Nyt paloi käämit: kummilapsen lahjatoive
Kummityttömme äiti välitti meille lapsen joululahjatoiveen. Toiveena on uusi kännykkä.
Ymmärrän kohtuulliset lahjatoiveet, joiden arvo on n. 15-20 euroa. Ymmärrän, että lapsi saattaa äidiltä kinuta tuollaista lahjaa. Mutta että äiti menee välittämään sen lahjatoiveen eteenpäin - sen sijaan, että sanoisi lapselle, että tuo on kuule liian kallis toive. Toivopa jotain muuta.
Minusta kummien tehtävä ei ole olla mikään lahja-automaatti. Ja tuollaiset kalliimmat lahjat kuuluvat vanhempien hankittavaksi.
Sanonko ihan suoraan, että kännykkää ei ole meiltä tulossa? Vai annanko asian olla ja ostan esim. kirjan tai värikynät.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:35"]
Tyttö on 12v ja annat lahjaksi 15 e? Oikeasti?
Minulla on 10v kummityttö ja 12v kummipoika, kumpikin saa 100 e joululahjaksi. Saavat ostaa, mitä haluavat. En ikinä kehtaisi antaa jotain 15 euroa, sillähän osoittaisin vain sen, että halveksin lasta.
[/quote]
Just. Meillä on 6 kummilasta. Että yhteensä 600 euroa kummilasten lahjoihin? Aivan... Tottahan toki...
Arvostan kummilapsiani viettämällä heidän kanssaan aikaa. Olemme käyneet mm. teatterissa, elokuvissa, retkillä, jne. Mutta ilmeisesti kummilapsen arvostaminen mitataan pelkässä käteisessä rahassa. Mahtavaa. Kumma juttu, kun evankelisluterilaisen kirkon sivustoilla ei kummius-asiassa tästä mainita ollenkaan...
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:36"]
Jos sellaista ei ole, niin voiko sen ostaa?
Miten hieno sen pitää olla?
Jos käy 29e kännykkä, niin ostaisin.
Jos lapsi toivoo yli 50e maksavaa, niin en ostaisi.
En varmaan alkaisi perustella asiaa mitenkään (sanonpa mitä tahansa, se ei olisi kuulijalle hyvä syy) vaan ostaisin jotain muuta kivaa. Jos asiasta tulee mutinaa, sanoisin VASTA sitten ehkä, miksi en ostanut tai sanoisin vaan, että voi toivoa, mutta että en kyllä kaikkia toiveita toteuta, sanoisin, että "äläpäs katso lahjahevosen suuhun" :) jos voin.
[/quote]
Tuo oli hyvä. En ota asiaa etukäteen puheeksi - ellei sitten kummityttö itse siitä mainitse. Ostan jotain mukavaa ja jos kysyy jotain joulun jälkeen, niin sanon, että tuollaiset kalliimmat jutut kuuluu vanhempien hankkia.
Minulla on 10v kummityttö ja 12v kummipoika, kumpikin saa 100 e joululahjaksi. Saavat ostaa, mitä haluavat. En ikinä kehtaisi antaa jotain 15 euroa, sillähän osoittaisin vain sen, että halveksin lasta.
[/quote]
En ikinä ostaisi 100 euron lahjoja kummilapsille. Minulla on budjetoitu 20-25 euroa / lapsi ja sekin hampaita kiristellen. Ärsyttää koko kummius.
Tiedän yhden naisen, joka kummina toimii ap:n tavoin eli tavallaan jokaisena juhlapäivänä kiusaa kummilastaan sillä, että antaa jotain vastenmielistä, lapsellista tai ikävää. Harva 10v ikäinen esim. haluaa puola-ranska -sanakirjan, jonka kummi suurieleisesti antoi siinä vaiheessa, kun lapsi toivoi "jotain helppoa englanninkielistä kirjaa".
Jotkut aikuiset katsovat asiakseen uudestaan ja uudestaan aiheuttaa kummilapselleen kyyneleitä "opettamalla", että lahjaksi pitää kelpuuttaa mitä tahansa. Tuo esimerkkini lapsi (tai ensin äitinsä) laittoi kaikki kamalat lahjat talteen ja antoi ne sitten takaisin kummille eri merkkipäivinä. Jostain syystä kummi ei ilahtunut.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:33"]
Nyljetään äiti, koska äiti lähetti eteenpäin lapsen lahjatoiveen. Koska lahjatoivehan on yhtä paljon kuin vaatimus.
Vai miten se meni
[/quote]
Normaaliälyinen vanhempi osaa kyllä esittää asiat järkevästi. Av-mammalle se on selvästi vaikeaa.
Jos lapsi toivoo kännykkää, ja kummi kysyy lahjatoivetta, normaaliälyinen vanhempi ensin kysyy lapselta jotain kohtuullisempaa lahjatoivetta. Jos lapsi ei kykene sellaista nimeämään, normaaliälyinen vanhempi kertoo toiveen kummeile JA sanoo samalla, että koska lahja on niin kallis, kummit voivat halutessaan osallistua siihen vaikka 20 eurolla TAI tuoda yllätyslahjan, ja vanhemmat hommaavat kännykän, jos se on oikeasti lapselle tarpeen.
Ymmärrän edelleen, että av-mammalle vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:45"]
Tiedän yhden naisen, joka kummina toimii ap:n tavoin eli tavallaan jokaisena juhlapäivänä kiusaa kummilastaan sillä, että antaa jotain vastenmielistä, lapsellista tai ikävää. Harva 10v ikäinen esim. haluaa puola-ranska -sanakirjan, jonka kummi suurieleisesti antoi siinä vaiheessa, kun lapsi toivoi "jotain helppoa englanninkielistä kirjaa".
Jotkut aikuiset katsovat asiakseen uudestaan ja uudestaan aiheuttaa kummilapselleen kyyneleitä "opettamalla", että lahjaksi pitää kelpuuttaa mitä tahansa. Tuo esimerkkini lapsi (tai ensin äitinsä) laittoi kaikki kamalat lahjat talteen ja antoi ne sitten takaisin kummille eri merkkipäivinä. Jostain syystä kummi ei ilahtunut.
[/quote]
Sulla on kyllä mahtavat seurapiirit, ei voi muuta sanoa. Hienoja ihmisiä kerta kaikkiaan, sinä ja kaverisi.
PS. Kenen lapsi oikeasti on niin ahne, että oikein KYYNELEHTII jos saa vääränlaisen lahjan? Ihan oikeasti?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:45"]
[/quote]
En ole koskaan ostanut lapselle lahjaa, joka olisi ollut harkitusti tylsä ja ikäkaudelle sopimaton. Olen pyrkinyt toteuttamaan (tähän asti kohtuulliset) toiveet tai sitten muuten yrittänyt miettiä, mikä olisi ollut kiva lahja ja mistä itse olisin esimerkiksi saman ikäisenä pitänyt.
Tähän asti lahjat ovat nähdäkseni useimmiten osuneet aika nappiin.
Tarkoitus ei ole itkettää kummilasta tai tuoda pahaa mieltä. Enkä muuten saa heiltä mitään lahjoja.
Mietin vaan, että olenko antanut liian hyviä lahjoja, kun nyt oletetaan, että minulta voi toivoa mitä vaan. Hankin usein lahjoja alennusmyynneistä etukäteen, olen saanut suht hintaviakin lahjoja ostettua n. 25 eurolla. Lahjan saajahan ei voi tietää, mitä olen maksanut tuotteesta, jonka ovh on vaikkapa 75 euroa. Joten ehkä on tullut mielikuva, että hankimme arvokkaita lahjoja kuin mikä on todellisuudessa tilanne.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:28"]
Minkä ikäinen lapsi on? Kelpaako siis joku peruskapula vai kinuaako jotain iPhonea? Jos olisi pyytänyt BabyBornia, olisitko yhtä tuohtunuta. Enemmän sellainen maksaa kuin perusluuri alennuksesta. Jos jotain älypuhelinta havittelee, niin nauraisin vaan ja sanoisin että joo niin mäkin haluaisin ja näyttäisin vanhaa kapulaani.
[/quote]
Arvelen, että sen pitäisi olla älypuhelin. IPhone tai vastaava - ja tuskin mikään vanhempi malli kelpaa. Ainakin on heillä käydessäni usein kinunnut vanhemmilta, että pitäisi saada iPhone, kun jollain kaverillakin on.
Tyttö on 12v.
[/quote]
Mihin tuollainen pikkupentu oikeasti tarvitsee iPhonea? Se on status- eikä tarvepuhelin, joten ostakoon sen itse sitten kun on varaa - esimerkiksi kesätyösäästöillä sitten joskus. Törkeää, ettei lapsen äiti sanonut suoraan ettei moista toivetta todellakaan voi esittää kummille!
Jos kerran olet kummi, niin olet varmaan lapsen äidin kanssa niin hyvissä/läheisissä väleissä, että voitte sopia jonkun halvemman lahjan. Tällöin vanhemmat voivat itse ostaa lapselle puhelimen. Tai sitten keräätte isommalla porukalla rahat puhelimeen (esim. kummit ja isovanhemmat ostavat yhteisen lahjan.)
Jos puhelimen ostoon ei halua osallistua, niin sitten ilmoitat vanhemmille, että ostat jotain halvempaa. Luulisi vanhempien ymmärtävän. Myöskään rahan antaminen ei ole paha. Kyllä joku 15-20e on ihan kelpo summa. Ja voihan sitä antaa samalla vaikka jonkun pienen suklaarasian, jos pelkkä rahan antaminen ei tunnu sopivalta.
Periaatteesta en halua lähteä sille tielle, että lahjoitan rahaa lapselle. Jotenkin raha mielestäni sopii aikuisten pyöreiden vuosien ja häiden yms. juhlien lahjaksi, mutta ei joululahjaksi lapselle.
Olemme olleet kummitytön äidin kanssa aiemmin hyvin läheisiä. Nyt olemme etääntyneet. Tuntuu, että elämäntyylit ja -arvot ei enää kohtaa. Hänestä on myös tullut monessa suhteessa hyvin härski ja tavoittelee kaikessa omaa etuaan (yksi tuttavani on hänen kanssa samalla työpaikalla, on kertonut, että surutta tämä nainen yrittää keinoja kaihtamatta pelata muita pois tieltä edetäkseen itse uralla ja on kuulemma esimiehenä todellinen tärkeilijä ja nipo).
Hänen nykyiseen persoonaansa tuollainen lahjojen kärttäminen kyllä sopii jopa. Tuntuu, että seurani ei häntä enää kiinnosta muuten (olemme pitkään yrittäneet sopia tapaamista, aina hän peruu), mutta on kamalan tärkeää, että olen paikalla, kun heillä on jokin tilaisuus, jonne pitäisi tuoda lahjoja, kuten hänen omat synttärinsä. Viimeksi vein kimpun kukkia. Sain sivulauseessa kuulla, miten hän on aina inhonnut leikkokukkia.
[/quote]
Mulla on kymmenen kummilasta...
Ja kummilapsi on siis esittämässä joululahjatoivettaan jo näin lokakuun alussa? Juu niin varmaan.
Kaikkeen te mammat taas lähdette mukaan... ;)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:23"]
Kummityttömme äiti välitti meille lapsen joululahjatoiveen. Toiveena on uusi kännykkä.
Ymmärrän kohtuulliset lahjatoiveet, joiden arvo on n. 15-20 euroa. Ymmärrän, että lapsi saattaa äidiltä kinuta tuollaista lahjaa. Mutta että äiti menee välittämään sen lahjatoiveen eteenpäin - sen sijaan, että sanoisi lapselle, että tuo on kuule liian kallis toive. Toivopa jotain muuta.
Minusta kummien tehtävä ei ole olla mikään lahja-automaatti. Ja tuollaiset kalliimmat lahjat kuuluvat vanhempien hankittavaksi.
Sanonko ihan suoraan, että kännykkää ei ole meiltä tulossa? Vai annanko asian olla ja ostan esim. kirjan tai värikynät.
[/quote]
Annat olla ja ostat värikynät tai kirjan.
Tietenkään kummi ei ole lahja-automaatti, mutta mielestäni myös kummilapsen äiti teki aivan oikein, kun välitti lapsensa toiveen sensuroimattomana. Lapsi on lapsi ja varmaan kertoo kaikille ihan rehellisesti, mitä toivoo (ilmeisesti) tietäen tasan tarkkaan, että aikuiset sitten kuitenkin ostavat, mitä tahtovat.
Äiti puolestaan luottaa siihen, että kummitädillä on harkintakykyä, eikä osta liian kallista lahjaa. Minäkin välitin omien lasteni lahjatoivelistan kyseleville sukulaisille, mutta päinvastoin kuin kummilapsesi äiti, minulta puuttui hienotunteisuutta niin paljon, etten voinut olla kommentoimatta lasteni lahjojen kalleudesta. Toki varoin tekemästä tuota lasten kuullen. - Tarinasi ei kerro, oliko kummilapsi kuuntelemassa äitinsä ja sinun välistä keskustelua.
Ei pidä vedellä palkokasveja keuhkoihin noin vähästä. Ilmeisesti sinulla itselläsi ei ole vielä lapsia, etkä tiedä, millaisia lapset ovat, tai sitten olet vain kovin äkkipikainen. Lapsilla mielikuvitus lentää ja toiveita satelee sen kummemmin rahan arvoa miettimättä, jos joku kysyy mitä saisi olla. Eikä tämä tosiaankaan tarkoita, että kaikkia toiveita tarvitsee toteuttaa.
Omilla lapsillani oli muuten tapana selailla lelukaupan katalogia ja merkitä tussilla toiveet. Joka sivulla oli merkkejä, mutta tietenkään emme ostaneet kuin tavaran tai pari näistä toiveista. :D
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:26"]
Ikävä tilanne. Mä sanoisin, että ei kyllä nyt kännykkää anneta, katsotaan onko toivelistalla jotain kohtuullisempaa.
En sitten haluis juhlissa kuitenkaan lapsen mieltä pahoittaa, jos on äiti vaikka antanut ymmärtää, että kyllä kummit tuo kännykän.
[/quote]
Tuskinpa äiti on antanut ymmärtää, että kummit tuovat kännykän. Kukaan harkintakykyinen äiti ei tuollaista tee omille lapsilleen, ellei halua lauman pettyneitä lapsia jouluaattona syliinsä itkemään, että "sähän lupasit, että me saadaan. Byää!"
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 23:15"]
Ja kummilapsi on siis esittämässä joululahjatoivettaan jo näin lokakuun alussa? Juu niin varmaan.
Kaikkeen te mammat taas lähdette mukaan... ;)
[/quote]
No, näin on asia. Valitettavasti... Vähän tuli sellainen fiilis, että lapsi kärttänyt vanhemmilta uutta puhelinta. Nämä sanoneet, että ei tipu... Mutta hei, voit pyytää sitä joululahjaksi... kummeilta! :(
ap, voitko ottaa asian puheeksi suoraan lapsen kanssa? Tyyliin "kuulin, että toivoisit kännykkää; se on kuitenkin liian kallis lahja (ja voit toivoa sitä vanhemmiltasi), olisiko sinulla muita toiveita?" Tällöin lapsi saisi valmistautua siihen, että snulta e kännykkää tule, eikä sinun tavitsisi asioida äidin kanssa aiheesta uudelleen.
Mitäs jos antaisit lahjaksi sitä, mitä haluat antaa ja viereen kortin, jossa selvität miksi et pysty tuollaista toivetta toteuttamaan. 12 vuotias voi haluta ihan mitä vaan, mutta ei kaikkia haluja tarvii toteuttaa. Sano sille, että iPhone on lisäksi ihan paska puhelin, että android kapula on paaaaljon parempi. iPhone on yliarvostettu.
Mun veljellä on kaksi kummilasta ja välillä antaa ekalle kummilapselle kalliitakin lahjoja (tietokone, puhelin jne.), mutta tärkeimmät lahjat on olleet kuitenkin sitä yhdessäoloa, eli sirkukseen, särkkään, linnanmäelle, elokuviin, syömään tai muuta vastaavaa.
Minä sain toiselta kummitädiltäni lahjaksi 5-vuotiaana pianon ja se oli kyllä kallisarvoisin lahja, mitä oon ikinä saanut keneltäkään, mutta itse en pianon perään kysellyt, vaan ihan omasta tahdostaan kummitäti sen antoi. Halusi minun oppivan soittamaan pianoa :)
PerusNokian saa alle kolmenkympin, ei liene kallis lahja kummeille.
Toki kännyistä saa maksaa tonnejakin, ihan miten itse haluaa toiveen miettiä.
Mieti ap se mieluummin siihen halpaan peruskännyyn ja lopeta kiukuttelu.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 23:51"]
PerusNokian saa alle kolmenkympin, ei liene kallis lahja kummeille.
Toki kännyistä saa maksaa tonnejakin, ihan miten itse haluaa toiveen miettiä.
Mieti ap se mieluummin siihen halpaan peruskännyyn ja lopeta kiukuttelu.
[/quote]
Annettiin ymmärtää, että se peruspuhelin ei kelpaa.
[/quote]
Kaikilla ei ole rahaa laittaa jouluna pelkästään kummilapsien lahjoihin 200 euroa. Lisäksi saattaa olla, että joillakin "suosituilla" tyypeillä voi olla montakin kummilasta, näistähän on tosi vaikea kieltäytyä, koska usein loukkaannutaan verisesti siitä, että ei haluta kummiksi, selittely että olen jo kolmen lapsen kummi ei mene perille...
Oikeasti kaikilla ei tosiaankaan ole laittaa jouluna kertalaakista satoja euroja kummilapsen lahjoihin, kun muutenkin jouluna menoa: pitää hankkia jouluruuat, kuusi, ja lahjojakin pitää ostaa, joulumenoissa on tosi iso siivu pois, jos kummilapsille pitää hankkia kalliit lahjat, kalliimmat kuin OMILLE lapsille hankitaan. Kaikki eivät ole rikkaita, tai hyvätuloisia!!!