Suomalainen lapsiperhe ei ole ollut näin köyhä sitten 70-luvun
Suomalainen lapsiperhe ei ole ollut näin köyhä sitten 70-luvun
ja silloinkin oli turvallista ja mukavaa ja töitä. Nyt on viety turvallisuus, työt, ostovoima, hyvinvointi, koulutuksen taso romahtanut pisa-pisteillä mitattuna, luokkakoot järkkyjä, opiskeluturvallisuus etenkin pk-seudulla romahtanut jne. Jotenkin surullista miten nopeasti Suomi on ajettu alas.
Kommentit (1210)
Vierailija kirjoitti:
En näe lasten parempaa kohtelua vaatimistasona. Huonot vanhemmat silloinkin hoitivat lapsia huonosti niin kuin nykyäänkin mutta näille tavallisille on nyt annettu selvä viesti, että se on lasten huonoa hoitoa, 70-luvulla siitä puhuttiin vain selän takana hissukseen.
Omat vanhempani olivat huolehtivaisia 70-luvulla, olin ekaluokalla iltapäiväkerhossa, olin yksin kotona ensimmäisen kerran 7-vuotiaana vanhempien kauppareissun ajan, mutta toki ilmapiiri oli huolettomampi ja muistan itsekin istuneeni sisarusteni kanssa autossa, kun äiti oli kaupassa. Sääntöjä ei ollut mutta toki järki sanoi, mikä oli hyvää kasvatusta ja mikä ei. Omat vanhempani eivät tupakoineet eikä meillä saanut sisällä tupakoida, mutta alkoholia käyttivät juhlissa ja muutamia juhlia pääsin todistamaankin. En tuntenut ahdistusta tai vaaraa, olivat lapsuudessani niin harvoin humalassa (ehkä kerran vuodessa) ja silloinkin aina välittäviä vanhempia.
Ero nykyisyyteen on siinä, että esimerkkejä huonosta vanhemmuudesta löytyy netistä roppakaupalla, tuomitsijoita on heti kymmeniä, jos jonkun harkintakyky pettää, mutta nämä eivät ole mitään yhteiskunnan vaatimuksia vaan niitä, mitä asetamme itsellemme. En pidä huonona sitä, että netin kautta tietoisuus hyvästä vanhemmuudesta on kasvanut ja huonoa vanhemmuutta ei samalla tavalla peitellä kuin 70-luvulla. Vaatimustaso ei ole kasvanut mutta asian peittely on loppunut. Ja tietysti tuomitsijoiden määrä on kasvanut, kun asioita voi sanoa ns. päin naamaa anonyymisti netissä. Aiemmin sitä supistiin vain naapurustossa.
Lasten asema on siis nykyään paljon parempi kuin 70-luvulla. Heitä ei hyssytellä hiljaisiksi vaan heidän kokemuksensa otetaan tosissaan. Se, että joku huono vanhempi kokee painetta, on vain hyvä asia ja saa hänet ehkä pinnistelemään kohti paremmuutta. Ei se ole negatiivinen asia lainkaan. Kyttäystä voisi olla vähemmän, mutta oli sitä 70-luvullakin, se vain johti selän takana puhumisiin, nykyään paljastusvideoon netissä. Lapsen kannalta parempi se nykyinen tyyli.
Nykyään haukutaan aggressiivisesti ilman että edes tiedetään mistä on kyse.
Esim minulla on tultu huutamaan bussipysäkillä kun tutkin kännykästä bussin aikataulua. Ja lapset 10 ja 12. Huutajan mielestä äidillä ei saa olla kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oharina, minä en ymmärrä mitä nämä lapsiperheille asetetut älyttömät vaatimukset ovat. Itsellänikin on lapsia, eikä kukaan ole asettanut mitään vaatimuksia. Koulussa heidän pitää käydä, sen ymmärrän, eikä minulla ole mitään sitä vaatimusta vastaan.
Omilla lapsillani on ollut vaihtelevasti harrastuksia omien kiinnostusten mukaan, mutta esim. tällä hetkellä kummallakaan ei ole maksullista harrastusta kodin ulkopuolella. Säiden salliessa pelailevat korista tai jalkapalloa ja käyvät lenkillä ja kavereilla, talvisin pelaavat koneella ja katsovat videoita harrastuksenaan. Kukaan ei ole ikinä vaatinut, että pitäisi tehdä jotain muuta.
Oletan, että vanhempien oletaan myös ruokkivan ja vaatettavan lapsensa, mikä sekään ei mielestäni ole kohtuuton vaatimus. Ruokavaliosta ei myöskään kukaan ole mitään erityisiä vaatimuksia esittänyt. Omat lapseni ovat hoikkia, ja syövät ihan tavallista ruokaa, yleensä samaa kuin muutenkin itselleni laittaisin.
Kertokaa nyt ihmeessä, mitkä vaatimukset ovat olennaisesti tiukemmat nyt kuin 70-luvulla? Tai no, muistan kyllä itsekin lapsuudestani, että silloin ei vaadittu mitään esim. lasten turvallisuuden varmistamiseksi. Itsekin meinasin hukkua pari kertaa, kerran putosin katolta (läheltä piti, ettei käynyt huonosti) ja koulun jälkeen harrastettiin nyrkkitappeluita. Oi niitä aikoja.
70-luvulla oli ihan hyväksyttyä että isompi (pieni) sisarus kaitsi jopa vauvaa. Itse olin kolmevuotiaana jo itsekseni pihalla. Sitä ennen minua hoiti viisi vuotta vanhempi sisarus.
Nykysuositus (MLL) on se että vasta 12-vuotiaan saa jättää yksin. Ja silloinkin suositellaan että kuulostellaan, onko lapsi kypsä siihen.
Tästä saanet kuvan siitä vaatimushaitarista, millä on liikuttu 70-luvulta 2020-luvulle.
Minä olen kyllä jättänyt lapset yksin heti kun ovat pärjänneet. Kukaan ei ole sanonut siitäkään yhtään mitään. Ekaluokkalainen jo oli yksinään iltapäivisin ja tuli yksin bussilla kotiin. Ja sama oli naapureilla. MLL:n suositus ei ole mikään laki, ja jos lapsi pärjää itsekseen, kuka asiasta edes kertoisi MLL:lle.
Ja todellakin meidän perheessä on isompi huolehtinut tarvittaessa pienemmästä ja keskenään leikkivät pihalla päiväkoti-ikäisinä. Tosin omaan korvaan 3-vuotiaan jättäminen aivan yksin ulos kuulostaa vaaralliselta, enkä omiani olisi yksin jättänyt vielä noin pieninä, koska olivat hyvin vilkkaita. Naapurin lapsi kylläkin oli mielestäni aivan liian pitkiä aikoja yksin pihalla 3-vuotiaana, mutta eipä siitäkään mitään seurauksia ollut. Muut yleensä huolehtivat hänestäkin.
Niin. Sinä olet sitten toiminut vastoin suosituksia ja vaatimuksia.
Et kai sinä kaikkien muidenkaan suositusten mukaan elä? Jos niitä kaikkia noudattaisi, ei mistään tulisi yhtään mitään. Eikö tavanomaisella älyllisellä kapasiteetilla varustettu ihminen oikeasti nykyisin enää pysty itse päättämään miten lapsensa hoitaa vaan pitää kuunnella jotain lapsettomien vanhojenpiikojen besserwisser-järjestöjen kateuksissaan väsäämiä mahdottomia 'suosituksia', joita ei kukaan muukaan noudata.
Kyse oli siitä miten vaatimukset ovat muuttuneet.
Ja jos esim sun lapsellesi sattuisi jotain kun olet niitä rikkonut, saisit selittää vuoden vanhemmuuttasi lastensuojelulle.
Sun lapset taitaa olla lastensuojelun asiakkaita, syystä huomaan.
Ja tässä se tyyli millä äideille nykyään kommunikoidaan. I rest my case.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nykyään muuten edes 17 vuotta 11 kuukautta 364 päivää vanha lähihoitajaksi valmistunut isosisko ei saa hakea edes samassa pihassa olevasta päiväkodista 7-vuotiasta eskarilaista.
Että repikää siitä.
Itse olin 70-luvulla 14-vuotiaana vastuussa 70 lapsesta kesäsiirtolassa.
7-vuotiaani sai tulla eskarista kotiin yksin, mutta ei viereisestä päiväkodista- jonne siis siirtyi eskaripäivien jälkeen. Kerran soitin, kun suolistosairauteni aktivoitui yllättäen, enkä päässyt pöntöltä mihinkään. Hoitaja joutui konsultoimaan päiväkodin johtajaa(!), joka ei antanut lupaa että 7-vuotias, joka vietti itsekseen jo aikaa saman päiväkodin pihalla, olisi tullut yksin kotiin.
Tapahtui kesän alussa.
Eli hän ei enää ollut silloin eskarilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nykyään muuten edes 17 vuotta 11 kuukautta 364 päivää vanha lähihoitajaksi valmistunut isosisko ei saa hakea edes samassa pihassa olevasta päiväkodista 7-vuotiasta eskarilaista.
Että repikää siitä.
7-vuotiaani sai tulla eskarista kotiin yksin, mutta ei viereisestä päiväkodista- jonne siis siirtyi eskaripäivien jälkeen. Kerran soitin, kun suolistosairauteni aktivoitui yllättäen, enkä päässyt pöntöltä mihinkään. Hoitaja joutui konsultoimaan päiväkodin johtajaa(!), joka ei antanut lupaa että 7-vuotias, joka vietti itsekseen jo aikaa saman päiväkodin pihalla, olisi tullut yksin kotiin.
Tapahtui kesän alussa.
Vanhempien vastimukset ovat myös muuttuneet. Jos johtaja olisi päästänyt lapsen yksin, olisi joku vanhempi ollut jo nostamassa syytettä heitteellejätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 1973 oppikoulun ekalla meitä oli 43 oppilasta samalla luokalla ja rinnakkaisluokilla saman verran. Mutta noin muuten olet oikeassa. Meitä on tässä maassa liikaa eikä töitä riitä enää kaikille.
ja pisapisteillä maailman huippua varmaan silloinkin? Nythän Suomi on koko ajan valumassa pisassa alaspäin, esimerkiksi Viro on ohittanut Suomen pisassa.
Koko pisa on aloitettu vasta vuonna 2000.
Siinä ap on oikeassa että pari edellistä hallitusta on kyllä huolella kurittanut lapsiperheitä ja suhteellisesti heidän asemansa on heikentenyt.
Mutta turvallisuus on nyt parempi kuin koskaan, kun puhutaan väkivallsta. Mutta sen sijaan taloudellinen turvallisuus ja luotto tulevaisuuden talouteen on kehno.
Suomi on ollut noin 50 vuotta porvariennemmistöinen maa ja kyllä se alkaa näkyä.
Kerrotko ihan konkreettisesti miten edelliset hallitukset ovat kurittaneet lapsiperheitä? Kun ainakin meidän perheessä veronalennukset ja muut muutokset ovat tuoneet lisää rahaa kukkaroon. Nykyisen hallituksen muutos kotatalousvähennykseen puolestaan on vienyt aika paljon rahaa..
Nykyajan "palvelut" ovat tosiaan sitä, että joku tulee kotiisi ja arvostelee sinua. Ihan sama miten konkreettinen vaiva tahansa kyseessä, esim. leikkauksesta palautuminen, niin tarjolla on tasan perhetyöntekijä, joka on valmis istumaan perseellään ja keskustelemaan siitä, mikset koe pärjääväsi sillä hetkellä siinä tilanteessa yksin.
Me saimme kotipalvelun kautta työntekijän parin kk ajan kun olimme lastensuojelun alaisia. Lähes joka viikko oli uusi työntekijä, hän vei lapsen ulos pariksi tunniksi ja siinä se. Mitään kotitöitä eivät tee tai auta muissa askareissa, lähde avuksi esim. kauppaan. Tasan yhden "vanhan liiton" työntekijän tapasin, ja hän ulkoilutti lapsen, tiskasi astiat jne. pyytämättä ja iloisin mielin. Sanoi että tulee hulluksi kun haluaa auttaa perheitä, ja nykyään ei mitään saisi tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että repikää siitä.
Tapahtui kesän alussa.
Eli hän ei enää ollut silloin eskarilainen.
Eskari ja päiväkoti olivat/ovat samaa yksikköä. Kesän alussa loppui eskari, kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan "palvelut" ovat tosiaan sitä, että joku tulee kotiisi ja arvostelee sinua. Ihan sama miten konkreettinen vaiva tahansa kyseessä, esim. leikkauksesta palautuminen, niin tarjolla on tasan perhetyöntekijä, joka on valmis istumaan perseellään ja keskustelemaan siitä, mikset koe pärjääväsi sillä hetkellä siinä tilanteessa yksin.
Me saimme kotipalvelun kautta työntekijän parin kk ajan kun olimme lastensuojelun alaisia. Lähes joka viikko oli uusi työntekijä, hän vei lapsen ulos pariksi tunniksi ja siinä se. Mitään kotitöitä eivät tee tai auta muissa askareissa, lähde avuksi esim. kauppaan. Tasan yhden "vanhan liiton" työntekijän tapasin, ja hän ulkoilutti lapsen, tiskasi astiat jne. pyytämättä ja iloisin mielin. Sanoi että tulee hulluksi kun haluaa auttaa perheitä, ja nykyään ei mitään saisi tehdä!
Syy sille mikset itse tiskannut sillä aikaa kun kotipalvelu vei lapset pois jaloista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oharina, minä en ymmärrä mitä nämä lapsiperheille asetetut älyttömät vaatimukset ovat. Itsellänikin on lapsia, eikä kukaan ole asettanut mitään vaatimuksia. Koulussa heidän pitää käydä, sen ymmärrän, eikä minulla ole mitään sitä vaatimusta vastaan.
Omilla lapsillani on ollut vaihtelevasti harrastuksia omien kiinnostusten mukaan, mutta esim. tällä hetkellä kummallakaan ei ole maksullista harrastusta kodin ulkopuolella. Säiden salliessa pelailevat korista tai jalkapalloa ja käyvät lenkillä ja kavereilla, talvisin pelaavat koneella ja katsovat videoita harrastuksenaan. Kukaan ei ole ikinä vaatinut, että pitäisi tehdä jotain muuta.
Oletan, että vanhempien oletaan myös ruokkivan ja vaatettavan lapsensa, mikä sekään ei mielestäni ole kohtuuton vaatimus. Ruokavaliosta ei myöskään kukaan ole mitään erityisiä vaatimuksia esittänyt. Omat lapseni ovat hoikkia, ja syövät ihan tavallista ruokaa, yleensä samaa kuin muutenkin itselleni laittaisin.
Kertokaa nyt ihmeessä, mitkä vaatimukset ovat olennaisesti tiukemmat nyt kuin 70-luvulla? Tai no, muistan kyllä itsekin lapsuudestani, että silloin ei vaadittu mitään esim. lasten turvallisuuden varmistamiseksi. Itsekin meinasin hukkua pari kertaa, kerran putosin katolta (läheltä piti, ettei käynyt huonosti) ja koulun jälkeen harrastettiin nyrkkitappeluita. Oi niitä aikoja.
70-luvulla oli ihan hyväksyttyä että isompi (pieni) sisarus kaitsi jopa vauvaa. Itse olin kolmevuotiaana jo itsekseni pihalla. Sitä ennen minua hoiti viisi vuotta vanhempi sisarus.
Nykysuositus (MLL) on se että vasta 12-vuotiaan saa jättää yksin. Ja silloinkin suositellaan että kuulostellaan, onko lapsi kypsä siihen.
Tästä saanet kuvan siitä vaatimushaitarista, millä on liikuttu 70-luvulta 2020-luvulle.
Minä olen kyllä jättänyt lapset yksin heti kun ovat pärjänneet. Kukaan ei ole sanonut siitäkään yhtään mitään. Ekaluokkalainen jo oli yksinään iltapäivisin ja tuli yksin bussilla kotiin. Ja sama oli naapureilla. MLL:n suositus ei ole mikään laki, ja jos lapsi pärjää itsekseen, kuka asiasta edes kertoisi MLL:lle.
Ja todellakin meidän perheessä on isompi huolehtinut tarvittaessa pienemmästä ja keskenään leikkivät pihalla päiväkoti-ikäisinä. Tosin omaan korvaan 3-vuotiaan jättäminen aivan yksin ulos kuulostaa vaaralliselta, enkä omiani olisi yksin jättänyt vielä noin pieninä, koska olivat hyvin vilkkaita. Naapurin lapsi kylläkin oli mielestäni aivan liian pitkiä aikoja yksin pihalla 3-vuotiaana, mutta eipä siitäkään mitään seurauksia ollut. Muut yleensä huolehtivat hänestäkin.
Niin. Sinä olet sitten toiminut vastoin suosituksia ja vaatimuksia.
Et kai sinä kaikkien muidenkaan suositusten mukaan elä? Jos niitä kaikkia noudattaisi, ei mistään tulisi yhtään mitään. Eikö tavanomaisella älyllisellä kapasiteetilla varustettu ihminen oikeasti nykyisin enää pysty itse päättämään miten lapsensa hoitaa vaan pitää kuunnella jotain lapsettomien vanhojenpiikojen besserwisser-järjestöjen kateuksissaan väsäämiä mahdottomia 'suosituksia', joita ei kukaan muukaan noudata.
Kyse oli siitä miten vaatimukset ovat muuttuneet.
Ja jos esim sun lapsellesi sattuisi jotain kun olet niitä rikkonut, saisit selittää vuoden vanhemmuuttasi lastensuojelulle.
Ja tässä se tyyli millä äideille nykyään kommunikoidaan. I rest my case.
Pitää kasvattaa vähän paksumpi nahka. Nykyisin on niin paljon lapsettomia, jotka eivät kertakaikkiaan tiedä vanhemmuudesta mitään, mutta ovat omasta mielestään tietenkin täydellisen oikeassa kaikissa lastenkasvatusasioissa, että idioottimaisia kommentteja ei voi välttää. Ne on jätettävä omaan arvoonsa ja keskityttävä omaan suoritukseen, johon kuitenkin olosuhteet ovat erittäin paljon paremmat kuin 70-luvun vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
No on tehty mahdottomaksi ihmisen elämä kun lapsen hakija pitää ilmoittaa päiväkotiin, ja sen pitää olla täysi-ikäinen.
No niinpä. Jos tällaiset säännöt kokee kohtuuttomana vaatimuksena ja kyttäämisenä, kannattaa tarkistaa omia asenteitaan.
Onneksi lapsista huolehditaan nykyään paremmin.
Ketään normaalia vanhempaa ei kukaan tule kyttäämään.
Olen itse erityisope ja urani aikana nähnyt ehkä noin sata perhettä, joilla oli lastensuojelun kanssa yhteistyötä. Kertaakaan se ei ollut aiheetonta, paitsi ehkä vanhempien mielestä...
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on tehty mahdottomaksi ihmisen elämä kun lapsen hakija pitää ilmoittaa päiväkotiin, ja sen pitää olla täysi-ikäinen.
No niinpä. Jos tällaiset säännöt kokee kohtuuttomana vaatimuksena ja kyttäämisenä, kannattaa tarkistaa omia asenteitaan.
Olen itse erityisope ja urani aikana nähnyt ehkä noin sata perhettä, joilla oli lastensuojelun kanssa yhteistyötä. Kertaakaan se ei ollut aiheetonta, paitsi ehkä vanhempien mielestä...
Minä tunnen tasan yhden perheen, joka on joutunut lastensuojelun hampaisiin, mutta hekin saivat itsensä pyristeltyä irti ilman isoja vahinkoja. Heillä aihe oli liian sinisilmäiset lapset, joista toinen oli kertonut valeita koulussa. Tietenkin valehtelukin on ongelma, ja lastensuojelu kyllä opetti tämän tytön miettimään hetken ennen kuin keksii päästään syytöksiä omia perheenjäseniä vastaan vaikka miten kiukuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse erityisope ja urani aikana nähnyt ehkä noin sata perhettä, joilla oli lastensuojelun kanssa yhteistyötä. Kertaakaan se ei ollut aiheetonta, paitsi ehkä vanhempien mielestä...Minä tunnen tasan yhden perheen, joka on joutunut lastensuojelun hampaisiin, mutta hekin saivat itsensä pyristeltyä irti ilman isoja vahinkoja. Heillä aihe oli liian sinisilmäiset lapset, joista toinen oli kertonut valeita koulussa. Tietenkin valehtelukin on ongelma, ja lastensuojelu kyllä opetti tämän tytön miettimään hetken ennen kuin keksii päästään syytöksiä omia perheenjäseniä vastaan vaikka miten kiukuttaisi.
Hampaisiin? Jos lapsi puhuu koulussa, että vanhempi hakkaa, niin ihan normijärjellä ajateltuna selvittäähän se pitää.
Kyllä on taas ihmisillä luetun ymmärtäminen hukassa..
Suu vaahdossa kerrotaan kuinka asiat oli huonommin 70-luvulla. Lukekaa otsikko uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään haukutaan aggressiivisesti ilman että edes tiedetään mistä on kyse.
Esim minulla on tultu huutamaan bussipysäkillä kun tutkin kännykästä bussin aikataulua. Ja lapset 10 ja 12. Huutajan mielestä äidillä ei saa olla kännykkää.
Minullekin on elämäni aikana tultu huutamaan julkisilla paikoilla ties mistä.
Ainahan hulluja on ollut.
Ei tuo kuvasta yhteiskunnan asenteita. Sinulla menee asiat sekaisin.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla se julkinen terveydenhoito toimi. Lääkäriin pääsi, myös erikoislääkäriin, tutkimuksiin pääsi.
Terveydenhoitajan saattoi soittaa kotiin 24/7.
Nykyään ei lääkäriin pääse millään. Jos joskus pääsee, siellä on "lääkärinä" joku 15-vuotiaan näköinen venäläispoika tai afrikkalainen tai virolainen, jotka ei edes osaa suomea. Hoitovirheet räjähtäneet käsiin!
Ja millaista mahtoi olla terveydenhuollon ja lääketieteen taso 70-luvulla?? Eipä kovin häävi, tutkimus ja hoitomahdollisuudet oli olemattomat tähän päivään verrattuna. Esim .70-luvulla käytännössä kaikki akuuttiin leukemiaan sairastuneet lapset kuoli koska pätevää hoitoa ei ollut. Eikä mistään erityisherkkyyksistä, ADHD:stä ollut tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla se julkinen terveydenhoito toimi. Lääkäriin pääsi, myös erikoislääkäriin, tutkimuksiin pääsi.
Nykyään ei lääkäriin pääse millään. Jos joskus pääsee, siellä on "lääkärinä" joku 15-vuotiaan näköinen venäläispoika tai afrikkalainen tai virolainen, jotka ei edes osaa suomea. Hoitovirheet räjähtäneet käsiin!
Ja millaista mahtoi olla terveydenhuollon ja lääketieteen taso 70-luvulla?? Eipä kovin häävi, tutkimus ja hoitomahdollisuudet oli olemattomat tähän päivään verrattuna. Esim .70-luvulla käytännössä kaikki akuuttiin leukemiaan sairastuneet lapset kuoli koska pätevää hoitoa ei ollut. Eikä mistään erityisherkkyyksistä, ADHD:stä ollut tietoakaan.
Huomattavasti parempaa kuin nykyisin!
Meillä esim ei tunnistettu lapsen astmaa, enon sydänkohtausta, minun endometrioosiani eikä kilpirauhastulehdusta. 2010-luvulla.
Ja yksikään lääkäri ei osannut suomea. Olen puhunut terveyskeskuksessa venäjää ja joutunut tulkkaamaan hammaslääkärin ja hammashoitajan puheet toisilleen.
1970-luvulla myös pääsi tutkimuksiin! Esim äitini kilpirauhasta hoidettiin huomattavasti paremmin kuin minun kilpirauhastani nyt.
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulla myös pääsi tutkimuksiin! Esim äitini kilpirauhasta hoidettiin huomattavasti paremmin kuin minun kilpirauhastani nyt.
Miksi elinikä oli paljon lyhyempi ja lapsikuolleisuus suurempi? Jos kerran sillon oli kaikki paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä korkeammasta lääketieteen tasosta on, kun sinne hoitoon ei pääse?