Eilisessä Olet mitä syöt ohjelmassa Pippa sanoi 163 cm pitkälle Hennalle, että normaalipainon rajoissa oleva maksimipaino olisi tuolle pituudelle 65 kg
Normaalipanon rajoissa oleva minimipaino taas alkoi jopa nelosella.
Että ehkäpä tämänkin palstan naiset alkaisivat vähitellen ymmärtämään, että kun täällä aina välillä saa lukea erinäisistä ketjuista, että "olen 160cm/70kg" tai "olen 160cm/80kg" tai "olen 170cm/80kg" tai "olen 170cm/90kg", että noissa kaikissa on kyse jo ylipainosta, vaikka tällä palstalla naiset pitävät sitä normaalina! Voi järkytys!
Minä olen ollut koko ajan oikeassa, kun olen sanonut, että useimmissa tapauksissa naisen kuuluisi painaa sen verran, että pituus - 115. Ainoastaan kovin lyhyillä naisilla tuo ei päde. T. Mies
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Mies vaan kirjoitti:
Mun vaimo on 167cm pitkä ja painoi 50kg, kun alettiin seurustelee. Normaali, hoikka nainen. Ei mikään luuranko. Nyt 18 vuoden jälkeen hän painaa 60kg. Tuo 10kg näkyy ihan kaikkialla.
Ennen sievästä ja hyvästä pyllystä on tullut "tiiliskivipylly". Vaimo itsekkin sanoo sitä hyllypyllyksi. Se on epämääräisen muotoinen. Maha näyttää koko ajan siltä, että hän olisi 6-7kk raskaana. Pömppis pömpöttää. Itsekkin valittelee ja esittelee mahaansa. Pieniin a-kupin rintoihin ei kyllä ole yhtään mennyt rasvaa, eli yhtä pienet ne on.
Mutta, ei tää haittaa yhtään. Mun vaimo on kaunein ja ihanin ikinä. Rakastan häntä ja seksuaalisesti haluan häntä vuosi vuodelta vaan enemmän ja enemmän, vaikka mielummin ottaisin sen "50kg pyllyn". Mut ei haittaa, ei. Rakastan.
Se, mikä näkyy kaikkialla, on valtaosin se 18 v, ei ne kilot. Ei kukaan ole kropaltaan 25-vuotiaan näköinen enää neljänkympin jälkeen. Ei tuo ylempi kirjoittaja itsekään, vaikka siitä hän ei mainitse mitään. Esimerkiksi se ”pömppis pömpöttää” liittyy naisilla useimmiten raskauksiin ja siihen, että vatsa joutuu venymään eikä vatsalihasten välinen jännesauma selviä siitä ihan vaurioitta. Vähän nyt ymmärrystä ihmisen normaalia elämänkaarta kohtaan.
Lienee selvää myös, että 18v 170cm 52kg iho on sileä, luusto ei ole kokenut synnytyksiä yms elämän rasitteita, elämä pyörii sen peilin ja vaatekaapin välillä (usein) - kun taas 58v 170cm 52kg on aivan eri näköinen, iho on menettänyt nuorekkuuttansa, lantio on päästänyt muutaman lapsen lävitseen, vatsanpeitteet on venyneet odotusaikana, työkin on ehkä tuonut omat muutoksensa kroppaan, ja elämä toivottavasti on jo siirtynyt siitä peilin ja vaatekaapin väliltä muualle. Usein tuo 58v näyttää paljon paremmalta kun hänellä onkin pinoa vaikkap jo peräti 62kg. Siis näyttää vähemmän siltä, että raahustaa tässä kohti manan majoja.
Aika irvokasta vertailla mittoja ja painoja ja pitää jotain BMI 18 autuaaksi tekevänä, varsinkaan iästä riippumatta.
BMI on WHOn taulukko. Se kattaa koko maapallon väestön. Aika helppo varmaan tajuta, että hontelo somalityttö on usein lähellä BMI18 optimaalisessa normaalipainossaan, kun taas persevän ruandalaistytön optimaalinen BMI on jonkin verran korkeampi.
Suomalaisista suuri osa on lähempänä sitä ruandalaista, geneettisesti persjalkaisia, joten varsin monelle se luontaisin ja terveellisin optimipaino on varmasti jossain BMI 21 kieppeillä.
Ja kukaan ei ole toista parempi BMInsä kanssa, sillä ainoa kenelle sillä on merkitystä on lopun viimein se oma kroppa, omasta terveydestähän tässä kuitenkin on kysymys.
Mies vaan kirjoitti:
Mun vaimo on 167cm pitkä ja painoi 50kg, kun alettiin seurustelee. Normaali, hoikka nainen. Ei mikään luuranko. Nyt 18 vuoden jälkeen hän painaa 60kg. Tuo 10kg näkyy ihan kaikkialla.
Ennen sievästä ja hyvästä pyllystä on tullut "tiiliskivipylly". Vaimo itsekkin sanoo sitä hyllypyllyksi. Se on epämääräisen muotoinen. Maha näyttää koko ajan siltä, että hän olisi 6-7kk raskaana. Pömppis pömpöttää. Itsekkin valittelee ja esittelee mahaansa. Pieniin a-kupin rintoihin ei kyllä ole yhtään mennyt rasvaa, eli yhtä pienet ne on.
Mutta, ei tää haittaa yhtään. Mun vaimo on kaunein ja ihanin ikinä. Rakastan häntä ja seksuaalisesti haluan häntä vuosi vuodelta vaan enemmän ja enemmän, vaikka mielummin ottaisin sen "50kg pyllyn". Mut ei haittaa, ei. Rakastan.
18 vuotta muuttaa kroppaa jo ihan iän vuoksi. Itse painan saman verran (168/54), kuin 20 vuotta sitten, mutta kyllä kropan muoto on muuttunut. Lasten saamisen jälkeen vatsaa ei saa littanaksi millään, samat housut kiristää lanteista ja rinnatkin ovat kyllä kärsineet. Ehkä treenaamalla voisi pelastaa jotain...
Pippa on rasittava kaikkitietävä ämmä, joka itse vetää jäätelöä ja suklaata kulissien takana.
Vierailija kirjoitti:
Pippa on rasittava kaikkitietävä ämmä, joka itse vetää jäätelöä ja suklaata kulissien takana.
No mut onneksi voit aina olla katsomatta.
Mun mielestä ohjelma on hyvä, koska se antaa ideoita myös meille katsojille ja monelle varmaan samaistumispintaa näihin muuttujiin - esim luulenpa, että moni ei ihan hiffaa, miten paljon alkoholia tissuttelee siinä sosiaalisen elämänsä sivutekijänä? Pieniä asioita mihin itsekin voi kiinnittää huomiota.
Ihan sama anatomia se on kuin 18 vuotta sitte, lihakset kyllä pysyy jos niitä käytetään.
Sohvalla makoilu ei ole liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 168 cm ja nyt painan ihan liikaa, yli 90 kg. Ja olen todellakin lihava. Mutta parikymmentä vuotta sitten painoin noin 80 kg ja laihdutin siitä niin että painoin 60 kg. Siinä painossa mulla loppui kuukautiset. Paras paino itselleni on 68-70 kg vaikka siinä painossa olen BMi-taulukon normaalipainon ylärajalla. Mulle mahtuu tuossa painossa 36-38 koon housut. Ruumiinrakenne kyllä merkitsee jonkin verran, en ole todellakaan siro ja kapea pienessäkään painossa. Hyvä ystäväni on sentin pidempi ja painaa 53 kiloa ja on juuri sopiva, siro.
Olen 163 cm, ja painan 52 kg. Kuukautiseni ovat aina olleet normaalit. En usko että keneltäkään loppuu kuukautiset normaalipainoisena, jollainen itsekin olen.
Kyllä tuohon kuukautisten loppumiseen vaaditaan jo huomattava alipaino ja vajaaravitsemus.
Tai jokin muu syy. Voihan kuukautisiin tulla häiriöitä vaikka stressin takia, ja stressiä voi yllätys yllätys kokea normaalipainonenkin. Ja kaikilla kuukautiset loppuvat, eli viimeistään vaihdevuosiin loppuu ne normaalipainoisenkin kuukautiset. Tiesitkö, että matalan rasvaprosentin omaaville tulee vaihdevuodet aikaisemmin kuin normaalin rasvaprosentin omaaville? Oikein matala rasvaprosentti voi saada vaihdevuodet alkamaan huomattavankin aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ketjussa pari kirjoittajaa, jotka kertovat kuukautisten loppuneen ihan normaalissa painossa (stressikö ollut syynä?) mutta kyllä minä olisin enemmän huolissani näistä, jotka kuvittelevat kaiken olevan kunnossa, jos vaan kuukautiset pyörivät. Kun ei se sitä takaa.
Ihan normaalissa painossa tässä ketjussa nämäkin ovat olleet. BMI 19 ON normaalipaino. On ihan NORMAALIA ajatella, että jos normaalipainossa kuukautiset pyörivät, niin kaikki on hormonitoiminnan kannalta kunnossa. Mistä sinun mielestäsi siis pitäisi huolestua?
Bmi 25 on normaalipaino sekin, monet mieltävät sen ylipainoksi naisilla. Se on normaalipainon ylärajoilla, mutta normaalipaino. Roteva, harteikas, paksuranteinen nainen voi ihan hyvin omata tuon painoindeksin, eikä näyttää tippaakaan lihavalta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama anatomia se on kuin 18 vuotta sitte, lihakset kyllä pysyy jos niitä käytetään.
Sohvalla makoilu ei ole liikuntaa.
Minulla ainakin lihakset ovat nimenomaan kasvaneet, kun niitä on käytetty. Seuraus viimeisen 18v aikana merkittävä painon nousu normaalipainon alarajalta ylärajalle.
Mutta mutta, vaikka paino ei olisi noussut yhtään, niin eipä tämä kohta viisikymppisen kroppa ole sama kuin alle kolmekymppisen kroppa. Eikä terveellinen rasvaprosenttikaan ole sama. Tässä iässä munasarjojen estrogeenituotanto alkaa olla hiipumaan päin, ja rasvakudoksen tuottaman estrogeenin merkitys luuston lujittajana ja terveyden ylläpitäjänä kasvaa. On ihan fysiologista olla vähän ”läskimpi” nyt kuin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Olen 163cm ja 64 kg, käytän 36-38 kokoisia vaatteita, eikä todellakaan kiristä mistään. 52 kiloisena minulta lakkasi kuukautiset.
Olen 162cm ja 69kg, ja käytän vaatekokoa 40-42, mutta ikää on jo kokeneen aikuisen verran, joten ihannepainoni on aivan toinen kuin nuorilla tytöillä tai nuorilla naisilla. Olisin 65kg tyytyväinen, mutta painoa on vaikea pudottaa. Olen liikkunut lenkkeillyt ja joogannut, kuin myös käynyt aina salilla, mitä nyt korona teki katkon, mutta lenkkeilyä vain lisäsin, eikä paino putoa, vaihtelee vain kahden kilon verran.
Siis on pakko hyväksyä rasva-arvoksi 34.
Vaikka kuinka laskisitte parhainta paino arvoanne.
1. Vain mikä tuntuu itsestänne hyvänä koska ei ole yhtä muottia mihin kaikki pitää mahtua ja kaikkien pitää olla sitä.
2. Toisten puheet kannattaa pitää toisten puheina eikä ottaa niistä välttämättä mitään huomioon jos et itse juuri sitä ole ajatellut ja halunnut.
Vanha paksu kirjoitti:
Juu, kaikki hoikat normaalin BMI:n rajoissa olevat olette oikein hyvässä kunnossa. Jos et ole painanut 100 kg tai 90 kg 163 cm pituuden kanssa niin älä vertaa Hennaa itseesi tai muihin tuollaisissa mitoissa oleviin. Jos olet aina pysynyt 163 cm pituudella 50-60 kg painossa niin sinulla ei ole kokemusta mitä se on tiputtaa 90-100 kg:stä alaspäin.
Minullapa on kokemusta, olen 163 cm pitkä ja paino on ollut ylimmillään 96 kg. Nyt nelikymppisenä olen normaalipainoinen, BMI 23 eikä tämän nykyisen painon ylläpitämiseen mitään taikatemppuja tarvita kun on elämäntavat kunnossa. En urheile yhtään ja syön mitä tekee mieli mutta annoskoko ja päivittäisten aterioiden määrä on se mikä ratkaisee.
Vaatekokoni on 34-36 (joustamattomat suorat housut, paitapuserot ja bleiserit) näissä mitoissa.
Katsoin tuon jakson. Ei sanonut, että 65kg olis maksimi. BMI 25 antaa tuon pituiselle painoksi 66.4kg.
Mies vaan kirjoitti:
Olipas jotenkin ällöttävä kirjoitus!
Vierailija kirjoitti:
Olen 163cm ja 64 kg, käytän 36-38 kokoisia vaatteita, eikä todellakaan kiristä mistään. 52 kiloisena minulta lakkasi kuukautiset.
Miten voi olla, kun mä olen samanpainoinen ja 176 cm. Mä käytän 38 vaatteita. Miten sulle voi 36 sopia? Joku mättää tuossa kyllä.
Jos ei ole tosi lihaksikas niin varmaan ihan pätevä neuvo. Eri asia jos on joku kunnon fitnesstyyppi, kunnon painonnostajan reidet jne. Silloin luonnollisesti painoakin on enemmän eikä se välttämättä ole pahasta. Harva nainen vaan on niin lihaksikas, kyllä se ekstrapaino useimmilla on ihan läskiä vaan...
No katsotaanpa mitä se Pippa sanoo tulevissa jaksoissa kaikille läskeille miehille. Eiköhän niille sanota ihan samat sanat, vaikka uli nyt tästä hennasta naisvihoissaan innostuikin. Sitä paitsi, jokainen kantaa omat kilonsa, joten mitä se ap:lle kuuluu mitä muut painaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, kun mä olen samanpainoinen ja 176 cm. Mä käytän 38 vaatteita. Miten sulle voi 36 sopia? Joku mättää tuossa kyllä.
Minustakin outoa, että muka kuukautiset loppuisi tuollaisessa painossa tuon pituisella. Eihän tuo ole edes kovin laiha? Ehkä jos karppasit ja hormonitoimintasi meni liiallisen ketoosin takia pilalle, eli syynä ei ollut paino sinänsä?
Itse olen 175cm, painoa 58kg enkä ole mitenkään sairaalloisen laiha todellakaan. En vaan erityisen lihaksikaskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 174 cm pitkä ja tosi hoikka, mutta käytän yleensä 38-40 vaatteita koska mulla on leveät hartiat ja lantio. Pienemmät vaatteet ei mahdu päälle luuston takia, vaikka olisivatkin esim. vyötäröltä paremman kokoisia.
Tuo on tietenkin kiinni ruumiinrakenteesta eli juurikin "painavista luista" koska jos on tosi siro ja linnunluinen (eikä harrasta liikuntaa/ei ole lainkaan lihaksia) niin kyllähän sitä ylimääräistä rasvaa on kropassa jo liikaa tuossa 63 kilossa. Sen sijaan jos kropanmalli on edellä mainitun vastakohta eli on sellaisesta vantteraa jässikkämallia ja vielä treenaa jotain painonnostoa niin tuo paino on varmasti melko mahdottomankin matala.
Itse olen noiden välimalli (kuten varmaan suurin osa onkin) ja kyllä ainakin mulle yli 60 kilon paino on jo liikaa koska en ole mitenkään treenattu tai liikunnallinen ihminen vaikka tunnin verran joka päivä kävelenkin. Etenkin kun itsellä paino kertyy ensimmäisenä keskivartaloon niin olo menee nopeasti tukalaksi. Nyt keski-ikäisenä alkaa hirvittää kropan muodon muuttuminen entistä enemmänkin "mahakkaaksi" vaikka paino ei edes nousisi ja samaan aikaan muutenkin aina kaukana muhkeasta ollut takapuoli litistyy vaan entisestään..
Mies joka on vähänkin keskivartalo lihava ja alle 17cm pituinen ”se”, on 🤮