Eilisessä Olet mitä syöt ohjelmassa Pippa sanoi 163 cm pitkälle Hennalle, että normaalipainon rajoissa oleva maksimipaino olisi tuolle pituudelle 65 kg
Normaalipanon rajoissa oleva minimipaino taas alkoi jopa nelosella.
Että ehkäpä tämänkin palstan naiset alkaisivat vähitellen ymmärtämään, että kun täällä aina välillä saa lukea erinäisistä ketjuista, että "olen 160cm/70kg" tai "olen 160cm/80kg" tai "olen 170cm/80kg" tai "olen 170cm/90kg", että noissa kaikissa on kyse jo ylipainosta, vaikka tällä palstalla naiset pitävät sitä normaalina! Voi järkytys!
Minä olen ollut koko ajan oikeassa, kun olen sanonut, että useimmissa tapauksissa naisen kuuluisi painaa sen verran, että pituus - 115. Ainoastaan kovin lyhyillä naisilla tuo ei päde. T. Mies
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Onhan ketjussa pari kirjoittajaa, jotka kertovat kuukautisten loppuneen ihan normaalissa painossa (stressikö ollut syynä?) mutta kyllä minä olisin enemmän huolissani näistä, jotka kuvittelevat kaiken olevan kunnossa, jos vaan kuukautiset pyörivät. Kun ei se sitä takaa.
Ihan normaalissa painossa tässä ketjussa nämäkin ovat olleet. BMI 19 ON normaalipaino. On ihan NORMAALIA ajatella, että jos normaalipainossa kuukautiset pyörivät, niin kaikki on hormonitoiminnan kannalta kunnossa. Mistä sinun mielestäsi siis pitäisi huolestua?
Jos vartalotyyppi on sellainen, että sekä kasvot että yläkroppa vyötäröön asti sekä vielä päälle käsivarret ovat hoikat ja sirot, voidaan äkkiväärästi pitää kovin hoikkana, vaikka sitten perse, reidet ja pohkeet olisivat giganttiset ja paino + painoindeksi tätä myötä yläkantissa.
Toisaalta taas, jos rasvaa kertyy heti alkaa päälle leukalinjaan, kaulan alueelle ja yläkroppaan (allit, vatsa, selkäheltat), näyttää heti tukevammalta, vaikka paino ei vielä huitelisikaan kohtalokkaissa lukemissa.
En ole läski, olen kehopositiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 163cm ja 64 kg, käytän 36-38 kokoisia vaatteita, eikä todellakaan kiristä mistään. 52 kiloisena minulta lakkasi kuukautiset.
Olen 156 cm, painan 57 kg ja käytän kokoa 38-40 (lahkeita ja hihoja täytyy lyhentää). Todellakin kiristää ja ahdistaa. Ihannepainoni olisi 48 - 52 kg. Niin me ollaan eri muotista.
Niin, tämä aika selkeästi todentaa sen, mitä tässä ketjussa jo monet ovat todenneet: naiset ja naisten vartalot ovat erilaisia. Minä olen saman pituinen kuin sinä, painan 55kg ja käytän kokoa 34, koko 38 on todella paljon liian iso, pyörii päällä joka suunnasta. Olen melko lihaksikas ja liikunnallinen, mutta naisilla lihas ei hurjia määriä paina, ellei nyt puhuta ammattiurheilijoista.
Omasta mielestäni olen parhaimmillani (ulkonäöllisesti) noin 50 kiloisena mutta silloin olen kyllä jo varsin hoikka. Olen ollut kevyimmilläni 46 kiloinen, ja silloin olin toodella hoikka, monen mielestä liian laiha ja itsekin näin, että luut erottui aika selvästi. Eiköhän peili ja olo kerro mikä on se sopiva paino. Moni lievän ylipainon ja normaalipainon rajoilla ja toisaalta moni normaalipainon ja aliapainon rajoilla keikkuva voi olla hyvinvoiva ja kaunis, se riippuu ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 163cm ja 64 kg, käytän 36-38 kokoisia vaatteita, eikä todellakaan kiristä mistään. 52 kiloisena minulta lakkasi kuukautiset.
Tanakalta kuulostat😱 itse olen 165cm ja 52kg sporttinen ja normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
163-senttiselle tuo vaatekoko on iso. Olen hieman sinua lyhyempi ja painan 11 kg vähemmän. Painavimmillani olen ollut 63-kiloinen, ja olin silloin kyllä tuhdissa kunnossa. En lihava, tietenkään, mutta vartaloni ei todellakaan näyttänyt hyvältä. Nykyään olen todella tyytyväinen peilikuvaani.
Nyt alkoi tulla tätä ajatusvirhettä, että jos joku on minun pituiseni ja painaa 5 hg enemmän, hänellä on 5kg enemmän läskiä, ja se ei ole yhtään hyvä juttu.
Kuulkaa, se painavampi voi olla vain paremmassa kunnossa, lihaksikkaampi tai muuten vaan erilainen kuin te.
Ison eron tekee sekin, onko pitkät jalat vai pitkå selkä vai kenties pitkä kaula esimerkiksi. Keskivartalossa on tilavuutta ja siis massaa enemmän kuin vaikka säärissä, ja kaulahan ei paina juuri mitään.
Ehkä hauskin keskustelu vähään aikaan :D tämänkö takia lihavia on niin paljon kun uskotellaan itselleen että
a. kuukautiset loppuu jos painan alle 65 kg
b. näytän nälkiintyneeltä ja luisevalta jos painan alle 60kg
c. painoin joskus 56kg ja kaikki luuli että mulla on syömishäiriö
d. painan 68kg mut silti käytän 34 vaatekokoa eikä kuule yhtää purista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukematta koko ketjua kommentoin:
Olen 163cm ja normisti painan 49kg-51kg, hieman vuodenajasta riippuen. Treenaan, eli lihasta löytyy jonkinverran, ja rasvaprosenttini vaihtelee 12-17% välillä. En harrasta mitään dieettejä, ruoan punnitsemista tms, syön lautasmallin mukaan terveellistä itsetehtyä ruokaa, herkuttelen välillä ja alkoa otan joskus.
Painoin 65kg ollessani viimeisilläni raskaana :D en osaa kuvitellakaan, että painaisin koskaan noin paljon!!! Suuriosa siitäkin oli turvotusta, 11kg jäi synnärille... Mutta silti. Olo oli iso. En voi uskoa, että joku täällä väitti 70kg painon olevan ok pituiselleni :D
N31
Naiselle 12-17 on sairaalloisen matala rasvaprosentti. Tarvitaan vähintään 20, ja terveellinen määrä ulottuu 30% asti.
Tarvitaan vähintään 20 mihin? Jos kroppa toimii matalammallakin rasvaprosentilla, mihin sitä rasvaa tarvitaan lisää?
Eri, mutta itsellänikin rasva% reilusti alle 20 ja keho toimii kuten pitääkin.
Kuukautisiin. Vaihtelu tietysti on yksilöllistä, mutta tietty määrä pitää olla naisella rasvaa, että tulee kuukautiset ja limakalvot pysyy terveinä.
Kyllä, vaihtelu on yksilöllistä, ja itse en tarvitse noin paljon rasvaa kuukautisiin. Tietty määrä varmasti pitää olla, mutta sinä et ole se, joka voi sanoa, että sitä on oltava vähintään 20% ja muu on sairaalloista. Oma rasvaprosentti on alle 15 ja säännölliset kuukautiset.
Newsflash: En MINÄ tuota 20% rajaa ole keksinyt. Se on ihan yleisesti käytössä oleva fakta, perustuu lääketieteelliseen käsitykseen terveestä naisvartalosta. Toki naisten terveyden tutkiminen on suhteellisen uusi asia lääketieteessä, ja siksi liikkeellä on vielä vanhaakin ”ihminen on mies” -tyyppistä ”tietoa”.
Mitä paskaa!??? Minun rasvaprosenttini on 11 - 13, ja kuukautiseni ovat säännölliset.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hauskin keskustelu vähään aikaan :D tämänkö takia lihavia on niin paljon kun uskotellaan itselleen että
a. kuukautiset loppuu jos painan alle 65 kg
b. näytän nälkiintyneeltä ja luisevalta jos painan alle 60kg
c. painoin joskus 56kg ja kaikki luuli että mulla on syömishäiriö
d. painan 68kg mut silti käytän 34 vaatekokoa eikä kuule yhtää purista!
Just näin! Varsinkin kohta d. nykymuodin aikaan, kun oversize on muotia.
Kyllä Suomeen tarvitaan paljon vielä läskivalistusta kun ämmät tosissaan selittää että 158cm 100kg on normaali, pukeutuu kokoon 32 ja vähintään pitää olla se 60kg ihraa että kroppa "toimii normisti". Ei ihme, että sairastavuus on räjähtänyt käsiin.
Mun vaimo on 167cm pitkä ja painoi 50kg, kun alettiin seurustelee. Normaali, hoikka nainen. Ei mikään luuranko. Nyt 18 vuoden jälkeen hän painaa 60kg. Tuo 10kg näkyy ihan kaikkialla.
Ennen sievästä ja hyvästä pyllystä on tullut "tiiliskivipylly". Vaimo itsekkin sanoo sitä hyllypyllyksi. Se on epämääräisen muotoinen. Maha näyttää koko ajan siltä, että hän olisi 6-7kk raskaana. Pömppis pömpöttää. Itsekkin valittelee ja esittelee mahaansa. Pieniin a-kupin rintoihin ei kyllä ole yhtään mennyt rasvaa, eli yhtä pienet ne on.
Mutta, ei tää haittaa yhtään. Mun vaimo on kaunein ja ihanin ikinä. Rakastan häntä ja seksuaalisesti haluan häntä vuosi vuodelta vaan enemmän ja enemmän, vaikka mielummin ottaisin sen "50kg pyllyn". Mut ei haittaa, ei. Rakastan.
Ketjusta tuli joku anorektikoiden kokoontumispaikka, kun puolet vakuuttelee kilpaa että kuukautiset on, ja tämä on tosi terve ja hyvä juttu, vaikka mitat on kuin Auschwitzista karanneella.
Mies vaan kirjoitti:
Mun vaimo on 167cm pitkä ja painoi 50kg, kun alettiin seurustelee. Normaali, hoikka nainen. Ei mikään luuranko. Nyt 18 vuoden jälkeen hän painaa 60kg. Tuo 10kg näkyy ihan kaikkialla.
Ennen sievästä ja hyvästä pyllystä on tullut "tiiliskivipylly". Vaimo itsekkin sanoo sitä hyllypyllyksi. Se on epämääräisen muotoinen. Maha näyttää koko ajan siltä, että hän olisi 6-7kk raskaana. Pömppis pömpöttää. Itsekkin valittelee ja esittelee mahaansa. Pieniin a-kupin rintoihin ei kyllä ole yhtään mennyt rasvaa, eli yhtä pienet ne on.
Mutta, ei tää haittaa yhtään. Mun vaimo on kaunein ja ihanin ikinä. Rakastan häntä ja seksuaalisesti haluan häntä vuosi vuodelta vaan enemmän ja enemmän, vaikka mielummin ottaisin sen "50kg pyllyn". Mut ei haittaa, ei. Rakastan.
Se, mikä näkyy kaikkialla, on valtaosin se 18 v, ei ne kilot. Ei kukaan ole kropaltaan 25-vuotiaan näköinen enää neljänkympin jälkeen. Ei tuo ylempi kirjoittaja itsekään, vaikka siitä hän ei mainitse mitään. Esimerkiksi se ”pömppis pömpöttää” liittyy naisilla useimmiten raskauksiin ja siihen, että vatsa joutuu venymään eikä vatsalihasten välinen jännesauma selviä siitä ihan vaurioitta. Vähän nyt ymmärrystä ihmisen normaalia elämänkaarta kohtaan.
153 cm ja nyt 62 kiloa. Nyt ehdottimasti liikaa. Muutama vuosi sitten 53 kiloa mikä ehdottomasti liian vähän, olin kun luuranko. Paras paino 55-75 kg. Ihmiset on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 168 cm ja nyt painan ihan liikaa, yli 90 kg. Ja olen todellakin lihava. Mutta parikymmentä vuotta sitten painoin noin 80 kg ja laihdutin siitä niin että painoin 60 kg. Siinä painossa mulla loppui kuukautiset. Paras paino itselleni on 68-70 kg vaikka siinä painossa olen BMi-taulukon normaalipainon ylärajalla. Mulle mahtuu tuossa painossa 36-38 koon housut. Ruumiinrakenne kyllä merkitsee jonkin verran, en ole todellakaan siro ja kapea pienessäkään painossa. Hyvä ystäväni on sentin pidempi ja painaa 53 kiloa ja on juuri sopiva, siro.
Olen 163 cm, ja painan 52 kg. Kuukautiseni ovat aina olleet normaalit. En usko että keneltäkään loppuu kuukautiset normaalipainoisena, jollainen itsekin olen.
Kyllä tuohon kuukautisten loppumiseen vaaditaan jo huomattava alipaino ja vajaaravitsemus.
Kuten joku jo ylempänä tiivisti, tämä ketju on hyvää viihdettä. Ei kukaan voi väittää, että 160cm naiselle 50kg paino on anoreksiaa? Ollaanko me täällä Suomessa jo omaksuttu jenkkien ajatusmalli, bigger is better?
Itse olen 163cm pitkä ja painanut 45kg-58kg välillä tässä vuosien aikana. Tuo 45kg oli liian vähän (oli vatsaongelmia, joiden selvittyä ruokakin maistui taas) ja olinkin laiha, mutta ei kukaan sanonut silloin että näytän keskitysleirin vangilta. Eikä valokuvissakaan näin jälkeenpäin näy mikään riutunut luuranko. Ja ne kuukautisetkin tuli ihan normaalisti.
Sitten taas tuo 58kg ei tuntunut itsessä sinänsä pahalta eikö vaatteet päällä näkynyt missään. Mutta olihan siinä vatsassa ja takapuolessa ylimääräistä. Nyt kun olen saanut 4kg pois (ja ihan vaan syömällä terveellisesti ja liikkumalla, ei millään dieetillä tms), niin olo on ihan erilainen. Bikinitkin näyttää paremmalta päällä kun turha höttö on poissa.
Mies vaan kirjoitti:
🤮
Juu, kaikki hoikat normaalin BMI:n rajoissa olevat olette oikein hyvässä kunnossa. Jos et ole painanut 100 kg tai 90 kg 163 cm pituuden kanssa niin älä vertaa Hennaa itseesi tai muihin tuollaisissa mitoissa oleviin. Jos olet aina pysynyt 163 cm pituudella 50-60 kg painossa niin sinulla ei ole kokemusta mitä se on tiputtaa 90-100 kg:stä alaspäin.
Minä olen 165 cm ja paino huidellut lasten jälkeen 70-80 kg:ssa. Olen aina ollut pullea ja normipainon 65 kg pitäminen ennen lapsia oli todella tuskallista. Liikun kyllä ja pyrin syömään terveellisesti, mutta koko ikäni ylipainon kanssa kamppailleenena uskon, että hoikista ihmisistä ei ole nyt Hennan kokoisia neuvomaan. Henna sai Pipalta hyvät vinkit ruokailun kanssa ja ehkä Hennalle olisi sellainen 70 kg ihan sopiva tavoite raskauden jälkeen. Terveellinen ruokailu ja runsaasti liikuntaa. Tosin huonosti nukkuva lapsi, väsymys, hormonit, stressi yms voi tehdä sen, että ei onnistu pudottamaan painoa. Jotkut onnistuvat pudottamaan painoa raskauden jälkeen, mutta eivät kaikki. Olemme niin erilaisia. Mutta jotkut ihmiset eivät vaan pääse siihen 163 cm/58 kg lukemaan, kropan malli on erilainen, fysiologia on erilainen. Että ymmärrys ihmisten erilaisuudesta voisi olla paikallaan. Hennan ja muiden isokokoisten naisten kannattaa ihan keskittyä siihen terveelliseen elämäntapaan eikä minnekään 50 kg lukeman tavoitteluun.
Onhan ketjussa pari kirjoittajaa, jotka kertovat kuukautisten loppuneen ihan normaalissa painossa (stressikö ollut syynä?) mutta kyllä minä olisin enemmän huolissani näistä, jotka kuvittelevat kaiken olevan kunnossa, jos vaan kuukautiset pyörivät. Kun ei se sitä takaa.