Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ärsyttävät myyjät esim veromodassa ja vilassa

Vierailija
10.10.2013 |

Mikä ihme siinä on että vä'hintään niistä yksi ottaa sinut silmätikukseen ja vaikka et loisi mitään katsekontaktia heihin ja näytät siltä, että haluat rauhassa katsella, niin pitää silti mukamas ohi mennessään tokaista että "toi on siis niin ihana huivi!111"

käyt katselemassa jotain muuta liikkeessä katsomasi huivi kädessä ja yli-innokas myyjä huutaa sinulle liikkeen toisesta päästä melkein kun kävelet vähän takaisin päin, että "NO OLIKS SE HYVÄ???" olet niin omissa ajatuksisssasi ettet heti tajua, että myyjä huusi sen sinulle.

ARGH haluan katsella vaatteita rauhassa enkä harrastaa turhaa small talkkia turhien pissisten kanssa.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 06:27"]

Lisämyynti todellakin on yrityksille kannattavampaa kuin muutama mielensäpahoittaja. Itseasiassa yritykselle on todennäköisesti jopa parempi ettei mielensäpahoittaja käy myrkyttämässä ilmaa myymälässä ja viemässä työntekijöiden aikaa jonninjoutavilla jutuilla.:) kuten joku aiemmin mainitsikin voi näihin lisämyyntijuttuihin suhtautua myös huumorilla. Esim. Dressmanin tiskillä itse aina sanon suoraan että kalsareita ja sukkia on liikaa jo nytkin.;)

[/quote]

Olisiko tästä lisämyynnin kannattavuudesta jotain tutkimusnäyttöä? Voi se ollakin kannattavaa, mutta tässä ketjussa esitetyt todisteet ovat olleet musta tuntuu -tasoa. Myös "muutaman mielensäpahoittajan" määrästä olisi kiva nähdä jotain tutkittua tietoa. Jos asiasta aloitetaan ketju tällä palstalla ja "mielensäpahoittajia" on suunnilleen yhtä paljon kuin "kritiikittömiä tuputukseen alistujia", ei ilmiö ole välttämättä aivan marginaalinen.

Miksi kuvitellet, että "mielensäpahoittaja" (kuten ilmeisesti minä) myrkyttää kaupan ilmapiiriä ja tuhlaa aikaa joillain jonninjoutavilla jutuilla? Kyllä minä olen ihan ystävällinen myyjiä kohtaan ja osaan kieltäytyä kohteliaasti, koska ymmärrän että lisämyyntiin painostaminen tulee ylemmältä taholta eikä ole myyjien omaa syytä. Ostan mitä haluan ja poistun ripeästi. Vähemmän minä tuhlaan aikaa, kuin joku joka jää äimistelemään, minkä ihana lisämyyntikrääsäartikkelin ostaisi. Onko rahoissani jotain vikaa? Se, että kaikille asiakkaille pitää väkisin tuputtaa lisäostettavaa, ei ole minusta hyvää palvelua. Johtoporras näkee vain lisäostot, mutta siitä että joku vaivaantuu lisämyynnistä ja menee ehkä ensi kerralla toiseen liikkeeseen, ei jää mitään konkreettisia todisteita. Minusta lisämyynti voi olla ihan okei, mutta myyjille pitäisi antaa enemmän vapautta sen suhteen. Uskon että myyjillekin kehittyy sen verran pelisilmää, että he oppivat näkemään, kenelle kannattaa tuputtaa ja kenelle ei. Ohje kuitenkin varmaan on, että kaikille pitää yrittää väkisin tarjota lisää ostettavaa, ihan riippumatta asiakkaan olemuksesta ja ostotapahtuman tunnelmasta. Se on tyhmää.

Vierailija
62/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut alalla vuosia, useassa eri liikkeessä. (Olen se joka on ollut myös Vilassa, kommentoin jo aikaisemmin). Palvelu on eri asia kuin tyrkyttäminen, hyvä myyjä osaa lukea asiakasta. Jos myyjä heittää samat "läpät" jokaiselle (lisämyynti, tarjoaa kaikkea mitä kaupasta löytyy kuuntelematta asiakasta) niin se ei mielestäni ole hyvää palvelua. Aidon myyjän kyllä tunnistaa, hän on oikeasti kiinnostunut asiakkaasta. Rehellisyys on myös yksi tärkeä pointti jota arvostan, mieluummin ehdotan toista tuotetta jos se sopisi asiaakkaalle paremmin. Tai jos hän ei osta nyt,  niinehkäpä tulee uudestaan koska myyjä kertoi rehellisesti mikä sopii ja mikä ei. Tärkeintä ei ole se, että kunhan nyt ostat jotain. Jos ymmärrätte pointin ;).

T. Myyjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amattitaitoisen myyjän huomaa siitä, että lisämyynti hoituu siinä tavallaan ihan itsekseen. Asiakas saa kokonaisuuden ja on tyytyväinen. Huomaamattaan ostaa ehkä sen vyönkin, koska se oli niin kiva vaikka vöitä ei yleensä käyttäisi ;). Jos ostaa kengät, niin matkaan lähtee lisäksi pohjalliset, kenkien hoitoaineita ja kenkiin sopiva laukku vaikka olisi lähtenyt ostamaan vain kenkiä;).

Vero Modan ja Vilan myyjillä on paaljon petrattavaa vielä, tosin löytyy sieltä ihan hyviäkin myyjiä ( joskus).

T. Myyjä (kirjoittelen jo tuolla aikaisemmin)

Vierailija
64/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 11:45"]

Amattitaitoisen myyjän huomaa siitä, että lisämyynti hoituu siinä tavallaan ihan itsekseen. Asiakas saa kokonaisuuden ja on tyytyväinen. Huomaamattaan ostaa ehkä sen vyönkin, koska se oli niin kiva vaikka vöitä ei yleensä käyttäisi ;). Jos ostaa kengät, niin matkaan lähtee lisäksi pohjalliset, kenkien hoitoaineita ja kenkiin sopiva laukku vaikka olisi lähtenyt ostamaan vain kenkiä;).

Vero Modan ja Vilan myyjillä on paaljon petrattavaa vielä, tosin löytyy sieltä ihan hyviäkin myyjiä ( joskus).

T. Myyjä (kirjoittelen jo tuolla aikaisemmin)

[/quote]

Joo ja se jos mikä ärsyttää kotona.

Minulla on pohjallisia ja suoja-aineita kaapit täynnä. Noita vöitä ja muita, mitä en yleensä käytä, samaten. Joka kerta tulee tyhmä olo, että taas minua pantiin halvalla. Nuo lisät kun ei ole edullisiakaan.

En mene kauppoihin, joissa tuota tehdään. Nykyään tilaan melkein kaiken netistä.

Mikäs tuo nettikauppojen suosio onkaan, jos iso osa asiakkaista muka tykkää tyrkyttämisestä ja palvelusta.?

Netissä kukaan ei höngi niskaan, saa katsella rauhassa, miettiä kokoja ja yhdistelmiä, viipyä tuntikausia. Kukaan ei tyrkytä huivia, joka "sopii siis niin täydellisesti sun väreihin!!!!" vaan suositukset on sivussa pikku laatikoissa ja ne voi huomioida tai sitten ei. 

Vierailija
65/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 11:14"]

Lisämyynti todellakin on yrityksille kannattavampaa kuin muutama mielensäpahoittaja. Itseasiassa yritykselle on todennäköisesti jopa parempi ettei mielensäpahoittaja käy myrkyttämässä ilmaa myymälässä ja viemässä työntekijöiden aikaa jonninjoutavilla jutuilla.:) kuten joku aiemmin mainitsikin voi näihin lisämyyntijuttuihin suhtautua myös huumorilla. Esim. Dressmanin tiskillä itse aina sanon suoraan että kalsareita ja sukkia on liikaa jo nytkin.;)

[/quote]

Olisiko tästä lisämyynnin kannattavuudesta jotain tutkimusnäyttöä? Voi se ollakin kannattavaa, mutta tässä ketjussa esitetyt todisteet ovat olleet musta tuntuu -tasoa. Myös "muutaman mielensäpahoittajan" määrästä olisi kiva nähdä jotain tutkittua tietoa. Jos asiasta aloitetaan ketju tällä palstalla ja "mielensäpahoittajia" on suunnilleen yhtä paljon kuin "kritiikittömiä tuputukseen alistujia", ei ilmiö ole välttämättä aivan marginaalinen.

Miksi kuvitellet, että "mielensäpahoittaja" (kuten ilmeisesti minä) myrkyttää kaupan ilmapiiriä ja tuhlaa aikaa joillain jonninjoutavilla jutuilla? Kyllä minä olen ihan ystävällinen myyjiä kohtaan ja osaan kieltäytyä kohteliaasti, koska ymmärrän että lisämyyntiin painostaminen tulee ylemmältä taholta eikä ole myyjien omaa syytä. Ostan mitä haluan ja poistun ripeästi. Vähemmän minä tuhlaan aikaa, kuin joku joka jää äimistelemään, minkä ihana lisämyyntikrääsäartikkelin ostaisi. Onko rahoissani jotain vikaa? Se, että kaikille asiakkaille pitää väkisin tuputtaa lisäostettavaa, ei ole minusta hyvää palvelua. Johtoporras näkee vain lisäostot, mutta siitä että joku vaivaantuu lisämyynnistä ja menee ehkä ensi kerralla toiseen liikkeeseen, ei jää mitään konkreettisia todisteita. Minusta lisämyynti voi olla ihan okei, mutta myyjille pitäisi antaa enemmän vapautta sen suhteen. Uskon että myyjillekin kehittyy sen verran pelisilmää, että he oppivat näkemään, kenelle kannattaa tuputtaa ja kenelle ei. Ohje kuitenkin varmaan on, että kaikille pitää yrittää väkisin tarjota lisää ostettavaa, ihan riippumatta asiakkaan olemuksesta ja ostotapahtuman tunnelmasta. Se on tyhmää.

[/quote]

voisiko olla niin että ne "tuputukseen" tyytyväiset asiakkaat eivät ole täällä wineemässä asiasta.;)

Meidän myyjien tehtävä on myydä ja asiakaspalvelu on vain yksi osa kokonaisuutta. Lisäksi valtaosa asiakkaista tulee myymälään ilman tietämystä siitä mitä hakee. tässä kohtaa me myyjät astumme kuvioon. Tietenkin kuten joku jo mainitsi edellä, hyvä myyjä osaa lukea asiakasta ja tietää minkälainen lähestymistapa toimii milloinkin ja naamioi "tuputuksen" osaksi asiakaskohtaamista.

En nyt tähän hätään osaa linkittää tutkimustietoa, mutta esimerkiksi itse saan ilman lisämyyntiä 1500€/kk, lisänyyntien ansiosta tienaan 4000-7000€/kk riippuen kuukaudesta. Niin raadolliselta kun se kuulostaakin, niin hyvä myyjä päättää kaupat, ei asiakas.

Vierailija
66/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 12:38"]

Meidän myyjien tehtävä on myydä ja asiakaspalvelu on vain yksi osa kokonaisuutta. Lisäksi valtaosa asiakkaista tulee myymälään ilman tietämystä siitä mitä hakee. tässä kohtaa me myyjät astumme kuvioon. Tietenkin kuten joku jo mainitsi edellä, hyvä myyjä osaa lukea asiakasta ja tietää minkälainen lähestymistapa toimii milloinkin ja naamioi "tuputuksen" osaksi asiakaskohtaamista.

[/quote]

En tiedä minkä alan myyjä olet, mutta kun keskustelun aiheena ovat vaatekaupat, ei tarvitse olla mikään järjen jättiläinen tietääkseen suunnilleen, mitä vaatekaupasta hakee. Minä en kyllä pidä minkään pissiskaupan myyjiä minään suurina pukeutumisen ammattilaisina, vaan osaan ihan itse valita keinokuiturättini samalla asiantuntimuksella. Joku kodinkoneliike taas voi olla sellainen, että siellä voi hyötyä myyjän osaamisesta.

Ei myöskään tarvitse olla suuri nero huomatakseen, että myyjä tarjoaa jotain, mitä et ollut ostamassa. Miten voi olla huomaamatta tällaista naamiointia?  Ei siinä ole aina vikaa. Minusta esimerkiksi suojasuihke kenkäkaupassa on ihan asiallinen tarjous ja olen joskus sellaisen ostanutkin. Se, että asiakas ostaa tuotteen, ei tarkoita ettei hän huomaisi tuputusta. Sen sijaan tämän ketjun aihe, eli väkisin väännetyt "tosi magee huivi" -kommentit ovat sieltä ja syvältä ja tuskin hämäävät ketään. Voivat ne tuottaa liikkelle lisää tuloja, mutta myös ajavat ihmisiä pois ja antavat todella falskin vaikutulman. Joku kysyi ihan aiheeliseti, että miksi nettikaupat vievät jatkuvasti asiakkaita fyysisiltä liikeiltä, jos tuo lisämyynti on oikeasti niin hyvää ja asiakkaan kannalta arvokasta palvelua.

Vierailija
67/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä sentään vaatekaupoissa saa kulkea ja katsella rauhassa. Etelän maissa myyjät kulkee selän takana koko ajan, että tällainen juro suomalainen ahdistuu kun ei saa rauhassa olla :D

Vierailija
68/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen Vero Modan kassalla oli kyltti: If I haven`t asked you about scarves, you`ll get one for free..  Ei varmaan ärsytä kysyä jokaiselta asiakkaalta: Huomasitko muuten meidän huivitarjouksen?

Vierailija
69/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilan konsepti tuntuu olevan todella rankka, minkä vuoksi en valitettavasti halua kyseiseen kauppaan mennä. Kun tällaisiin putiikkeihin menen, en yleensä ole hakemassa mitään tiettyä, ostan jos jotain kivaa sattuu silmään. Ja en ole todellakaan mikään yrmy ja arka shoppailija, arvostan hyvää asiakaspalvelua, tyrkytytä ja tekopirteyttä en.

Vierailija
70/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taatusti saa ketjussa mainittujen liikkeiden myyjät mitään 4000-7000 euron palkkaa kuukaudessa vaikka myisi mitä.

Itse tosiaan olen yhdessä ollut myyjänä monta vuotta, palkka oli urani huipulla 11 euroa tunti ja töitä tarjottiin viikossa ruhtinaalliset 30 tuntia.

Itse kukin voi miettiä työmotivaatiotaan tuossa tilanteessa. Sen lisäksi täytyy vielä pitää kirjanpitoa mitä myi ja kenelle ja oliko se kentältä + kassamyynti päälle.

Ymmärrän esim. elektroniikka/autoliikkeiden provikat, mutta "nappikaupasta" ei mitään rojalteja myyjille tipu. Keskiostos näissä kun jää ~20 euroon?

Vierailija
71/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

voisiko olla niin että ne "tuputukseen" tyytyväiset asiakkaat eivät ole täällä wineemässä asiasta.;)

En nyt tähän hätään osaa linkittää tutkimustietoa, mutta esimerkiksi itse saan ilman lisämyyntiä 1500€/kk, lisänyyntien ansiosta tienaan 4000-7000€/kk riippuen kuukaudesta. Niin raadolliselta kun se kuulostaakin, niin hyvä myyjä päättää kaupat, ei asiakas.

[/quote]

Useammassa vaateketjussa (ei Vila/Veromoda tai Bestseller-ketjuun kuuluvissa) ei ainakaan saanut mitään bonuksia. Tuntipalkka oli työkokemuksen mukaan, kaupan alan TES:n mukainen ja jäi minulla alle 10 euron. Koska lisämyynnistä tai hlökohtaisista myyntituloksista ei saanut mitään muuta bonusta kuin myymäläpäällikön kehut (tai haukut jos oli myynti liian vähäistä) niin en minä ainakaan viitsinyt yrittää liikoja. Myyjät saanevat bonuksia jossain huonekalu-/kodinkoneliikkeissä, mutta vaateliikkeissä eivät. En ole ainakaan kuullut, että jossain olisi maksettu bonuksia myynnin mukaan

Vierailija
72/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 15:19"]

Useammassa vaateketjussa (ei Vila/Veromoda tai Bestseller-ketjuun kuuluvissa) ei ainakaan saanut mitään bonuksia. Tuntipalkka oli työkokemuksen mukaan, kaupan alan TES:n mukainen ja jäi minulla alle 10 euron. Koska lisämyynnistä tai hlökohtaisista myyntituloksista ei saanut mitään muuta bonusta kuin myymäläpäällikön kehut (tai haukut jos oli myynti liian vähäistä) niin en minä ainakaan viitsinyt yrittää liikoja. Myyjät saanevat bonuksia jossain huonekalu-/kodinkoneliikkeissä, mutta vaateliikkeissä eivät. En ole ainakaan kuullut, että jossain olisi maksettu bonuksia myynnin mukaan

[/quote]

Vilassa saa henkilökunta ihan kivoja etuja jos on myyty hyvin (vaatteita, Esim. kylpylään koko hlökunta jne). Ei rahallista bonusta, mutta muita ihan kivoja etuja.

Nykyisessä työssäni saadaan bonusta (koko hlökunta), joten ihan firmasta on kiinni nämä..

Vierailija
73/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 15:19"]

[/quote]

Vilassa saa henkilökunta ihan kivoja etuja jos on myyty hyvin (vaatteita, Esim. kylpylään koko hlökunta jne). Ei rahallista bonusta, mutta muita ihan kivoja etuja.

Nykyisessä työssäni saadaan bonusta (koko hlökunta), joten ihan firmasta on kiinni nämä..

[/quote]Kai ymmärrät että tuollaiset tyky-päivät ovat muilla aloilla arkipäivää riippumatta tuloksesta?

Vierailija
74/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan ikävimpiä myyjiä on HM:llä, olen jotenkin ajatellut että niin isossa firmassa on huono henki tms. Mukaviakin myyjiä onneksi sieltä löytyy.

Vierailija
75/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

[/quote]Kai ymmärrät että tuollaiset tyky-päivät ovat muilla aloilla arkipäivää riippumatta tuloksesta?

[/quote]

Tietenkin, mutta kyllä mielestäni erittäin halvalla/ilmaiseksi saadut vaatteet on myös aika kiva etu. Jos vaatteista tykkää.

Vierailija
76/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 16:47"]

Oman kokemuksen mukaan ikävimpiä myyjiä on HM:llä, olen jotenkin ajatellut että niin isossa firmassa on huono henki tms. Mukaviakin myyjiä onneksi sieltä löytyy.

[/quote]

Hm on itsepalvelu konseptilla, joten sitä ei voi verrata Bestsellerin liikkeisiin.

Vierailija
77/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilassa on tosi rasittavaa käydä, kun myyjät on heti kimpussa. Varsinkin Treella.

Vierailija
78/99 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 16:47"]

[/quote]

Hm on itsepalvelu konseptilla, joten sitä ei voi verrata Bestsellerin liikkeisiin.

[/quote]

Ei varmaankaan, jos tietää tämän eron. Mutta asiakkaiden silmissä nämä paikat voivat vaikuttaa identtisiltä.

Vierailija
79/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp

Vierailija
80/99 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 00:45"]

Ei nyt ole Vila tai Veromoda, mutta tuli yksi tapaus mieleen joten pakko avautua.

Olin poikaystävän mukana Dressmanissa ostamassa farkkuja ja myyjän tarjotessa apua kieltäydyttiin nätisti. Farkut valittiin ja minä muutaman kerran kävin hakemassa toista kokoa/väriä. Myyjä tuli siihen MINULTA kyselemään, että sopiiko farkut hyvin ja miten istuvat yms., mitä kokoa ja väriä sais olla jne. Mitä vittua se multa kyselee, en mä niitä farkkuja sovittanut!! Ärsyttävästi tunki itsensä siihen sovituskopille ja huuteli poikaystävälleni että näytähän nyt niitä housuja ja onko hyvät ja mitä mallia otitte.

Jestas mikä haahka, kun ei puhetta ymmärrä!!

[/quote]

Oliko Kouvolan Dressmanin nuori leikelty blondi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme