Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saisi iäkkäät vanhemmat hyväksymään palveluiden OSTAMISEN?

Vierailija
06.09.2020 |

80-kymppisten appivanhempien kunto on hiljalleen hiipuneet ja alkaisi olla aika ottaa apua käyttöön. Mutta kun mistään ei olla valmiita maksamaan. Onko aikuisten lasten pakko hoitaa siivoamiset tai polttopuiden pilkkomiset ja kesämökin rempat yms joko omalla ajallaan tai rahallaan?

Toinen -jo hyvin sairas- vastustaa sen perusteella ettei halua ketään kotiinsa pelkästä periaatteesta ja toinen ei halua käyttää yhtään rahaa; mikään ei saa maksaa. Ei kotiapu, ei ateriapalvelu, ei kauppapalvelu, ei ylläpito siivousta, ei tehosiivousta. Ei, ei, ei, ei ettekö te voisi viikonloppuna nopeasti tulla siivoamaan loputon ja koko ajan paheneva tilanne

Kommentit (627)

Vierailija
241/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumityöt ovat esimerkki turhasta työstä

Ainakin silloin, jos lapset joutuvat satojen kilometrien päästä ajelemaan niitä tekemään.

Joka kylältä löytyy joku reipas teini, joka mielellään ottaisi sen kympin, pari siitä lumenluonnista.

Epäilen että ei löydy.  Satanen pitäisi käteen lykätä, ehkä sillä onnistuisi.  Missä niitä reippaita teinejä oikein liikkuu?  

Enokin yritti naapurin nuorta poikaa, että tulisi välillä tekemään lumitöitä enon kanssa yhdessä, niin ei tulisi niin raskaaksi ja maksua vastaan tietysti.  Poika kysyi heti, että jaa mitä maksat?  Eikä tullut, oli kiireitä.  Pojan isä tuli sitten apuun, eikä huolinut rahaa.  Kai sitä hävetti poikansa vetelyys.

Jaahas, ja koska on nuori ei ansaitse saada palkkaa tehdystä työstä? "Karkkirahaa" vastaanko pitäisi tulla tekemään monta tuntia raskasta työtä?

Vierailija
242/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisipa omat vanhempani edes hyväksymään kaupungilta saatavan kotiavun mutta kun ei, rahaa olisi ostaa vaikka mitä palveluita mutta mitään apua ei hyväksytä paitsi omilta lapsilta!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin silloin, jos lapset joutuvat satojen kilometrien päästä ajelemaan niitä tekemään.

Joka kylältä löytyy joku reipas teini, joka mielellään ottaisi sen kympin, pari siitä lumenluonnista.

Epäilen että ei löydy.  Satanen pitäisi käteen lykätä, ehkä sillä onnistuisi.  Missä niitä reippaita teinejä oikein liikkuu?  

Enokin yritti naapurin nuorta poikaa, että tulisi välillä tekemään lumitöitä enon kanssa yhdessä, niin ei tulisi niin raskaaksi ja maksua vastaan tietysti.  Poika kysyi heti, että jaa mitä maksat?  Eikä tullut, oli kiireitä.  Pojan isä tuli sitten apuun, eikä huolinut rahaa.  Kai sitä hävetti poikansa vetelyys.

Jaahas, ja koska on nuori ei ansaitse saada palkkaa tehdystä työstä? "Karkkirahaa" vastaanko pitäisi tulla tekemään monta tuntia raskasta työtä?

No minä taas epäilen, että ei tossa olisi mennyt kuin puolisen tuntia, jos yhdessä olisivat tehneet.   Sen verran mitä olisi vaatinut kolattavaa aluetta, että autolla olisi pihasta päässyt (muutama metri tielle) ja kävellä portaikolle  (joitakin metrejä sekin).   Enolla vaan selkä leikattu ja siksi pyysi kolausapua.

Heh, nykynuoret osaa vaatia.  Minä olen vahtinut naapurien lapsia karkkirahaa vastaan 12-vuotiaana.  En siis osannut vaatia, vaikka koko päivän siinä niitä leikitin ja vahdin.  Omia pikkuveljiä piti hoitaa ilman rahaa, olisin saanut varmaan selkääni jos olisin maksua kysellyt.

Vierailija
244/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ö

Vierailija kirjoitti:

Ihana vertaistukiketju. Meillä menee niin, että "olethan iltatähti ja nuorin, kyllä joudat ja jaksat auttaa, kun olet nuorin". Niin, olen 58v, vuorotöissä ja lapsenlapsiakin haluaisin hoitaa. Lisänä lonkkakuluma, mitä ei vielä leikata

No minä nuorena ja ketteränä käyn kerran viikossa siivoamassa ja tekemässä ruoat ja ajamassa nurmikot ja hoitamassa kukat. Käytän lääkärissä ja tuon apteekista lääkkeitä. Ja koko ajan valitetaan, että kun riisipuurokaan ei ole niin hyvää, kuin omakeittämä.

Tätä lapsenkaltaista juonottelua on katsottu jo niin monta vuotta, että iltarukouksessa joskus rukoilen, että ota Luoja jo äitini pois, että saan joskus levätä

Ps. Omia lapsiani vanhempani eivät hoitaneet kertaakaan, kun olivat niiiin vanhoja ja raihnaisia

Niinpä, sitä joutuu vielä elämään huonon omantunnonkin kanssa, kun ei enää millään jaksaisi ja toivoisi, että tämä joskus loppuisi.  Minä olen jo eläkkeellä, että sen puolesta kyllä, mutta minulla on reuma.  Oman huushollini kanssa pärjään, mutta toista en jaksaisi enää hoitaa.  Tänäkään aamuna en meinannut saada jalkojani oikenemaan ja nytkin toista polvea särkee.  Onneksi ei ihan joka päivä tarvitse lähteä, saa välillä olla näitä hissuttelupäiviäkin.

Miten minusta tuntuu, että silloin kun vanhempani olivat minun iässäni, en minä koskaan heiltä tai heidän ikätovereiltaan mitään tällaista kuullut.  Oliko tosiaan niin, että silloin ei eletty näin pitkään?  Eli tämä hyvinvointiyhteiskunta tavallaan kaatuu nykyisten eläkeikäisten tai sitä lähestyvien niskaan.  Muistan minä kaikenlaisia naapurinmummoja ja vastaavia, jotka elelivät ihan tyytyväisinä ja toimintakykyisinä omissa asunnoissaan, kunnes sitten menivät joko vanhainkotiin tai kuolivat pois.  Kukaan äitini tai isäni ystävistä ei koskaan puhunut, että on raskasta, kun täytyy hoitaa omien hommien lisäksi nuo vanhuksetkin ja niiden kaikki asiat.  Ei minun ikäisilläni silloin tainnut olla enää ne vanhemmat elossakaan.  Vai kuvittelenko vain.

Eli tavallaan on menty hyvään suuntaan, mutta joku asia sitten siinä ei niin hyvin olekaan. 

Ne, jotka hoitivat, eivät pitäneet meteliä, vaan tyytyivät osaansa.

Kun oma mummo vielä eli, oli myös naapuriapu aivan toista luokkaa - aina kun hän leipoi leipää, piti sitä käydä viemässä yhteen sun toiseen torppaan, yksi ukko kävi leikkaamassa hiuksia, yksi isäntä toi klapeja jnejne. Ja jokainen tiesi toistensa terveydet ja auttoi kyytien kanssa jne.

Mut maailma on nyt vain erilainen.

Täytyy muistaa, että silloin meidän nykyisten keski-ikäisten lapsuudessa kaiken ikäisten sairauksia vielä hoidettiin. Nyt jos hampaaseen tulee reikä, on vastaus että osta apteekista itsepaikkaussetti ja paikkaa itse. Lääkäriaikoja mihinkään sairauksiin ei saa menemällä terveyskeskukseen jonottamaan pariksi tunniksi, vaan vasta puolen vuoden päähän jos ollenkaan. Ei ollut liukuvaa työaikaa, vaan tehtiin klo 8-16 töitä ja sitten oltiin vapaalla. Nyt tehdään työmatkoilla ja kotona iltaisin ja viikonloppuisin sen klo 8-16 lisäksi. Lapsen koulunkäyntiin osallistuminen vaati yhdessä vanhempainillassa käynnin per lukukausi, jossa äiti ja isä vuorottelivat. Ei tullut kymmeniä viestejä Wilmaan viikottain, ei osallistuttu lasten läksyjen tekemiseen. Nämä ovat nyt niitä joille on täysin vierasta ettei nuoremmalla polvella voi olla aikaa samalla tavalla kuin heillä oli.

Vierailija
245/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin että oli yksi vanhus kotonaan lähestulkoon liikuntakyvytön, jalat aivan pilalla ja hoitamattomana. Mutta kotona oli pakko asua, vaikka siihen ei pystytty enää. Naapurit joutuivat puuttumaan pariskunnan asioihin tämän takia ja kutsuivat hoitajia apuun. Naapurit saivat tietenkin toiselta vanhukselta huudot niskaansa kun yrittivät auttaa. Jalkaongelmainen kuoli aika pian tämän jälkeen. Hänen puolisollakaan ei kyllä lanttu leikkaa normaalisti..

Vierailija
246/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat sitä sukupolvea joka ei luota vieraaseen.

Vierailija
247/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ö

Vierailija kirjoitti:

Ihana vertaistukiketju. Meillä menee niin, että "olethan iltatähti ja nuorin, kyllä joudat ja jaksat auttaa, kun olet nuorin". Niin, olen 58v, vuorotöissä ja lapsenlapsiakin haluaisin hoitaa. Lisänä lonkkakuluma, mitä ei vielä leikata

No minä nuorena ja ketteränä käyn kerran viikossa siivoamassa ja tekemässä ruoat ja ajamassa nurmikot ja hoitamassa kukat. Käytän lääkärissä ja tuon apteekista lääkkeitä. Ja koko ajan valitetaan, että kun riisipuurokaan ei ole niin hyvää, kuin omakeittämä.

Tätä lapsenkaltaista juonottelua on katsottu jo niin monta vuotta, että iltarukouksessa joskus rukoilen, että ota Luoja jo äitini pois, että saan joskus levätä

Ps. Omia lapsiani vanhempani eivät hoitaneet kertaakaan, kun olivat niiiin vanhoja ja raihnaisia

Niinpä, sitä joutuu vielä elämään huonon omantunnonkin kanssa, kun ei enää millään jaksaisi ja toivoisi, että tämä joskus loppuisi.  Minä olen jo eläkkeellä, että sen puolesta kyllä, mutta minulla on reuma.  Oman huushollini kanssa pärjään, mutta toista en jaksaisi enää hoitaa.  Tänäkään aamuna en meinannut saada jalkojani oikenemaan ja nytkin toista polvea särkee.  Onneksi ei ihan joka päivä tarvitse lähteä, saa välillä olla näitä hissuttelupäiviäkin.

Miten minusta tuntuu, että silloin kun vanhempani olivat minun iässäni, en minä koskaan heiltä tai heidän ikätovereiltaan mitään tällaista kuullut.  Oliko tosiaan niin, että silloin ei eletty näin pitkään?  Eli tämä hyvinvointiyhteiskunta tavallaan kaatuu nykyisten eläkeikäisten tai sitä lähestyvien niskaan.  Muistan minä kaikenlaisia naapurinmummoja ja vastaavia, jotka elelivät ihan tyytyväisinä ja toimintakykyisinä omissa asunnoissaan, kunnes sitten menivät joko vanhainkotiin tai kuolivat pois.  Kukaan äitini tai isäni ystävistä ei koskaan puhunut, että on raskasta, kun täytyy hoitaa omien hommien lisäksi nuo vanhuksetkin ja niiden kaikki asiat.  Ei minun ikäisilläni silloin tainnut olla enää ne vanhemmat elossakaan.  Vai kuvittelenko vain.

Eli tavallaan on menty hyvään suuntaan, mutta joku asia sitten siinä ei niin hyvin olekaan. 

Ne, jotka hoitivat, eivät pitäneet meteliä, vaan tyytyivät osaansa.

Kun oma mummo vielä eli, oli myös naapuriapu aivan toista luokkaa - aina kun hän leipoi leipää, piti sitä käydä viemässä yhteen sun toiseen torppaan, yksi ukko kävi leikkaamassa hiuksia, yksi isäntä toi klapeja jnejne. Ja jokainen tiesi toistensa terveydet ja auttoi kyytien kanssa jne.

Mut maailma on nyt vain erilainen.

Täytyy muistaa, että silloin meidän nykyisten keski-ikäisten lapsuudessa kaiken ikäisten sairauksia vielä hoidettiin. Nyt jos hampaaseen tulee reikä, on vastaus että osta apteekista itsepaikkaussetti ja paikkaa itse. Lääkäriaikoja mihinkään sairauksiin ei saa menemällä terveyskeskukseen jonottamaan pariksi tunniksi, vaan vasta puolen vuoden päähän jos ollenkaan. Ei ollut liukuvaa työaikaa, vaan tehtiin klo 8-16 töitä ja sitten oltiin vapaalla. Nyt tehdään työmatkoilla ja kotona iltaisin ja viikonloppuisin sen klo 8-16 lisäksi. Lapsen koulunkäyntiin osallistuminen vaati yhdessä vanhempainillassa käynnin per lukukausi, jossa äiti ja isä vuorottelivat. Ei tullut kymmeniä viestejä Wilmaan viikottain, ei osallistuttu lasten läksyjen tekemiseen. Nämä ovat nyt niitä joille on täysin vierasta ettei nuoremmalla polvella voi olla aikaa samalla tavalla kuin heillä oli.

Muistat omiasi, koska 40-luvulla syntyneet vanhempani kävivät pitkään yksityisellä hammaslääkärillä, koska julkiselta puolelta palvelun sai vain lapset ja opiskelijat.

Liukuva työaika tarkoittaa, että voit tehdä esim. 6-14 tai 8-16, voit sijoittaa sen 8 h haluamallasi tavoin työantajan asettamissa rajoissa.

Meillä ei ole mitään pakkoylitöitä eikä Wilmaankaan tule liikaa biestejä.

Vierailija
248/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin tutulta kuulostavat nämä jutut, valitettavan tutuilta. Isä asuu nyt yksin kun äiti joutui jokin aika sitten hoitolaitokseen. Rahaa ei saisi mennä mihinkään. Meitä lapsia ja varsinkin lapsenlapsia hän muistaa hänen rahoissaan isoilla summilla mutta itseensä ei saa panostamaan ei niin millään. Vaatteet ovat ok, yksinkertainen perusruoka myös, mutta ei puhettakaan että voisi maksaa vaikka hieronnasta tai fysioterapiasta vaikka on kovin jäykkä. Yritämme tolkuttaa että hän on sen kovaa fyysistä työtä tehneenä ansainnut, Perintöäkään ei tarvitsisi miettiä, me lapset olemme vähintäänkin kohtuullisesti toimeentulevia ja seuraavakin polvi on jo suurimmaksi osaksi päässyt leivän syrjään kiinni.

Vierailija
249/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te lapsina ostatte apua ja jos sitä ei huolita, niin ette mene siivoamaan sun muuta. Jäärät ovat jääriä, mutta hekin taipuvat, jos apua ei tule.

Miksi lasten pitäisi ostaa vanhemmilleen kotiapua, jos näillä on kuitenkin varaa tähän?

Vierailija
250/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta joku keksii, että työttömät voivat tulla sillä yhdeksän euron korvauksella hoitamaan näiden vanhusten asiat. 

Vierailija
251/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta joku keksii, että työttömät voivat tulla sillä yhdeksän euron korvauksella hoitamaan näiden vanhusten asiat. 

Posti! Posti viihdyttää vanhuksia ja leikkaa nurmikot. 

Vierailija
252/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmeessä suostutte, sanoo vain ei käy.

Vierailija
253/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun ei sekään ole hyvä että elävät todella ankeasti ja likaisessa asunnossa. Syövät suunnilleen purkkihernekeittoa ja ruisleipää. Elämä on ankeaa ja vaikeaa kun ei jaksa eikä enää pysty tekemään suurinta ostaa kotitöistä. 

Lääkkeet jaetaan neljään viikkodosettiin aina kuukaudeksi kerrallaan ja lääkärissä käytetään mutta lisäavulla kotona pärjättäisiin paremmin.

Vierailija
254/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse hoitaa vanhusten asioita 9 euron korvauksella. Kieltäydy ja sitten olet vapaa ja saat itse elää omilla varoillasi aivan omannäköistä ihanaa elämää. Ehkä sinusta ei tule koskaan vanha ja hauras

Vierailija
255/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei sekään ole hyvä että elävät todella ankeasti ja likaisessa asunnossa. Syövät suunnilleen purkkihernekeittoa ja ruisleipää. Elämä on ankeaa ja vaikeaa kun ei jaksa eikä enää pysty tekemään suurinta ostaa kotitöistä. 

Lääkkeet jaetaan neljään viikkodosettiin aina kuukaudeksi kerrallaan ja lääkärissä käytetään mutta lisäavulla kotona pärjättäisiin paremmin.

Kyllä, ostopalveluilla elämänlaatu paranisi huomattavasti eikä ikäihmisten pitäisi koko ajan hakeutua lääkärin pakeille huonosta ruokavaliosta ja siisteystasosta johtuvien ongelmien (mm. virtsaputken tulehdukset, ripuli) johtuvien vaivojen tähden.

Vierailija
256/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisipa omat vanhempani edes hyväksymään kaupungilta saatavan kotiavun mutta kun ei, rahaa olisi ostaa vaikka mitä palveluita mutta mitään apua ei hyväksytä paitsi omilta lapsilta!!

Miksi joku suostuu tuohon? Asia sanotaan niin selvästi, että tyhmempikin ymmärtää esim. minä en ole vuosikausia opiskellut, että pääsisin lattioita luuttuamaan tai nurmikkoa leikkaamaan. Yhteiskunnallisesti on järjetöntä, että minä koulutettuna ihmisenä käytän siihen aikaa. Minä vien sinut teatteriin ja sillä aikaa maahanmuuttajanainen siivoaa. Jos ei käy, niin olet ilman.

Vierailija
257/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä oli kolme teinipoikaa, jotka pitivät naapurin leskirouvien pihat puhtaina monta vuotta jokainen vuorollaan, kun kasvoi. Hintaa perivät ensimäinen 2 euroa piha ja siitä eteen päin, kun rahanarvo kasvoi, niin viimeinen sai jo 5 euroa kolauskerrasta.

Nyt me käymme miehen kanssa ilmaiseksi kolaamassa, kun teinimme ovat muuttaneet muualle. Joten en ymmärrä tätä, että pitää kaikki nuoret mustamaalata yhden huonon kokemuksen takia.

Vierailija
258/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Kaikki on kokeiltu. Asiaa ei helpota että veljeni ahne vaimo kannustaa heitä olemaan ostamatta palveluita, itse olen sitä mieltä että kaikki laittaisivat rahansa vaan omaan käyttöön nyt ja vaikka käänteinen asuntolaina tms. jotta olisi lokoisat viimeiset vuodet.

Vierailija
259/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omainen kirjoitti:

Vanhainkotiinkaan ei voi luottaa. Ne ovat varsinaisia tappolaitoksia. Kymmenen lääkettä nasuun, niin johan vahvempikin kuolee puolessa vuodessa. Varsinkaan kun "ruokahalua ei ole, joten ei syötetä" -periaatteella.

Totta. Onhan se hirveää, kun vanhukset kuolevat joskus. Äidillänikin menee ainakin kymmenen pilleriä: Beetasalpaaja,digoxin, verenohennuslääke, verenpainelääke, kolesterolilääke, D-vitamiini, kalkki.

Hirvee määrä pillereitä. Ruokakaan ei muka maistu, vaikka ei tee muuta, kuin makaa sängyssä. Nälkään tappavat muorin, kun muori kieltäytyy syömästä. Nenämahaletku pitäis kyllä väkisin laittaa.

Hirveitä paikkoja. Kyllä oli äidillä hyvä olla kotona, kun kaatuili siellä ja paskalla maalaili seiniä ja välillä hortoili pihalla yöpuku päällä. Kotikäyntejä oli 5xvrk ja joskus yöpäivystyskin piti käydä. Silti oli mustelmilla, kun kaatuili. Taipeet oli auki, kun teki tarpeensa housuihin ja ei osannut vaihtaa housuja ja pestä alapäätä enää.

Järkyttävää, että joutui vanhainkotiin. Siellä tappavat toisen ressukan syöttämällä lääkkeitä ja eivät väkisin pane nenämahaletkua. Jos oikein pinnisteltäisiin, saataisiin muorille ehkä pari viikkoa pitempään elinaikaa, mitä nyt on odotettavissa

Vierailija
260/627 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos hampaaseen tulee reikä, on vastaus että osta apteekista itsepaikkaussetti ja paikkaa itse.

No voi jessus, luuletko että tuo paikkaus korvaa hammaslääkärin tekemän paikan? XDDDD se on vain ensiapu -_- Kannattaisi käyttää yksityisiä. Vtut minä venailen kuukausitolkulla, haen palveluni sieltä mistä sitä saa.