Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen lapsiperhe ei ole ollut näin köyhä sitten 70-luvun

Vierailija
05.09.2020 |

Suomalainen lapsiperhe ei ole ollut näin köyhä sitten 70-luvun
ja silloinkin oli turvallista ja mukavaa ja töitä. Nyt on viety turvallisuus, työt, ostovoima, hyvinvointi, koulutuksen taso romahtanut pisa-pisteillä mitattuna, luokkakoot järkkyjä, opiskeluturvallisuus etenkin pk-seudulla romahtanut jne. Jotenkin surullista miten nopeasti Suomi on ajettu alas.

Kommentit (1210)

Vierailija
341/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1970-luvulla myös pääsi tutkimuksiin! Esim äitini kilpirauhasta hoidettiin huomattavasti paremmin kuin minun kilpirauhastani nyt.

Miksi elinikä oli paljon lyhyempi ja lapsikuolleisuus suurempi? Jos kerran sillon oli kaikki paremmin.

Miksi nykyään tulee hirveät määrät hoitovirheitä kun kaikki on niin tasokasta?

Vierailija
342/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mitä muuta voimme odottaa oikeistohallituksen raunioilla. 

Ja Marinin hallitus lahjoitti juuri 100 miljoonaa sairaalle lastensuojelubisnekselle... Että se siitä lapsiystävällisestä vasemmistosta.

Voitko vähän nyt täsmentää? Nyt en ihan ymmärtänyt, miten lahjoittaminen lastensuojeluun ei olisi lapsiystävällistä. 

Kyllä huomaa,ettet tiedä,mikä on lasten'suojelussa'todellisuutta. Etsi tietoa ja opi- kuka vielä kuvittelee, että lastensuojelu ei ole verrattavissa ihmiskauppaan? Kotipalvelut on ajettu alas, rahaa syydetään täysin toimimattomaan järjestelmään ja lapsiperheiden ahdinko ja vainoaminen kiihtyy. Kuka hyötyy? Laitosten osakkeenomistajat, lääketeollisuus , ylipaisunut julkinen sektori jne. Tavallisten ihmisten yksityiselämien urkinta, mustamaalaaminen ja laittomat huostaanotot ovat nykypäivän trendi ja lastensuojelu on täysin vasemmistolaista punikki toimintaa.Kyllä ihmiset sitten osaavat olla naiveja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Milloinkaan ei ole ollut niin ylenpalttista sosiaaliturvaa veronmaksajien kustannuksella kuin nyt. Ei ollut edes asumistukea.

Vierailija
344/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Milloinkaan ei ole ollut niin ylenpalttista sosiaaliturvaa veronmaksajien kustannuksella kuin nyt. Ei ollut edes asumistukea.

Oli perheverotus ja inflaatiot. Helpot tutkinnot ja julkiswn sektorin virkpjen vyöry.

Vierailija
345/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1970-luvulla myös pääsi tutkimuksiin! Esim äitini kilpirauhasta hoidettiin huomattavasti paremmin kuin minun kilpirauhastani nyt.

Miksi elinikä oli paljon lyhyempi ja lapsikuolleisuus suurempi? Jos kerran sillon oli kaikki paremmin.

Minkäs verran ennen oli mitään hoitoja joissa tehdä virheitä? Lasten syöpä tiesi lähes varmaa kuolemaa, nyt hoitotulokset on maailman kärkeä.

Vierailija
346/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäs verran ennen oli mitään hoitoja joissa tehdä virheitä? Lasten syöpä tiesi lähes varmaa kuolemaa, nyt hoitotulokset on maailman kärkeä.

Miksi hoitovirhemäärät ovat katossa? Ja mitä se aittaa että syöpiä hoidetaan hyvin kun ei hoitoihin tai edes tutkimuksiin pääse?

Vierailija
347/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hoitovirhemäärät ovat katossa? Ja mitä se aittaa että syöpiä hoidetaan hyvin kun ei hoitoihin tai edes tutkimuksiin pääse?

Kai niihin joku pääsee kun selvä enemmistö selviää syövästä toisin kuin ennen. Ja ihmiset elää pidempään.

Vierailija
348/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai niihin joku pääsee kun selvä enemmistö selviää syövästä toisin kuin ennen. Ja ihmiset elää pidempään.

Mun anopille sanottiin toukokuussa että sinä vuonna wi enää pääse hoitoon. Oli kuulemma sen vuoden kulukiintiö käytetty.

Tappelemalla pääsi sitten syksyllä hoitoon ja kuoli.

Vierailija
349/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli perheverotus ja inflaatiot. Helpot tutkinnot ja julkiswn sektorin virkpjen vyöry.

Ei mikään verotus auttanut siinä, että perheet maksoi itsensä kipeäksi hoitopaikoista eikä yhden palkalla elättänyt perhettä jos ei ollut hyvätuloinen.

Vierailija
350/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään verotus auttanut siinä, että perheet maksoi itsensä kipeäksi hoitopaikoista eikä yhden palkalla elättänyt perhettä jos ei ollut hyvätuloinen.

Sillä oli varaa jäädä kotiin.

Ja kotiin sai hoitajan halvalla.

Vierailija
351/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetaan nyt vaikka siitä kodista.

Miltähän kuulostaisi semmoinen että asutte pienessä kerrostaloluukussa alkkisten, narkkien ja pikkurikollisten naapureina muutaman vuoden ennen kuin on säästetty käsiraha ja saatu neuvoteltua hattu kourassa pankinjohtajan kanssa lainan saamisesta?

Tuo oli ihan normikuvio ennen. Meidän naapurissa asui useita lapsiperheitä, sulassa sovussa niiden epäilyttävämpien naapurien kanssa.

Mitään unelmakämppiä ei ostettu. Niihin parempiin, siis rivariin tai ehkä omakotitaloon, säästettiin pitkään. Pikkulasten vanhemmila oli harvoin niihin varaa.

Nykypäivänä työtön 20+ pariskunta lapsineen asuu hulppeammin kuin me asuttiin, kunnes olin muistaakseni 9-10v.

Ja tosiaan mitään ulkomaanmatkoja ei tehty kuin korkeintaan yksi, siis tyyliin vuosikymmenessä. Isännällä ei juuri ollut pelejä ja vehkeitä, auto oli 15-20v vanha. Sisustusta, kalusteita ja muuta ei uusittu tyylin vuoksi vaan siksi jos jotain meni rikki. Vaatteita ei myöskään shoppailtu, uudet kengät kun edelliset hajosivat.

Ja vanhemmat oli vähän yli keskituloisia. Moni piti meidän perhettä hyvätuloisenakin. Elintaso oli semmoinen silloin.

Kävisikö tämä valittajille?

Vierailija
352/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten palvelut on nykyään olemattomat.

Meillä ei toimi terveydenhuolto, ei hammashuolto, kouluun olen ostanut kirjoja jo vuosikausia, digipäiviin kerjätään koneet kotoa, valtaosa koulurakennuksista epäterveellisiä ja vaarallisia, kaikki koulut on ylitäynnä, kouluruoka on sanoinkuvaamatonta moskaa...

Suomalainen lapsiperhe on pilalle hemmoteltu...karkeimpana (ja kalliimpana) esimerkkinä subjektiivinen päivähoito-oikeus.

Vai "suomalainen" lapsiperhe... Kyllä tuota subjektiivista päivähoito-oikeutta käyttävät etenkin nämä ei-kantikset, joilla vielä liuta niitä muksuja joka perheessä ja perheen vanhemmat tuskin missään töissä. Eli kakarat päivähoidossa, vaikka vanhemmat löhöävät kotona.

Mutta elleivät olisi suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa, joutuisivat Suomessa syntyneinä, mutta ummikkoina, kouluun suomenkielisten joukkoon aika heikoin eväin.

Vierailija
353/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan nyt vaikka siitä kodista.

Miltähän kuulostaisi semmoinen että asutte pienessä kerrostaloluukussa alkkisten, narkkien ja pikkurikollisten naapureina muutaman vuoden ennen kuin on säästetty käsiraha ja saatu neuvoteltua hattu kourassa pankinjohtajan kanssa lainan saamisesta?

Tuo oli ihan normikuvio ennen. Meidän naapurissa asui useita lapsiperheitä, sulassa sovussa niiden epäilyttävämpien naapurien kanssa.

Mitään unelmakämppiä ei ostettu. Niihin parempiin, siis rivariin tai ehkä omakotitaloon, säästettiin pitkään. Pikkulasten vanhemmila oli harvoin niihin varaa.

Nykypäivänä työtön 20+ pariskunta lapsineen asuu hulppeammin kuin me asuttiin, kunnes olin muistaakseni 9-10v.

Ja tosiaan mitään ulkomaanmatkoja ei tehty kuin korkeintaan yksi, siis tyyliin vuosikymmenessä. Isännällä ei juuri ollut pelejä ja vehkeitä, auto oli 15-20v vanha. Sisustusta, kalusteita ja muuta ei uusittu tyylin vuoksi vaan siksi jos jotain meni rikki. Vaatteita ei myöskään shoppailtu, uudet kengät kun edelliset hajosivat.

Ja vanhemmat oli vähän yli keskituloisia. Moni piti meidän perhettä hyvätuloisenakin. Elintaso oli semmoinen silloin.

Kävisikö tämä valittajille?

Juurikin tämä.

Ja tuohan oli tilanne 2000-luvulle asti.

Jos rahaa puuttuu niin ei kun asumisen, auton ja pelien/vehkeiden taso lähemmäs 70-lukua niin rahaa riittää paremmin. Vaatimattomampi kämppä ei sieltä suositulta lapsiperhealueelta, ei mitään omia huoneita jokaiselle vekaralle (ml. teini-ikäiset), sisustus mitä ilmaiseksi tai halvalla saa, 15-20-v vanha kottero, ei ylimääräistä viihde-elektroniikkaa, eikä ulkomaanmatkoja ollenkaan.

Tuosta alkuun. Äkkiäkös alkaa jäämään palkasta säästöön.

Vierailija
354/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

70-luvulla opettaja antoi koulussa vielä kenkäpaketin köyhäinapuna yhdelle samassa luokassa olevalle oppilaalle. Olin hämmentynyt.

Perheissä oli maks. 1 auto. Nyt 70-luvun omakotitalojen pihojen parkkialuetta laajennetaan, kun autoja on vähintään 2.

Ennen naisilla ei ollut autoja ja olivat pääasiallisesti kotona lasten kanssa, siis silloin kun nuo - 60-70 lukujen talot on tehty.

Tuohan ei ole totta. Kun ihmiset muutti kaupunkeihin, naiset lähtivät palkkatöihin, mutta hoitopaikkoja ei juuri ollut. Siitä lähti päivähoitojärjestelmän hidas kehitys.

Jotensakin noin. Olen syntynyt maalla. Töitä sielläkin tehtiin, aamusta iltaan kuten nykyään. Äiti hoiti pääasiassa navetan ja kodin. Isä kävi kodin ulkopuolella töissä, mutta hänen vastuullaan olivat esim. kyntötyöt ja metsänhoito. Minä olin kotona, edes eskaria en käynyt. Mitään hoitajaa ei tietysti ollut.

Kun muutettiin kaupunkiin, äiti meni palkkatöihin. Minä olin jo koulussa. Ekaluokkalaisena mulla taisi olla jos jonkinlaista lapsenlikkaa, yläasteikäisiä tyttöjä. Välillä menin koulun jälkeen naapuriin kaverin luo, jossa äiti oli kotona. Kai heille siitä maksettiin. Sitten sisko syntyi, ja äiti oli kai reilun vuoden kotona. Sen jälkeen minä tulin ja olin yksin kotona koulun jälkeen. Sisko yksityisellä perhepäivähoitajalla. Tämä tapahtui 70-80-lukujen vaihteessa.

Vierailija
355/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa näissä "ei pääse hoitoon" valituksessa kyse siitä että terveet naiset ei pääse erikoissairaanhoidon gynekologille vuosittaisiin "rutiinitarkastuksiin" tai että uupumusta ei hoideta rautainfuusioilla.

Vierailija
356/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa näissä "ei pääse hoitoon" valituksessa kyse siitä että terveet naiset ei pääse erikoissairaanhoidon gynekologille vuosittaisiin "rutiinitarkastuksiin" tai että uupumusta ei hoideta rautainfuusioilla.

Lapseni astmaa ei tunnistettu eikä hoidettu, enoni kuoli päivystyksen portaille ja minun kilpirauhastulehdukseni oli ”alkoholismia”...

Lopulta koko kilpirauhanen poistettiin ja 10 vuoden aikana olen pöässyt kerran ko trolliin vaikka olo ollut huono. Nyt lääkitys on vihdoin oikea.

Vierailija
357/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miuten se lääkäri oli sitten ostosetelillä. Terveyskeskukseen ei päässyt.

Vierailija
358/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun anopille sanottiin toukokuussa että sinä vuonna wi enää pääse hoitoon. Oli kuulemma sen vuoden kulukiintiö käytetty.

Ja missähän on näin muka sanottu? Missä sairaalassa? Koska tuo ei ole vain mahdollista. Hoitojen aloitus pyörii tammikuusta joulukuuhun ihan joka vuosi.

Vierailija
359/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1970-luvulla syntyneenä ja nykyisenä lapsiperheellisenä on sanottava, että pötyä. Ei silloin ennen syöty salaattia talvella, matkailtu oletusarvoisesti lomilla tai kuskattu lapsia iltaisin autolla harrastuksiin. Koska raha.

Ehkä oli myös suurempi halu säästää ekä luotolla ostettu mitään. En tiedä, joku vois kertoa. Meillä elettiin kuin pula-ajalla, mutta rahasta ei ollut silti puutetta päätellen isäni harrastuksista. Muistan ihmetelleeni sitäkin, miksi äiti osti joka toinen talvi uuden talvitakin, vaikka entisessäkään ei ollut mitään vikaa. Kohtuus oli vielä jonkinlainen arvo elämässä eli vaatteita ei osteltu "koko ajan", kuten nykyään on tapana. En sanoisi kuluttamisen ikeessä olemistakaan elintason nousuksi.

Vierailija
360/1210 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja missähän on näin muka sanottu? Missä sairaalassa? Koska tuo ei ole vain mahdollista. Hoitojen aloitus pyörii tammikuusta joulukuuhun ihan joka vuosi.

Savitaipaleella asui. Sairaalaa en tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi