Kätilö-doula kävi kylässä
Kommentit (9)
Vauvantain OmaKätilö-palvelu näkyi olevan alle 700e kaikkine päivystyksineen. Doulia on myös vapaaehtoisia, mutta ne ei varmaan oo kätilöitä?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 19:27"]
Vauvantain OmaKätilö-palvelu näkyi olevan alle 700e kaikkine päivystyksineen. Doulia on myös vapaaehtoisia, mutta ne ei varmaan oo kätilöitä?
[/quote]
No ei kovin paha, JOS olis ylimääräistä rahaa. Kun tuommoisen palvelun ostaminen varmaan tehokkaimmin takaisi hyvän kohtelun sairaalassa sellaisellekin, joka ei ole julkkis.
Hienoa Kaisa että olet alkanut pitämään vauva aiheista blogia! Oon seuraillut fitness vuosista saakka kirjoitteluasi ja toivoinkin että saisimme kuulla ajatuksiasi vauva arjesta ja miten voida paremmin kyseisenä ajanjaksona.
Itse otin kanssa selvää asioista ennen synnytystä. Kävimme mieheni kanssa juuri vauvantain / tampereen napapiirin järjästämän koulutuksen. Luin ainakin viisi kirjaa synnytykseen liittyen, kävin keskusteluja synnyttäneiden kanssa, pidin fyysisestä kunnostani huolta, tein synnytys toivelistan ja kävin mielessäni läpi unelma synnytystä. Kävin läpi mahdollista kipua mielessäni ja loin uskoa itseeni että pystyn synnyttämään ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Kaikki kävi juuri niin kuin toivon, saavuimme 20min ennen poikani synnytystä sairaalaan ja kivunlievityksenä oli toiminut tens-laite jota suosittelen kaikille. Kokemuksena synnytys oli aivan mahtava, ei pelottava ollenkaan vaan koko ajan tunsin että kaikki menee niin kuin pitääkin vaikka tietysti supistukset olivat kovia. Mutta niinhän sen kuuluukin.
Ihana doula piti tulla mukaan synnytykseen mutta hän ei kerinnyt kun kaikki tapahtui niin nopeasti =) Ponnistus vaiheessa mua auttoi mielikuva siitä että niskassa on 150kg painot (on joskus ollukin) ja nyt täytyy laittaa kaikki peliin. Aika nopeesti vauva sieltä tulikin sitte tällä tyylillä...
Suosittelen kaikille doulaa mukaan vaikka isäkin pääsisi mukaan. Hänen kanssaan voi käydä keskusteluja ennen ja jälkeen synnytyksen. Tampereella ainakin toimii vapaaehtoinen doulapiiri ja palvelusta annetaan maksu omantunnon mukaan.
Uskon että Kaisa saa unelma synnytyksensä ;)
-Elina-
Ihania kommentteja, kiitos kannustuksesta!
Tänään Silja-kätilödoula kävi uudelleen ja selvisi muutamia sellaisia juttuja synnytykseen liittyen, jotka vaikuttavat aika radikaalisti siihen miten voin synnytyksessä toimia esim. kivunlievityksen pyytämisen suhteen (jos tunnen sitä tarvitsevani). Kirjoitan toisen postin vielä tästä, sen verran mielenkiintoista asiaa :) Ja varmaan antaa ajattelemisen aihetta muille raskaana oleville...
Mahtavaa, että kirjoitat tästä aiheesta. Ehkä olemme samanlaisia selvääottajia, mutta minulla synnytyspelkoa juuri helpotti asioiden selvittäminen etukäteen ja sen tajuaminen miksi sitä kipua synnytyksessä syntyy. Kävin Manipuran äitiysjoogan ensimmäisessä raskaudessa ja niillä neuvoilla selvisin ensimmäisestä synnytyksestäni ilman kivunlievitystä. Doulaa en ole missään vaiheessa tosin harkinnut (muuten kuin puolileikilläni kun mietin mahdollista kotisynnytystä tämän toisen vauvan kohdalla), mutta kiva kuulla tuota statistiikkaa :)
Minulla oli mieheni lisäksi äitini mukana synnytyksessä. Äitini taisi sitten olla tavallaan doula. Jos minulla ei olisi niin hyvät välit äitiini tai en jostain syystä olisi luottanut hänen toimintaansa synnytyksen aikana olisi varmaan päätynyt myös tuollaiseen doulaan.
Kaisa, ihan mahtavaa tää sun blogi, ja nää tietopläjäykset! Itselläni on yksi (omasta mielestä vaikea) synnytys takana ja toivon, että olisin ymmärtänyt hankkia etukäteen edes puolet tuosta sinun hankkimastasi tiedosta. Mutta nytpä tiedän mitä tehdä jos saamme vielä joskus toisen lapsen.
Olen myös harkinnut seuraavan synnytykseeni doulaa, toki miehen lisäksi. Kiitos blogistasi!
Mitä tuommoinen doula maksaa?!