Matkustaako joku päivittäin töihin lentokoneella? Muut kuin lentotyöntekijät?
Asun Helsingissä ja Poriin pitäisi päästä päivittäin edestakaisin seuraavan kahden vuoden ajan. Autolla, bussilla tai junalla edestakaisin menee niin paljon aikaa, ettei päivittäin onnistu millään. Ainut vaihtoehto on lentokone. Asun lähellä Helsinki-Vantaata (kotoa terminaaliin 10 min) ja paikka, jossa minun pitää Porissa olla, on sekin 10 min bussimatkan päässä. Vaikka lennolla pitää olla 20 min etukäteen ja lento kestää 45-50 min, menee matkaan silti huomattavan paljon vähemmän aikaa kuin millään muulla kulkuvälineellä.
Minua mietityttää lentomatkailun rasitus, esimerkiksi korvat ja muutenkin. Matkustaako joku muu paljon lentokoneella? Miten se vaikuttaa kehoon?
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 08:14"]
Miksi et vuokraa yksiötä tms Porista?
[/quote]
Miksi pitäisi? Asun Helsingissä, samoin mieheni ja kolme lasta. En halua jäädä Poriin sekunniksikaan, jos voin vaihtoehtoisesti olla kotona.
ap
kansanedustaja sampsa kataja tekee tätä toisinpäin, mutta tosiaan kannattaisi hankkia yksiö porista viikoksi niin ei rasitu turhaan paljon.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 08:21"]
kansanedustaja sampsa kataja tekee tätä toisinpäin, mutta tosiaan kannattaisi hankkia yksiö porista viikoksi niin ei rasitu turhaan paljon.
[/quote]
En todellakaan halua olla pois lasten luota niin paljoa. Porissa pitäisi olla 3-4 päivänä viikossa ja noin 6 tuntia kerrallaan. Kyse opiskelusta, ei työstä.
ap
Opiskelua lentäen - jo on aikoihin eletty!
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 08:23"]
[/quote]
En todellakaan halua olla pois lasten luota niin paljoa. Porissa pitäisi olla 3-4 päivänä viikossa ja noin 6 tuntia kerrallaan. Kyse opiskelusta, ei työstä.
ap
[/quote]
No jos olet jo päättänyt niin miksi kyselet? Se on sitten potkurikone sillä matkalla ja onko sinulla rahaa hyvin säästössä lentoihin jos olet opiskelija?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 08:05"]
Asun Helsingissä ja Poriin pitäisi päästä päivittäin edestakaisin seuraavan kahden vuoden ajan. Autolla, bussilla tai junalla edestakaisin menee niin paljon aikaa, ettei päivittäin onnistu millään. Ainut vaihtoehto on lentokone. Asun lähellä Helsinki-Vantaata (kotoa terminaaliin 10 min) ja paikka, jossa minun pitää Porissa olla, on sekin 10 min bussimatkan päässä. Vaikka lennolla pitää olla 20 min etukäteen ja lento kestää 45-50 min, menee matkaan silti huomattavan paljon vähemmän aikaa kuin millään muulla kulkuvälineellä.
Minua mietityttää lentomatkailun rasitus, esimerkiksi korvat ja muutenkin. Matkustaako joku muu paljon lentokoneella? Miten se vaikuttaa kehoon?
[/quote]
Oikeastiko oletat ehtiväsi lennolle, jos olet kentällä 20 min aikaisemmin? Vai tarkoititko, että olet portilla 20 min aikaisemmin? Ruuhka-aikaan turvatarkastusjonoon saat varata kyllä enemmän aikaan Helsingin päässä.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 08:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 08:23"]
[/quote]
ap
[/quote]
No jos olet jo päättänyt niin miksi kyselet? Se on sitten potkurikone sillä matkalla ja onko sinulla rahaa hyvin säästössä lentoihin jos olet opiskelija?
[/quote]
Äh, kyse ei ollut mistään rahasta tai ajankäytöstä, vaan lentomatkustamisen vaikutuksesta kehoon. Olisin halunnut tietää kuinka rasittavaa jatkuva lentäminen on. En tietenkään itse maksa lentoja, enkä opiskelua, miljonäärihän siinä pitäisi olla. Työhön liittyvä kahden vuoden opintojakso. Saan matkat ja opintomaksut työn puolesta, en esimerkiksi ruokaa tai asuntoa. Ei olisi edes varaa vuokrata mitään yksiötä, enkä sitä haluaisikaan.
Onko siis jollain kokemusta jatkuvasta lentämisestä, kun se ei ole työtä (lentäjä / lentoemäntä)? Kolme-neljä kertaa viikossa jatkuvasti? Kuinka rasittavaa se on ihmiselle?
ap
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 08:36"]
Äh, kyse ei ollut mistään rahasta tai ajankäytöstä, vaan lentomatkustamisen vaikutuksesta kehoon. Olisin halunnut tietää kuinka rasittavaa jatkuva lentäminen on. En tietenkään itse maksa lentoja, enkä opiskelua, miljonäärihän siinä pitäisi olla. Työhön liittyvä kahden vuoden opintojakso. Saan matkat ja opintomaksut työn puolesta, en esimerkiksi ruokaa tai asuntoa. Ei olisi edes varaa vuokrata mitään yksiötä, enkä sitä haluaisikaan.
Onko siis jollain kokemusta jatkuvasta lentämisestä, kun se ei ole työtä (lentäjä / lentoemäntä)? Kolme-neljä kertaa viikossa jatkuvasti? Kuinka rasittavaa se on ihmiselle?
ap
[/quote]
En osaa vastata sinulle, mutta eiköhän lentäminen useasti ole ihan yhtä rasittavaa keholle, oli se sitten työtä tai ei. Eihän sun keho tiedä oletkö siellä töissä vai et :) Lentoemäntien ja lentäjien työtä on varmaan enimmäkseen tutkittu vuorotyön ja epäsäännöllisten työaikojen näkökulmasta, mutta ehkä tuosta lentämisestäkin jotain löytyy. Googlaamaan vaan.
Kyllä tulisi työnantajalle halvemmaksi vuokrata asunto sinulle Porista. Jo yhdellä edestakaisella lentomatkalla kattaisi kuukauden vuokran.
Miksei lentoemäntien kokemukset kiinnosta, nehän nimenomaan lentää jatkuvasti ja varmaan tietävät jos on vaikutusta kehoon....
Päivittäin lentäviä en tiedä, mutta vantaalla asuvia ja oulussa työskenteleviä tunnen pari, lentävät edestakaisin viikottain, eli ei sovi spekseihisi.
Journal of Toxicology and Environmental Health, Part B: Critical Reviews
Volume 10, Issue 3, 2007
Risk Factors, Health Risks, and Risk Management for Aircraft Personnel and Frequent Flyers
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10937400600882103
Ap:n elämä on Helsingissä ja perhe myös. Ymmärrän, että viikot Porissa ei ole houkutteleva vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 08:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 08:05"]
[/quote]
Oikeastiko oletat ehtiväsi lennolle, jos olet kentällä 20 min aikaisemmin? Vai tarkoititko, että olet portilla 20 min aikaisemmin? Ruuhka-aikaan turvatarkastusjonoon saat varata kyllä enemmän aikaan Helsingin päässä.
[/quote]
Portilla pitää olla 20 min aiemmin. Mutta siis joka tapauksessa tämä lentoyhtiö palvelee työmatkustajia, pääsee suoraan bisnesluokan jonoissa ja liikkuminen kentällä on muutenkin jouhevaa.
ap
Eipä se sun kehoa sillai rasita, jotta siitä haittaa olisi. Onhan sulla kysymys kuitenkin vain 2 vuoden lentämisestä 3-4 kertaa viikossa. Teen itse matkustustyötä, ja lennän useita kertoja viikossa. Mikäli sulle itse lentäminen ei aiheuta jännityksiä (esim. klaustrofobia tms.), niin en näe mitään syytä miksi et voisi lentää.
Kiitos tutkimustietoa välittäneille. Lentoemännillä ja lentäjillä on oman käsitykseni mukaan tavalliseen lentomatkustajaan verrattuna vähän erilainen tilanne, koska lentoemännät kävelevät koneessa paljon enemmän kuin matkustajat, lentäjien stressitaso (ja tuoli!) on erilainen.. Moni asia siis on eri tavalla.
Minua ei kiinnosta, mitä lentäminen maksaa, mitä yksiön vuokraaminen maksaa, ainoastaan jatkuvan lentämisen vaikutukset.
Minulla on herkät korvat, jotka menevät lähes aina lentäessä lukkoon. Mietin, kuinka tukossa ja lukossa voisin olla jatkuvan lentämisen takia ja pitäisikö minun panostaa kuntoiluun jotenkin ihan eri tavalla, jos ottaisin tämän opiskelujakson elämääni. Kuinka todennäköistä olisi joku keuhkoveritulppa, kun siitä varoitetaan jne.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 08:47"]
Ap:n elämä on Helsingissä ja perhe myös. Ymmärrän, että viikot Porissa ei ole houkutteleva vaihtoehto.
[/quote]
Oletko nyt katsonut noita Helsinki-Pori aikatauluja? Koska mun käsityksen mukaan Helsingistä ei pääse Poriin aamuisin. Eli helpompaa olisi suosiolla hommata asunto. Lisäksi vaikka lentoajat sopisikin, sulla menee matkoihin kuitenkin varmaan 2h suuntaansa, eli eli olet joka tapauksessa poissa kotoa vähintään 10h päivässä. Kuinka paljon ehdit nähdä lapsia siinä?
Koska oletus kai on, että Porista tulee ne bisnesmatkustajat aamulla Helsinkiin, ei toisinpäin...
Miksi et vuokraa yksiötä tms Porista?