Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ärsyttävät myyjät esim veromodassa ja vilassa

Vierailija
10.10.2013 |

Mikä ihme siinä on että vä'hintään niistä yksi ottaa sinut silmätikukseen ja vaikka et loisi mitään katsekontaktia heihin ja näytät siltä, että haluat rauhassa katsella, niin pitää silti mukamas ohi mennessään tokaista että "toi on siis niin ihana huivi!111"

käyt katselemassa jotain muuta liikkeessä katsomasi huivi kädessä ja yli-innokas myyjä huutaa sinulle liikkeen toisesta päästä melkein kun kävelet vähän takaisin päin, että "NO OLIKS SE HYVÄ???" olet niin omissa ajatuksisssasi ettet heti tajua, että myyjä huusi sen sinulle.

ARGH haluan katsella vaatteita rauhassa enkä harrastaa turhaa small talkkia turhien pissisten kanssa.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsehän aloitin tässä taannoin ketjun samaisesta aiheesta, kyllä tuo mielestäni ennemminkin karkottaa asiakkaat, kuin lisää myyntiä.  http://www.vauva.fi/keskustelu/3860092/ketju/vero_modan_myyjat_jyvaskylassa

Vierailija
22/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:17"]

Voi kuule, heidän toimenkuvaan kuuluu MYYDÄ sulle tavaraa. Jos eivät myy, se on kenkää sitten.

[/quote] Kyllä meillä seurattiin, toisessa erikoisliikkeessä. Laskettiin joka päivä paljollako olit myynyt + lisämyynnit päälle. Ei kaupoissa työskentely enää ole mitään "hengailua" vaan ihan totista totta ja myymistä!

Meinaat että vaatekaupoissa seurataan, kuka myyjä myy miten paljon? Juu-u.

[/quote]

[/quote]

Totta hitossa seurataan, etenkin ketjuliikkeissä! Kaupan alalla on myytävästä tavarasta riippumatta tulostavoitteet jotka pitää sillä myynnillä saavuttaa, se "pissaliisa" ei pidä työpaikkaansa sillä että purkaa kuormat ja välillä käväisee kassan takana jos joku sattuu maksuhalukkuutta osoittamaan...

Kaikkien kannattaisi edes kerran elämässään piipahtaa palvelualalla niin saattaisi suvaitsevaisuus, ymmärrys ja oma käytös kohentua

[/quote]

Ainakaan H&M:ssä en ole koskaan saanut minkäänlaista palvelua. Hyvä jos myyjät tervehtivät. Meinaatkos, että sielläkin tarkkaillaan myyntiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin toistan vielä tän, että tuosta tyrkytyksestä voi/pitää valittaa ketjujen johtoon, jos siihen haluaa muutosta. Ei se ole myyjällekään mikään työn mielekkäin osa, mutta jos haluaa pitää työpaikkansa, niin sitä vain täytyy tehdä!

Mutta se täytyy lisätä, että itse olen ketjuliikkeissäkin arvostanut sitä, jos sovituskoppien ulkopuolella myyjä käy kysymässä että tarvitsisiko kukaan lisäkokoja, tai esim. jostain vaatteesta sanonut, että tuolta ja tuolta löytyisi samantyylistä. Siis mainostustahan tuokin on, mutta siihen on helppo sanoa vaan että kiitos, jos ei kiinnosta.

Vierailija
24/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

H&m konseptiin ei kuulu asiakaspalvelu muuten kuin kassalla. Siellä ei tuoda kokoja koppiin, moikata tai

kysytä etsiikö asiakas asiaa x. En tiedä miksi mutta näin on. Kaverini oli siellä töissä ja sai noottia koska moikkaili asiakkaita.

Vierailija
25/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:43"]

itsehän aloitin tässä taannoin ketjun samaisesta aiheesta, kyllä tuo mielestäni ennemminkin karkottaa asiakkaat, kuin lisää myyntiä.  http://www.vauva.fi/keskustelu/3860092/ketju/vero_modan_myyjat_jyvaskylassa

[/quote]

eihän tuota ketjua löydy enää :/? mutta juu, itse en pysty enää käymään erään pienen kaupungin vertsussa, koska aina sinne mennessäni on se yksi raivostuttava myyjä, joka huomaa minut aina ja rupeaa ahdistelemaan. tuijottaa ja tulee suunnilleen sovariinkin mukaan ja aina keksii jotain turhaa sanottavaa, vaikka olemuksellani viestitän että ei nyt kiinnosta, tyyliin "toi on niin sun väri!!!! huomasiks noi meidän uudet farkkuleggingsit, siel oli ihan sulle sopivan näköset housut!!".

lisäksi kikattelee kuin olisi pilvessä ja silmät pyörii päässä, kun juttelee muun henkilökunnan kanssa yms

Vierailija
26/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:16"]

Mikä ihme siinä on että vä'hintään niistä yksi ottaa sinut silmätikukseen ja vaikka et loisi mitään katsekontaktia heihin ja näytät siltä, että haluat rauhassa katsella, niin pitää silti mukamas ohi mennessään tokaista että "toi on siis niin ihana huivi!111"

käyt katselemassa jotain muuta liikkeessä katsomasi huivi kädessä ja yli-innokas myyjä huutaa sinulle liikkeen toisesta päästä melkein kun kävelet vähän takaisin päin, että "NO OLIKS SE HYVÄ???" olet niin omissa ajatuksisssasi ettet heti tajua, että myyjä huusi sen sinulle.

ARGH haluan katsella vaatteita rauhassa enkä harrastaa turhaa small talkkia turhien pissisten kanssa.

[/quote]

Tää on niin totta! Ja just Vila ja VeroModa :D Mä haluaisin ostaa jotkut farkut VeroModasta, mutta oikeesti en kestä sitä sovittamisprosessia niiden myyjien takia. Mieluiten ottaisin itse jokaista farkkua pari kokoa koppiin ja rauhassa sovittelisin leveine perseineni, mutta ne myyjät hyökkäsivät kimppuun jo pelkästä katselemisesta enkä päässyt eroon, ennen kuin lähdin ulos koko putiikista.

Ja Vila-käyntikin jäi lyhyeksi, kun myyjä kommentoi jokaista hipaisemaani riepua ("Siis toi on NIIN ihana", "Löytyykö siitä oikeaa kokoa", "Tolla saa just upeesti vähän potkua asuun"). Pakko oli vaan suunnata pois sieltä, ikävä kyllä.

Eli mun kohdalla tulisi myyntiä, jos jätettäis rauhaan. Lähden pakoon sitä tyrkytystä.

Vierailija
27/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:53"]

H&m konseptiin ei kuulu asiakaspalvelu muuten kuin kassalla. Siellä ei tuoda kokoja koppiin, moikata tai

kysytä etsiikö asiakas asiaa x. En tiedä miksi mutta näin on. Kaverini oli siellä töissä ja sai noottia koska moikkaili asiakkaita.

[/quote]

Joo hei, ihan varmasti saa kuulla valitusta jos moikkailee asiakkaita millä tahansa asiakaspalvelu-alalla.. ehheh, tosi hauska provo

Vierailija
28/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasan vilassa oli aikoinaan todella rasittava ja oikein tekopyhän oloinen blondi nuori myyjä. Kaiken kruunasi todella kauniin kuuloinen ärrä-vika. Nykyään työskentelee Vaasan Seppälässä.. Välttelen sitä paikkaa, koska se myyjä on ylivoimasesti rasittavuuden ja tekopyhyyden huippu.

Vierailija
29/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina saanut olla rauhassa, kun olen vastannut avuntarjontaan ei kiitos. Ilmeisesti näytän niin torjuvalta ja hissukalta. No, jotain hyvää siitäkin.

Vierailija
30/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan nyt on! Valitetaan kun kerrankin saa asiakaspalvelua!

Miksi te ette käytä niitä myyjiä hyväksi? Eikö ole hyvä, että joku muu juoksee hakemaan sopivaa kokoa hyllystä, eikä itse tarvitse lähteä sovituskopista luikkimaan? Tai jos joku vaate ei oikein istu/olekaan hyvä, niin (ainakin ammattitaitoinen) myyjä osaa kertoa, että sun kropalle saattaisi tämä ja tämä malli olla parempi.

Kyllä sille myyjälle voi sitten sanoa, että tuo ei ole minun makuuni tai että ei kiitos. Kyllähän nyt tuollainen aktiivinen asiakaspalvelutyyli on tuhat kertaa parempi kuin se, että saa etsimällä etsiä myyjää/palvelua!

Vierailija
31/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin törmäsin tähän tyyliin, kun poikkesin Vilassa. :) Kuulin myös miten sama myyjä hetken päästä kertoi työkaverilleen miten on "myynyt" jotain tuotetta jo x kappaletta. Eli siis kehunut tuotetta asiakkaalle ja asiakas on sen tämän takia tai tästä huolimatta ostanut.

Eihän tuosta haittaa ole kunhan ei ole liian päällekäyvää eikä mua ainakaan kassalla haittaa, jos myyjä vielä hehkuttaa miten ihana ostamani vaate on, koska siksihän minä sen olen ostanut. :)

Vierailija
32/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua haittaa feikki kehuminen.

Vierailija
33/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella yrityksellä on omat konseptit, joita tulee noudattaa. Näissä pienemmissä liikkeissä asiakaspalvelun merkitys on erityisen korostunut ja myyjien on tosiaan pakko lähestyä asiakasta aktiivisesti. Itse työskentelen tavaratalossa, jossa on määritelty asiakaspalvelutapahtuman neljä eri vaihetta, jotka tulisi jokaisen asiakkaan kohdalla periaatteessa toteuttaa. Käytännössä tämä kuitenkin ainakin omalla kohdallani tarkoittaa sitä, että ensimmäisenä tervehdin ja tarjoudun auttamaan, mutta jos asiakas sanoo vain katselevansa, niin totean että "kysythän heti jos tulee jotain mieleen" ja jään esim. viikkailemaan vaatteita lähettyville. Ne ihmiset, jotka oikeasti vetävät herneen nenään siitä, että tarjoudun auttamaan, on laskettavissa vuosittain yhden käden sormilla. Ja silloin mielestäni vikaa on asiakkaassa, jos ei osaa odottaa ihmiskontaktia julkisella paikalla. 

Itse kaipaan vaateliikkeissä harvoin apua, joten kun myyjä tervehtii ja tarjoaa apuaan, niin totean ystävällisesti, että katselen vain ja pyydän tarvittaessa apua. Pelkällä ystävällisyydellä olen yleensä saanut olla rauhassa. Asia erikseen on toki nämä pienten putiikkien myyjät (yleensä omistajat), jotka omalla kyttäyksellään luovat painostavan tunnelman. En kuitenkaan ole edes mikään putiikkiasiakas, joten pysyttelen itse poissa, enkä ole mikään "mielensäpahoittaja" :) 

Vierailija
34/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilassa tosiaankin tyrkytetään ihan  (myyjän) päästä repäistyjä vaatteita. Siellä vaan täytyy olla ostajana munaa sanoa että ei kiitos, ne eivät kiinnosta. Tietty nuorelle vielä epävarmalle asiakkaalle se voi olla tuskastuttava paikka, ja tuntee että täytyy kokeilla myyjän mieliksi vaikka hiki valuu ja rahaa ei löydy tarpeeksi. Kantsii vaan sanoa ei kiitos.

vero modasta on kokemusta että naureskelevat selän takana, joku myyjä joskus jopa vittuili, kun sovitin useaa kokoa (isompana tyttönä, koska modan koot ei sopineet päälleni) niin mairea hymy huulilla kysyi, että vieläkö pitäisi eri kokoja sovittaa. taisi olla juuri sellainen "trendikäs" pikkupissis jonka joku mainitsi.

h et m llä saa olla rauhassa tosiaan vaikka apuja kaipailisi ;) joskus kerkeävät hymyn tai mulkaisun heittää.

kekäle on kyllä aiiivan järkky paikka. vanhemmat myyjät kattoo päästä varpaisiin että mitä SINÄ täällä teet. Kaameen kalskeaa palvelua muutenkin.

sokoksen palveluun olen ollu tyytyväinen.

suomessa aika viileästi kuitenkin sovituskoppiin tullaan änkeämään mutta ulkomailla ennemminkin :) eli myyjät tulevat sovarin taakse kysymään miltä tuntuu JA haluavat myös nähdä miltä näyttää! :) sopeutumista vaatii kun en ihan niin sinut ole kokoni kanssa. Ja täällä myös selän takana myyjät supattelevat, mutta toisaalta, mitä väliä. Saattaa heillekin joskus ikä koittaa ja hidastunut aineenvaihdunta näyttää kyntensä ;) ja tietävät sitten omia vaateostoksiaan tehdessä kehen kikattelu pissismyyjien suunnalta kohdistuu =)

Vierailija
35/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyissä ketjuissa on tietyt palvelukäytännöt, ja noottia tulee jos niitä eivät myyjät noudata. Sekä myyntipäälliköt että mystery shopperit seuraavat asiakastilanteita hyvinkin tarkasti. Myyjät saavat myös yksittäistä palautetta joskus, esim. kohta a) tervehtiminen unohtui -miinusta, b) tarjosit lisämyyntiä -plussaa jne jne. Vaateliikkeiden ohella tämä pätee myös esim. kosmetiikkaosastoilla. Siellä seurataan välillä jossain määrin myös ihan henkilökohtaista myyntiä tyyliin tänään tämä myynyt 11 voidepurkkia. Joitakin ärsyttää, mutta se on vain tapa noudattaa ohjeistusta ja säilyttää työpaikka.

Vierailija
36/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 22:12"]

Jokaisella yrityksellä on omat konseptit, joita tulee noudattaa. Näissä pienemmissä liikkeissä asiakaspalvelun merkitys on erityisen korostunut ja myyjien on tosiaan pakko lähestyä asiakasta aktiivisesti. Itse työskentelen tavaratalossa, jossa on määritelty asiakaspalvelutapahtuman neljä eri vaihetta, jotka tulisi jokaisen asiakkaan kohdalla periaatteessa toteuttaa. 

[/quote]

Jäi kiinnostamaan, että mitkä ne neljä vaihetta on?

Itse olen harvoin kohdannut ärsyttävän tunkeilevia myyjiä, johtunee ehkä siitäkin, että en ehkä näytä ihan niin maksukykyiseltä kuin mitä todellisuudessa olen. Innokkaat myyjät kyllä saavat minut yleensä aika äkkiä häädettyä (ilman ostoksia), minä vain jotenkin ahdistun jos joku koko ajan väijyy tekemisiäni.  En ikinä myöskään ota kavereita mukaan ostoksille, samasta syystä. Ostan mielelläni samasta kaupasta kerralla enemmänkin vaatetta, mutta jos myyjä on mukana kuvioissa, se on aina se max yksi vaatekappale ja ulos, myyjä on tyytyväinen kun "myi" minulle vaatteen, vaikka todellisuudessa olisin voinut ostaa viisi vaatetta jos olisin saanut olla rauhassa. En kuitenkaan koskaan myyjiä ole osannut tästä syyllistää, työtänsähän he vain tekevät.

Vierailija
37/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaupat pilaavat itse imagoaan kun laittavat myyjänsä pakkotyrkyttämään jokaista asiaa. On hyvä että tervehditään ja tarjotaan apua, on ok kysäistä tai heittää jotain välissä jos asiakas katselee jonkin aikaa yms. mutta sellaisen kankean mielistelyn ja tyrkyksen näkee niin läpi... Ja vielä se ankea lisämyynti. Olen itse ollut töissä kaupassa ja kyllä asiakkaana pidän eniten niistä liikkeistä missä myyjät on ihan oma itsensä, kohtelias ja asiantunteva ja tarjoaa apuaan. Eli että ollaan ihan luontevasti ja ystävällisiä, eikä sellaista tekopirteää tyrkytystä "tää on siis niin mielettömän upee, sopii sulle siis niin loistavasti - ihan makeeta!!!!" Jos myyjä on sellainen rauhallinen ja ihan vain normaalisti käyttäytyvä, tulee fiilis että sellaisen kanssa on mukava asioida. Tuntuu että liikkeet torpedoivat asiakaspalvelunsa sanelemalla joka myyjälle miten heidän on pakko toimia, voisivat päästä parempiin tuloksiin kun antaisivat hyvien myyjien loistaa omalla tavallaan...

Vierailija
38/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskeluaikoina töissä toisessa tässä ketjussa paljatuista myymälöistä osa-aikaisesti. Myyntiä seurattiin päivätasolla tosi tarkasti. Pidin kyllä silti työstä, koska olen hyvin sosiaalinen ja pidän vaatteista. Tykkäsin oikeasti jutella asiakkaiden kanssa. Päätarkoitus oli tietysti saada myyntiä ja päästä tavoitteeseen ja mielellään ylikin, mutta eivät kohteliaisuudet silti tyhjiä olleet. Jos joku ei asiakkeelle mielestäni sopinut, en sanonut sitä suoraan vaan tarjosin jotain muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
39/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset.... Miksi ette vaan voi iloisesti vastata niille takaisin, että kiitti hei mutta mä mielelläni rauhassa katselen ja kysyn aivan varmasti jos tarvitsen apua?

Vierailija
40/99 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 22:48"]

Suomalaiset.... Miksi ette vaan voi iloisesti vastata niille takaisin, että kiitti hei mutta mä mielelläni rauhassa katselen ja kysyn aivan varmasti jos tarvitsen apua?

[/quote]Miksei Suomessa toimita kaupoissa niin kuin suomalaiset haluavat?