Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi iäkkäät vanhemmat hyväksymään palveluiden OSTAMISEN?

Vierailija
06.09.2020 |

80-kymppisten appivanhempien kunto on hiljalleen hiipuneet ja alkaisi olla aika ottaa apua käyttöön. Mutta kun mistään ei olla valmiita maksamaan. Onko aikuisten lasten pakko hoitaa siivoamiset tai polttopuiden pilkkomiset ja kesämökin rempat yms joko omalla ajallaan tai rahallaan?

Toinen -jo hyvin sairas- vastustaa sen perusteella ettei halua ketään kotiinsa pelkästä periaatteesta ja toinen ei halua käyttää yhtään rahaa; mikään ei saa maksaa. Ei kotiapu, ei ateriapalvelu, ei kauppapalvelu, ei ylläpito siivousta, ei tehosiivousta. Ei, ei, ei, ei ettekö te voisi viikonloppuna nopeasti tulla siivoamaan loputon ja koko ajan paheneva tilanne

Kommentit (627)

Vierailija
461/627 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkkaja kirjoitti:

Kuka teitä hoiti ja kustansi 18 vuotiaaksi asti?  Joskus vielä pitempään. Yksi isä ruokkii ja huolehtii 10 lasta mutta 10 lasta ei ruoki eikä huolehdi yhtä isää. Se vanhuksen auttaminen on velan maksua. Toki jos rahaa on sitä tulisi käyttää mutta kun he ovat tottuneet säästämään, että pystyisivät jättämään perintöä lapsilleen helpottamaan elämää. Helpottaisivat elämää sillä, että käyttäisivät sitä rahaa ulkopuoliseen apuun.

Omat vanhempani eivät hoitaneet omia vanhempiaan. Minä en ole pyytänyt syntymääni, mutta koska halusin omia lapsia, olen hoitanut heidät. Autan vanhempiani sen minkä kykenen, mutta se ei ole riittävästi. Minä vaan en kykene enempään. Ja ei, en halua perintöä vaan haluan, että vanhempani käyttäisivät säästönsä omaan hyvinvointiinsa, mutta he jääräpäisyyttään eivät halua ulkopuolista apua. Että minua suututtaa kaltaisesi syyllistäjät.

Vierailija
462/627 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tarkkaja kirjoitti:

Kuka teitä hoiti ja kustansi 18 vuotiaaksi asti?  Joskus vielä pitempään. Yksi isä ruokkii ja huolehtii 10 lasta mutta 10 lasta ei ruoki eikä huolehdi yhtä isää. Se vanhuksen auttaminen on velan maksua. Toki jos rahaa on sitä tulisi käyttää mutta kun he ovat tottuneet säästämään, että pystyisivät jättämään perintöä lapsilleen helpottamaan elämää. Helpottaisivat elämää sillä, että käyttäisivät sitä rahaa ulkopuoliseen apuun.

Omat vanhempani eivät hoitaneet omia vanhempiaan. Minä en ole pyytänyt syntymääni, mutta koska halusin omia lapsia, olen hoitanut heidät. Autan vanhempiani sen minkä kykenen, mutta se ei ole riittävästi. Minä vaan en kykene enempään. Ja ei, en halua perintöä vaan haluan, että vanhempani käyttäisivät säästönsä omaan hyvinvointiinsa, mutta he jääräpäisyyttään eivät halua ulkopuolista apua. Että minua suututtaa kaltaisesi syyllistäjät.

Eihän kukaan ole voinut pyytää syntymäänsä. Eikä voi valita myös vanhempiaan. Jokainen on ja elää elämässään omien valintojensa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/627 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on edessä vähän samantyylisiä keskusteluita. Omat vanhemmat alkaa olla kahdeksankymppisiä ja monisairaita, äidillä jo lievä muistisairaus. He sinänsä ostavat jo joitain palveluita (ikkunanpesu), mutta muuten käyn siellä säännöllisesti siivoamassa ja kokkaamassa. Heillä ei ole iso eläke, eli sekin on ongelma, kun kaikki palvelut maksaa.

Mielelläni autan heitä, mutta ikävä kyllä omakaan terveys ei riitä enempään. Oma äitini kustansi äidilleen (mummolleni) aikanaan asumisen ja palveluita, ja meidät lapset he ovat hoitaneet itse. Siksi harmittaa kun en itse pienipalkkaisena pysty ostamaan heille palveluita. Onko ideoita mistä löytäisi halpoja vaihtoehtoja?

Palkkaa ihan itse esim. joku nuori noihin töihin.

Vierailija
464/627 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes 70v ja pyrin taloudellisesti varautumaan palvelujen ostamiseen niin hyvin kuin vain pystyn . Olin itse epävirallinen omaishoitaja vanhemmilleni enkä todellakaan halua lastani siihen rumbaan. Vanhempani kuitenkin ostivat siivouksen ja osan kauppapalveluista, kotihoito kävi kääntymässä 2x viikko.

Siitä on jo 10v kun he poistuivat täältä, mutta ilmeisesti tuo noin 5 vuotta milloin avuntarve ja huoli oli suurimmallaan jätti minuun niin suuren trauman etten tule siitä kokonaan koskaan toipumaan. Jälkikäteen ihmettelen, että selvisin järjissäni. Kuvaava on, että heidän kuolemansa oli helpotus vaikka rakkaita olivatkin.

Joten kyllä , jos ette halua panna elämäänne hyllylle vuosiksi niin hankkikaa kaikki julkinen ja yksityinen apu mitä ikinä saatte revittyä ja pakottakaa ne jäärät hyväksymään se.

Vierailija
465/627 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhemmat 7-8 kymppiset ostavat innoissaan palveluja, etenkin äiti johtaa tätä touhua. Jo , vajaa kymmensen vuotta sitten tilasi tapletilla ruokakassit kotiin ,kun olivat mökillä korvessa. Nyt ovat tilanneet säännöllisesti jo heti koronakauden alettua- eikä kuulemma lopeta koskaan- niin on hyvä pallenu. Hyväkuntoisia lenkkeilijöitä ja salilla käyviä ovat.

Kesällä leikkuuttivat nurmikot palveluna.

Kodin siivous käy heillä kuntoilusta, mutta tiedän, että varmasti käyttävät siivoojaa, jos oma innostus siihen laantuu.

Tämä, siinä on hyvä esimerkki oikeasta toiminnasta. Lisätieto tähän: jos ikäänynyt esim n 75 v ostat siivousta tai ikkunanpesua ja tehdessäsi siivous sopimusta, mainitse sairautesi, mikset kykyne itse hoitamaan kommaa, saat alvin POIS ja Tetysti jokainen saa kotitalousvähennyksen.

Vierailija
466/627 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa sitä haluaa maksaa, jos saa jonkun tekemään ilmaiseksi.

Ihan odotan, että minusta tulee vanha kääkkä. Rupean vaatimaan palveluksia ja syyllistämään armotta kieltäytyjiä. Etuilen jonoissa ja tukin kaupoissa kärryilläni käytäviä. Narisen, valitan ja vastustan kaikkea ja tiedän kaiken paremmin kuin muut.

Vierailija
467/627 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa pimeänä apua?

Vierailija
468/627 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos kyseessä ovat appivanhemmat, asia ei ole millään tavalla sinun päänsärkysi. Sinä et mene siivoamaan etkä tee mitään muutakaan.

Miehesi hoitaa asian, tai appivanhemmat itse, sitten kun nöyrtyvät tosiasioiden edessä. Sinuun tämä ei liity kerta kaikkiaan millään tavalla. Keskity omiin vanhempiisi.

Sellainen neuvo kaikille, että ÄLKÄÄ alkako auttaa niitä perheen vanhuksia. Jos nimittäin autatte, siinä vaiheessa kun vanhukset alkavat itsekin kaivata ulkopuolista apua, sitä ei välttämättä kunnalta niin tulekaan. Heti, aivan heti, kun alkaa olla ongelmia sen jaksamisen ja pärjäämisen kanssa, on käännyttävä viranomaisten puoleen ja tehtävä selväksi, että sukulaiset eivät todellakaan hyysää.

Vierailija
469/627 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on edessä vähän samantyylisiä keskusteluita. Omat vanhemmat alkaa olla kahdeksankymppisiä ja monisairaita, äidillä jo lievä muistisairaus. He sinänsä ostavat jo joitain palveluita (ikkunanpesu), mutta muuten käyn siellä säännöllisesti siivoamassa ja kokkaamassa. Heillä ei ole iso eläke, eli sekin on ongelma, kun kaikki palvelut maksaa.

Mielelläni autan heitä, mutta ikävä kyllä omakaan terveys ei riitä enempään. Oma äitini kustansi äidilleen (mummolleni) aikanaan asumisen ja palveluita, ja meidät lapset he ovat hoitaneet itse. Siksi harmittaa kun en itse pienipalkkaisena pysty ostamaan heille palveluita. Onko ideoita mistä löytäisi halpoja vaihtoehtoja?

Hän kirjoitti olevansa pienipalkkainen. Millä rahalla hän maksaa kenellekään palkkaa vanhempiensa asioiden hoitamisesta?

Vierailija
470/627 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukapa sitä haluaa maksaa, jos saa jonkun tekemään ilmaiseksi.

Ihan odotan, että minusta tulee vanha kääkkä. Rupean vaatimaan palveluksia ja syyllistämään armotta kieltäytyjiä. Etuilen jonoissa ja tukin kaupoissa kärryilläni käytäviä. Narisen, valitan ja vastustan kaikkea ja tiedän kaiken paremmin kuin muut.

Vähän kuin äitini joka vähä aika sitten kiukutteli ja törkeili palveluperuutuksen itselleen ja nyt itkee kun hän on heikko ja pitää lähteä uuteen apteekkiin itse asioimaan. Kotipalvelu ja vanha apteekki nosti kädet pystyyn. Äiti ei pätkääkään näe osuutta käytöksessään ja uhriutuu vain. Rajansa sielläkin kotipalvelussa ja apteekissa.

Vierailija
471/627 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mutsi taas käyttää liikaakin palveluita kun ei hänen eläkkeellä pidä laskea mitä mikäkin maksaa.

Ihme logiikka.

Kuitenkin tienannut noin 2200e/kk kun oli töissä siis brutto, ja nyt yrittää pitää taloa liiankin hyvässä kunnossa yksin.

Ja sitte märisee kun ei rahat riitä pakollisiin laskuihin!

On niin noloa jos aitaa ei voi maalata 3v välein jne. Kulissit kunnossa.

Vierailija
472/627 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhemmat 7-8 kymppiset ostavat innoissaan palveluja, etenkin äiti johtaa tätä touhua. Jo , vajaa kymmensen vuotta sitten tilasi tapletilla ruokakassit kotiin ,kun olivat mökillä korvessa. Nyt ovat tilanneet säännöllisesti jo heti koronakauden alettua- eikä kuulemma lopeta koskaan- niin on hyvä pallenu. Hyväkuntoisia lenkkeilijöitä ja salilla käyviä ovat.

Kesällä leikkuuttivat nurmikot palveluna.

Kodin siivous käy heillä kuntoilusta, mutta tiedän, että varmasti käyttävät siivoojaa, jos oma innostus siihen laantuu.

Tämä, siinä on hyvä esimerkki oikeasta toiminnasta. Lisätieto tähän: jos ikäänynyt esim n 75 v ostat siivousta tai ikkunanpesua ja tehdessäsi siivous sopimusta, mainitse sairautesi, mikset kykyne itse hoitamaan kommaa, saat alvin POIS ja Tetysti jokainen saa kotitalousvähennyksen.

900 euron eläkkeestä ei mene veroja eli ei saa kotitalousvähennystä.

Vierailija
473/627 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

verrokki kirjoitti:

Joka kaupungissa ja kunnassa on: seniorineuvonta tai huoli-ilmoitus tai vanhuksen palvelutarpeen arviointi tms millä nimellä lieneekään. Ota yhteyttä sinne ja kysy,jos joku voi lähteä sun mukaan "juttelemaan" vanhusten kanssa asioista.

Palvelunarviointi on tehty 6kk välein ja joka kerta on esim. siivouksesta keskusteltu. Vanhukset nöykkäilee ja ja myöntelevät vieraan edessä sanamuodoilla ” niin, kai sitä voisi harkita” Mutta mikään ei muutu kuin huonommaksi.

Tilapäistä kotiapua olivat ottamassa käyttöön kunnes selvisi että siitäkin tulisi lasku ja ”kyllä me pärjätään täällä”

Just tollanen munki äiti 88 v. Edessä ollaan hoitajille mielin kielin ja juu, juu, juu. Sit ku päästään kopista pois tai hoitaja/arvioija lähtee, niin alkaa senpäivänen papatus ja haukkuminen, että meinaako ne mun rahat varastaa. Tänne eivät ainakaan tule. Uhkailee itsemurhalla, hyppään parvekkeelta alas. Lääkkeitä popsitaan mielin määrin, apteekkarikin jo tehnyt huoli-ilmoituksen kun äiti käy kinuamassa lääkkeitä lisää.  On myös vaipat joita joudun muistuttamaan vaihtamisesta.  Mul menee voimat äidin kans, itsekin monisairas. Eikö hoitajat , lääkärit näe että vanhus on jo ihan laitoskamaa.

Vierailija
474/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylihintaisuus suhteessa laatuun ja muuhun. toisaalta osaa arvottaa suhteessa omaan työhön.

onko parempi se passauspalvelu jossa maataan sitten nopeammin hautaan?

Vierailija
475/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te lapsina ostatte apua ja jos sitä ei huolita, niin ette mene siivoamaan sun muuta. Jäärät ovat jääriä, mutta hekin taipuvat, jos apua ei tule.

Mutta kun heillä itselläänkin olisi varaa maksaa, miksi meidän pitää maksaa heille palvelut?

kannattaa maksaa jäätte vielä ilman petintöä, joo lakiosa.

Vierailija
476/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aiemmin palveluohjaajana, ja tuota se on. Niin pitkään ollaan kauhean sairaita ja huonokuntoisia, kunnes tulee puhe palveluista ja että ne maksaa. Vanhukset luulee, että kun tarpeeksi valittaa, saa ilmaisia palveluita. Kotiin tulee ihmiset siivoamaan, käymään kaupassa, laittamaan ruokaa, pesemään pyykit jne. Kun selittää, että palveluita saa ja niistä pitää maksaa, heti on asenne, että ei tarvita. Todella moni sanoo, että tytär/poika/miniä auttaa. Selvä sitten, auttakoon vaan, mutta kun monesti ei auta ainakaan niin paljon kuin tarve olisi.

Vierailija
477/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kylläkin sosiaaliturva. Ei tarvitse itse palkata mitään nuorta, jos on hyvin pienituloinen. Kotihoidon palveluihin voi hakea asiakasmaksun alennusta. Se on lakisääteistä. Jotkut asiakkaat ei maksa kotihoidosta mitään, jos on pienet tulot. Siivousta saa myös halvemmalla vanhuspalveluiden kautta, jos on pienet tulot. Esim. meidän hyvinvointialueella maksu on noin 32 euroa kahden tunnin siivouksesta. Tällä hetkellä kotitalousvähennystä saa 60% verotuksessa. Eli käytännössä maksaa 100 euron siivouksesta 40 euroa. Ei paha hinta kerran kuussa. Hyvin pienituloisia se ei hyödytä, jos ei maksa veroja lainkaan. Silloin tuo vanhuspalveluiden edullinen siivous parempi.

Valmista ruokaa saa ateriapalvelusta, josta voi myös hakea maksun alennuksen.

Vierailija
478/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

verrokki kirjoitti:

Joka kaupungissa ja kunnassa on: seniorineuvonta tai huoli-ilmoitus tai vanhuksen palvelutarpeen arviointi tms millä nimellä lieneekään. Ota yhteyttä sinne ja kysy,jos joku voi lähteä sun mukaan "juttelemaan" vanhusten kanssa asioista.

Palvelunarviointi on tehty 6kk välein ja joka kerta on esim. siivouksesta keskusteltu. Vanhukset nöykkäilee ja ja myöntelevät vieraan edessä sanamuodoilla ” niin, kai sitä voisi harkita” Mutta mikään ei muutu kuin huonommaksi.

Tilapäistä kotiapua olivat ottamassa käyttöön kunnes selvisi että siitäkin tulisi lasku ja ”kyllä me pärjätään täällä”

Just tollanen munki äiti 88 v. Edessä ollaan hoitajille mielin kielin ja juu, juu, juu. Sit ku päästään kopista pois tai hoitaja/arvioija lähtee, niin alkaa senpäivänen papatus ja haukkuminen, että meinaako ne mun rahat varastaa. Tänne eivät ainakaan tule. Uhkailee itsemurhalla, hyppään parvekkeelta alas. Lääkkeitä popsitaan mielin määrin, apteekkarikin jo tehnyt huoli-ilmoituksen kun äiti käy kinuamassa lääkkeitä lisää.  On myös vaipat joita joudun muistuttamaan vaihtamisesta.  Mul menee voimat äidin kans, itsekin monisairas. Eikö hoitajat , lääkärit näe että vanhus on jo ihan laitoskamaa.

Eihän Suomessa mitään pakkolakia ole. Jos olisi, ei meillä oli ainoatakaan päihdekoukussa, kun kaikki suljettaisiin välittömästi laitokseen.

Vierailija
479/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin totta. Meidänkin mummolla makaa satojatuhansia tilillä ja ei voida millään kulkea esim taksilla, kun ei ole "varaa". Voisi hemmotella itseään ties millä palveluilla, mutta ei kun sukulaiset voi tulla siivoamaan. Sama kun näkee duunissa vanhuksia jotka asuvat pääkaupunkiseudulla vanhoissa omakotitaloissa isoine pihoineen. Rakennusyhtiöt ovat tarjonneet miljoonia tonteista, mutta mummot hakee mieluummin sossusta rahaa kuin eläisi lyhyen loppuelämänsä miljonäärinä. Ei voi ymmärtää....

ei sossu anna rahaa nk toimeentulotuki, näkeehän tililtä mitä siellä on, jos pääomatuloja ne näkyy verotuksessa

Vierailija
480/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun edes mun apu ei kelpaa? Äiti hukkuu roskaan ja roinaan, ei anna viedä kämpästä mitään pois. Syö mitä sattuu, en edes tiedä montako kertaa sulattaa ja pakastaa ruokia.

vaikuttaa että on muistisairaus tulossa ellei ole jo