Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi iäkkäät vanhemmat hyväksymään palveluiden OSTAMISEN?

Vierailija
06.09.2020 |

80-kymppisten appivanhempien kunto on hiljalleen hiipuneet ja alkaisi olla aika ottaa apua käyttöön. Mutta kun mistään ei olla valmiita maksamaan. Onko aikuisten lasten pakko hoitaa siivoamiset tai polttopuiden pilkkomiset ja kesämökin rempat yms joko omalla ajallaan tai rahallaan?

Toinen -jo hyvin sairas- vastustaa sen perusteella ettei halua ketään kotiinsa pelkästä periaatteesta ja toinen ei halua käyttää yhtään rahaa; mikään ei saa maksaa. Ei kotiapu, ei ateriapalvelu, ei kauppapalvelu, ei ylläpito siivousta, ei tehosiivousta. Ei, ei, ei, ei ettekö te voisi viikonloppuna nopeasti tulla siivoamaan loputon ja koko ajan paheneva tilanne

Kommentit (627)

Vierailija
501/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä ei osta palveluita koska haluaa jättää mulle jotain perittävää. En vaan saa taottua sen päähän että joudun luopumaan perinnöstä. Hänen talonsa on vanha mörskä jonka remontointi jäi kesken vuonna -91. Talossa odottaisi ainakin ikkuna-, putki-, ulkovuoraus-, eristysremontit ja lämmityksen uusiminen. Puhumattakaan sisäpintojen remontista, kun eturauhasvaivaisena isä on kuseksinut kaikki pinnat eikä koskaan kunnolla siivoa "vahinkojaan".

hyvät sytykkeet ja palamaan

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksio täynnä tavaraa, lattioita ei ole siivottu kuuteen vuoteen, asunnossa vain kulkukäytävä huoneesta toiseen. Jopa suihkukoppi tavaroilla täytetty. Tavaroihin ei saa koskea niin annetaan olla. Painajainen.

Tuo saattaa olla jo paloturvallisuusriski. Eli yhteys ko taloyhtiön isännöitsijään. Toki, jos kaksio on kahden huoneen omakotitalo, tilanne on eri. Mutta yleensä kaksio -sanaa käytetään kerros- tai rivitaloasunnosta. Isännöitsijän kautta asunto voidaan määrätä siivottavaksi ja siinä ei auta, mitä asukas itse haluaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva taitaa haluta maksaa noista töistä,eri juttu amerikkalaisella verotuksella.

Vierailija
504/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantapään kautta oppineena neuvon kaikkia joiden vanhemmat/isovanhemmat vielä ovat tolkuissaan ja toimintakykyisiä, että keskustelkaa nuo tulevaisuuden hoitoasiat jo NYT kuntoon. Sitten kun tilanne on akuutti voi olla myöhäistä, kun vanhuksella viiraa jo päässä ja ainut tapa ilmaista elämänhallintaa on sanoa ei kaikkeen.

Vierailija
505/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten, kun keksitte miten jäärät saadaan taipumaan esim juurikin siihen maksulliseen siivous apuun niin kertokaa minullekin. Ei enää jaksa appivanhempia. Rahaa olisi millä mällätä, mutta ei.

Miniän tehtävä kuulemma hoitaa heidän talous. En jaksa enkä kykene hoitamaan toista taloutta oman lisäksi. Appivanhemmilla on aikuiset poika ja tyttö, mutta minun miehen tehtävänä ei ole appivanhemmilla taloustyöt eikä tyttären. Anoppi on sanonut, että miniä tekee.

No tämä miniä ei enää käy appivanhemmilla.

Varaat kesän perussiivouksen ja ikkunanpesun joltain yritykseltä / yksityiseltä tekijältä. Kysyt vain a + a:lta, milloin haluavat siivouspäivän olevan - et tietenkään kerro, että tekijä et tule olemaan sinä. Sovittuna päivänä paikalle ilmestyy tekijä / tekijät, jotka alkavat toimeen. Maksakaa te ainakin ensimmäinen lasku, jotta siihenkään eivät voi vedota. Enpä usko, että heittävät oven vasten kasvoja!

Vierailija
506/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule ikinä suostumaan tuohon. Ei se ole mikään luonnonlaki, että vanhusvanhempiaan pitäisi hoivata. Se on ihan eri asia kuin hoitaa lapsensa aikuisiksi. Sen jokainen vähänkään normaali tekee. IHmiskunnalla nykyään ongelma, että ihminen elää jopa vuosikymmeniä sen jälkeen kun on muille pelkkä taakka eikä pysty huolehtimaan itsestään saatikka mistään muustakaan. Selvästi kertoo vanhuksille, että ei itse ehdi eikä jaksa omaishoitajaksi ryhtyä ja palvelut ostettava ja piste. Jos eivät osta palveluja, niitä ei tehdä. 

Vierailija
507/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta mikään puhe. Ei suora eikä väärä. Sosiaalityöntekijä kävi hirveällä tappeluilla kerran, mitään apua ei ota vastaan, jos se maksaa ja rahaa on niin paljon ettei ehdi loppuelämänsä aikana kuluttamaan. Surullista. Säästää lapsille, antaisi sitten elinaikanaan jotain ettei kaikki mene perintöveroihin, jos se muka syy. Koti on ihan asuinkelvottomassa kunnossa, mutta jos ei kerran tarvitse apua, niin olkoon. En jaksa enkä pysty. Mitään normaalia keskustelua ei voi käydä, uhmaikäisenkin kanssa on helpompi päästä yhteisymmärrykseen.

Tuo lause, että säästää lapsille tekee kauniimmaksi sen, että oikeasti on vain pihi ja saita.

Vierailija
508/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä vanhusporukka usko kuin perusteellista nöyryyttämistä. Ilmoita, että tulet apuun, jos vanhus hoitaa sinun työsi. Kiikuta läppäri nenäneteen ja sano, että alkaa hommiin. Vittuile kunnolla, kun ei suju. Sano, että sinäkin alat tekemään siellä kotihommia vasta, kun vanhus alkaa tehdä sun töitä. Jos ei halua, häivy ja laita puhelinnumero estolistalle. Katso parin kuukauden päästä, ollaanko nöyrempiä.

Vierailija
509/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna tuli uusi hyvinvointialue ja moni kunta ja kaupunki ei myönnä enää eläkeläiselle palveluseteliä kodin siivouksen ostoon.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009278732.html

Vierailija
510/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna tuli uusi hyvinvointialue ja moni kunta ja kaupunki ei myönnä enää eläkeläiselle palveluseteliä kodin siivouksen ostoon.

Ja jos eläke on 1000 euroa niin ei saa verovähennystä kodin siivouksen ostosta, koska 1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…

Vierailija
511/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tule ikinä suostumaan tuohon. Ei se ole mikään luonnonlaki, että vanhusvanhempiaan pitäisi hoivata. Se on ihan eri asia kuin hoitaa lapsensa aikuisiksi. Sen jokainen vähänkään normaali tekee. IHmiskunnalla nykyään ongelma, että ihminen elää jopa vuosikymmeniä sen jälkeen kun on muille pelkkä taakka eikä pysty huolehtimaan itsestään saatikka mistään muustakaan. Selvästi kertoo vanhuksille, että ei itse ehdi eikä jaksa omaishoitajaksi ryhtyä ja palvelut ostettava ja piste. Jos eivät osta palveluja, niitä ei tehdä. 

Tässäpä karu totuus.

Vierailija
512/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mieheni kanssa molemmat työssäkäyviä ja meillä olisi mahdollisuus kustantaa appivanhemmilla kerran kuussa kunnon suursiivous tai vaihtoehtoisesti siivous 2vko välein. Pääsisimme itse helpommalla, kun ei jaksa enää työviikon jälkeen lähteä vkl siivoamaan koko ajan toisten kotia, mutta OSTETTUA APUA EI HUOLITA! Puhelut tännepäin sen sijaan on YHTÄ SYYLLISTÄMISTÄ.

Vierailija
513/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantapään kautta oppineena neuvon kaikkia joiden vanhemmat/isovanhemmat vielä ovat tolkuissaan ja toimintakykyisiä, että keskustelkaa nuo tulevaisuuden hoitoasiat jo NYT kuntoon. Sitten kun tilanne on akuutti voi olla myöhäistä, kun vanhuksella viiraa jo päässä ja ainut tapa ilmaista elämänhallintaa on sanoa ei kaikkeen.

No, minä yritin, mutta kieltäytyivät keskustelemastakin. Eniten suuttuivat siitä kun kysyin, että miten pitkään kuvittelevat jaksavansa hoitaa omakotitalon työt.

Vierailija
514/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minä yritin, mutta kieltäytyivät keskustelemastakin. Eniten suuttuivat siitä kun kysyin, että miten pitkään kuvittelevat jaksavansa hoitaa omakotitalon työt.

Sano "Sitten KUN yulevaisuudessa ette enää jaksa hoitaa omakotitalon töitä niin mitä haluatte että tehdään?"

Vierailija
515/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhukset pelkää esim. outoa siivoojaa. Osa on niin häveliäitä ettei "saa siivooja tulla ennenkuin on siivottu". Jollakin valkoisella valheella  omaisen pitää saada se ostettu , outo siivooja saada sinne vanhuksen luo. Minä käyttäisin härskisti sellaista valkoista valhetta, on tullut iskias , selkäkipu tms. ei voi nyt tulla. Kun vanhus tottuu outoon siivoojaan kaikki on myöhemmin helpompaa. Se on se oudon ihmisen pelko hyvinkin voimakas vanhuksilla!

Vierailija
516/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tarkemmin tietämättä, mitä palveluita suosittelisit heidän ostavan, ehdotan, että tutustutat heidät niihin antamalla semmoisen lahjaksi.

Jos kyse on kodinhoidosta, niin esim ikkunoiden pesu voisi olla hyvä alku. Kun ovat sen kerran kokeilleet, eivät ilmeisesti enää edes rupea hommaan itse.   -  Paras aloittaa semmoiosesta, mikä ei tunkeudu heidän yksityiseksi kokemaansa asiaan (tämmöisiä usein WC, kylpyhuone, keittiö ja varsinkin jääkaappi.  -  kaikki semmoisia, joiden puhtaanapito on usein iskostettu "kunnon ihmisen" velvollisuudeksi ja merkiksi. Voivat kokea, että puhdistuksen tilaaminen on ilmoitus siitä, että he ovat epäonnistuneet tärkeimmässä.)

Jos itse käytätte palveluita muistakaa aina sopivasti kertoa, niiden eduista (soveltaen niin, että se sopii vanhempienkin elämään).

Vierailija
517/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan ihmeellinen mummo. Hänen luonaan käy siivoja ja hän wolttailee lähes päivittäin. Osaa nauttia elämästä, onneksi. On sanonut että perintöä ihan turha odotella, hän kyllä ehtii törsätä, hah.

Ihana mummo

Vierailija
518/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkkaja kirjoitti:

Kuka teitä hoiti ja kustansi 18 vuotiaaksi asti?  Joskus vielä pitempään. Yksi isä ruokkii ja huolehtii 10 lasta mutta 10 lasta ei ruoki eikä huolehdi yhtä isää. Se vanhuksen auttaminen on velan maksua. Toki jos rahaa on sitä tulisi käyttää mutta kun he ovat tottuneet säästämään, että pystyisivät jättämään perintöä lapsilleen helpottamaan elämää. Helpottaisivat elämää sillä, että käyttäisivät sitä rahaa ulkopuoliseen apuun.

Niinpä niin. Itse jouduin töihin 14-vuotiaana, jotta sain rahaa vaatteisiin. Nykyään äiti haluaa, että hänelle maksettaisiin kaikenlaisia palveluja, jotta omat rahat eivät kuluisi ja niillä voi makeilla tutuille ja tuntemattomille. Edes kahvia keitä vieraille. Ja mistään hän ei aio luopua, ei edes kuoleman jälkeen. Että silleen.

Vierailija
519/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. Täti murisee, että pitäis tehdä vapaaehtoistyötä ja kehuu itseään, miten paljon tehnyt itse.

Serkulle olisi kyllä valmis rahallista korvausta maksamaan.

Onko tässä mitään järkeä?

Vierailija
520/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Täti murisee, että pitäis tehdä vapaaehtoistyötä ja kehuu itseään, miten paljon tehnyt itse.

Serkulle olisi kyllä valmis rahallista korvausta maksamaan.

Onko tässä mitään järkeä?

Tätisi yrittää manipuloida!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän