Tässä teille sitä "laadukasta" kouluruokaa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raakaa-lihaa-vetisia-makaroneja-mul…
Josta aina vinguttu miten nykylapset on poispilattuja
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Mun kouluaikoina koulussa oli ruokana esim ohrapuuroa ja mehukeittoa tai kesäkeittoa. Kyytipoikana yksi näkkäri ja lasi maitoa.
Nykyään käaittääkseni on muunkinlaista leipää tarjolla. Ja leivänpäällisiä.
Mieheni kouluikäiset lapset edellyttävät kotiruoaltakin omasta mielestäni ravintola-annostasoa, että ateriat ovat esim paistettu kanafile bearnaisekastikkeella, chililohkoperunat ja fetasalaatti aurinkokuivattuine tomaatteineen. Esim lihakeitto ja makaronilaatikko ei ole hyvää, eli silloin se on pahaa.
Kyllä nykylasten vaatimukset on oikeasti kovempia. En mäkään aikanaan kesäkeitosta tykännyt, mutta se syötiin kun muuta ei ollut.
Kouluruoka on moskaa.
Mäntti äitipuoli ei ehkö muutenkaan ole oikea henkilö arvioimaan...
Ei minusta näyttänyt olevan raakaa lihaa noissa. Ja miten voisi ollakaan? Viimeisenäkö se sinne heitettäisiin?
Tervetuloa Britteihin!
Kouluruoka maksullista ja tarjolla on nugetteja ja pakasteranskalaisia. Ilolla ottaisimme sen kouluruuan mita Suomessa on tarjolla!
Täällä meillä Sveitsissa saamme vain haaveilla ilmaisesta kouluruuasta. Lapset tulevat kotiin syomaan lounasta. Olisioa hienoa, jos meilla olisi ilmainen ja hyvä Kouluruoka kuten Suomessa ja Ruotsissa on. Lammolla muistelen omia kouluvuosiani ja ilmaista kouluruokaa
Jos kotona ei tarjota tavallista kotiruokaa, niin ei ne lapset osaa sitä koulussakaan syödä. Olen ns Uusperhe. Miehen lapset eläneet ns pakasteranskalaisia, einespizzalla yms tuotteilla. Minun lapseni syöneet aina tavallista, itse tehtyä kotiruokaa. Kummat valittaa kouluruuasta? Ja kotiruuasta? Taidan jatkossa ostaa miehen lapsille Saarioisten rouskeläppäpitsat kun minun lapset syö Makaronilaatikkoa....
Vierailija kirjoitti:
Muistaako muut miten vielä 90-luvun alussa kouluruuan taso oli aivan erilainen? Jälkiruokaa oli monta kertaa kuukaudessa, välillä oli tarjolla pitsapaloja ja lihapiirakkaa. Sitten kai lama söi jälkiruuat ja pitsat, tilalle tuli kumiperunat matokäytävineen ja hampaissa narskuvat läskinpalat.
Mun kouluvuosina ei kyllä ikinä ollu pitsaa tai lihapiirakkaa tarjolla. Eikä pahemmin edes jälkkäreitä, joulua lukuunottamatta. Ei edes kultaisella 80-luvulla, jolloin lamasta ei ollut tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona ei tarjota tavallista kotiruokaa, niin ei ne lapset osaa sitä koulussakaan syödä. Olen ns Uusperhe. Miehen lapset eläneet ns pakasteranskalaisia, einespizzalla yms tuotteilla. Minun lapseni syöneet aina tavallista, itse tehtyä kotiruokaa. Kummat valittaa kouluruuasta? Ja kotiruuasta? Taidan jatkossa ostaa miehen lapsille Saarioisten rouskeläppäpitsat kun minun lapset syö Makaronilaatikkoa....
Miten pihalla voi ihminen olla! Ei kouluruoka ole kotiruokaa. Se on pelkkää keinoainetta, lisäainetta, säilöntäainetta, einestä ja säilykettä.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Britteihin!
Kouluruoka maksullista ja tarjolla on nugetteja ja pakasteranskalaisia. Ilolla ottaisimme sen kouluruuan mita Suomessa on tarjolla!
Laita osoite! Varmasti joku vantaalainen voi lähettää lapsillesi raakaa kanaa, multaista salaattia, raakaa jauhelihaa, limaa, vettä ja kaikki maailmam lisäaineet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako muut miten vielä 90-luvun alussa kouluruuan taso oli aivan erilainen? Jälkiruokaa oli monta kertaa kuukaudessa, välillä oli tarjolla pitsapaloja ja lihapiirakkaa. Sitten kai lama söi jälkiruuat ja pitsat, tilalle tuli kumiperunat matokäytävineen ja hampaissa narskuvat läskinpalat.
Mun kouluvuosina ei kyllä ikinä ollu pitsaa tai lihapiirakkaa tarjolla. Eikä pahemmin edes jälkkäreitä, joulua lukuunottamatta. Ei edes kultaisella 80-luvulla, jolloin lamasta ei ollut tietoakaan.
Meillä oli toisinaan pieni pala roiskeläppää, tai lihapiirakka, ne olivat välipaloja, ei lounas. Joskus jäätelöpuikko tai tuutti.
Yleensä välipalana kuitenkin porkkanoita, pala lanttua tai kaalinlohko, mehupurkki.
Jälkkäreitä en muista olleen.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Britteihin!
Otatteko ilolla myös verotuksen millä saatte sitten vastineeksi tuon mahtavan kouluruuan?
Syön päivittäin samaa ruokaa kuin koululaiset, hyvää on ja myös vaihtelevaa. Kiitos keittiön tädeille ja sedille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukion opettaja. Syön ruokavalvonnassa ollessani samaa ruokaa kuin opiskelijat, ja silloin kun ei ole valvontaa, opettajien ja muun henkilökunnan omasta lounaslinjastosta.
Olen pienikokoinen kohta viisikymppinen nainen, joten luulisi, että kouluruualla nälkä lähtee ja pysyy hetken poissa, mutta eipä pysynyt opiskelijoiden ruualla. Kaikki oli niin vetistä! Ruuassa ei varmaan ole juurikaan kaloreita. Pasta on keitetty todella märäksi, kastike on suurustettu jollain mutta siinäkään ei ole juuri rasvaa, makua eikä lihaa. Salaatin tai raasteen päälle laitettava salaatinkastikekin on vetistä lirua. Nuorille paljon liikkuville opiskelijoille syötetään siis lähinnä vettä eri muodoissa tarjoiltuna. Itselläni opiskelijalounas ei pitänyt nälkää edes tunnin, mitenkähän nuorilla, joilla sentään vielä aineenvaihdunta on vilkkaampaa?
Henkilökunnan lounaslinjastossa taas on oikeaa ruokaa, josta lähtee nälkä ja jossa on makuakin.
Henkilökunnan lounaslinjasto lukiossa?
😂😂😂😂
Kyllä, suurissa kaupungeissa lukioita on sijoitettu myös yliopistojen tiloihin tai läheisyyteen. Maalaislukioissa on tietysti yksi ainoa lukiorakennus ja siellä perinteinen kouluruokala. Ne ajat ovat jäämässä pikku hiljaa pois, kun homeisista tiloistakin luovutaan.
keittola blues kirjoitti:
vai on kalapuikot ja lihapullat harvinaisempaa herkkua....? kyllä 1970-80 luvuilla kouluruoka oli suorastaan taivaallista, miltei kulinarismia; hyvää, terveellistä, vaihtelevaa ja monipuolista. melkein ikävöi.
Tilliliha, maksakastike (sitkeät maksanpalat tympeän makuisessa soosissa), veriletut? Maksalaatikko oli parhaasta päästä ruokia, mutta ei oo pahemmin ikävä :) Kanaviillokista muistaakseni pidin lapsena. Nykyään en syö kanaa ja olen opettajana kouluissa syönyt kanaviillokkipäivinä kasviskastikkeita, tofua tai kikherneitä kastikkeessa ja sen hillon kanssa maku muistuttaa ihanasti sitä lapsuuden kanaviillokkia mutta ei tarvitse pelätä sitkeitä kananpaloja tai luunsiruja.
En haluaisi valittaa kouluruuasta, MUTTA viime keväänä tuli syötyä useampi kotiin haettu kouluruoka-annos ja ne oli kyllä kamalia! Ja minä syön mitä vaan enkä todellakaan vaadi suuria syömältäni ruualta. Itse kun olin koulussa, niin ruoka oli oikeasti hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mun kouluaikoina koulussa oli ruokana esim ohrapuuroa ja mehukeittoa tai kesäkeittoa. Kyytipoikana yksi näkkäri ja lasi maitoa.
Mieheni kouluikäiset lapset edellyttävät kotiruoaltakin omasta mielestäni ravintola-annostasoa, että ateriat ovat esim paistettu kanafile bearnaisekastikkeella, chililohkoperunat ja fetasalaatti aurinkokuivattuine tomaatteineen. Esim lihakeitto ja makaronilaatikko ei ole hyvää, eli silloin se on pahaa.
Kyllä nykylasten vaatimukset on oikeasti kovempia. En mäkään aikanaan kesäkeitosta tykännyt, mutta se syötiin kun muuta ei ollut.
Kyllä joku kanafile bearnaisella tai chililohkoperunat on ihan tavallista kotiruokaa, samaa safkaa on lounasmestoissa ja noutopöydissä niiden lihakeittojen ja makaronilaatikoiden rinnalla.
Tuohan on todella hyvä että chiliperunat, aurinkokuivatut tomaatit ja kanafileet maistuu.
Eihän kukaan enää kotona osaa tehdä ohrapuuroa ja marjakeittoa. Sen takia se ei lapsille maistu. Syy kotona, ei kouluruoassa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan enää kotona osaa tehdä ohrapuuroa ja marjakeittoa. Sen takia se ei lapsille maistu. Syy kotona, ei kouluruoassa.
Mihin ihmeeseen täökin liittyy???
Vierailija kirjoitti:
Koko maan keskihinta kouluruokailulle on 2,80 euroa päivässä oppilasta kohden. Rikosseuraamuslaitoksen mukaan vangin ruoka maksaa suomalaisessa vankilassa 8,14 euroa päivässä. Että tuosta voi sitten päätellä, että miten hyvin Suomen lapsia ravitaan.
Vankilassa tuohon sisältyy kaikki päivän ateriat.