Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ärsyttävät myyjät esim veromodassa ja vilassa

Vierailija
10.10.2013 |

Mikä ihme siinä on että vä'hintään niistä yksi ottaa sinut silmätikukseen ja vaikka et loisi mitään katsekontaktia heihin ja näytät siltä, että haluat rauhassa katsella, niin pitää silti mukamas ohi mennessään tokaista että "toi on siis niin ihana huivi!111"

käyt katselemassa jotain muuta liikkeessä katsomasi huivi kädessä ja yli-innokas myyjä huutaa sinulle liikkeen toisesta päästä melkein kun kävelet vähän takaisin päin, että "NO OLIKS SE HYVÄ???" olet niin omissa ajatuksisssasi ettet heti tajua, että myyjä huusi sen sinulle.

ARGH haluan katsella vaatteita rauhassa enkä harrastaa turhaa small talkkia turhien pissisten kanssa.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu hyvä pointti tuo kun myyjät juoruavat keskenään. Sitte kun menee siihen väliin kysymään jotain vaatetusapuja niin heittävät toisiinsa salaisen katseen, siis ihan kun en sitä huomais, niin tuleepa tosi palveltu ja tärkeä olo Eli ei. Kaikesta pahinta sitte on kun kokeilee jotain niin myyjät seuraa sovitusta ja "salaa" heittelevät toisiinsa katseita vaisusti hymyillen. Siis ihan kuin en ois olemassa ja näkis sitä heidän asennetta esim. peilin kautta. Aika noloa mun mielestä, siis ei pelkästään itseni takia vaan heidän käytöksen nolouden takia myös. Noissa tilanteissa jää vaatteet kauppaan.

Vierailija
42/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Em viestin kaltaisia myyjiä kutsun mielessäni sanalla "kaupan pikkuh_orat". Mitä niistä, ihmiset, ostakaa, mistä tykkäätte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että Suomessa on jo iät ajat yritetty nostaa palvelukulttuurin tasoa ja tässä tulos. Tuttavani valitti myös ravintolasta, jossa tarjoilja oli käynyt jopa KAKSI kertaa pitkän illallisen aikana kysymässä maistuuko/kaikki hyvin/lisää juotavaa tms. Kyllä kuulemma ärsytti. Ja sitten taaas valitetaan jos sitä tarjoilijaa ei näy just silloin kun sitä kaipais.  Vaikeeta on.......

Vierailija
44/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen tyrkytyksen uhri. Varmaan ainakin viitenä viime kertana kun olen käynyt Vero Modassa, KappAhlissa tms. olen ostanut muutakin kuin yhden vaatteen. Mutta menenkin yleensä aivot narikassa ja annan myyjien myydä vaikka koko asun. Shoppailen melko harvoin, ja aina ostomielessä, joten tämä sopii hyvin. Monet myyjät kun oikeasti löytävät paremmat vaihtikset kuin itse kokeilisin.

Ja on kiva kun kuskataan vaatteita sovitettavaksi ja takaisin, säästyy itse vaivalta :) Tavallisesti vain sanon, mihin tilaisuuteen ja minkätyyppistä etsin, aina löytyy.

Mutta jos harrastelisin tutkivaa shoppailukiertelyä, varmaan yliavuliaat myyjät häiritsisivät.

Miesten liikkeissä muuten on ihan erilaista, viimeksi käytiin Dressmannissa ja myyjä oli tosi hienovarainen ja ammattitaitoinen. Hienosti otti onkeensa mun johdattelutkin miehen asujen suhteen :D Johtunee siitä, että miehille yksinkertaisesti myydään eri tavalla, omani ei halua astuakaan tyrkytysliikkeisiin.

Vierailija
45/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 20:41"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 08:31"]

Ja kyllä, vero modassa ja vilassa tuo palvelu on osa konseptia ja heidän kuuluu lisämyydä ja tarjota. Kaupankäynti on muuten helposti vähemmän kannattavaa.

[/quote]

Kuten tästä ketjusta on huomattu, lisämyynti aiheuttaa kuitenkin monissa asiakkaissa vastareaktion ja jopa haluttomuuden asioida uudelleen. Onko yrityksillä varaa siihen, että heidän liikkeistään tulee osalle potentiaalisista asiakkaista vastenmielisiä ja vältettäviä? Ovatko lisämyyntiin myönteisesti suhtautuvat asiakkaat niin arvokkaita, että heidän kustannuksellaan on varaa menettää kokonaan lisämyyntiä kaihtavat asiakkaat? Eikö asiakas olekaan aina oikeassa?

Minä saatan käyttää paljonkin rahaa silmää räpäyttämättä, jos löydän jotain mieluisaa, mutten ole koskaan kiinnostunut mistään megamageista pimpuloista ja pampuloista. Hyvä tietysti, jos jollain on varaa kieltäytyä rahoistani. Minäkin löydän helposti mieluisampia paikkoja, joihin kantaa vaivalla ansaitut pennoseni.

[/quote]

Lisämyynti todellakin on yrityksille kannattavampaa kuin muutama mielensäpahoittaja. Itseasiassa yritykselle on todennäköisesti jopa parempi ettei mielensäpahoittaja käy myrkyttämässä ilmaa myymälässä ja viemässä työntekijöiden aikaa jonninjoutavilla jutuilla.:) kuten joku aiemmin mainitsikin voi näihin lisämyyntijuttuihin suhtautua myös huumorilla. Esim. Dressmanin tiskillä itse aina sanon suoraan että kalsareita ja sukkia on liikaa jo nytkin.;)

Vierailija
46/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut samaa ahdistelua. Olin ihan hämilläni kun myyjä tuli sovituskopin verhon taakse huhuilemaan, enkä aluksi ollenkaan tajunnut, että myyjää huhuilee minulle, koska en tarvinnut apua. Kun tulin farkkuineni sovituskopista ulos ja kerroin että ne olivat hyvät ja sopivat, myyjä riuhtaisi housut käsistäni ja vei ne kassalle samantien, vaikka olisin itse halunnut vielä katsoa, josko liikkeestä löytyisi muutakin kivaa. Että tässä tilanteessa putiikki kyllä hävisi, kun maksoin housut ja painuin ulos. Shoppailen harvoin ja ostan silloin paljon kerralla. Tuolla kerralla tuli ihan sellainen ulosheitetty fiilis. Terveisiä vaan Järvenpään Vero Modaan, en tule teille toiste ellei meininki muutu.

Vierailija
47/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ole Vila tai Veromoda, mutta tuli yksi tapaus mieleen joten pakko avautua.

Olin poikaystävän mukana Dressmanissa ostamassa farkkuja ja myyjän tarjotessa apua kieltäydyttiin nätisti. Farkut valittiin ja minä muutaman kerran kävin hakemassa toista kokoa/väriä. Myyjä tuli siihen MINULTA kyselemään, että sopiiko farkut hyvin ja miten istuvat yms., mitä kokoa ja väriä sais olla jne. Mitä vittua se multa kyselee, en mä niitä farkkuja sovittanut!! Ärsyttävästi tunki itsensä siihen sovituskopille ja huuteli poikaystävälleni että näytähän nyt niitä housuja ja onko hyvät ja mitä mallia otitte.

Jestas mikä haahka, kun ei puhetta ymmärrä!!

Vierailija
48/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en itse tykkää tyrkytyksestä, mutta ymmärrän kyllä, että joillekin sellainen aktiivisempi tapa myydä sopii. Mun mielestä tässä ketjussa kuitenkin on kyse siitä, että kaikille yritetään myydä samalla, konsernin ylhäältä määrittelemättä tavalla, vaikka ehkä parempiin tuloksiin päästäisiin, jos myyjille annettaisiin mahdollisuus käyttää omaa tilannetajua myynnin suhteen. Kuitenkin ihmisten reaktioista voi päätellä aika hyvin, että kenelle riittää tervehdys ja voinko auttaa-kysymys ja kuka taas mielellään ottaa vastaan lisäehdotuksia. 

Vaikka lisämyynti varmaan joidenkin ihmisten ostossummaa lisää, niin kyllä se saattaa myös karkottaa ihmisiä liikkeisiin, joiden palvelu sopii heille paremmin. 

Vierailija
49/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älkää menkö niihin kauppoihin, jos on niin hankalaa.

Jos oikeasti yrittää tehdä kannattavaa bisnestä, niin tuo myyminen on siihen paras lääke. Joitakin ärsyttää, joitakin ei. Mutta ei tosiaan ole pakko noissa kaupoissa käydä, jos niin korpeaa.

Vierailija
50/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi joskus voi äänestää jaloillaan. Joku mainitsi Suomalaisen kirjakaupan, joka onkin minulla boikotissa. Kassalla on tyrkytetty milloin mitäkin Paulo Coelho -kalenteria kympillä, se oli jo niin absurdi tilanne kontrastina omiin ostoksiini, että purskahdin nauruun.

On aivan järjetöntä mollata täkäläisiä metsäläisiä, kun emme ymmärrä suuren maailman tapoja, joilla myyntiä edistetään. Yritys on menettänyt siivunsa minun kirjaostoksistani, jotka saattavat olla ajoittain jopa muutaman satasen arvoisia kuussa.

Vierailija
51/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut saman..noihan kuuluu samaan konserniin, että olisiko sitten siellä jotain myynnintarkkailua tms. että myyjät laitetaan niin tiukille että ne joutuu tappelemaan asiakkaista kynsin hampain. Vähän naurettavaa mun mielestä, ite en tykkää yhtään minkäänlaisesta tyrkyttämisestä, päinvastoin silloin en osta mitään.

Vierailija
52/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjäthän toimivat vain työtehtävänsä mukaisesti, joten mua ei loukkaa, jos joku tulee tarjoamaan apua. Sovituskoppiin on mukava saada vaatteita, mutta mielellään pyytäisin niitä aina itse ovenraosta, kuin vastailisin äheltäessä myyjän uteluihin. :)

Pakko kyllä myöntää, että voisivat edes muutaman uuden fraasin opettaa myyjillensä, kun tuo "Siis toi on ihana! Mullaki on toi jo kahessa värissä!" on jo vähän kuultu. Toisinaan taas huvittaa, kun jotkut myyjät rupeavat hillittömänä ylistämään kuinka joku vaate sopii minulle, vaikka todellisuudessa vaate on päälläni vähintäänkin koominen.. :D

Vierailija
53/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin alkoi Vilassa viime kerralla joku myyjä tyrkyttämään kassalla huivia, kun olin ostamassa takkia. Sanoin, ettei kiinnosta, ja silti se tyrkytys jatkui! Olin ihan hämilläni, että eikö tässä puhetta ymmärretä. Onneksi pysyin kannassani, vaikka jäikin tunne, että olen huono asiakas ja jään jostain paitsi. Kamalan röyhkeää. Taidan pitäytyä siinä H&M:ssä vastaisuudessakin.

Vierailija
54/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:17"]

Voi kuule, heidän toimenkuvaan kuuluu MYYDÄ sulle tavaraa. Jos eivät myy, se on kenkää sitten.

[/quote]

Meinaat että vaatekaupoissa seurataan, kuka myyjä myy miten paljon? Juu-u.

[/quote]

kyllä seurataan, samoin kampaamoissa, kahviloissa.. kaikkialla.

Vierailija
55/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:36"]

Ei kyse ole mistään "ehkäpä he juuri minua juuri silloin kiusaavat" tilanteista. Myyjille on määrätty tietty toimintamalli, johon kuuluu että kaikki tervehtivät, kysytään tarvitseeko apua, kysytään kopissa miltä näyttää ja yritetään nähdä vaate asiakkaan päällä, että voidaan sanoa siitä jotain hyvää. Jos se ei istu, kehutaan väriä ja niin edelleen. Kassalla sitten tarjotaan tiettyjen tuotteiden kanssa vyötä, tiettyjen toppia tai muuta sellaista. Ja näitä jos ei noudata niin tulee sanomista. Eivät ne halua ketään kiusata, mutta ohjeistuksia on pakko noudattaa. Eli älkää myyjille kostako,  vaan rohkeasti palautetta sinne missä asiaan voi vaikuttaa!

[/quote]

Olen ratkaissut tämän asiakkaan häirinnäksi luokiteltavan tuputtamisen niin etten enää asioi kyseisissä liikkeissä. Vilaa esim voi tilata netistä. Vilassa myyjät ovat todella teennäisiä ja menevät tuputtamisessa pahasti yli, tulee ihan paha olo kun kävelee liikkeen ohikin.

Vierailija
56/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut Vilassa töissä ja siellä pitää myydä, myy, myy ja myy. Mielellään vähintään se 3 tuotetta/per asiakas. Vaikka pidän asiakaspalvelusta niin koin sen aika ahdistavana. En pidä tyrkyttämisestä, en myyjänä- enkä asiakkaana. Kopeilla piti käydä kyselemässä kokoja/apua, muuten ihan ok...mut jos jokainen myyjä käy kysymässä koko ajan niin onhan se vähän huvittavaa;): Asiakkaalle saattaa tulla ahdistunut olo, koska jotkut tykkää sovitella ihan rauhassa.

Itse otan asiakkaan yksilönä, enkä rahasampona. Jokaisella on erilaiset tarpeet. Ja niitä pitää kunnioittaa.

T. Myyjä

Vierailija
57/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on ollut työharjoittelussa toisessa liikkeessä ja olisi saanut sieltä kesätyöpaikan. Ei ottanut työtä vastaan koska ei halua ahdistella asiakkaita. Itsekkään ei pidä tuon tyylisestä palvelusta mutta niin sen henkilökunnan määrätään tekevän.

Vierailija
58/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian agressiivinen lähestyminen ei vaan toimi. Asiakkaalle tulee sellainen olo, ettei saa rauhassa katsella vaan koko ajan joku kyttää lähellä. Etenkin jos on tehnyt jo selväksi ettei tarvitse apua. Sellaisessa paikassa ei halua asioida. Onneksi Vero Modan Ja Vilan vaatteita saa tilattua netistä;).

Vierailija
59/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuputtaminen ja paskanpuhuminen ei ole palvelua! Olo on huijattu jos tälläisen mielistelevän tyrkyn mahdin alla erehtyy ostaman jotain tarpeetonta ja epäsopivaa ja luottamus myyjään ja liikkeeseen menee samantien.

Vierailija
60/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on mukavaa, että halpoja vaatteita myyvässä kaupassa saa palvelua. Olen tottunut ja edellytän saavani palvelua, jos sitä haluan ja jotakin meinaan ostaa.

Olen itse puhelias ja sosiaalinen ihminen, tykkään käydä yksin varsinkin vaateostoksilla ja minua ei haittaa vaihtaa myyjän kanssa muutama sana tai enemmänkin.

Joskus jopa vero modassa pyydän, että suosittele mulle jotain uutta, kun aina meinaan valita samaa. Ihan kivoja ideoita siellä myyjiltä saa ja jos on liian "tosi magee" niin kiitän (mielipiteestä) ja totean ihan ystävällisesti, että ei ole ehkä ihan mun juttu.

Ja kyllä, vero modassa ja vilassa tuo palvelu on osa konseptia ja heidän kuuluu lisämyydä ja tarjota. Kaupankäynti on muuten helposti vähemmän kannattavaa.

Millä alalle te oikein olette töissä, jos ette ymmärrä, että te asiakkaat maksatte myyjien palkat eli mitä enemmän myyvät, sitä enemmän tienaavat? Jos kaupassa myyjän peruspalkka on ilman lisiä vajaa pari tonnia ja myyntiprovisiot voivat tuoda ketjuissa palkkaan 300-500e lisää, niin kyllä motivoitunut myyjä palvelee ja tarjoaa.

Itse ikäni palvelualalla työskennelleenä ihmettelen niitä myyjiä, jotka eivät palvele. Tai mietin, että onpa paska työnantaja, kun ei palkitse työntekijöitään.