30-vuotias ja ei ammattia, ei koulutusta
Eikä työkokemusta. Miten tästä ylöspäin?
Mihinkään kouluun on varmaan turha hakea peruskoulun 6.2 keskiarvolla.
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 14:34"]
Mulla oli 2 vuotta sitten sama tilanne, mutta ihan noin alhainen ja huono peruskoulutus minulla ei ollut. Ylioppilaaksi kirjoitin M:n paperein, koska en jaksanut lukea ollenkaan. Olin koululahjakas ja pääsin kaikesta keskiverrosti läpi tekemättä yhtään mitään.
Minä opiskelin ammattikorkeakoulussa nuorisopuolella, koska en työkokemuksen puutteen vuoksi päässyt aikuisopiskelijaksi. Nyt olen vakituisessa työssä.
[/quote]
Ymmärsinkö nyt jotakin väärin? Miten kerkesit kahdessa vuodessa lukion ja vielä opiskelemaan ylemmälle?
Sullahan on aivan eri tilanne kuin ap:lla jolla ei ole minkäänlaista koulutusta.
Joku kyselikin ap:lta että mitä olet tehnyt kaiket vuodet?
[/quote]
Siis mitä? Miten pystyit lukemaan noin väärin?
Menin ihan normaalissa iässä lukioon ja pääsin lukiosta 19-vuotiaana. Sen jälkeen olin kolmikymppiseksi kotona, hain ammattikorkeakouluun, pääsin ja valmistuin. Ei minulla ollut mitään koulutusta, ainoastaan lukio ap:n lisäksi. Ja se nyt on se ja sama nykyään onko se käyty vai ei, jos töitä haluaa. Iltalukioon pääsee aikuisenakin, jos haluaa opiskella jotain, johon se YO-tutkinto vaaditaan.
[/quote]
Miten itse pystyin kirjoittamaan noin sekavasti?
Sinähän sanoit että sulla sama tilanne 2v sitten mitä ap:lla nyt.
Eihän sulla olekkaan. Onhan se aivan eriasia jos olet käynyt lukion. Kun taas ap pelkän peruskoulun 6,2 keskiarvolla läpäissyt.
Jos ap haluaa töitä tehdä, niin unohtaisin taidealat ym., joille työllistyminen on todella vaikeaa.
Iltalukioon pääsee käsittääkseni tuollakin keskiarvolla. Olen nähnyt näitä "luusereita", jotka olleet vain ap:ta vuoden tai pari nuorempia ja osalla näistä ura takana ihan rikollisena. Sitten kun saa itsensä kuntoon, suorittaa tarvittavat opinnot mahdollisen nopeaan tahtiin, yhdestä näistä "elämässään hävinneistä" valmistuu ensi vuonna lääkäri ( tällä vielä oli 25v. vain peruskoulu takana, eikä muuta, suoritti sitten iltalukion ja pääsi heti yliopistoon ja lääkikseen) ja toinen on jo valmis matemaatikko. Ap on vain hieman jälkijunassa, mutta nyt vaan ripeästi hommiin! Ainakin joku 2. asteen tutkinto olisi hyvä suorittaa, lukionkin voi hoitaa 2 vuodessa ja iltalukiossa on kuulemma vähemmän niitä pakollisia kursseja. Toivottavasti en ole väärässä ( kävin itse normaalin lukion teininä) tämän suhteen, että iltalukioon ei olisi asiaa tuolla keskiarvolla, mutta jostain vain muistan sen, että sinne pääsee kuka tahansa. Pienellä googlailulla sekin selviää ap:lle kai.
olemme kai hieman saman tapaisissa tilanteissa. Ensiksi sanon sinulle. Älä vaadi itseltäsi liikaa, älä aseta rimaa liian korkealle. Vähän kerrallaan...olet eläkkeellä, joten soita sosiaalitoimeen ja kysy kuntoutuksesta ja kelan kuntoutuksen mahdollisuudesta. Masennuksesi ja eläkkeen vuoksi sinulla on varmaan myös hoitosuhde josta voit kysellä työkokeilusta ja kuntoutuksesta jos pääsisit sellaiseen. Sitte vasta kouluun, koska se voi olla rankkaa pitkästä aikaa. nimim kokemusta on
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 17:48"]
Jos ihmiset kannustaisivat/rohkaisivat/puhuisivat hyvaa toisistaan enemman paasisi Suomenkin kansantalous nousuun. Kuinka moni jaa kotiin/jatkaa sita kotona piilottautumista/ei jaksa enaa yrittaa negatiivisten/ilkeiden kommenttien takia. Ei kaikki jaksa. Ei kaikilla ole niin hyvat lahtokohdat henkisesti.
[/quote]
Tää on niin totta suomessa. Kateus ei pitkälle vie. Jos on kateellinen jollekin niin enempi pyrkii itse vaikka samaan eikä negatiivisesti puhu siitä kateuden kohteesta. Mutta tätä on niin vaikea suomessa ymmärtää kun ollaan jo lähtökohtaisesti sukulaisillekin kateellisia.
Enempi kannustusta elämässä ja varsinkin silloin jos kärsii itsetunto ongelmista tai on vaikeaa niin sellaisille toivon kannustusta elämässä. Ei niitä fiksuja ja filmaattisia tarvitse koko ajan kannustaa ja liehitellä. Enempi sitä toisten auttamista.
Jos ihmiset kannustaisivat/rohkaisivat/puhuisivat hyvaa toisistaan enemman paasisi Suomenkin kansantalous nousuun. Kuinka moni jaa kotiin/jatkaa sita kotona piilottautumista/ei jaksa enaa yrittaa negatiivisten/ilkeiden kommenttien takia. Ei kaikki jaksa. Ei kaikilla ole niin hyvat lahtokohdat henkisesti.
[/quote]Tässäpä taas sdp:n tai vasurin 'eväät' työllisyyteen ja kansantalouden nousuun... Kun ollaan kaikki vaan kavereita, eikä ikinä sanota mitään 'pahaa' -tai edes puhuta siitä.mikä on Totta.... Niin simsalabim - kaikki on hyvin ja onnellisia.
Että kolmekymppinen, ilman koulutusta tai työtä. Ei tarvitse mitään 'päähän silittelyä', vaan potkun perseelle. Ja 'masentunut'¨my arse.. Masentunut ei ole tehnyt kahta lasta silloin.
Laiska mikä laiska. Toivottavasti ottaa itseään niskasta kiinni.
Mä olen 28v. Narkkasin vuosikausia joten en hommannut ammattia. Nyt terveydelliset syyt estävät opiskelut. Haluan kuitenkin tehdä jotain, enkä "loisia". Naurettavaa kuinka ihmiset ovat valmiita sanomaan tuollaisia "saunan taakse"- kommentteja tietämättä toisen ihmisen elämästä yhtään mitään. Tietämättömän on niin helppo tuomita.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 18:37"]
[/quote]Tässäpä taas sdp:n tai vasurin 'eväät' työllisyyteen ja kansantalouden nousuun... Kun ollaan kaikki vaan kavereita, eikä ikinä sanota mitään 'pahaa' -tai edes puhuta siitä.mikä on Totta.... Niin simsalabim - kaikki on hyvin ja onnellisia.
Että kolmekymppinen, ilman koulutusta tai työtä. Ei tarvitse mitään 'päähän silittelyä', vaan potkun perseelle. Ja 'masentunut'¨my arse.. Masentunut ei ole tehnyt kahta lasta silloin.
Laiska mikä laiska. Toivottavasti ottaa itseään niskasta kiinni.
[/quote]
Toivottavasti joku sitten palkkaa minut parantamaan tätä Suomen tilannetta omalta osaltani, eikö niin?
Ap
Kirjoitustensa perusteella ap vaikuttaa oikein fiksulta naiselta. Toisin kuin nuo haukkujat. Minäkin ajattelisin, että iltalukio olisi ap:lle hyvä. Sen aikana saisi sitten miettiä, mikä ammatti kiinnostaa ja pyrkiä sitä kohti. Tsemppiä ap:lle ja haistata pitkät noille haukkujille.
Olin samassa tilanteessa, mutta vähän nuorempi. Olin masennuksen takia määräaikaisella eläkkeellä, nykyisin kuntoutustuki. Kuntoutustuella sain aloittaa opiskelut, sekä aloittaa osa-aikatyössä (tuloraja).
Käy työkkärissä ja tutustu opiskeluvaihtoehtoihin. Tarvittaessa yleensä voidaan vääntää joku henk.koht. opintosuunnitelma.
Nykyisin olen työkuntoinen, ja olen ollut jo vuosia töissä. Sinä pystyt siihen kanssa ihan varmasti, jos tunnet että työkyky alkaa parantua.
Tiesitkö, että sulla on mahdollisuus päästä työkokeiluun ja saada eläkettä samalla. Se voisi olla hyvä vaihtoehto? Minkälaisia asioita haluaisit tehdä työssäsi? Onko sinulla jotain hoitokontaktia jonka kanssa voisit suunnitella työkokeilua tai josta voisit saada neuvoja sinua kiinnostavan paikan löytämiseen?
Jos ei, kannattaa ehkä valita aika työvoimatoimiston ammatinvalinnanohjaukseen ja kertoa tilanteesi siellä. Sielläkin osataan auttaa työkokeilupaikan löytämisessä.
Työkokeilussa saat vähän tuntumaa työelämään ja sitä kautta voit löytää itsestäsi sellaisia vahvuuksia ja mielenkiinnonkohteita, jotka nykyisessä elämässäsi eivät ole päässeet esille. Itselleni on ainakin työelämässä tullut aika yllätyksenä, missä asioissa olenkaan oikeasti hyvä ja missä en ja huomasin, etten oikeasti tykkääkään yhtään tehdä työkseni joitain asioita joista luulin pitäväni ja päinvastoin. Esimerkiksi en vielä opiskeluaikana uskonut pitäväni ihmisten kanssa työskentelystä ollenkaan, koska en ole erityisen sosiaalinen, ja yritinkin suuntautua vähän toisenlaisiin tehtäviin, mutta nykyisessä työssäni asiakaspalvelu onkin minulle mieleisintä ja olen saanut siitä myös yllättävän paljon positiivista palautetta. Jos pääset parissakin eri paikassa tekemään työkokeilua, ehkä on helpompaa tehdä päätöstä opiskelualasta. Samalla pääset kokeilemaan, riittääkö sinulla jaksaminen tällä hetkellä vielä kokopäiväiseen opiskeluun, vai pitäisikö miettiä toistaiseksi vielä jotain muuta vaihtoehtoa, esimerkiksi iltalukiokurssien käymistä rauhallisempaan tahtiin.
Nyt olisi sikäli hyvä hetki tarttua toimeen, että ehtisit saada ehkä jotain ideaa jo siitä, mihin sinua kiinnostaisi hakea opiskelemaan. Kevään yhteishakuun, jossa haetaan syksyllä alkaviin koulutuksiin, on vielä aikaa puolisen vuotta.
Mitään taide- tai käsityöalaa en suosittele opiskelemaan, ellet ole oikeasti valmis hankkimaan rinnalle toista ammattia josta se varsinainen elanto tulee tai käytännössä tienaamaan oman tekemisen sijaan opettamalla (ja sitäkin vain osa-aikaisina keikkoina siellä täällä). Tunnen paljon todella lahjakkaita, hyvin nuoresta asti itseään määrätietoisesti kehittäneitä ihmisiä, jotka tekevät aivan mahtavia juttuja, mutten juuri ketään, joka eläisi juuri sillä taiteen tekemisellä tai käsitöillä (ellei käsitöiksi lasketa jotain mekaanista vaiheompelua tai brodeerauskoneen käyttöä).
Uskoisin, että työllistymistä voi helpottaa myös tilanteessasi sellainen alavalinta, jossa opintoihin liittyy paljon työharjoitteluja, niin saat kontakteja joita sinulta nyt puuttuu. Itsekin olen tällä hetkellä töissä entisessä työharjoittelupaikassani. Jotenkin tuntuu, että opintoihin liittyvän harjoittelun kautta on helpompi työllistyä kuin työkkärin harjoitteluiden. Oppisopimuspaikka olisi tietysti aivan huippujuttu, mutta niitä on aika vaikea löytää.
Ei nyt kannata miettiä sitä, mitä olet tehnyt tähänastisessa elämässäsi, asiat ovat menneet niinkuin menivät mutta jatkossa voivat mennä ihan toisella tavalla, kunhan pääset alkuun.
Ihmettelen vain sitä, mitä nämä kaiketi Kokoomuksen nuoret toivot kuvittelevat sillä, että ns.perseeseen potkimalla ihminen paranee. Tässä maassa muutenkin positiivinen palaute kiven alla ja sitä pitäisi aina antaa, kun mahdollisuus tulee. Aasikin juoksee porkkanan perässä paremmin kuin ruoskimalla. Tai mistä tämä kaikki rangaistuksen kaipuu? Onko itsellä paha olo? Maksatteko vähemmän veroja, jos vaikka työtön on hihamerkillä varustettu ja kaivamassa ojaa? Tuskin näin sentään, se on vain pikkumaista ihmisyyttä ja ylemmyyden tunnon tarvetta tai halua nöyryyttää. Verot eivät tällä alene tai kellään sen paremmin mene, vaikka tänne pystyttettäisiin ne keskitysleirit, joita tämä erään puolueen avohoito-osasto jostain syystä kaipaa, kompensoidaakseen omaa pahaa oloaan. Ne ei pitkään sitä paranna kuitenkaan ja itse olette siellä leirillä varsin nopsaan, jos niin pahoin voitte. Tuli nyt aika lailla tekstiä, mutta mikä ihmeen kiire on joillain lyödä leima toiseen ihmiseen täällä ja etsiä itselleen parempaa vointia vaikka jonkun haukkumisen/hakkaamisen/alistamisen/kiusaamisen/nöyryyttämisen kautta, kun se ei sitä omaa asemaa kuitenkaan muuta. Turhaa kiukuttelua vaan. Eilen joku puukotti Oulussa tästä, parantaako se sitten ketään vai pahentaako tilannetta vain? Jokaisella työpaikalla on jo joku, joka ei siellä viihdy.
iltalukioon pääsee kuka vain, koska se maksetaan itse. noin 50 + kirjat yms kuussa
siuna en lähtisi noin pitkän tauon jälkeen suoraa iltalukioon vaan ensin hakeudu takaisin yhteiskuntaan ja oravanpyörään muulla tavoin, ettei rupea ahdistamaan. Lukio ei ole sen helpompaa vanhempana, vaikka motivaatiota on. Noin pitkä aika koulusta niin on ihan erit opetussuunnitelmatkin ollu yläasteella. Opetus ala kun on muuttuvainen. Käy ensin korottamassa numeroita tai hakeudu lääkärin kautta johonki
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:05"]
Minkälainen mies menee sinunlaisen naisen kanssa naimisiin?!
[/quote]
Ottaisin minäkin noin tuhat kertaa mieluummin tuollaisen ap:n kaltaisen ihmisen vaikkapa kaverikseni, kuin sinua. Sun kanssa en puhuisi sanaakaan sen jälkeen, kun olisit paljastanut oikean kivikovan ja julman ajatusmaailmasi.
googleta aikuiskoulutus ja aikuisopisto ja katso onko omalla paikkakunnallasi tailähialueella sellaista.
Jos aloittajan kaltaisella historialla varustettu henkilö olisi mies, hän ei koskaan ''löytäisi'' kumppania itselleen.
Tuo aapeen mieskin tyytyi Alemman Tason naiseen, noin MA-teorian osalta.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:08"]
Jos olisin rehellinen, sanoisin, että saunan taakse tommoset loiset.
[/quote]
Ok. Minä olen 33 eikä ole ammattikoulutusta. Sekö tekee ihmisestä loisen?
Jos olisin rehellinen, sanoisin että saunan taakse tuollaiset ääliöt. Maailma ei tee idiooteilla mitään. :)
iltakouluun nostamaan numeroita ensin. Se on hyvä alku. Minunkin mieheni meni iltalukioon vasta kolmekymppisenä.
Ala mamuksi niin et juuri erotu porukasta.