

[/quote]

Kuvailemasi esimerkki ei ole harmaata aluetta, vaan kiellettyä, ellei bloggaaja ole erikseen kysynyt lupaa saada julkaista ihailemiaan kuvia.

Mutta tuotekuvia, kirjojen kansikuvia, elokuvajulisteiden kuvia ja muita markkinointiin tarkoitettuja kuvia saa yleensä vapaasti käyttää, jos kyseisestä tuotteesta kirjoittaa mainostus- tai arvostelumielessä.

Vierailija
28/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 vastaa 35:lle.

Juu, tarkoitinkin, että on jollain tapaa moraalisesti hyväksyttävämpää käyttää niitä varastettuja kuvia blogissaan silloin, kun jollain tapaa viittaa niihin ja tuo ilmi, että kuvat eivät ole omia. Toki kuvien käyttö ilman lupaa on silti kiellettyä.

Vierailija
29/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekijänoikeuksista kannattaa pitää huolta. Myös kääntäen.

Korvaukset väärinkäytöksistä ovat tuntuvia, mikäli kuvaa lainataan kaupalliseen tarkoitukseen. Muutaman sovitellun tapauksen esimerkillä osaan kertoa, että korvaussummat liikkuvat keskivertoduunarin vuosipalkan paikkeilla, mikäli kuva lähtee luvatta maan kattavaan levitykseen.

Vierailija
30/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, ajattelin eilen tuota kommenttia lukiessani että joku av:lainen siinä nillittää ja kohta on keskustelut käynnissä palstalla. Soittakaa nyt ihmeessä poliisit kun tekijänoikeuksia on loukattu!

Mutta mikäs siinä kun elämän sisältö on virheiden etsiminen blogeista :D

Vierailija
31/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 12:59"]

ihmettelen miksei lehdet ja portaalit puutu tähän lainattuun sisältöön tarkemmin, kun on kuitenkin kyse heidän palkkalistoilla olevista ihmisistä ja melko suurista lukijamääristä.

[/quote]

Siksi tietenkin, että korkeatasoiset kuvat houkuttelevat lukijoita sivuille. Jos joku joutuu vastuuseen niiden käyttämisestä korvauksetta, se taitaa olla bloggaaja itse, ei lehti jonka alla blogia pidetään. Lehti siis hyötyy suuremmista kävijämääristä joutumatta maksamaan näitä kävijöitä houkuttelevasta sisällöstä penniäkään. Eikä lehden mainekaan juuri tästä tahriinnu - ainahan he voivat ongelmatilanteissa vedota tietämättömyyteensä ja heittää junan alle blogin pitäjän, joka ei tietenkään olisi saanut luvatta julkaista tekijänoikeuden alaista materiaalia. Lehden selitys siis tulee olemaan, että eivät he voi valvoa yksittäisen bloggaajan toimia ja sitä, onko tämä hankkinut oikeuden julkaista blogissa jokaisen blogissa olevan kuvan.

[/quote]

Olet oikeassa, että bloggaajat on laitettu juridiseen vastuuseen julkaisemistaan kuvista. Sitä suuremmalla syyllä heidän kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota tekijänoikeuksiin.

[/quote]

vaikka juridinen vastuu on bloggaajalla, ei minusta luvattoman lainailun salliminen ole kovin hyvää mainosta myöskään ylläpitäjille. Ainakaan kun sitä harrastetaan jatkuvasti ja ylettömästi,eikä kuvista aina edes laiteta tietoja jotka olisi helposti saatavilla(esim valokuvaajan nimi). Myös ylläpitäjä vetää melkoista rahallista hyötyä luvatonta aineistoa sisältävistä postauksista...

Vierailija
32/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kyllä vähän hämmentynyt, kun joitakin vuosia sitten näin valokuvausta yliopistossa opiskelevan ystäväni ottaman kuvan erään suomalaisen teinitytön blogissa. Lähteeksi oli merkitty "yleisen tavan mukaisesti" weheartit.com, ja postaus oli inspitaariotyyliin tehty kuvaoksennus bloggaajan mielestä hienoista kuvista. Vieläkin harmittaa, että annoin asian vain olla, kun en tuolloin itsekään ollut kovin tietoinen tekijänoikeuskäytännöistä.

Jenni on yksi lempibloggaajistani, mutta tämä postaus kyllä laski pisteitä aika roimasti. Vaikka Jenni osaakin pukea ajatuksensa kielellisesti hienoon muotoon, niin silti pohjalla on todella huteraa argumentointia, ja läpi paistaa vähän samanlainen jääräpäisyys kuin esimerkiksi hänen-jonka-nimeä-ei-saa-mainita postauksissa; lukijoilta tulee perusteltua faktaa lakipykälien kera, mutta bloggaaja aikoo jatkaa valitsemallaan (laittomalla & moraalittomalla) tiellä, koska hän nyt vain haluaa tehdä niin, sillä eihän hänelle ole tähänkään mennessä tapahtunut mitään pahaa tämän takia. Sääli, koska kuuluisat ja arvostetut bloggaajat voisivat olla tässä asiassa suunnannäyttäjiä.

Vierailija
33/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida tähän kun nuo kirjoittajanlahjat tässä keskustelussa pariin otteeseen nousivat esiin. Voi olla, että hän on parempi kirjoittaja kuin useimmat muotibloggaajat, mutta se ei tarkoita että hän olisi hyvä taikka erinomainen. Olen lukenut nuo ammattibloggaaja-poastaukset, ja suoraan sanottuna olin aika järkyttynyt siitä, että sen tasoisella tekstillä on ammattilainen.

Kyseiset postaukset olisivat vaatineet tiukkaa editointia. Ns. pohdiskelevuus on eri asia kuin päämäärätön jutustelu. Sisällössä ei ollut mitään uutta, mielenkiintoista tai lukijalle merkittävää informaatiota, mutta näiden sijaan valitettavan paljon itsekorostusta. Tekstissä oli tiuhaan myös täysin turhia ja irrallisia hymiöitä.

Hyvän teksti on välttämättä hyvin ajateltua. Nuo tekstit eivät sitä ole. Kielioppi oli kohtalaisella tasolla, mutta sitäkin olisi syytä hiukan hioa. Kaikki meistä tekevät virheitä, mutta on eri asia tekeekö niitä tietämättömyydestä vai vahingossa. Ammattikirjoittajalta voi mielestäni vaatia enemmän.

Eikä tuo muiden kuvien käyttö todellakaan ole ammattilaiselle hyväksyttävää toimintaa.

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 10:50"]

Minulla ei ole mitään Pupulandian Jenniä vastaan; mielestäni hän on tavallista fiksumpi muotibloggaaja ja huomattavasti parempi kirjoittaja kuin useimmat kanssasisarensa.

[/quote]

Vierailija
34/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noiden lainattujen kuvien käytölle pitäisi vetää jokin raja, mielestäni se menisi siinä että jos omasta blogista/yrityksestä teet euroakaan tiliä, et käytä kenenkään kuvia ilman lupaa tai korvausta, oli se sitten yleinen tapa tai ei. En minäkään omassa yritystoiminnassani voi käyttää muiden kuvia omina tuotoksina (esim. teen asiakkaallle nettisivut ja käytön kuvituskuvina vaikka bloggaajien valokuvia yms).

Vaikea selittää, mutta suosittujen blogien tapauksessa olisin itse tarkka siitä etten tekisi näitä kuvaoksennus-tyyppisiä postauksia ja löisi lähteeksi weheartittiä tai jopa että "Google". Se että jokin on yleinen tapa, ei poista korvausvelvollisuutta. Ja osittain se on jopa vain hieman typerää vedota siihen että kun muutkin niin minäkin.

Vierailija
35/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:45"]

Jos noiden lainattujen kuvien käytölle pitäisi vetää jokin raja, mielestäni se menisi siinä että jos omasta blogista/yrityksestä teet euroakaan tiliä, et käytä kenenkään kuvia ilman lupaa tai korvausta, oli se sitten yleinen tapa tai ei. En minäkään omassa yritystoiminnassani voi käyttää muiden kuvia omina tuotoksina (esim. teen asiakkaallle nettisivut ja käytön kuvituskuvina vaikka bloggaajien valokuvia yms).

Vaikea selittää, mutta suosittujen blogien tapauksessa olisin itse tarkka siitä etten tekisi näitä kuvaoksennus-tyyppisiä postauksia ja löisi lähteeksi weheartittiä tai jopa että "Google". Se että jokin on yleinen tapa, ei poista korvausvelvollisuutta. Ja osittain se on jopa vain hieman typerää vedota siihen että kun muutkin niin minäkin.

[/quote]

samaa mieltä. ammattimainen bloggaaminen edellyttää myös ammattimaista asennetta tekijänoikeuksiin.

Vierailija
36/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahhahh jennin bloggaaminen on kaukana "ammattimaisuudesta". Sehän syytää jatkuvasti niihin "pohdinta"teksteihinsä aina jonkun muun ottamia muotikuvia...... Ei kiinnosta blogit, joiden kirjoittajat eivät osaa itse ottaa niihin kuvia.

Vierailija
37/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 14:09"]

hahhahh jennin bloggaaminen on kaukana "ammattimaisuudesta". Sehän syytää jatkuvasti niihin "pohdinta"teksteihinsä aina jonkun muun ottamia muotikuvia...... Ei kiinnosta blogit, joiden kirjoittajat eivät osaa itse ottaa niihin kuvia.

[/quote]

Mutta sepäs siinä oudointa onkin, että Jenni osaa itse ottaa todella upeita kuvia. Esim. maisemakuvat matkoilta ovat huikeita ja sisustuskuvat nättejä. Luulisi samoilla taidoilla keksivän kuvituksen muihinkin postauksiin.

Vierailija
38/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pupulandia on kyllä raivostuttavin blogi juuri mitäänsanomattomuutensa ja kantaaottamattamuutensa takia! Teksteissä liiruillaan maat ja taivaat, muttei koskaan sanota yhtään mitään ja negatiivisiinkin kommentteihin vastatessa Jenni myötäilee loputtomiin ja välttelee poikkipuolisia sanoja ja itsensä puolustamista. Jos kerran on sitä mieltä, että on ok rikkoa lakia, sanoisi sen sitten suoraan eikä pehmentelisi ja kaartelisi. 

En olisi ikinä uskonut sanovani näin, mutta jopa muuan Anna on tässä asiassa vähemmän raivostuttava: ainakin hänen tajunnanvirtapostauksissaan on joku selkeä ajatus taustalla (useimmiten siis) ja hän uskaltaa olla jotain mieltä. Toki reagointi lukijoiden palautteeseen onkin sitten jotain aivan päinvastaista kuin Jennillä, joten hyvä tapa löytynee tämän kauhukaksikon puolivälistä.

Ja takaisin itse asiaan eli tekijänoikeuksiin. Ottaen huomioon, että Jenni jopa vetää jotain kursseja muotibloggaamisesta, luulisi hänen olevan vähemmän kujalla tekijänoikeusasioissa. Se skanneri-kommentti viimeistään paljasti, ettei "tyttösellä" ole hajua asiassa, jonka kyllä ammattilaisen tulisi tietää. Omasta mielestään hän varmaan vain viattomasti esittelee kivoja kuvia ja promoaa kuvaajaa (ikään kuin Vogueen kuvaavat valokuvaajat tarvitsisivat suomalaisen bloggaajan tuomaa nostetta), mutta eikö hänellä ole käynyt mielessä, että tuo on oikeasti toisen työn varastamista. Kuvaisi omat kuvituskuvansa!

Vierailija
39/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni tosiaan osaa itsekin kuvata oikein nättejä otoksia. Kaiken lisäksi tähän kyseiseen postaukseen olisi saanut helposti kyhättyä kuvituksen itse otetuista räpsäisyistä - postaukseen olisi voinut jopa ottaa kuvia siitä kirjoituksen aiheesta eli bloggaajan arkipäivästä. Ihan nättejähän nuo Doutzen Kroes -kuvat ovat, mutta aiheeseen ne eivät liity kuin ihan korkeintaan mutkan kautta.

Vierailija
40/79 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:50"]

Jenni tosiaan osaa itsekin kuvata oikein nättejä otoksia. Kaiken lisäksi tähän kyseiseen postaukseen olisi saanut helposti kyhättyä kuvituksen itse otetuista räpsäisyistä - postaukseen olisi voinut jopa ottaa kuvia siitä kirjoituksen aiheesta eli bloggaajan arkipäivästä. Ihan nättejähän nuo Doutzen Kroes -kuvat ovat, mutta aiheeseen ne eivät liity kuin ihan korkeintaan mutkan kautta.

[/quote]

Tuo on niin totta! Bloggaajan arkipäivästä olisi saanut helposti aikaan kuvia, jotka olisivat tuoneet lisäarvoa kirjoitukseen eli ihan oikeasti kuvittaneet sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän