Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusallinen tilanne työkaverin kanssa..

Vierailija
10.10.2013 |

Olen 30-v nainen ja asiantuntija-asemassa työpaikallani. Yrityksessämme ei työskentele juurikaan muita naisia, lisäkseni 2 ja he ovat molemmat yli 50-v.

Olen kaikille ystävällinen, oli kyseessä sitten perusduunari tai toimitusjohtaja, juttelen kaikille ja kysyn kuulumisia yms. No, ilmeisesti yksi duunari sitten on ymmärtänyt tämän väärin.. Kyseessä naimisissa oleva 50-v mies, jonka kanssa olen jutellut aamuisin jos ollaan satuttu samaan aikaan töihin. Ihan niitä näitä..

Ensin mies otti yhteyttä facebookissa. Hyväksyin kaveripyynnön, kun ajattelin että kyseessä on harmiton tyyppi. Sitten alkoi se kuvieni ja päivitysteni vähintäänkin vihjaileva kommentointi. Jokaista kuvaani tai juttuani kävi kommaamassa, ja siihen sävyyn että kaverini jo vähän ihmettelivät että mikäs tyyppi tuo on. Blokkasin sitten tyypin nähtäviltä valtaosan päivityksistäni. Sitten alkoi tulla viestiä inboxiin.. Tunnusti rakkauttaan, ettei ole tuntenut tällaista sitten nuoruusvuosien yms yms. Kirjoitti viesteissä että tietää kyllä tämän olevan yksipuolista, muttei voi asialle mitään.

En vastaillut. Sitten kun viestejä tuli n. 1-2 päivässä vastasin vaan jotain ympäripyöreää että kiva mutta kiitos ei... Koitin olla ystävällinen koska mulle on vaikeaa olla tiukka ja sanoa tylysti ei, koska en halua loukata ketään. Ajattelin että tyyppi tajuaisi, kun en vastaile, ja kun sanon nätisti antaen hänelle mahdollisuuden olla menemättä kasvojaan että en ole kiinnostunut.

No, viestejä tuli vielä ja samoin jo julkaistujen kuvieni kommentointi jatkui.. Poistin hänet kavereistani (ehti olla ehkä 3 viikkoa fb-kaverini). Tästä loukkaantuneena sitten sateli viestejä, joissa kertoi olevansa todella paskana yms.  En vastannut. Sitten hän lähetti viestiä, että jos haluan, voi peruuttaa osallistumisensa eräälle yhteiselle työmatkalle, jos koen epämiellyttävänä hänen osallistumisensa. Lisäksi kyseli miksi olen "estänyt" hänet. Vastasin lyhyesti etten ole ko. matkalle lähdössä muutenkaan ja etten ole häntä sen ihmeemmin estänyt.

Tästä poiki sitten 4 viestiä vielä, enka vastannut mihinkään.

Odotanko että tämä laimenee? On nimittäin vähän inhottavaa tulla töihin, kun ei tiedä miten pitäisi olla, kun tuo keksii tikusta asiaa jotta pääsisi juttelemaan kanssani tms. Olin ajatellut lähteväni tuolle työmatkalle, mutta en todellakaan lähde jos tuo mies on mukana, liian kiusallista. Eli tämä vaikuttaa nyt työasioidenkin hoitoon :(

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap puhunut asiasta miehellesi? Mitä hän sanoo?

Vierailija
2/57 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 09:01"]Juuri tämän takia olisi kaikille parempi kun sen ein sanoisi selvästi, suoraan (mutta toki vittuilematta) ja heti. Ettei tulisi antaneeksi toisen ymmärtää ja roikuttaneeksi toista epämääräisillä semikielloilla ja "antaen tilaisuuden perääntyä". Miksi et ap sanonut ei heti alkuun? Olisitte kaikki päässeet niin paljon helpommalla.
[/quote]
Samaa mieltä, vaikka olisi miten kiltti ja ystävällinen tahansa, niin kaikille osapuolille on paras sanoa ei-toivotut lähestymisyritykset selkeästi ja suoraan...senkin voi tehdä tyylikkäästi. Se että on itse kiltteydellään antanut tilanteen kehittyä, tekee tilanteesta monimutkaisemman kuin se alunperin olikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska tilanne, mutta eihän sun auta kuin ottaa härkää sarvista; eli kasvotusten sanot tälle miehelle että et ole hänestä kiinnostunut, olet kovin pahoillasi jos mies on ymmärtänyt sun ystävällisyytesi väärin, että et ole hänestä kiinnostunut ja koet yhteydenotot kovin häiritseviksi.

Mulla oli tuon tapainen tyyppi myös, hän vihjaili Facebookissa minun olevan hänen "enkelinsä" ja "päiviensä valo" ja miesystäväni oli todella ihmeissään, sukulaisista puhumattakaan. Ne viestit oli nähnyt myös toinen miespuolinen kollegani joka on perhetuttu vuosien takaa, ja oli kysellyt tuolta mieheltä suoraan että mitäs vittua se meinaa ja olisi syytä lopettaa ne viestien kirjoittelut. Minä vältin siis tuolla kertaa tuon suoran kohtaamisen, mutta se olisi ollut seuraavaksi vuorossa.

Vierailija
4/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat miehelle asiallisen ja selkeän viestin, jossa toteat, että et halua olla muuta kuin työkaveri ja toivot, että nämä muut jutut voidaan unohtaa ja tehdä yhteistyötä työasioissa normaalisti. Sanot suoraan, että et ole romanttisessa mielessä kiinnostunut hänestä.

Jos tämän viestin jälkeen ahdistelu jatkuu, voit puhua asiasta esimiehellesi.

Vierailija
5/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 08:47"]

Paska tilanne, mutta eihän sun auta kuin ottaa härkää sarvista; eli kasvotusten sanot tälle miehelle että et ole hänestä kiinnostunut, olet kovin pahoillasi jos mies on ymmärtänyt sun ystävällisyytesi väärin, että et ole hänestä kiinnostunut ja koet yhteydenotot kovin häiritseviksi.

Mulla oli tuon tapainen tyyppi myös, hän vihjaili Facebookissa minun olevan hänen "enkelinsä" ja "päiviensä valo" ja miesystäväni oli todella ihmeissään, sukulaisista puhumattakaan. Ne viestit oli nähnyt myös toinen miespuolinen kollegani joka on perhetuttu vuosien takaa, ja oli kysellyt tuolta mieheltä suoraan että mitäs vittua se meinaa ja olisi syytä lopettaa ne viestien kirjoittelut. Minä vältin siis tuolla kertaa tuon suoran kohtaamisen, mutta se olisi ollut seuraavaksi vuorossa.

[/quote]

Kiitti vastauksesta :) Juurikin tämän tyyppisiä vihjailuita tämä "kiusankappale" viljelee :/ Väkisinkin tulee mieleen että kuinka tyhmä pitää olla, jos vielä jatkaa pommittamista kun toinen on poistanut FB-kavereista..! Eikö se ole ihan selkeä merkki että oikeasti, olet mennyt liian pitkälle ja nyt riittää! Ei näköjään sitten kaikille.. Mun pomo on mun fb-kaveri ja hän kysyi suoraan että mitä helvettiä tuo xxxx sulle kirjottelee? Kerroin tilanteen ja hän sanoi että jos se tekee mitään lähestyäkseen mua täällä töissä, siihen pitää puuttua. En haluaisi tästä mitään suurta farssia ja draamaa vaan haluisin että tämä olisi ohi mahd pian.

AP

Vierailija
6/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että pomo on tietoinen asiasta.

Vierailija
7/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 08:51"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 08:47"]

[/quote]

Kiitti vastauksesta :) Juurikin tämän tyyppisiä vihjailuita tämä "kiusankappale" viljelee :/ Väkisinkin tulee mieleen että kuinka tyhmä pitää olla, jos vielä jatkaa pommittamista kun toinen on poistanut FB-kavereista..! Eikö se ole ihan selkeä merkki että oikeasti, olet mennyt liian pitkälle ja nyt riittää! Ei näköjään sitten kaikille.. Mun pomo on mun fb-kaveri ja hän kysyi suoraan että mitä helvettiä tuo xxxx sulle kirjottelee? Kerroin tilanteen ja hän sanoi että jos se tekee mitään lähestyäkseen mua täällä töissä, siihen pitää puuttua. En haluaisi tästä mitään suurta farssia ja draamaa vaan haluisin että tämä olisi ohi mahd pian.

AP

[/quote]

Ihastunut mies on vähän yksinkertainen, sillä on valuneet aivot puolisen metriä alemmas eikä ne ihan toimi kunnolla. :)

Mut sun pitää sanoa tosiaan sille miehelle ihan suoraan että koet ne viestit kiusallisiksi etkä halua niiden jatkuvan koska ihastuksen tunne on yksipuolinen eikä se siitä tule muuttumaan. Joskus miehet saattavat kuvitella, että sinnikkyydellä se mieli muuttuu. Sivulauseessa voit vaikka mainita että "esimieskin jo ihmetteli", josko mies sitten ymmärtäisi.

Jos ei ymmärrä rauhoittua vaan jatkaa töissäkin ja/tai sun työsi häiriintyy, sun pitää antaa esimiehen hoitaa hommansa. Vaikka olisi kyseessä sinänsä harmiton tunne kuin ihastuminen, mut eihän se saa vaikuttaa sun työhösi.

Vierailija
8/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olisi pitänyt viheltää peli HETI poikki. Nyt olet käytöksen mahdollistanut ja hän on tulkinnut, että käytös on sinusta ok.

Vierailija
9/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Kauhulla odotan jo firman pikkujouluja, jos tämä päättää ottaa vähän rohkaisuryyppyä ja lähestyä :( :(

Muutenkin mua nolottaa tämä juttu. Olen täälä firmassa ollut vasta vuoden ja pelkään että mua aletaan pitää jotenkin kummallisena tms, kun ensin työterveyshuollon fysioterapeutti päätti lähestyä mua ja pyytää treffeille, en lähtenyt mutta tästä sai pomoni vahingossa tietää (sama fyssari hoitaa pomon perhettä työn ulkopuolella), sitten eräs työhaastattelussa ollut tyyppi, jonka näin vain ohimennen, oli hankkinut yhteystietoni ja alkoi pommittaa facebookissa, niin että jouduin kertomaan pomolle, että älkää nyt herrrajumala tällaista sekopäätä palkatko. (Tyyppi laittoi ihan pimeitä viestejä, tyyliin "olisipa kiva jos mut palkattais, pääsisin ihastelemaan sun kauneutta joka päivä..") Lisäksi firman kesäjuhlissa varatoimitusjohtaja päätti aika avoimesti lähestyä mua ja senkin kaikki näkivät.

:(

AP

Vierailija
10/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia olisi kaikille parempi kun sen ein sanoisi selvästi, suoraan (mutta toki vittuilematta) ja heti. Ettei tulisi antaneeksi toisen ymmärtää ja roikuttaneeksi toista epämääräisillä semikielloilla ja "antaen tilaisuuden perääntyä". Miksi et ap sanonut ei heti alkuun? Olisitte kaikki päässeet niin paljon helpommalla.

Vierailija
11/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 08:57"]

..Kauhulla odotan jo firman pikkujouluja, jos tämä päättää ottaa vähän rohkaisuryyppyä ja lähestyä :( :(

Muutenkin mua nolottaa tämä juttu. Olen täälä firmassa ollut vasta vuoden ja pelkään että mua aletaan pitää jotenkin kummallisena tms, kun ensin työterveyshuollon fysioterapeutti päätti lähestyä mua ja pyytää treffeille, en lähtenyt mutta tästä sai pomoni vahingossa tietää (sama fyssari hoitaa pomon perhettä työn ulkopuolella), sitten eräs työhaastattelussa ollut tyyppi, jonka näin vain ohimennen, oli hankkinut yhteystietoni ja alkoi pommittaa facebookissa, niin että jouduin kertomaan pomolle, että älkää nyt herrrajumala tällaista sekopäätä palkatko. (Tyyppi laittoi ihan pimeitä viestejä, tyyliin "olisipa kiva jos mut palkattais, pääsisin ihastelemaan sun kauneutta joka päivä..") Lisäksi firman kesäjuhlissa varatoimitusjohtaja päätti aika avoimesti lähestyä mua ja senkin kaikki näkivät.

AP

[/quote]

:D työpaikalle on tullut  nuorta lihaa, tottahan toki sitä pitää vähän vokotella ;)

Mut pikkujouluja ajatellen, jos sua arveluttaa tulevat bileet, niin juttele esimiehesi kanssa siitä. Oletettavasti hän, ja muutama muu kollegasi joka on huomannut tuon miehen käytöksen, pitää sitä tyyppiä silmällä. 

Mulla oli tilanne jossa työkaveri kävi pikkujouluissa turhan tuttavalliseksi eikä meinannut millään uskoa että "ei on EI" ja kun toiset mieskollegani kuulivat asiasta, he eivät jättäneet minua yksin enää sen illan aikana, mulla oli koko ajan joku ns. turvallinen työkaveri seuranani. Ja jos se mies lähestyi, ne loputkin ilmestyivät tyhjästä turvaamaan selustaani. (ja mä en siis ole mikään pieni ja heiveröinen misukka joka herättäisi automaattisesti suojelunhalua miehissä).

Vierailija
12/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 09:02"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 08:57"]

AP

[/quote]

:D työpaikalle on tullut  nuorta lihaa, tottahan toki sitä pitää vähän vokotella ;)

Mut pikkujouluja ajatellen, jos sua arveluttaa tulevat bileet, niin juttele esimiehesi kanssa siitä. Oletettavasti hän, ja muutama muu kollegasi joka on huomannut tuon miehen käytöksen, pitää sitä tyyppiä silmällä. 

Mulla oli tilanne jossa työkaveri kävi pikkujouluissa turhan tuttavalliseksi eikä meinannut millään uskoa että "ei on EI" ja kun toiset mieskollegani kuulivat asiasta, he eivät jättäneet minua yksin enää sen illan aikana, mulla oli koko ajan joku ns. turvallinen työkaveri seuranani. Ja jos se mies lähestyi, ne loputkin ilmestyivät tyhjästä turvaamaan selustaani. (ja mä en siis ole mikään pieni ja heiveröinen misukka joka herättäisi automaattisesti suojelunhalua miehissä).

[/quote]

Joo, nuorta lihaa talossa :D Eikö nää papparaiset herrajumala ymmärrä että työpaikka  on vihoviimeinen mesta alkaa vokotella naisia... Onneksi pomoni on nainen, joten liimaudun hänen kylkeensä pikkujouluissa jos koen että tästä tyypistä on harmia. Toisaalta mietin että olisi ihan hyvä ottaa mukaan avec pikkujouluohin (se kun on talon tapa). En kyllä seurustele tms, mutta avec karsisi myös ainakin tämän ukkelin lähestymisyrityksiä. Pitää varmaan palkata seuralaispalvelusta joku adonis hoitamaan avecin virkaa :D

ap

Vierailija
13/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vaikuttaa pikkulutkalta.

Vierailija
14/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 09:17"]

ap vaikuttaa pikkulutkalta.

[/quote]

Joopa joo. En nyt ihan näin sanoisi...mutta miesvaltaisella alalla ja työpaikailla ei nuori nainen yksinkertaisesti pärjää mukavuudella ja kiltteydellä. Pitää löytyä särmää ja jämäkkyyttä jo uran etenemisenkin kannalta. Sinun olisi pitänyt heti sanoa se tiukka EI, joka myös pitää.

Jos jatkat samaan mailliin sinun yli peruutetaan joka mutkassa uudelleen ja uudelleen. Sinä olet hyvin nopeasti pikkulutkan maineessa työkavereiden keskuudessa.

t. entinen nuori nykyinen kokeneempi miesvaltaisella alalla työkentelevä

Vierailija
15/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet sen sileunkumppani ja ihonalainen!

Vierailija
16/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se raskasta olla nuori ja kaunis. Hohhoijaa.

Vierailija
17/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olette siinä että olisi pitänyt samantien sanoa suoraan että nyt loppuu tuollainen ehdottelu. Mun ongelma on se etten halua koskaan loukata ketään ja olenkin ylivarovainen ja ylikorrekti ja sitten saan itse kärsiä kun mietin että toiselle tulee paha mieli jos nyt tyrmään sen suoraan.. Olen kai  vähän pelkurikin. Töissäkin saan sanktiota siitä että olen liian kiltti..

Aluksi mua säälitti tämä tyyppi, nyt lähinnä inhottaa ja ärsyttää. Sen säälittävä koiranpentu katse ja epätoivoiset yritykset jutella mun kanssa kaikesta. Ja ne yli-imelät kuvat mitä mulle facebookissa lähettelee (toiv. ei enää...)

AP

Vierailija
18/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei ole ollut yhtään mitään säätöä keskenänne ja olet sanonut suoraan, että ei kiinnosta, niin ei se ole sun syytäsi. Tämä mies on itse outo. Et ole tehnyt mitään väärin.

Vierailija
19/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 09:51"]

On se raskasta olla nuori ja kaunis. Hohhoijaa.

[/quote]

..Sulle ilmeisesti vieras tunne :D :D

Ap:lle: koitappa nyt vaan pitää puoliasi ja rajojasi tiukemmin tuollaisia tyyppejä vastaan.  Ei ole väärin torjua epämiellyttävät lähestymisyritykset. Sulla on varmaan vähän rajat kateissa?

Vierailija
20/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sen kanssa töissä kahville ja ystävällisesti sanot, että tunne on yksipuoleinen ja sinusta miehen tapa toimia on nyt jo kiusaamista. Sanot, ettet aio sietää sitä enää ja jos mikään ei auta, ilmoitat asiasta miehen vaimolle ja teet siitä töissä kiusaamisilmoituksen. Ja tää kaikki ystävällisesti puhuen. Eli kerrot miten sinä tapauksessa etenet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan