Ensikertalainen lähdössä ulkomaille!
Mielessä olisi joko L.A. tai New York (Saksaakin olen välillä miettinyt...). Lähinnä siksi, että nämä paikat ovat aina olleet kiinnostavan oloisia ja olisi kiva nähdä näitä kaupunkeja ihan livenä! :) + Myös, että pelkällä englannin kielellä pärjää (toisinkuin esim.ranskassa yms.).
Mutta tosiaan, koska olen ensikertaa menossa ulkomaille ( Ruotsissa olen kyllä käynyt, mutta siis oikeasti missään kauempana en), niin olisi kiva kuulla jotain (käytännön) neuvoja Amerikkaan matkaavalle ja muutenkin. Lentokonekkin on siis ihan vieras juttu, eli ihan lentolippujen varaamisesta lähtien olisi kiva kuulla neuvoja! :D Esim. miten aikaisin liput kannattaa varata ja kun luultavasti varaan/ostan lentoliput netistä, niin kannattaako samaan pakettiin ottaa hotelli vai erikseen sitten jostain muualta..?
Kuten varmaan huomaatte, tämä on vasta ajatuspohjalla, mutta kun suunnitelmat ovat selvemmät ja matkakaverit saavat lomaa, niin tätä suunnitelmaa lähdetään toteuttamaan. :)
Olo on kuin päiväkoti-ikäisellä ja olen varmaan ihan avuttoman ja neuvottoman kuuloinen, osa varmaan ajattelee ettei ehkä kannattaisi lähteä minnekkään, ainakaan noin kauas... Mutta haluan toteuttaa tämän haaveen heti(=ensivuoden puolella)!
Ihan kaikenlaisia vinkkejä ja ohjeita saa kertoa ja jos itse olette joskus matkatessanne kohdanneet jotain ongelmia, niin saa kertoa niistäkin ja miten niistä selvisitte.
Jos joku jaksaa kertoa ihan juurta jaksaen miten tehdä alusta loppuun, niin se olisi todella hienoa, mutta kaikki pienetkin jutut auttavat! :)
Ensivuoden puolella tämän haaveen haluaisimme toteuttaa, joten ehdimme haudutella ja mietiskellä asioita paljon ennen matkaa.
Kiitos kaikille avuliaille! :)
Kommentit (27)
Me varasimme New Yorkin matkan matkatoimistossa. Siellä siis virkailija hoiti lentovarauksen ja hotellivarauksen, ja etuna siinä oli se, että Jenkkeihin tarvittava ESTA-lomake hoitui myös siinä samalla. Ilman sitä ei siis maahan pääse. Tuo kannattaa siis muistaa googlettaa,sen voi toki itse netissäkin hoitaa. Matkatoimisto jonkin pienen korvauksen otti tästä palvelusta, mutta ei kovin paljon.
Lentokentällä toimiminen: Saapuessasi kentälle katso näyttötauluista oman lentosi tiskinumerot. Taululla on siis lennon lähtöaika, yhtiö, lennon numero jne ja lopuksi tiski, jonne menet tekemään check inin. Etsi oikean numeroinen tiski, jonota, anna virkailijalle passi ja lentoliput/varausvahvistus/tms ja odota kunnes saat luvan laittaa matkalaukun hihnalle. Laita se hihnalle lappeellen, niin että sivulla oleva kahva jää ylöspäin. Tähän virkailija kiinnittää tarralapun, jossa on viivakoodi. Pienemmän tarralapun hän laittaa kiinni lentolippuusi, joten jos matkalaukku häviää, sitä voi sen koodin avulla etsiä.
Tiskillä käynnin jälkeen voit mennä turvatarkastukseen. Turvatarkastusta ennen tyhjennä vesipullosi, jos sellaista mukanasi kannat. Kotona oletkin pakannut kaikki nestemäiset käsimatkatavarasi läpinäkyvään pussiin (ja kaikki nuo nestepakkauksesi ovat enintään 100ml suuruisia). Laita käsimatkatavarasi turvatarkastuksen hihnalle muovilaatikkoon, ota nestepakkaus pois laukustasi ja laita sekin laatikkoon. Ota pois vyö, takki ja mahdollisesti myös kengät (käytäntö vähän vaihtelee). Mene metallinpaljastusportista läpi vasta kun olet saanut luvan. Ota tavarasi ja siirry syrjemmälle pakkailemaan.
Tarkista mistä portilta lentosi lähtee ja katso suurinpiirtein missä portti on, jotta sinulle ei tule kiire kun lento lähtee. Ota rennosti, kahvittele jne.
Mene ajoissa portille. Kuuntele, kuulutetaanko lennolle ensin tiettyjen penkkirivien ihmiset vai saavatko kaikki jonottaa yhdessä. Noudata ohjetta. Mene koneeseen, laita käsimatkatavarasi ylähyllylle ja istu alas, jotta muut pääsevät ohitsesi.
Jenkkeihin mennessä koneessa annetaan jokin lomake (en muista nimeä) joka täytetään koneessa ja annetaan sitten kentällä. Siihen täytetään mm. osoite oleskelun ajalle jne. Kentällä jonotetaan passintarkastukseen. Passintarkastuksessa otetaan sormenjäljet elektronisella laitteella ja lisäksi katsotaan sellaiseen silmälaitteeseen (ei aavistustakaan miksi). Lisäksi virkailija voi kysellä ties mitä. Minua esimerkiksi pyysi kertomaan kaikki suunnitelmani matkan ajalle. Tämän jälkeen olet vapaa lomailemaan :)
Voi kiitoksia paljon kaikille neuvoja antaneille!! :) Varsinkin tuossa viimeisimmässä (18/18) tuli hyvin yksityiskohtaisesti juttua, mikä oli tosi hyvä! :)
Ihan tässä matkakuume jo nousee, harmi vaan, ettei ihan vielä voi tehdä mitään suurempia varauksia jne... Ja tuon Chicagon voisi myös laittaa harkintaan!
Mutta lisää ohjeita/neuvoja ja kokemuksia omista lomistaan saa laittaa! :)
Ap
Halpalentojen kanssa olisin vähän varovainen. Niissä sattuu yllätyksiä aina välillä.
Miten voi olla aikuinen ihminen joka ei ole käynyt Ruotsia pidemmällä :o
Jos USAan lähdet, muista tehdä ESTA ajoissa!
Nykiä suosittelen minäkin, ihana kaupunki!
Kiitos että levität/mainostat tätä huijaussivustoa!
Jos USAan lähdet, muista tehdä ESTA ajoissa!
http://www.esta.us/suomi.html
Nykiä suosittelen minäkin, ihana kaupunki!