Nyt paloi käämit: kummilapsen lahjatoive
Kummityttömme äiti välitti meille lapsen joululahjatoiveen. Toiveena on uusi kännykkä.
Ymmärrän kohtuulliset lahjatoiveet, joiden arvo on n. 15-20 euroa. Ymmärrän, että lapsi saattaa äidiltä kinuta tuollaista lahjaa. Mutta että äiti menee välittämään sen lahjatoiveen eteenpäin - sen sijaan, että sanoisi lapselle, että tuo on kuule liian kallis toive. Toivopa jotain muuta.
Minusta kummien tehtävä ei ole olla mikään lahja-automaatti. Ja tuollaiset kalliimmat lahjat kuuluvat vanhempien hankittavaksi.
Sanonko ihan suoraan, että kännykkää ei ole meiltä tulossa? Vai annanko asian olla ja ostan esim. kirjan tai värikynät.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 07:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:35"]
Tyttö on 12v ja annat lahjaksi 15 e? Oikeasti?
Minulla on 10v kummityttö ja 12v kummipoika, kumpikin saa 100 e joululahjaksi. Saavat ostaa, mitä haluavat. En ikinä kehtaisi antaa jotain 15 euroa, sillähän osoittaisin vain sen, että halveksin lasta.
[/quote]
Meillä on 8 kummilasta ja 3 omaa. Laskepa huviksesi, kuinka kalliiksi tulisi... Lisäksi joulun ruuat ja juomat... Sitten ihmetellään kun ihmisillä palaa rahaa jouluun, miksi ihmeessä...?
[/quote]
Ole huoleti, minulla on 12 kummilasta, käyn töissä ja kykenen ihan itse rahoittamaan jouluni. Rahaa kuluu muutama tonni, mutta siitä huolimatta yksikään lasku ei mene maksuun myöhässä tai tammikuussa eletä nälässä. Juomiin ei esim. mene kuin 20-30 euroa eli maitoa ja limsaa, vesi on sn verran halpaa, että sitä en ota laskelmissa mukaan.
Halvalla saa toki kännyköitä, jopa alle kahdenkympin, mutta arvatkaapa, kelpaavatko sellaiset luurit. Mummolle kyllä, mutta tenavalle ei. Älypuhelin se olla pitää eikä sekään suinkaan halvin mahdollinen. Eihän niillä halvimmilla mitään tee. Puhumattakaan parinkympin luurilla, jossa ei näy edes facebook ja instagrammi ja mitä niitä nyt onkaan. Kyllä se pitää olla semmoinen viidensadan peli kaikilla höysteillä ja mausteilla, että voi sitten joulun jälkeen brassailla - niin kauan kuin peli säilyy ehjänä tai sitä ei varasteta.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 12:28"]
Minulla on 10v kummityttö ja 12v kummipoika, kumpikin saa 100 e joululahjaksi. Saavat ostaa, mitä haluavat. En ikinä kehtaisi antaa jotain 15 euroa, sillähän osoittaisin vain sen, että halveksin lasta.
[/quote]
Ai teillä on tunteen osoitukset realisoitu ihan kokonaan rahaksi. No miksikäs ei :) itseasiassa kun mietin, niin tuohan on vallan käytännöllistä: ei tule mitään sekaannuksia esimerkiksi pariskuntien välillä siitä, rakastaako toinen tarpeeksi ja mitä tarkoittaa milläkin kauniilla eleellä. Antaa vaan tietyn määrän rahaa toiselle, niin summa kertoo kuinka paljon välittää toisesta.
Ihan uteliaisuudesta: miten olette hinnoitelleen onnellisuuden tuttava pariskunnan onnen puolesta? Meillä on kaveri menossa naimisiin ja mietitään, mikä olisi sopiva summa häälahjaksi :)
[/quote]
Voi kuule, jos häälahjaksi ei saa antaa tavaraa vaan jo kutsuta pyydetään rahaa, niin miksi ihmeessä en antaisi rahaa kummilapselle? Voimme mennä yhdessä ostamaan sen kivan, mitä hän toivoo, mutta josta minä en (itse pienten lasten äitinä) ole ihan täysin perillä. Onnellisempi se kummilapsi on saadessaan toivelahjan kuin silloin, kun annan värikyniä ja tuoksupyyhekumin.
[/quote]
Ai teillä on tunteen osoitukset realisoitu ihan kokonaan rahaksi. No miksikäs ei :) itseasiassa kun mietin, niin tuohan on vallan käytännöllistä: ei tule mitään sekaannuksia esimerkiksi pariskuntien välillä siitä, rakastaako toinen tarpeeksi ja mitä tarkoittaa milläkin kauniilla eleellä. Antaa vaan tietyn määrän rahaa toiselle, niin summa kertoo kuinka paljon välittää toisesta.
Ihan uteliaisuudesta: miten olette hinnoitelleen onnellisuuden tuttava pariskunnan onnen puolesta? Meillä on kaveri menossa naimisiin ja mietitään, mikä olisi sopiva summa häälahjaksi :)
[/quote]
Ai sinä menit naimisiin kummilapsesi kanssa?
Oli kummitäti rikas tai köyhä, on mielestäni röyhkeää esittää noin kallista lahjatoivetta ilman että antaa halvempia vaihtoehtoja.
Tämä on edelläkin moneen kertaan todettu.
Mutta totean tähän nyt, että miksi ihmeessä esim. ap väheksyy rahalahjaa? Joko rahaa tai lahjakortti tai "osamaksu" jostain isommasta, esim. juuri puhelimesta. Varsinkin kun lapset (ja toiveet) kasvavat, on vain järkevää osallistua isompiin toiveisiin pienellä osalla.
[/quote]
100€ nyt on aivan liikaa! Tuollaisen summan voisin antaa varmaan omalle lapselle kun pääsee vaikka ylioppilaaksi. Noin 20€ on ihan sopiva.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 23:14"]
[/quote]
Mulla on kymmenen kummilasta...
[/quote]
Minulla on 12 kummilasta, joista 4 on alle 10v ja 6 yli 12v, joten en maininnut heidän lahjoistaan aloituksessani. Otin esimerkiksi vain nuo suunnilleen samanikäiset. Esim. 15v kaksoset saavat kumpikin jouluna 150 e, täysi-ikäisiä kummilapsia en enää jouluna lahjo muulla kuin villasukilla :-)
[/quote]
Eikö kummilasten lahjominen lopeteta yleensä siihen kun pääsevät ripille?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 12:36"]
[/quote]
Ai sinä menit naimisiin kummilapsesi kanssa?
[/quote]
Öööö...kyllähän täällä palstalla paljon lukutaidommia pyörii, mutta sinä taidat olla kyllä ykkönen tuossa kategoriassa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 12:36"]
Voi kuule, jos häälahjaksi ei saa antaa tavaraa vaan jo kutsuta pyydetään rahaa, niin miksi ihmeessä en antaisi rahaa kummilapselle? Voimme mennä yhdessä ostamaan sen kivan, mitä hän toivoo, mutta josta minä en (itse pienten lasten äitinä) ole ihan täysin perillä. Onnellisempi se kummilapsi on saadessaan toivelahjan kuin silloin, kun annan värikyniä ja tuoksupyyhekumin.
[/quote]
Huoh... pointti ei tainnut nyt olla tuo. Aikaisemmassa viestissä sanottiin, että ei kehtaisi antaa lahjaksi 15 euroa, koska villä vain osoittaisi, että halveksii lasta. Mikä summa on siis se breakeven point, jossa halveksunta muuttuu arvostukseksi?
Totta 55, ja eikös jossain ole sanottu ettei lahjahevosen suuhun pidä katsoa. Eli lahjaan on tyydyttävä ilman marinoita ja valituksia. Ostakoon vanhemmat sitten sen kalliin kännyn, jos sellainen on välttämätöntä saada. Oppivatpahan ainakin, ettei tarvitse enää pyytää kummeilta kalliita lahjoja.
Tämä lahjatoive esitettiin kyllä nyt sillä tavalla syyllistävästi. Että lapsi toivoo tätä nyt nimenomaan meiltä. Ja on kuulemma ainoa joululahjatoive.
[/quote]
Jos äiti yritti vihjata, josko osallistuisit kimppalahjaan?
15 euroa= slap in the face. Eihän sillä saa edes puhelimen suojakuoria. Antakaa mulle kummityttö niin ostan samantien sille sen shampanjan värisen iphonen.
Mites esim. tälläinen puhelin?
http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/matkapuhelimet/NOK306RED/nokia-asha-306-punainen
Tässä hintaluokassa on myös samsungilla kosketusnäyttöpuhelimia. Veikkaan että kunhan känny on kosketusnäyttöinen, niin kyllä se lapselle kelpaa.
Mieheni sisko välitti lapsensa puolesta lahjatoiveen.. No me ei olla edes lapselle kummit niin kehtasi hänkin pyytää kallista lahjaa. Ei ostettu kallista lahjaa, näki naamasta kun tätä lapsen äitiä ärsytti. Ei sunkaan kandee ostaa mitään törkeen kallista lahjaa. Samaa mieltä olen monen muunkin kanssa ettei kummit oo mitään lahja-automaatti. Vähän röyhkeetä pyytää ees kallista lahjaa.. Ilmota vaan että ostat jotain muuta kivaa, luulisi heidän ymmärtävän.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 13:25"]
15 euroa= slap in the face. Eihän sillä saa edes puhelimen suojakuoria. Antakaa mulle kummityttö niin ostan samantien sille sen shampanjan värisen iphonen.
[/quote]
Jos noin tulkitsee, niin se vain osoittaa sen miten mahdottomia lahjatoiveita ja osotuksia ihmisillä nykyään on. Ok, jos odottaa iphonea ja saa 15 euroa niin tuleehan siitä vähän tyhmä fiilis. Mutta miten ihmeessä voi olettaa että kummi ostaa jonkun monen sadan euron luurin toisten lapselle???
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:32"]
No, ensinnäkin, lapsella on jo n. 40 euron arvoinen kännykkä. Ja toivoo nimenomaan kalliimpaa puhelinta kuin se vanha.
Toiseksi, emme koskaan ole kyselleet lahjatoiveita. Olemme lähteneet siitä, että kummeilta tuleva lahja on yllätys. Jos lahjatoive on tullut, niin se on tähän asti ollut kohtuullinen ja olemme sen toteuttaneet.
Mietin vaan, että jos annan 15 euron lahjakortin kännykkäkauppaan, niin se jää sitten lunastamatta, koska tytöllä tuskin on rahaa laittaa lisää siihen päälle kännykkää varten.
Ja jos annan 20 euron setelin, vanhemmat ostavat sillä lapselle lämpökerraston tms. Olen kerran ollut heillä todistamassa tilannetta, että lapsi sai isovanhemmiltaan 20 euroa lahjaksi. Olisi halunnut ostaa sillä tietyn paidan, mutta äiti ilmoitti että ei, kun sä tarviit toppahousut. Ja siten äidillä säästyi rahaa omiin menoihin.
[/quote]
Itse ostaisin silti sen lahjakortin kännykkäliikkeeseen. Oletpahan ollut avustamassa kännykänsaamisessa, eikä se ole sinulta pois, jos korttia ei lunasteta. Parhaasi olet tehnyt.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 13:32"]
Mites esim. tälläinen puhelin?
http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/matkapuhelimet/NOK306RED/nokia-asha-306-punainen
Tässä hintaluokassa on myös samsungilla kosketusnäyttöpuhelimia. Veikkaan että kunhan känny on kosketusnäyttöinen, niin kyllä se lapselle kelpaa.
[/quote]
Joo mutta mitä järkeä ostaa joku "melkein hyvä" älypuhelin? Luuri on kuintekin sellainen jonka soisi kestävän monta vuotta ja jotka kehittyy koko ajan. Siksi sitä ostettaessa kannattaa oikeasti miettiä niitä ominaisuuksia, joita puhelimessa on ja mitä itse toivoo siinä olevan ja sen vuoksi sen ostaminen on kyllä vanhempien homma!
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 12:38"]
[/quote]
100€ nyt on aivan liikaa! Tuollaisen summan voisin antaa varmaan omalle lapselle kun pääsee vaikka ylioppilaaksi. Noin 20€ on ihan sopiva.
[/quote]
Oma lapsi sai 2500 e yo-lahjaksi, ei kai missään vanhemmat anna vain satasta?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 12:30"]
[/quote]
[/quote]
Minulla on 12 kummilasta, joista 4 on alle 10v ja 6 yli 12v, joten en maininnut heidän lahjoistaan aloituksessani. Otin esimerkiksi vain nuo suunnilleen samanikäiset. Esim. 15v kaksoset saavat kumpikin jouluna 150 e, täysi-ikäisiä kummilapsia en enää jouluna lahjo muulla kuin villasukilla :-)
[/quote]
Eikö kummilasten lahjominen lopeteta yleensä siihen kun pääsevät ripille?
[/quote]
Yleensä ei. Moni kummilapsi kirjoittaaa ylioppilaaksi, täyttää 20 vuotta,. menee naimisiin jne. ja aikuisena muistaa kummitätiä monin tavoin. Kummi voi muistaa niillä sukilla, koska ei se kummius pääty kummilapsen täysi-ikäistymiseen.
[/quote]
[/quote]