Nyt paloi käämit: kummilapsen lahjatoive
Kummityttömme äiti välitti meille lapsen joululahjatoiveen. Toiveena on uusi kännykkä.
Ymmärrän kohtuulliset lahjatoiveet, joiden arvo on n. 15-20 euroa. Ymmärrän, että lapsi saattaa äidiltä kinuta tuollaista lahjaa. Mutta että äiti menee välittämään sen lahjatoiveen eteenpäin - sen sijaan, että sanoisi lapselle, että tuo on kuule liian kallis toive. Toivopa jotain muuta.
Minusta kummien tehtävä ei ole olla mikään lahja-automaatti. Ja tuollaiset kalliimmat lahjat kuuluvat vanhempien hankittavaksi.
Sanonko ihan suoraan, että kännykkää ei ole meiltä tulossa? Vai annanko asian olla ja ostan esim. kirjan tai värikynät.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 00:50"]
Huoh. Mulla ei ole lapsia eikä kummilapsia, ja ikämittariin on kertynyt 26 kierrosta. Sain ensimmäisen puhelimeni seiskaluokalla eli ollessani 12v. Nykyään on maailmanmeno kai sellaista,että onhan se ihan hyvä, jos lapsella on ekalta luokalta lähtien joku luuri repussa. Peruspuhelin, jolla voi soittaa ja tekstata.
Tässä oli kyse 12-vuotiaasta. Sanotaanko vaikka näin, että mulla ei ole yliopisto-opiskelijana ja työssäkäyvänä ole mitään iPhonea, joten tuskin 12v tarvitsee kummeiltakaan sellaista lahjaksi. Kännyköiden osto kuuluu penskalle itselleen tai vanhemmille, ja on suorastaan aika hävytöntä esittää edes tuollainen toive.
Lienee niitä kakaroita,joille ei kelpaa mikään lahja. Ja se on aika surullista. Kyllä lahjoja tärkeämpää pitäisi olla yhdessä vietetty aika tai edes se ajatus siellä lahjan takana.
[/quote]
Juuri näin, tätä mieltä olen.
Olen huomannut, että kummilapsi on kova marisemaan ja napisemaan. Jos kaikki ei mene just niinkuin hän haluaa, niin alkaa sellainen epämiellyttävä, narisevalla äänellä suoritettu valitus. Ja vähän tekisi mieli itkeäkin siinä välillä.
Vaikka kuinka olisi tehty jotain kivaa, tyyliin, syöty hampurilaiset, käyty elokuvissa ja ostettu vielä jätskit. Niin sitten alkaa marina, kun pitäisi saada karkkiakin.
Kummallisinta, kun hänen vanhemmat ei kovin paljon käytä häneen rahaa, ei ostele kalliita asioita, aika vähän käyvätkään hänen kanssaan missään. Luulisi, että olisi iloinen sitten, kun pääsee. Mutta silti marisee.
joku kummilapselleen iphonea pyytänyt peukuttaa näköjään alaspäin :D
Minä puhuisin niille vakavasti tyyliin: "Minusta tuntuu, ettei kummius teidän kohdallanne toteudu, sillä kummin tehtävä on opastaa lasta Jeesuksen Kristuksen tuntemiseen. Palatkaa asiaan sitten, kun teitä oikeasti kiinnostaa se, mitä Jeesus teillekin tahtoo antaa." Ja vetäytyisin pois odottaen sitä toivetta tuntea Jeesus.
Hmmm. Kummius pitäisi lopettaa. Miksi pitää yllä instituutiota koska ei ihminen välitä toisesta.
Miksi olla kummi kun selvästi ajattelee pahaa sekä lapsesta että hänen äidistään.
Aivan kuin se raha menisi perheissä vanhempiin itseensä, suurin osa laittaa kaiken lapsiinsa. Asuminen ja ruokakin syö rahaa ja vaikka se äiti olisi ostanut lapsen saamalla kaksikymppisellä sen kerraston, nin ei se sitä tarkoita että nyt jää hänellle itselleen rahaa. Moni äiti ei osta sen jälkeen kun äidiksi tulee itselleen mitään. Ehkä sen kerraston takia jäi enemmän rahaa monipuolisempaan ruokaan ja kasviksiin kuin että olisi ostanut paidan joita on jo paljon, ja tottakai.
Ihmiset ajattelevat toisistaan pahaa ja ovat itsekkäitä ja pahoja.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 01:57"]
Hmmm. Kummius pitäisi lopettaa. Miksi pitää yllä instituutiota koska ei ihminen välitä toisesta.
Miksi olla kummi kun selvästi ajattelee pahaa sekä lapsesta että hänen äidistään.
Aivan kuin se raha menisi perheissä vanhempiin itseensä, suurin osa laittaa kaiken lapsiinsa. Asuminen ja ruokakin syö rahaa ja vaikka se äiti olisi ostanut lapsen saamalla kaksikymppisellä sen kerraston, nin ei se sitä tarkoita että nyt jää hänellle itselleen rahaa. Moni äiti ei osta sen jälkeen kun äidiksi tulee itselleen mitään. Ehkä sen kerraston takia jäi enemmän rahaa monipuolisempaan ruokaan ja kasviksiin kuin että olisi ostanut paidan joita on jo paljon, ja tottakai.
Ihmiset ajattelevat toisistaan pahaa ja ovat itsekkäitä ja pahoja.
[/quote]
No, heidän perheessä ei todella ole niin, ettei vanhemmat ostaisi ikinä itselleen mitään ja lapsille ostaisivat sitten... Pikemminkin päin vastoin. Noh, mä en nyt jaksa ryhtyä erittelemään. Mutta en anna rahaa, koska tiedän, että lapsi ei sitten ainakaan saa sillä mitään "kivaa" niin kuin lahjan kuuluisi olla. Se käytetään johonkin perusjuttuun, joka vanhempien pitäisi muutenkin hankkia.
Kyseessä perhe, joka oikeasti laskelmoi, että jos lapsi menee 6-vuotiaana kouluun, säästetään hoitomenoissa - ja kas, äidille tai isälle ilmestyy jokin kallis juttu, joka maksaa juuri sen, mitä hoidossa säästettiin.
Jotenkin huvittavaa... Olen aika epäitsekkäästi uhrannut aikaa (ja rahaakin) tälle(kin) kummilapselle. Sitten ihmisten mielipide on se, että olen paha ja itsekäs, kun en toteuta aina vain kalliimpia lahjatoiveita.
Ehkä on ollut virhe, että olen viettänyt kummitytön kanssa aikaa. Ehkä oli virhe, että hankin viimeksi vähän kalliimman joululahjan, kun niin kovasti toivoi. Silloin toive oli 40 euroa. Nyt toiveen summa paisuinut johonkin 300-400 euroon. Härskiydellä ja ahneudella ei ole mitään rajaa, luulevat kai, että meitä voi lypsää ihan miten tahansa.
Ahneella on paskainen loppu, näin sanotaan... :(
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:23"]
Kummityttömme äiti välitti meille lapsen joululahjatoiveen. Toiveena on uusi kännykkä.
Ymmärrän kohtuulliset lahjatoiveet, joiden arvo on n. 15-20 euroa. Ymmärrän, että lapsi saattaa äidiltä kinuta tuollaista lahjaa. Mutta että äiti menee välittämään sen lahjatoiveen eteenpäin - sen sijaan, että sanoisi lapselle, että tuo on kuule liian kallis toive. Toivopa jotain muuta.
Minusta kummien tehtävä ei ole olla mikään lahja-automaatti. Ja tuollaiset kalliimmat lahjat kuuluvat vanhempien hankittavaksi.
Sanonko ihan suoraan, että kännykkää ei ole meiltä tulossa? Vai annanko asian olla ja ostan esim. kirjan tai värikynät.
[/quote]
Minä sanoisin suoraan, ettei puhelinta voi odottaa kummilta.
Tai sitten ostaisin ihan ilkeyttäni sen 21 euron Samsungin Gigantista. :D
People are often unreasonable, illogical, and self-centered;
Forgive them anyway.
If you are kind, people may accuse you of selfish, ulterior motives;
Be kind anyway.
If you are successful, you will win some false friends and some true friends; succeed anyway.
If you are honest and frank, people may cheat you;
Be honest and frank anyway.
What you spend years building, someone could destroy overnight;
Build anyway.
If you find serenity and happiness, they may be jealous;
Be happy anyway.
The good you do today, people will often forget tomorrow;
Do good anyway.
Give the world your best anyway.
You see, in the final analysis, it is between you and God;
It was never between you and them anyway.
Mother Teresa
Tietenkään ap ei osta mitään puhelimia kummilapselleen, se on vanhempien tehtävä. Silloin mahdolliset korjaus- ja liittymäjututkin on helpompi hoitaa. Kummi voi ostaa kyllä se kännykkäpussin jos kummin valinta kelpaa.
Olisin sanonut jo toiveen kuullessani, että toive on mahdoton ja vanhemmat varmasti sen tietävät mainiosti itsekin. Rahaa en antaisi, se on helppo pistää turhuuksiin, mutta voisin osallistua vaikka 25 eurolla kännyostokseen vaikka isovanhempien kanssa. Minullakin on kolmen oman lapsen lisäksi 6 kummilasta, joista kahdelle vanhimmalle en lahjoja anna enää, heidän naimisiin mennessä tietenkin jos minut töihin kutsutaan.
On se hyvä, etten ole kenenkään kummi eikä lapsillani ole kummeja. Säästytään paljolta.
Nythän on ollut vähän väliä kännyköitä tarjouksessa 15€. Oli Citymarketissa, Anttilassa, Anttila Kodin ykkösessä, jossain elektroniikka liikkeessä jne. Vuoron perään jossakin kaupassa. Vai oliko kyse jostakin tietystä mallista?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:35"]
Tyttö on 12v ja annat lahjaksi 15 e? Oikeasti?
Minulla on 10v kummityttö ja 12v kummipoika, kumpikin saa 100 e joululahjaksi. Saavat ostaa, mitä haluavat. En ikinä kehtaisi antaa jotain 15 euroa, sillähän osoittaisin vain sen, että halveksin lasta.
[/quote]
Meillä on 8 kummilasta ja 3 omaa. Laskepa huviksesi, kuinka kalliiksi tulisi... Lisäksi joulun ruuat ja juomat... Sitten ihmetellään kun ihmisillä palaa rahaa jouluun, miksi ihmeessä...?
Mulla ja miehellä on yhteensä 5 kummilasta.lahjat vaihtelee 0-25€ välillä.yhden kummitytön vanhemmat on ihania,ja samalla niin ärsyttäviä,että lapsille ei koskaan sanota toiveita,hankkivat toiveet itse.on vain vaikeaa keksiä sitten mitään..
Mutta en ikipäivänä ostaisi mitään törkeän kallista,enkä myöskään omien lasten kummeilta odota mitään hirmuisen kallista.olen kuullut,että jotkut ovat toivoneet esim.Reiman uusia haalareita,polkupyörää...toki osuutta voisi pyytää,mutta..
No kyllä parilla kympillä puhelimen saa. Osta sellainen.
Paljonko se halvin älypuhelin maksaa, jos ap on yleensä bongannu jonkun alennustavaran jonka arvo on 75 eur. Niin miksei voi olettaa että ostais puhelimen?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:23"]
[/quote]
Laita kuoreen 20€ ja korttiin toive että saa siitä pesämunan kun säästää itselleen kännykkää. Silloin et ole kieltäytynyt kännykän hankinnasta mutta myös osoitat sen mikä on lahjan arvotaso tuon ikäiselle. Näin itse tekisin.
Joo, saahan sitä laittaa törkeitä toivomuksia eteenpäin mutta tuossa tapauksessa tuskin 69€ peruskännykkä kelpaisi...
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:44"]
Minulla on 10v kummityttö ja 12v kummipoika, kumpikin saa 100 e joululahjaksi. Saavat ostaa, mitä haluavat. En ikinä kehtaisi antaa jotain 15 euroa, sillähän osoittaisin vain sen, että halveksin lasta.
[/quote]
En ikinä ostaisi 100 euron lahjoja kummilapsille. Minulla on budjetoitu 20-25 euroa / lapsi ja sekin hampaita kiristellen. Ärsyttää koko kummius.
[/quote]
Minä onneksi erosin kirkosta, niin ei tarvitse alkaa kummiksi.
Suosittelen muillekin.
Niin ja samalla kun erosin kirkosta, erosin myös kummiudesta edellisiin kummilapsiin, koska kummihan on kristillinen kasvattaja ja sitä minä en enää voi olla.
Suosittelen, helpottaa elämää ja säästyy rahaa omalle perheelle
[/quote]
Ai teillä on tunteen osoitukset realisoitu ihan kokonaan rahaksi. No miksikäs ei :) itseasiassa kun mietin, niin tuohan on vallan käytännöllistä: ei tule mitään sekaannuksia esimerkiksi pariskuntien välillä siitä, rakastaako toinen tarpeeksi ja mitä tarkoittaa milläkin kauniilla eleellä. Antaa vaan tietyn määrän rahaa toiselle, niin summa kertoo kuinka paljon välittää toisesta.
Ihan uteliaisuudesta: miten olette hinnoitelleen onnellisuuden tuttava pariskunnan onnen puolesta? Meillä on kaveri menossa naimisiin ja mietitään, mikä olisi sopiva summa häälahjaksi :)
Huoh. Mulla ei ole lapsia eikä kummilapsia, ja ikämittariin on kertynyt 26 kierrosta. Sain ensimmäisen puhelimeni seiskaluokalla eli ollessani 12v. Nykyään on maailmanmeno kai sellaista,että onhan se ihan hyvä, jos lapsella on ekalta luokalta lähtien joku luuri repussa. Peruspuhelin, jolla voi soittaa ja tekstata.
Tässä oli kyse 12-vuotiaasta. Sanotaanko vaikka näin, että mulla ei ole yliopisto-opiskelijana ja työssäkäyvänä ole mitään iPhonea, joten tuskin 12v tarvitsee kummeiltakaan sellaista lahjaksi. Kännyköiden osto kuuluu penskalle itselleen tai vanhemmille, ja on suorastaan aika hävytöntä esittää edes tuollainen toive.
Lienee niitä kakaroita,joille ei kelpaa mikään lahja. Ja se on aika surullista. Kyllä lahjoja tärkeämpää pitäisi olla yhdessä vietetty aika tai edes se ajatus siellä lahjan takana.