Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ihan hirveä ja ylimielinen? Voitin aika paljon rahaa.

Vierailija
09.10.2013 |

Pitkä juttu lyhyesti: voitin rahaa. Haluan antaa sitä läheisilleni. Läheisiä on monta, rahaa jaettavaksi ei ihan tajuttomasti.

Vaihtoehto a) annan kaikille yhtä paljon. Summa on pienehkö, noin 2000 euroa per henkilö. Joillekin se on mieletön summa, joillekin kiva lisä ostaa vähän enemmän joululahjoja. 

Vaihtoehto b) annan rahaa vain joillekin läheisille. Sellaisille, joiden tiedän olevan rahavaikeuksissa, joiden perheessä on esimerkiksi työttömyyttä tai sairauden aiheuttamaa taloudellista epävakautta tai lapsiperheille. Näin annettava summa olisi isompi. Voisin antaa suoraan verottomana 3999 euroa käteen ja sen lisäksi (vähän veroja kiertäen..) ostaa jotain lahjaksi, esimerkiksi lapsille suksia/polkupyöriä/muita tarpeita, maksaa jonkun pikkuremontin tms. Ja siis muille en kertoisi mitään, enkä antaisi yhtään rahaa.

Mitä tekisitte? En ole kertonut vielä muille kuin miehelleni, voitin rahat kuukausi sitten. 

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 14:17"]

Ota huomioon myös se, että kaikki eivät välttämättä halua vastaanottaa rahaa. Vaikka kuinka kertoisit voittaneesi ja saaneesi ylimääräistä, niin ihan varmasti osalle ihmisistä olisi ihan mahdotonta vastaanottaa vastikkeetta rahaa.

[/quote]

Kuka noin hankalaksi heittäytyisi? Onko kyseessä se ilmiö, että ajatellaan, että rahan saaminen tuottaa velvollisuuksia? 

Vierailija
2/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä antaisin niille, jotka eniten tarvitsee. Ja käteisenä. Ehkä jopa niin, etten kertoisi kuka sen kirjekuoren postilaatikkoon kävi pudottamassa.

Mulla on yksi ihminen, kenelle antaisin heti kymppitonnin, jos olisi rahaa viljeltäväksi. Muuten kannattaa rahoistaan olla hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitit rahaa ja haluat jakaa sen läheisillesi? Olet kyllä ennenkuulumattoman ylimielinen. Ymmärrätkö edes hävetä?! (/ironiaa, oikeasti olet pala kultaa, mutta ethän vaan liian kiltti??)

Vierailija
4/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en antaisi rahaa, vaan tarjoutuisin maksamaan esim. laskuja pois/lyhentämään lainaa tms. 

Jotenkin olisi helpompi olla kaikille jos tulevaisuudessa joskus koko suku saisi rahoista tietää. Ja niin, en tietenkään kertoisi melkein kenellekään voitostani, paitsi niille ketä haluaisin auttaa.

Vierailija
5/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin antaisin vain niille, joiden tiedän todella sitä rahaa kaipaavan ja joiden tilannetta se ylimääräinen raha todella auttaisi. Muille en puhuisi voitostani mitään.

Jos ei puhuta ihan valtavista summista yhden saajan osalta, niin antaisin verottomana sen ajaa 4000 ja sitten voisin just ostaa jotain, vaikka lapselle pyörän tai perheelle pesukoneen tai telkkarin. Näin säästyisi lahjaverolta.

Huomaa, että samassa perheessäkin voit antaa jokaiselle perheenjäsenelle verottomasti sen vajaa 4000.

Vierailija
6/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin antaisin niille, joille sillä on oikeasti tarvetta. Etkä todellakaan ole hirveä tai ylimielinen, kun mietit oman hyvän onnesi jakamista myös muille :)

Vierailija
7/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 13:58"]Voitit rahaa ja haluat jakaa sen läheisillesi? Olet kyllä ennenkuulumattoman ylimielinen. Ymmärrätkö edes hävetä?! (/ironiaa, oikeasti olet pala kultaa, mutta ethän vaan liian kiltti??)[/quote]

Tarkoitin siis ylimielinen siinä, etten antaisi vaikkapa hyvin toimeentulevalle veljelleni senttiäkään, en kertoisi voitosta mitään, antaisin elää omilla rahoillaan. Ja sitten siskolleni antaisin melkein 4000 euroa noin vaan ja ostaisin vaikkapa kaikki siskon lasten toivomat joululahjat. 

Me olemme taloudellisesti hyvässä tilanteessa. Lapset muuttamassa parin vuoden päästä pois, asunto velaton jne. Tottakai ajattelin heti voiton jälkeen, että lähden maailmanympärimatkalle, ostan sitä ja ostan tätä, mutta sitten aloin miettiä, miten iloiseksi ja onnelliseksi olisin tullut pienestäkin rahasta 10-15 vuotta sitten eri elämäntilanteessa. Minullahan on mahdollisuus säästää nyt kaikesta turhasta ja lähteä matkoille milloin vaan..

Niin siis että parempi olla sanomatta mitään joillekin ja antaa toisille enemmän? Vaikka olisi kyse ihan siis siskosta ja veljestä? Miehellä myös siskoja ja veljiä, tämä koskisi siis noin pariakymmentä ihan läheistä.

ap

Vierailija
8/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa sanonnassa piilee valitettavasti totuus. Kel onni on se onnen kätkeköön.

antaisin vain niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat, ja siten voisin auttaa heitä enemmän. Niillä joilla on jo tarpeeksi se ei lopukta merkitse juuri mitään. Ostamisen tuoma ilo kestää hyvin lyhyen aikaa, ja se on ihan sama vaikka ostaisi lentokoneen. Silti se ilo ei kestä kauaa mikä ostamisesta tulee.

Vierailija
9/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 13:57"]

Minä antaisin niille, jotka eniten tarvitsee. Ja käteisenä. Ehkä jopa niin, etten kertoisi kuka sen kirjekuoren postilaatikkoon kävi pudottamassa.

Mulla on yksi ihminen, kenelle antaisin heti kymppitonnin, jos olisi rahaa viljeltäväksi. Muuten kannattaa rahoistaan olla hiljaa.

[/quote]

Jos mun postilaatikkoon kolahtaisi kirjekuoressa 4000 euroa, veisin sen aika äkkiä poliisille ..

Vierailija
10/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 13:57"]

[/quote]

Kirjoita mukaan edes selitys, että raha on tarkoitettu kyseiselle ihmiselle ja että mitään laitonta ei ole tekeillä. Muuten saat parin viikon päästä kuulla, kuinka tämä ystävä on vienyt rahat poliisille, kun ei ole tiennyt, mistä ne ovat hänelle ilmestyneet.

Vierailija
11/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun rahat, saat itse päättää. Hankala tilanne tietysti se,että siskolle antaisi mutta veljelle ei. Onko mahdollista auttaa siskoa ilman että veli saa tietää? Itse auttaisin eniten tarvitsevia, jos veli tulee hyvin toimeen, ei hänen elämänsä juuri avustasi muuttuisi.

Vierailija
12/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo on sellaisia herkkurahoja, joita sinun ei ole velvollisuus jakaa eikä antaa, joten saat antaa ne juuri kenelle haluat. Itse antaisin siskolle. Jos veljesi on samassa tilanteessa kuin sinä, miksi hän tarvitsisi rahaa sinua tai siskoasi enemmän? Yksi vaihtoehtohan olisi myös rahan pitäminen itse. Jos veljesi kuulee tai pahastuu, kerrot että rahat kohdennettiin tarveharkintaisesti, ei niin että haluttiin jakaa potti tasan kaikille, koska muuten olisit lähtenyt niillä maailmanympärimatkalle etkä jakanut kenellekään mitään.

Vierailija
13/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos teettäisit jossain jonkun "ONNEA, OLET VOITTANUT!"-lapun, ja summa vaikka 3000e, Ja sitten se voittaja-lappu ja sekki kirjekuoreen, ja postitat vain niille kenellä tarvetta.

Ja niille muille voit ehkä panostaa muksujen joululahjaan kuitenkin =)

Vierailija
14/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi kenellekään tai sitten saman kaikille. Sana lähtee kuitenkin kiertämään ja ihmiset varmasti ärsyyntyvät epätasapuolisesta kohtelusta.

Vierailija
15/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko voitit? Kai annat lapsillesikin pesämunaa?

Vierailija
16/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, älä missään nimessä lähetä rahaa postissa tai laita missään kirjekuoressa postilaatikkoon. Ei välttämättä päädy perille. Asiallisesti vastaanottajalle tilille tai suoraan käteen ja kerrot miten asia on.

Ja itse antaisin rahaa vain niillle, joilla oikeasti tarve.

Vierailija
17/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti vaihtoehto B, eri asia olisi jos rahaa oliski käytettävissä niin paljon että voisi antaa kaikille niin paljon kuin haluaa. Jos olisi minun perheestäni kyse, ei sisarukset olisi kateelisia siitä että antaisin sille joka eniten tarvii, koska kaikki meidän perheessä ajattelisi samoin. Musta tuntuu että mun sisarukset voisivat jopa sanoa, että ei he tarvi, että pidä itse, minä kun olen itse työtön ja velkainen. Sisaruksilla on myös kaikilla asuntovelkaa, ja näin ollen jos rahaa tulisi sen verran että saisin ensin omat asiani jotenkin kuntoon, jakaisin sisaruksille, mutta niin, että sinkkusiskolle vähemmän kuin perheelliselle, eli rahaa menisi myös siskon lasten käyttöön.

Vierailija
18/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon myös se, että kaikki eivät välttämättä halua vastaanottaa rahaa. Vaikka kuinka kertoisit voittaneesi ja saaneesi ylimääräistä, niin ihan varmasti osalle ihmisistä olisi ihan mahdotonta vastaanottaa vastikkeetta rahaa.

Vierailija
19/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdon B kannalla olen. Ja minulle tuo 2000 euroa ylimääräistä olisi huikean iso raha.

Vierailija
20/72 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdon B kannalla olen. Ja minulle tuo 2000 euroa ylimääräistä olisi huikean iso raha.