Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

30-vuotias ja ei ammattia, ei koulutusta

Vierailija
11.10.2013 |

Eikä työkokemusta. Miten tästä ylöspäin? 

Mihinkään kouluun on varmaan turha hakea peruskoulun 6.2 keskiarvolla.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis saanut LAPSIA... Jos kerran yksi syntyi "vahingossa" niin miksi et jatkanut opiskeluita kunhan lapsi olisi vähän kasvanut? Olisit opiskellut, hommannut työpaikan ja sitten vasta lisää lapsia..

Vierailija
22/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla melkein sama tilanne. Hankin ammatin vasta kaksvitosena, jonka jälkeen tein lapset. Sen jälkeen vuoden pesti, joka sekin oli tuskien taival, sillä kyseinen työ aiheuttikin minulle tosi pahan allergian. Tämän jälkeen jäin isäni omaishoitajaksi, sillä hän sairastui vakavasti ja tarvitsee täysipäiväisen peräänkatsomisen. Nyt pattitilanne, kun koulutustani vastaava ammattia en voi tehdä ja isän hoito alkaa käydä raskaaksi. Mitä ny? Mieheni sukulaiset pitääkin minua täytenä loisena. Heillä on nääs se oletus, että vieroksun oikeaa työtä ja hoidan isää vain jotta ei tarttisi mennä töihin. Ovat varmaan tuota mieltä, että saunan taakse tämmöiset joutaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:34"]

Olet siis saanut LAPSIA... Jos kerran yksi syntyi "vahingossa" niin miksi et jatkanut opiskeluita kunhan lapsi olisi vähän kasvanut? Olisit opiskellut, hommannut työpaikan ja sitten vasta lisää lapsia..

[/quote]

Ehkä ajattelin, että ei se toinen lapsi tässä konkurssissa missään tunnu? Heh. Meillä on kaksi lasta, ikäeroa kaksi vuotta.

ap

Vierailija
24/59 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v. kolkuttelee ja googletin "30v. ei koulutusta" ja löysin tämän kirjoituksesi. Olen itse vaimo ja kahden muksun äiti, en koskaan ollut ns. "oikeassa työssä". Olen melkein suurtalouskokki, melkein merkonomi, melkein puutarhuri (puuttuu vaan työssäoppimisia ja opinnäytetyö/äippälomalla)...eli käyttänyt nämä vuodet opiskeluun (+muutamiin työkkärin kursseihin) saavuttamatta kuitenkaan mitään merkittävää, arvosanat ovat olleet hyviä mutta aina on tyssännyt työssäoppimiseen! Itsetunto on tosi huono ja työssäoppimiset lykkää niin suuren ahdistuksen että menee ihan jumiin, apua en ole tähän hakenut enkä tiedä mistä voisin hakea. Onko olemassakaan työpaikkaa jonne otettaisiin tällainen "luuseri" ja jonne voisi mennä ilman että tarvitsee tuntea itseään huonommaksi. Olen aikalailla ollut kaikissa opinnoissa hyvä (paitsi matematiikassa, kemiassa ja fysiikassa), jumit jos saisi pois niin osaisinkin vaikka mitä, mutta se jokin ahdistus saa lukittumaan. Ne työharjoittelutkin mitä olen opinnoissani suorittanut olen selvittänyt erittäin hyvin. Luonteeltani olen kupliva ja hauska kunhan pääsen ulos kuorestani rennossa ilmapiirissä. Äitinä oleminen on tähän saakka ollut se omin juttu, siitä vaan ei voi tehdä ammattia. Onko mitään työtä jota voisi tehdä kotona? Tuntuu että jos pääsisi työelämään jotenkin "tuetusti" ja siihen kiinni niin siitä voisi itsetuntokin nousta ja saada luottamusta kykyihinsä. Alun jumin jälkeen voisin jopa sanoa olevani unelmatyöntekijä ;) se mitä olen tehnyt niin erittäin tunnollisesti ja ahkerasti, kunnes se mörkö puraisee ja katoan kokonaan. Mielenterveyttäni ei ole tutkittu koskaan, en ole mistään apua hakenut, en tiedä olenko sairas ja lääkkeitä en halua syödä...muutenkin elän täysin päihteetöntä elämää, syön suht terveellisesti ja ulkoilen päivittäin. Kaikilla muilla alueilla asiat siis olisi ihan ok, mutta tuntuu että ilman tukea en pääse eteenpäin työasioiden/ammatin suhteen ja se taas vaikuttaa kaikkiin alueisiin ja jokapäiväiseen elämään ainakin ajatuksen tasolla. Haukkukaa vaan ihan rauhassa, se huonommuuden tunne on jo ihan niin suuri että sopii vähän mättää lisää...jos siitä kytisi sitten kunnon palo.

Vierailija
25/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 20:04"]

Jos aloittajan kaltaisella historialla varustettu henkilö olisi mies, hän ei koskaan ''löytäisi'' kumppania itselleen.

Tuo aapeen mieskin tyytyi Alemman Tason naiseen, noin MA-teorian osalta.

[/quote]

Laasasen  mukaan vain nuoruus ja kauneus merkkaa tässä, eikä se ettei ns.uraa ole. Laasanen on sitä mieltä, että naisen hyvä olla ns. persaukinen ja nöyrä ja osaamaton, jotta se työkkärin tuilla elävä mieskin osaisi arvostaa tätä ns. "naisena" tai orjana. Ap ei sanonut ulkonäöstään mitään tässä ketjussa. Tulkitset profeettaa väärin vain, mutta kyllähän se Laasanen oikeassa, miehessä itsessään ei voi olla mitään vikaa, vika on femakkosysteemissä ja naisissa, jotka eivät tajua omaa parastaan, ennen kuin perhe haihtuu savuna ilmaan ja vika silloinkin naisissa, jos Breivik tyyppinen hullu pääsee toteuttamaan itseään. Aina löytyy joku vika naisista, toisin kuin siitä miehestä, joka liipasinta painaa, eikö? Jollei ihan heti, niin kuitenkin jostain taustalta? Miksi puhutaan sitä, ettei naiset kanna vastuuta? Tämä nyt tälle inttävälle lassukalle, joka on vapaa menemään lähimpään kouluun ja ampumaan siellä kaikki, koska ei ole saanut mitä haluaa. Sopiiko näin pakottaa vai pitääkö ottaa lusikka kauniiseen käteen?

Vierailija
26/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:37"]

[/quote]

Ehkä ajattelin, että ei se toinen lapsi tässä konkurssissa missään tunnu? Heh. Meillä on kaksi lasta, ikäeroa kaksi vuotta.

ap

[/quote]Eli pohjimmiltasi laiska ja halukas elämään muiden elättinä - sulla mitään aikomustakaan hankkiutua ammattiin, töistä puhumattakaan.

Vierailija
27/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:41"]

[/quote]

ap

[/quote]Eli pohjimmiltasi laiska ja halukas elämään muiden elättinä - sulla mitään aikomustakaan hankkiutua ammattiin, töistä puhumattakaan.

[/quote]

Kysyin kyllä, että miten tästä eteenpäin. Yksi vastasi kuva-artesaanista, ja se on oman paikkakuntani koulutuskeskuksessa myös vaihtoehtona, auki viereisessä välilehdessä. En tiedä, mitä konkreettistä pystyisin JUURI NYT tekemään, että vakuuttaisin ketään mistään. Kysyin, jos joku tietäisi mitä tehdä huonon keskiarvon kanssa, pääseekö mihinkään.

Oppisopimuspaikkoja on vaikea saada, ei toki mahdotonta mutta erittäin vaikeaa. Suhteita ei minulla ole, varsinkaan viestintään tai kuvataidealaan.

ap

Vierailija
28/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojaksi. Työtä se on sekin. Ainakin saisit elätettyä itsesi ja perheesi. Monissa paikoissa voi työn ohella myös suorittaa tutkinnon. Ei se oo muuta kun, perse ylös penkistä ja reippaasti töitä kyselemään. Työkkärissä voisit kans käydä. Tsemppiä!

Vierailija
29/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:41"]

[/quote]

ap

[/quote]

Juuri tuon, tuon helvetillisen tuomitsemisen minäkin saan kuulla usein. Minä, kirjoittaja 17/21.

Vierailija
30/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:57"]

Siivoojaksi. Työtä se on sekin. Ainakin saisit elätettyä itsesi ja perheesi. Monissa paikoissa voi työn ohella myös suorittaa tutkinnon. Ei se oo muuta kun, perse ylös penkistä ja reippaasti töitä kyselemään. Työkkärissä voisit kans käydä. Tsemppiä!

[/quote]

Minä haluan oppia asioita, tietää asioita. Halaun joskus tehdä työtä, missä täytyy käyttää tietämystään ja omia aivojaan. Voin siivota opiskelujen ohella niin kauan kuin on tarvis, mutta se ei riitä minulle loppuelämäksi. 

Ap

Vierailija
31/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis koskaan tehnyt töitä?

Vierailija
32/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala huoli. Muistan ystavapiiristani ikatoverini jolla meni 10 vuotta lukiossa. Syyna mielenterveysongelmat. Talla hetkella hanella menee oikein hyvin, melkein valmistunut ammattiin, jolla varmasti tyollistyy ja on aitikin. Miettisin kaksi kertaa tuota taidealaa. Opiskelu voi olla antoisaa, mutta tyollistyminen on tosi hankalaa.

Vierailija
33/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh..ovatpa ihmiset mustavalkoisia, se, että joku haluaa tehdä jotain elämälleen ja kysyy muilta neuvoa, kirvoittaa käsittämättömiä syyllistäviä kommentteja? 

YT-neuvotteluja joka puollella ja silti on työpaikan omaavia ihmisiä, jotka ovat kateellisia työttömille.

Täällä olisi yksi kohta koulusta valmistuva, joka voi ottaa jonkun työpaikan mielihyvin vastaan, vastalahjaksi pääset nauttimaan työttömän etuuksista.

ap:lle

Olet vasta 30v, joten sulla on vielä toiset 30 vuotta aikaa opiskella ja tehdä toitä, ammattikoulusta yliopistoon kaikki tiet ovat auki =)

Vierailija
34/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:57"]

[/quote]

Nykyään ei sitä siivoojankaan työtä ei ole noin vain jaossa, haluavat sinnekin ihan siivoojaksi kouluttautunutta porukkaa.

Vierailija
35/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan menee kuitenkin aika hyvin. Sinulla on perhe, tayspainen mies ja lapset. Ei ole huume-tai alkoholiongelmaa. Monta vuosikymmenta aikaa viela tehda toita ja maksaa veroja. Pyyda apua ammatinvalintaan tyokkarista. Nykyaan monessa opiskelupaikassa on heti ensimmaisena vuonna tyoharjottelujaksoja esim. lahihoitaja, jossa paasee nakemaan mita se tyo oikeasti on. Tsemppia ja korvat pystyyn!

Vierailija
36/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voisit ensin parantaa peruskouluarvosanojasi. Keskiarvosi oli ilmeisesti huono masennuksen takia? Minusta nykyisin on olemassa joku nettiperuskoulukin ja joitakin kansanopistojen linjoja, joissa esim. maahanmuuttajat voivat suorittaa peruskoulun. Sitten sinulla olisi enemmän mahdollisuuksia päästä haluamallesi alalle.

En ymmärrä näitä ilmeisesti aikuisia nettikiusaajia. Kuinka joku voi sanoa toiselle ihmettelevänsä, että joku on hänen kanssaan mennyt naimisiin tai kutsua toista ihmistä loiseksi? Tuleeko ilkeilystä tosiaan muka hyvä mieli? Luuleeko joku oikeasti olevansa parempi kuin muut? Luuleeko joku, että hän tai hänen lapsensa eivät koskaan voi sairastua psyykkisesti tai fyysisesti ja joutua sosiaaliturvan varaan?

Vierailija
37/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipin kapin työvoimatoimistoon kysymään apua. TAi, Onko sinulla vielä hoitokontakti mt-puolelle, kun olet kerta masennustakin sairastanut? Kai siellä on työkykyisyyttäsi arvioitu?

Vierailija
38/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule ensin vaikka iltalukioon. Aloita heti.

Vierailija
39/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 14:34"]

Mulla oli 2 vuotta sitten sama tilanne, mutta ihan noin alhainen ja huono peruskoulutus minulla ei ollut. Ylioppilaaksi kirjoitin M:n paperein, koska en jaksanut lukea ollenkaan. Olin koululahjakas ja pääsin kaikesta keskiverrosti läpi tekemättä yhtään mitään.

Minä opiskelin ammattikorkeakoulussa nuorisopuolella, koska en työkokemuksen puutteen vuoksi päässyt aikuisopiskelijaksi. Nyt olen vakituisessa työssä.

[/quote] 

Ymmärsinkö nyt jotakin väärin? Miten kerkesit kahdessa vuodessa lukion ja vielä opiskelemaan ylemmälle?

Sullahan on aivan eri tilanne kuin ap:lla jolla ei ole minkäänlaista koulutusta.

Joku kyselikin ap:lta että mitä olet tehnyt kaiket vuodet?

[/quote]

Siis mitä? Miten pystyit lukemaan noin väärin? 

Menin ihan normaalissa iässä lukioon ja pääsin lukiosta 19-vuotiaana. Sen jälkeen olin kolmikymppiseksi kotona, hain ammattikorkeakouluun, pääsin ja valmistuin. Ei minulla ollut mitään koulutusta, ainoastaan lukio ap:n lisäksi. Ja se nyt on se ja sama nykyään onko se käyty vai ei, jos töitä haluaa. Iltalukioon pääsee aikuisenakin, jos haluaa opiskella jotain, johon se YO-tutkinto vaaditaan.

Vierailija
40/59 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset kannustaisivat/rohkaisivat/puhuisivat hyvaa toisistaan enemman paasisi Suomenkin kansantalous nousuun. Kuinka moni jaa kotiin/jatkaa sita kotona piilottautumista/ei jaksa enaa yrittaa negatiivisten/ilkeiden kommenttien takia. Ei kaikki jaksa. Ei kaikilla ole niin hyvat lahtokohdat henkisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi