Miksi joku pitää lastaan
valjaissa???! Vilkas liikenteisessä kaupungissa/parkkipaikalla vielä jotenkin saatan ymmärtää, mutta että esim. Ähtärin eläinpuistossa...???
Kommentit (46)
Tosiaan, vilkasliikkeinen vilpertti vipeltää karkuun kun silmä välttää. Ei kauas, mutta ei ole kenelläkään mukavaa jos jatkuvasti pitää juosta perässä ja komentaa.
Lapsi pitää kyllä nätisti kädestä kiinni, mutta kokeilepas itse pitää kättäsi jatkuvasti pystyssä? Sattuu olkapäähän ennemmin tai myöhemmin, asento ei ole kovin ergonominen.
Harvalla tarkoitus on pitää lasta valjaissa aikuisikään saakka ;) Valjaat ovat oiva ja turvallinen apuväline samalla kun opetellaan kuinka tulee julkisilla paikoilla käyttäytyä.
tmv. on vain yksi villi lapsi? Käytännössä kaikki kuitenkin juoksevat siellä ilman valjaita... Miten lapsi oppii olemaan kiltisti, jos ei koskaan saa " kulkea vapaana" ? Isossa kaupungissa voi jäädä auton alle, valjaat ok, mutta ei jossakin rauhallisessa, autottomassa paikassa...
Ja suurin osa lapsistahan on kiinnostunut eläimistä, eivät he samanlailla säntäile kun jossakin " tylsässä" paikkaa...
Vapaana kulkemisen opettelun olen ajatellut toteuttaa ihan keskustelemalla. Sovitaan, että kuljetaan nätisti äidin vieressä jne. Koska muksuni ei osaa vielä vastata (haluan varmistaa, että hän tosiaan ymmärtää asian), ei keskustelu ole vielä mahdollinen.
Ja ennen kuin joku kysyy miksi en käytä rattaita, niin rattaissa muksu ei enää viihdy.
että lapsi kulkisi armeijassakin valjaissa:) Vaan siitä, että jopa mieheni (joka ei koskaan hauku ihmisiä!!!) sanoi " tuon äidin olevan jotenkin kummallinen" . Hän tosiaan tempoi valjaita aiheetta, lapsi oli kuin koira narun perässä ja samoin ohjaili lasta kuin hevosta valjaissa. Muutenkaan lapsi e saanut " tehdä mitään" ottaa esim. puunlehteä maasta tmv. " sallittua" . Sen ymmärrän ettei kättä saa laittaa häkkiin tmv. ja sitä ei minun nähteni ainakaan edes koittanut...;) Mutta jotenkin tuntui vanhemmuuden olevan kateissa siltä perheeltä:(
Me ollaan 1 veelle hankkimassa valjaita kun juoksee jo niin kovaa että pelätään että joku päivä juoksee suoraan auton alle. Se on helppo sanoa että on koko ajan vahtimassa, mutta mitä tahansa voi tapahtua.
Mieluummin olen AV ämmien ruodittavana kun pidän lastani valjaissa, kuin ilman lasta.
Pointtini on siis se, että valjaat eivät ole mikään paha asia tai merkki siitä että " vanhemmuus on hukassa" tms.
ymmärrän hyvin valjaissa pitämisen jos vaarassa jäädä auton alle. Keskellä metsää olevassa eläinpuistossa ei ole autoja lähimaillakaan... Voisi pitää sitä turvallisena paikkana harjoitella ilman valjaita olemista.
pystyy opettamaan lapselle, että kävellessä pysytään lähellä, pidetään kiinni rattaista tai kädestä eikä juosta minnekään. Mun kaksi lastani ovat oppineet sen aika nopeasti, asumme Hkin keskustassa. Ystävättärelläni on 3 alle 3 vuotiasta, vuoden välein, ja kas, kuinka niidenkin kanssa pystyy liikkumaan ilman valjaita. Täytyy vanhempien suhtautua todella oudosti lapseensa ja olla PATALAISKOJA ja AVUTTOMIA, jos eivät yhtä tai edes useampaa lasta osaa vahtia ja opettaa kulkemaan ilman valjaita. Hyi saatana.
Ja ihmettelen näitä uusavuttomia av-mammoja, jotka ostavat lapsilleen valjaita tässä ketjussa. Kyllä tulee olemaan vaikeaa lapsen kanssa, jos edes kävelyä ja liikkumista ei kyetä opettamaan 1-2-vuotiaalle, saati isommalle. No, asioista voi tehdä juuri niin vaikeita kuin haluaa....vaikka valjaita käyttämällä.
Kuten sanoin, pidän valjaita myös ergonomisempana ratkaisuna kuin jatkuvaa kädestä pitämistä.
Toki valjaista pyritään eroonkin mahdollisimman pian. Alkaen rauhallisista paikoista siirtyen vilkkaimpiin. Lapsen ja tilanteiden mukaan.
Äitini käytti pikkusiskollani valjaita, meillä muilla ei. Kaikki lapset eivät tarvitse valjaita. Enkä jaksa uskoa lapsen menevän valjaista mitenkään pilalle. Ne säästävät minun (ja varmasti lapsenkin) hermoja :)
säilyttää lapseni hengissä.
Vierailija:
pystyy opettamaan lapselle, että kävellessä pysytään lähellä, pidetään kiinni rattaista tai kädestä eikä juosta minnekään. Mun kaksi lastani ovat oppineet sen aika nopeasti, asumme Hkin keskustassa. Ystävättärelläni on 3 alle 3 vuotiasta, vuoden välein, ja kas, kuinka niidenkin kanssa pystyy liikkumaan ilman valjaita. Täytyy vanhempien suhtautua todella oudosti lapseensa ja olla PATALAISKOJA ja AVUTTOMIA, jos eivät yhtä tai edes useampaa lasta osaa vahtia ja opettaa kulkemaan ilman valjaita. Hyi saatana.
Ja ihmettelen näitä uusavuttomia av-mammoja, jotka ostavat lapsilleen valjaita tässä ketjussa. Kyllä tulee olemaan vaikeaa lapsen kanssa, jos edes kävelyä ja liikkumista ei kyetä opettamaan 1-2-vuotiaalle, saati isommalle. No, asioista voi tehdä juuri niin vaikeita kuin haluaa....vaikka valjaita käyttämällä.
Meidän lapsi ei vielä edes kävele, mutta valjaat olen hänelle jo hankkinut. Kyllä tässä maailmassa muitakin vaaroja on kuin autot. Eläintarhassa ymmärrän hyvin valjaiden käytön. Itsekin haluan siellä nähdä eläimiä enkä koko aikaa silmä kovana lasta tuijottaa.
Vasta olin ystävän kanssa eläinpuistossa mukanamme minun 10kk ja ystävän samanikäinen + 2v. Siinä kun kumarruttiin molemmat vauvoja auttamaan (kinasivat keskenään) kiltti ja tottelevainen 2-v juoksi tiehensä. Löytyi onneksi aika pian, ei ollut kuin 30m päässä.
Ei lapsi kovin kauas muutamassa sekunnissa ehdi. Mutta mistäpä tiedät mikä namusetä jo siinäkin silmänräpäksessä kimppuun ehtii?...
joillekki on lapsi tavallansa eläin jota pitää kouluttaa remmi kaulassa!
Voi lapsi raukat:(
Se on yleensä ihan vain ja ainoastaan hänen turvallisuutensa takia. Pieni lapsi ei ymmärrä kaikkia vaaranpaikkoja ja saattaa päähänpälkähdyksestä juosta vaikka ajotielle. Tuollaisessa yleisessä paikassa kuin eläinpuisto, voi lapsi myös hyvin äkkiä hävitä ellei hän satu olemaan sellainen joka suostuu kulkemaan käsi kädessä ja ne jotka ei suostu, laitetaan valjaisiin.
Itse olen pentuna kulkenut valjaissa eikä tosiaan asiasta mitään traumoja ole ;) Omallani on myös valjaat, mutta hänen kanssaan niitä ei ole tarvinnut käyttää kuin muutaman kerran. Sitten lapsi katsoi paremmaksi pitää kädestä kiinni ja kulkea nätisti vierellä.
mutta en voi sille mitään ku näkee remmin päässä lapsen ni mulle tulee heti mieleen et niinku koiraa ulkoiluttais
Lapsi saa niissä olla vapaammin, kun ei tarvitse pitää kädestä kiinni. Ei mitenkään tempoillut, vaan kiltisti niissä kulki. Lisäksi ei eksy niin helposti.
Ennakkoluulot eivät aina ole kovin hyvä asia ;)
vielä kuono koppa niille tenaville ettei tarvi hyssytellä ku ne itkee:) hih
mennään siitä mistä aita on matalin! Ja itselläkin on todella vilkas lapsi, joka nyt jo 4v. ja kyllä on oppinut että miten tuolla ulkona kuljetaan, kun häntä on opetettu....eihän ne pienet päivässä mitään opi, eikä vielä viikossakaan ja kyllä se hermoja vaatii, kun alkuun todellakin vähän joutuu juokseen perässä, ennen kun lapsi oppii, mutta kaikki oppii ihan varmasti, jos vanhemmilla riittää kärsivällisyyttä opettaa!
Ei ne traumatisoi ja tuskin hidastaakaan sitä oppimista. Ei raasta hermojakaan :)
Miksi ihmeessä elämää ei saisi helpottaa vaan kaikki tulee tehdä vaikeasti kuten " ennen vanhaan" ? Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat..
Itse asiassa koiran ja lasten kasvattaminen on hyvin samanlaista. Koiraihmiset varmaan tajuaa pointin ;)
Ja tosiaan, ei ollut edes mitenkään paljoa ihmisiä liikenteessä...