Nyt paloi käämit: kummilapsen lahjatoive
Kummityttömme äiti välitti meille lapsen joululahjatoiveen. Toiveena on uusi kännykkä.
Ymmärrän kohtuulliset lahjatoiveet, joiden arvo on n. 15-20 euroa. Ymmärrän, että lapsi saattaa äidiltä kinuta tuollaista lahjaa. Mutta että äiti menee välittämään sen lahjatoiveen eteenpäin - sen sijaan, että sanoisi lapselle, että tuo on kuule liian kallis toive. Toivopa jotain muuta.
Minusta kummien tehtävä ei ole olla mikään lahja-automaatti. Ja tuollaiset kalliimmat lahjat kuuluvat vanhempien hankittavaksi.
Sanonko ihan suoraan, että kännykkää ei ole meiltä tulossa? Vai annanko asian olla ja ostan esim. kirjan tai värikynät.
Kommentit (98)
En lukenut kaikkia vastauksia, mutta onko joku jo ehdottanut, että ostatte muiden kummien kanssa kimpassa tytölle uuden kännykän?
12-vuotias ei munkaan mielestä tarvitse iPhonea kuin elvistelyyn, mutta epämieluisan lahjan antaminen on ilkeää.
Yksi vaihtoehto on, että annat sen sijaan tytölle jotakin jota hän tietää sinunkin arvostavan (hinnasta viis). Sehän voi olla esim. hyvä romaani, leffa-, teatteri- tai konsertti-ilta kahdestaan. Silloin lahjassa on sydämellinen ja henkilökohtainen sävy.
kyllähän ihmiset pyytää ja tahtoo kaikkea mutta itse sitä pitää päättää että mihin lähtee mukaan. Meidänkin pitäisi mennä parin viikon päästä juhliin ja on käskytetty tekemään tuota ja tuota ja maksamaan sitä ja tätä ja kuskaamaan jotain ja blaa blaa blaa. Noh, ei olla ilmoitettu menevämme juhliin, eikä myöskään mennä.
Eikö kummin antama lahja ole yleensä arvokkaampi juttu kuin esim. jokin kaverilta saatu? Sitä voi tietysti miettiä, että jos 50 euroakin on jo liian suuri summa niin onko silloin saita vai kenties muuten vaan itara? Mielummin annetaa jokin kunnon juttu vaikka muiden sukulaisten kanssa kimpassa kuin jotain rihkamaa pienellä rahalla. Jos on useampi henkilö, niin piankos siitä kertyy älypuhelimen hinta suht. pienellä panostuksella/henkilö.
Jonkinlaisen kosketusnäyttövempaimen saa jo 100 eurolla - se on sitten eri juttu, kuka maksaa liittymän ja puhelinlaskut.
Vierastan, jos lahjoista tehdään aina suuri numero nimenomaan antajan puolelta. Ensin kysellään kyselemistään, kun itse ei viitsitä nähdä miettisen vaivaa ja sitten kun saadan jokin toive, sekään ei sellaisenaan koskaan kelpaa. Silloin toivoisi, että tällainen ihminen jättäisi lahjat ostamatta.
Mun kännykkäni maksoi alle 25 e. Se on toiminut hyvin jo muutaman vuoden.
Nimim. keski-ikäinen, akat. rouva :)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:35"]
Tyttö on 12v ja annat lahjaksi 15 e? Oikeasti?
Minulla on 10v kummityttö ja 12v kummipoika, kumpikin saa 100 e joululahjaksi. Saavat ostaa, mitä haluavat. En ikinä kehtaisi antaa jotain 15 euroa, sillähän osoittaisin vain sen, että halveksin lasta.
[/quote]
Mulla on kymmenen kummilasta...
[/quote]
Minulla on 12 kummilasta, joista 4 on alle 10v ja 6 yli 12v, joten en maininnut heidän lahjoistaan aloituksessani. Otin esimerkiksi vain nuo suunnilleen samanikäiset. Esim. 15v kaksoset saavat kumpikin jouluna 150 e, täysi-ikäisiä kummilapsia en enää jouluna lahjo muulla kuin villasukilla :-)
[/quote]
Eikä kertakaan niiden 12 tapauksen kohdalla käynyt mielessä sanoa, että kun tuo kummilasten määrä on jo "ikään kuin täynnä"? Tyhmästä päästä jne...
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:37"]
Eikö kummin antama lahja ole yleensä arvokkaampi juttu kuin esim. jokin kaverilta saatu? Sitä voi tietysti miettiä, että jos 50 euroakin on jo liian suuri summa niin onko silloin saita vai kenties muuten vaan itara? Mielummin annetaa jokin kunnon juttu vaikka muiden sukulaisten kanssa kimpassa kuin jotain rihkamaa pienellä rahalla. Jos on useampi henkilö, niin piankos siitä kertyy älypuhelimen hinta suht. pienellä panostuksella/henkilö.
Jonkinlaisen kosketusnäyttövempaimen saa jo 100 eurolla - se on sitten eri juttu, kuka maksaa liittymän ja puhelinlaskut.
Vierastan, jos lahjoista tehdään aina suuri numero nimenomaan antajan puolelta. Ensin kysellään kyselemistään, kun itse ei viitsitä nähdä miettisen vaivaa ja sitten kun saadan jokin toive, sekään ei sellaisenaan koskaan kelpaa. Silloin toivoisi, että tällainen ihminen jättäisi lahjat ostamatta.
[/quote]
Tuohan olisi maailman typerintä hankkia "jonkinlainen kosketusnäyttövempain" jollain sadalla eurolla. Sehän se vasta sitä saituutta olisikin. Kun hankitaan jotain tuollaista pitempiaikaista ja päivittäin käytettävää perustavaraa, niin kyllä sen silloin soisi olevan laadukasta ja kestävää. 50 euroa on mielestäni kummilta ihan riittävä summa - varsinkin tuollaiselle 11-12 -vuotiaalle lapselle.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 17:59"]
Minulla on 10v kummityttö ja 12v kummipoika, kumpikin saa 100 e joululahjaksi. Saavat ostaa, mitä haluavat. En ikinä kehtaisi antaa jotain 15 euroa, sillähän osoittaisin vain sen, että halveksin lasta.
[/quote]
[/quote]
Minulla on 12 kummilasta, joista 4 on alle 10v ja 6 yli 12v, joten en maininnut heidän lahjoistaan aloituksessani. Otin esimerkiksi vain nuo suunnilleen samanikäiset. Esim. 15v kaksoset saavat kumpikin jouluna 150 e, täysi-ikäisiä kummilapsia en enää jouluna lahjo muulla kuin villasukilla :-)
[/quote]
Eikä kertakaan niiden 12 tapauksen kohdalla käynyt mielessä sanoa, että kun tuo kummilasten määrä on jo "ikään kuin täynnä"? Tyhmästä päästä jne...
[/quote]
Eipä käynyt mielessä, koska vanhin kummilapsi on jo täyttänyt 20 vuotta ja nuorin on alle vuoden. Minulla on sekä varaa hankkia heille mieluisia lahjoja (tai antaa rahaa) että aikaa olla kanssaan, joten missä ihmeessä on ongelma? Siinäkö, että aikuiselle kummilapselle en enää annakaa rahaa?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 04:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:37"]
[/quote]
Tuohan olisi maailman typerintä hankkia "jonkinlainen kosketusnäyttövempain" jollain sadalla eurolla. Sehän se vasta sitä saituutta olisikin. Kun hankitaan jotain tuollaista pitempiaikaista ja päivittäin käytettävää perustavaraa, niin kyllä sen silloin soisi olevan laadukasta ja kestävää. 50 euroa on mielestäni kummilta ihan riittävä summa - varsinkin tuollaiselle 11-12 -vuotiaalle lapselle.
[/quote]
Tämä taas oli hyvin ristiriitainen lausunto kaiken kaikkiaan, jos lapsen nimenomainen toive oli kännykkä. Pojallani (12v) on satasen kosketusnäyttöpuhelin nettiyhteyksin ja hyvin on pelittänyt. Liittymä on edullinen. Kännyköiden käyttöikä nyt on tänä päivänä joka tapauksessa tosi lyhyt. Jos ostaa 600 euron lumian niin tasan varmaa on, että se on jo vanhentunut juttu max. 2 vuoden päästä. Et se niistä säästöistä ja "sijoituksista".
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 17:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eipä käynyt mielessä, koska vanhin kummilapsi on jo täyttänyt 20 vuotta ja nuorin on alle vuoden. Minulla on sekä varaa hankkia heille mieluisia lahjoja (tai antaa rahaa) että aikaa olla kanssaan, joten missä ihmeessä on ongelma? Siinäkö, että aikuiselle kummilapselle en enää annakaa rahaa?
[/quote]
Sinulla se jokin ongelma ("käämit palaen") taisi olla, kun teit tämän aloituksen. Vai menikö paha olo jo ohi?
Aikamoinen toive, yleensä kai tällaisia toivotaan vanhemmilta, ehkä niin on tässäkin. Voisitteko ostaa kännykän kimpassa? Esim. sinä, vanhemmat ja isovanhemmat.
Tyttö on 12v ja mielessäsi ovat värikynat? Murkkuikäiset toivovat meikkilaukkuja tai lady Gagan levyä. Jos hänellä on 40e puhelin on kyllä aikakin saada uusi. Mutta ei todellakaan kummilta, se olisi ihan outoa.
Jos lapsen ainoa joululahjatoive on kännykkä, niin miksei kummit voisi osallistua sen lahjan ostamiseen vaikka haluamallaan summalla? Lahjakortteja en suosittele, koska niitä voikin tulla useampiin eri liikeisiin. Ei musta kuitenkaan lapsen ainoan lahjatoiveen kertominen kummeille tarkoita, että odotetaan pelkästään kummien maksavan sen lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja mietti myös jos ostaisikin värikynät ja kirjan...
Vanha keskustelu, mutta kannanpa korteni kekoon minäkin. Mulla on kolme kummilasta. Yksi jo ihan aikuinen ja työelämässä, 11-vuotias ja 6-vuotias. Välillä risoo, että suostuin tuon nuorimmaisen kummiksi, tyttö on ihan herttainen, mutta äitinsä, serkkuni, lienee ymmärtänyt kummiuden vähän pieleen. Olen tytölle lahja-automaatti, en muuta. Meinasi leuka loksahtaa lattiaan, kun äitinsä kehui itseään, että meillä on aina muistettu kummeja. En ole koko kuuden vuoden aikana saanut lapsesta edes kerhokuvaa. En korttia, en mitään. Lahjatoiveet ovat yleensä kallista tingeltangelia, lelukrääsää ja aina viimeisen trendin mukaista. Olisi kiva ostaa joskus vaikka joku kiva kirja, mutta siinä perheessä ei tasan lueta muuta kuin Seiskaa. Enää en ala kenenkään kummiksi, ja jos suututaan, niin sanon, ettei ole varaa enää yhteenkään kummilapseen.
Itse olin n.6vuotias ja toivoin kummeiltani traktoria (joka maksoi noin.40€) sen jälkeen ei mun kummit oo kyselleet että "mitä toivot synttärilahjaksi"😂
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on 12v ja mielessäsi ovat värikynat? Murkkuikäiset toivovat meikkilaukkuja tai lady Gagan levyä. Jos hänellä on 40e puhelin on kyllä aikakin saada uusi. Mutta ei todellakaan kummilta, se olisi ihan outoa.
Kenellä enää on laitteita, joissa voisi soittaa jotain levyjä? Mulla varalla yksi lähemmäs 10 vuotta vanha läppäri. Uusissa ei optisia asemia enää ole. Musiikki on jo vuosien ajan kuunneltu Spotifysta tms. suoratoistopalvelusta, ja Spotifyn lahjakortteja oon antanut monta.
Ostaisin varmaan jonkun kivan säästöpossun ja kylkeen kirjottaisin "kännykän säästöön." Pohjlle voisin laittaa muutamia hiluja aloituskassaksi.
Jos äiti tai kummilapsi näyttää nyrpeää naamaa niin ehkä ensi kerralla riittää pelkkä kortti.
Mulle tuli eilen viestiä että halutaan tabletti tai uusi läppäri. 8-vuotiaalle. Ilmoitin vain ettei tuollaiseen ole varaa ja nyt tämä äityli kitisee feispuukissa miten kukaan ei arvosta hänen lastaan. Taisi välit mennä, huoh.