Mitä se käytännössä tarkottaisi, jos palattaisiin 70/80-luvun elintasoon?
Jotkut sanoo, että luontoa säästääksemme meidän pitäisi palata 70- tai 80-luvun elintasoon. Mitä se käytännössä tarkottaisi? Tuskin me kännyköistä ja teknologiasta luovuttaisi? Vähemmän matkoja, pienemmät asunnot?
Kommentit (163)
Ulkohuusit. Uusia vaatteita jouluna ja synttäreinä, mutta vain tarpeeseen. Jokaisessa kodissa neuloja ja ompelulankaa, melkein kaikilla ompelukone. Rajatumpi juusto- ja makkaravalikoima. Homeisista leivistä leikataan homehtunut osa pois ja syödään loput. Pulla leivotaan itse. Kengät käytetään suutarilla, jos on rahaa. Kodinkoneet korjataan niin kauan kuin mahdollista. Liikunta ilmaiseksi ulkona. Vain alusvaatteet ja sukat vaihdetaan päivittäin puhtaisiin, hien haju ei häiritse ketään, kun kaikki haisevat samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Silloin taisi monet laitteet vielä kestää kauan. Ei tarvinnut pari kertaa vuodessa raahata elektroniikkaa kierrätyskeskukseen. Oli vähemmän mässyä. Joskus sai pullaa. Oli ehkä vaatimattomammat odotukset, kuinka usein pitää ostaa uusia vaatteita. Työmatkoista ja autoilusta en oikein tiedä. Oliko silloin helpompi löytää kodin läheltä työpaikka?
Aika yleistä oli kulkea naapurikaupungissa, itsekin kesätöissä ja moni naapuri tai tuttu vakitöissä. Sain sitten vakityönkin, mutta muutin kaupunkiin asumaan. Maalaiskirkonkylässä oli lapsuudenkotini. Liikennettä oli myös toisin päin, mm. opettajia tuli sinne maalle kaupungista.
Lapsuudessani 80-luvulla tehtiin vain kaksi etelänmatkaa vuodessa nykyisen jatkuvan rälläämisen sijaan.
Televisioita oli kodissa kaksi, tietokone löytyi myös. Videonauhuri ja stereot levy- ja kasettisoittimineen. Tiskikone ja pyykkikone, mutta ei pyykinkuivuria. Jääkaappi ja 2 pakastinta, kahvinkeittimenä ei kapselikeitintä vaan Moccamaster. Itse asiassa isälläni on sama Moccamaster edelleen jokapäiväisessä käytössä. Tietokonetta vaihdettiin tekniikan kehittyessä, kaikki muut härpättimet käytettiin loppuun.
Vaatteita ostettiin kahdesti vuodessa. Mulla oli ehkä kolmet kouluhousut ja talveksi kahdet toppahousut. Tavarat myös ylipäätään kestivät. Huonekaluja, astioita ja kodintekstiilejä ostettiin kun niitä tarvittiin, ei vaihdettu muodin vuoksi.
Uusi omakotitalo ja yksi uusi auto. Ruoka oli terveellistä mutta yksinkertaisempaa. Riisiä, makaronia, pottua, lohta, lihaa. Makkaraa ja valkoista leipää pidettiin silloinkin epäterveellisinä. Kasviksia syötiin vähemmän. Kevytmaitoa ja leipää. Ranskanleipä oli epäterveellistä ja hyihyi. Jogurttia ja Floraa leivän päälle. Hedelmiä kyllä, mutta silloin kiivi oli muodikas eksoottinen ruoka. Opittiin syömään pizzaa, joka oli myös superhieno muotiruoka.
Itse asiassa eipä tuosta kovin ole elintasoni noussut. 🤔 Reissaamaankaan ei taida ihan hetkeen päästä.
70-luvulla inflaatio oli toisella kymmenellä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkohuusit. Uusia vaatteita jouluna ja synttäreinä, mutta vain tarpeeseen. Jokaisessa kodissa neuloja ja ompelulankaa, melkein kaikilla ompelukone. Rajatumpi juusto- ja makkaravalikoima. Homeisista leivistä leikataan homehtunut osa pois ja syödään loput. Pulla leivotaan itse. Kengät käytetään suutarilla, jos on rahaa. Kodinkoneet korjataan niin kauan kuin mahdollista. Liikunta ilmaiseksi ulkona. Vain alusvaatteet ja sukat vaihdetaan päivittäin puhtaisiin, hien haju ei häiritse ketään, kun kaikki haisevat samalla tavalla.
Vesivessat alkoivat yleistyä 70-luvulla ja 70-luvun puolivälissä ne oli taajamissa jo 90 %:lla. Kerrostaloissa aiemmin samoin rivitaloissa.
Puhelinta ei vaihdettaisi vuoden välein. Sama kampi/numerokiekko-puhelin kestäisi 20 seuraavaa vuotta. Harmittaisi vain, kun soittoäänen vaihtaminen olisi vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Työmatkoista ja autoilusta en oikein tiedä. Oliko silloin helpompi löytää kodin läheltä työpaikka?
1970-luvulla oli paha lama. Miettusen "hätätilahallitus" runnattiin kokoon, koska Suomessa oli 60.000 työtöntä. Mutta akateeminen loppututkinto takasi viran.
Linja-autot ajoivat monta vuoroa päivässä ihan syrjäseuduillakin jo koululaisten takia. Autoja ei ollut joka torpassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 43v enkä kyllä koe että kasarilla olisin elänyt jotenkin erityisen niukasti. Elämä oli tavallaan yksinkertaisempaa mutta ei mielestäni mitenkään puutteellista. Enkä muista että kavereilla ja tutuillakaan olisi mitään kärsimystä ollut. Ehkä näissä on eroja kaupunkien/"sosiaaliluokkien" välillä sitten.
Samaa itsekin muistan. Vaikka palkka oli nykyistä pienempi niin se riitti paljon leveämpään ja runsaampaan elämään. Esimerkiksi meillä oli kaksi taloa joista työtä varten oli oma asunto kaupungin keskustasta ja omakotitalo reuna-alueella. Tämän lisäksi meillä oli matkailuauto ja käytiin Kanarialla kolmesti vuodesti. Nykyään sem sijaan eletään niukemmin kuin ennen vaikka palkka on paljon suurempi. Omakotitalo, mökki ja matkailuauto on ajat sitten myyty. Viimeksi oli varaa käydä ulkomailla 2001.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla inflaatio oli toisella kymmenellä.
Taisi olla pahimpana vuotena yli 15 prosenttia. Olikohan vuosi - 76 tai - 77.
Kyllä silloin kaikki oli niin ihanaa. Voi, kun tietäisitte. Ette ymmärrä. Se oli parasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Luontoa ei tarvitse varsinaisesti säästää. Ihminen on luomakunnan herra ja voi käyttää sitä mielensä mukaan. Jotkut vihreet on saatanan kätyreitä ja demoneja.
Tämä oli todellakin yleinen ajatustapa, roskia paiskottiin auton ikkunasta, "kyllä ne sinne ojaan maatuu".
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika! Molemmat vanhempani ovat jo 50-luvun alussa kasvaneet taloissa, joissa oli sisävessat, juokseva vesi ja kylpyammeet. 😂 Ja pulsaattoripesukoneet pyykille.
Eikä todellakaan haistu pahalle! 😂 Kyllä 70-luvulla ohjeistettiin jo kouluissa peseytymään päivittäin.
Taas suuri "yllätys", että suurin osa ei taaskaan ymmärtänyt kysymystä. Eihän tässä millään aikakoneella olla -70-80-luvulle menossa, vaan kyse oli sen ajan elintasosta, joka voisi olla aivan mahdollista tänäkin päivänä tietyssä tilanteessa. Eipä se sen ajan elintaso itseä kyllä haittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani 80-luvulla tehtiin vain kaksi etelänmatkaa vuodessa nykyisen jatkuvan rälläämisen sijaan.
Televisioita oli kodissa kaksi, tietokone löytyi myös. Videonauhuri ja stereot levy- ja kasettisoittimineen. Tiskikone ja pyykkikone, mutta ei pyykinkuivuria. Jääkaappi ja 2 pakastinta, kahvinkeittimenä ei kapselikeitintä vaan Moccamaster. Itse asiassa isälläni on sama Moccamaster edelleen jokapäiväisessä käytössä. Tietokonetta vaihdettiin tekniikan kehittyessä, kaikki muut härpättimet käytettiin loppuun.
Vaatteita ostettiin kahdesti vuodessa. Mulla oli ehkä kolmet kouluhousut ja talveksi kahdet toppahousut. Tavarat myös ylipäätään kestivät. Huonekaluja, astioita ja kodintekstiilejä ostettiin kun niitä tarvittiin, ei vaihdettu muodin vuoksi.
Uusi omakotitalo ja yksi uusi auto. Ruoka oli terveellistä mutta yksinkertaisempaa. Riisiä, makaronia, pottua, lohta, lihaa. Makkaraa ja valkoista leipää pidettiin silloinkin epäterveellisinä. Kasviksia syötiin vähemmän. Kevytmaitoa ja leipää. Ranskanleipä oli epäterveellistä ja hyihyi. Jogurttia ja Floraa leivän päälle. Hedelmiä kyllä, mutta silloin kiivi oli muodikas eksoottinen ruoka. Opittiin syömään pizzaa, joka oli myös superhieno muotiruoka.
Itse asiassa eipä tuosta kovin ole elintasoni noussut. 🤔 Reissaamaankaan ei taida ihan hetkeen päästä.
On ihanaa kun ihmiset käyttää jotain vanhaa mutta ihan hyvin toimivaa keittiökonetta niin kauan kuin mahdollista! Nykyään kaikki uudet hajoaa tosi nopeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vain alusvaatteet ja sukat vaihdetaan päivittäin puhtaisiin, hien haju ei häiritse ketään, kun kaikki haisevat samalla tavalla.
Hienhajua ei huomannut, koska kaikki sisätilat olivat sinisenä tupakansavusta. Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta joka paikassa poltettiin.
Köyhiä oltiin, pienessä yksiössä Helsingissä asuttiin koko perhe. Tai muutettiin mekin kolmioon 1976. Harrastukset piti olla ilmaisia, ulkomailla ei käyty koskaan. Kesälomat vietettiin kaupungissa ellei joku tuttava tai kaukainen sukulainen ottanut viikoksi maalle. Myös jollekin köyhien lastenleirille päästiin joskus. Neuvostoliittoa ihailtiin ja vasemmistopropagandaa syydettiin taukoamatta. Rautainen piippausrauta (kiharrin) kuumennettiin kaasuhellan liekillä ja hiukset kiharrettiin itse. Kärventynyt hius lemusi ja aina tuli niskaan polttomerkki.
Ei remontoitu niin tajuttomasti. Kun muutettiin, ei heti välittömästi revitty keittiötä irti jos se oli toimiva.
Autoja olisi vain yksi / talous ja osassa ei sitäkään.
Jokaisessa omakotitalossa olisi perunamaa, kasvimaa ja pieni mansikkamaa, tontit myös olisivat jonkin verran isompia kuin nykyään.
Ompelijalla lasten vaatteiden teettäminen olisi yleistä, ihan vähävaraisillakin, erityisesti juhlavaatteiden.
Mitä vihanneksiin tulee, meidän kasvimaalla oli kyllä ainakin avomaankurkkua, herneitä ja lehtisalaattia sekä talon seinustalla kasvoi joka kesä tomaatteja ja ruohosipulia. Tomaattia ja kurkkua syötiin jo silloin paljon. Ensimmäisen paprikan muistan maistaneeni 1985 Tampereella.