Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alatiesynnytys ja sulkijalihaksen vauriot - KOKEMUKSIA?

Vierailija
07.10.2013 |

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=10177/type=1

Törmäsin ylläolevaan artikkeliin netissä... kertokaas nyt mammat REHELLISESTI kuinka monelle alatiesynnytys on aiheuttanut peräaukon sulkijalihasvaurioita tai inkontinenssia?

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus sentään. Onneksi ei tarvitse tällaistkaan miettiä. Näitä pitäisi puhua terveystiedossa, niin tyttöjä ei johdettaisi harhaan "siunatusta tilasta".

Vierailija
42/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannessa synnytyksessä  viisi vuotta sitten peräaukon sulkijalihaksista ulompi repesi kokonaan, sisempi onneksi vain lähes poikki. Vauriot toki korjattiin heti leikkauksessa, mutta muistona siitä jäi suolistokaasujen pidätyskyvyttömyys. On muuten noloakin nolompi vaiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 20:08"]

Jessus sentään. Onneksi ei tarvitse tällaistkaan miettiä. Näitä pitäisi puhua terveystiedossa, niin tyttöjä ei johdettaisi harhaan "siunatusta tilasta".

[/quote]

Mitä tarkoitat???

Vierailija
44/113 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
45/113 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
46/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä synnytyksessä mulle tehtiin episiotomia, mutta siitä huolimatta sain 3. asteen repeämät, eli ulompi sulkijalihas meni melkein poikki. Vauriot korjattiin leikkauksessa heti synnytyksen jälkeen. En edelleenkään, 6kk synnytyksestä, pysty kunnolla pidättämään ilmaa, kiinteän tavaran kuitenkin onneksi. Myös lievää virtasankarkailua esiintyy, vaikka olen jumpannut lantionpohjalihaksia. Oli ihan "normaali" synnytys, normikokoinen vauva, raivotarjonta, ei tarvittu imukuppia.

Vierailija
47/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 20:11"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 20:08"]

[/quote]

Mitä tarkoitat???

[/quote]

Tarkoitan, että terveyskasvatuksessa annetaan tytöille liian ruusuinen kuva siitä, mitä vaikutuksia raskaudella ja synnyttämisellä voi olla. Kohoavasta verenpaineesta, mielenterveysongelmista, virtsatietulehduksista, raskausdiabeteksesta, liitoskivuista, suolistotulehduksista, inkontinenssista, repeävistä välilihoista ja kohonneesta kuolemanriskistä ei juuri kuule mitään. Enemmän keskitytään siihen, miten ihana juttu (suunniteltu ja toivottu) raskaus on. Päätös pitäisi kuitenkin voida tehdä riittävän ja tasapuolisen tiedon perusteella. -5

Vierailija
48/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Vierailija
49/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvin harvinaistaha tuo kuitenkin on! Uskon, että kulkee suvussa, eli jos oma äiti ja äidin äiti on synnyttäneet normaalisti ilman komplikaatioita, niin turhaa nainen sitä omaa synnytystään stressaa. 

Minä kun odotin esikoistani, niin eräs tuttavani illanistujaisissa kertoi kaikenmaailman kauhujuttuja siitä kuinka sitä voi revetä pahasti ja kuinka mies ei enää nauti seksistä kun nainen on synnyttänyt ja nainen ei psyty pidätämään jne. Aivan ihme juttuja. Meidän suvussa kenelläkään ei ole olut moisia ongelmia. Minullakin nyt 4 lasta, viimeisestä synnytyksestä 2kk ja mitään pidätysongelmia ei ole ikinä ollut, vaikka lenkkeilynkin olen aloittanut 1kk synnytyksestä joka kerta. 

Tämä kyseinen pelottelija onkin sitten itse synnyttänyt kaikki mukulansa suunnitellulla sektiolla kun ei ole uskaltanut synnyttää normaalisti. Pakko sanoa, että hän on jäänyt paljosta paitsi! Kyllä se vauvan syntymä on vaan mieletön kokemus!

Vierailija
50/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku laite oli myynnissä jolla venyttämällä nainen sai suuresti vähennettyä repeämien riskiä synnytyksessä. En muista nimeä mutta näin mainoksen hiljattain. Muistaako joku

Vierailija
51/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 21:16"]

Mutta hyvin harvinaistaha tuo kuitenkin on! Uskon, että kulkee suvussa, eli jos oma äiti ja äidin äiti on synnyttäneet normaalisti ilman komplikaatioita, niin turhaa nainen sitä omaa synnytystään stressaa. 

Minä kun odotin esikoistani, niin eräs tuttavani illanistujaisissa kertoi kaikenmaailman kauhujuttuja siitä kuinka sitä voi revetä pahasti ja kuinka mies ei enää nauti seksistä kun nainen on synnyttänyt ja nainen ei psyty pidätämään jne. Aivan ihme juttuja. Meidän suvussa kenelläkään ei ole olut moisia ongelmia. Minullakin nyt 4 lasta, viimeisestä synnytyksestä 2kk ja mitään pidätysongelmia ei ole ikinä ollut, vaikka lenkkeilynkin olen aloittanut 1kk synnytyksestä joka kerta. 

Tämä kyseinen pelottelija onkin sitten itse synnyttänyt kaikki mukulansa suunnitellulla sektiolla kun ei ole uskaltanut synnyttää normaalisti. Pakko sanoa, että hän on jäänyt paljosta paitsi! Kyllä se vauvan syntymä on vaan mieletön kokemus!

[/quote]

Miten sektio ja paitsijääminen vauvan syntymästä liittyy toisiinsa? Itse sain poikani sektiolla ja todellkin se oli maailman uskomattomin ja ihanin kokemukseni. Se, että vauva tulee alapäästä, ei tee millään tavalla kummallisempaa syntymän ihmeestä.

Vierailija
52/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mun äitini, nyt 64-vuotias, on revennyt tosi pahasti kun minä synnyin 40 vuotta sitten. Sulkijalihasta on yritetty korjata leikkauksissa ainakin 3 kertaa, mutta ei siitä tuu mitään. Pidätyskyky on likimain nolla eli kun tulee paskahätä, niin tavara on housuissa miltei saman tien. Aivan kamalaa. Yhtään pidempää kävelymatkaa ei voi tehdä ja vieraissa paikoissa pitää tsekata vessan sijainti ihan ensimmäisenä. Kyllähän tuo elämänlaatua laskee tosi roimasti. Eniten ihmettelen sitä, ettei lihasta saa mitenkään korjattua kun nykyään tehdään vaikka millaisia korjausleikkauksia.

Vierailija
53/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 21:20"]

Joku laite oli myynnissä jolla venyttämällä nainen sai suuresti vähennettyä repeämien riskiä synnytyksessä. En muista nimeä mutta näin mainoksen hiljattain. Muistaako joku

[/quote]

Mä olen kyllä maalaisjärjellä ajatellen tullut siihen tulokseen, että se venytysvärkki repeämien ehkäisemiseen on vain pidemmällä tähtäisemellä huono juttu kun sillähän venytellään pillua. Mielummin välilihan öljyäminen tai vaikka pieni repeämä kuin tahallinen värkin venyttely ennen synnytystä.

Vierailija
54/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ulosteenpidätyksessä ongelmia, onneksi. Sen sijaan virtsanpidätyskyky vain huononee iän myötä. Jatkuvasti joudun kulkemaan tenat housuissa, ja siltikin tulee vahinkoja kuten esim viime viikolla öisin, kun sairastuin tosi pahaan yskään. Mitkään jumpat eivät tässä auta, kokeiltu on. Olen synnyttänyt alateitse 7 isoa lasta.

Vierailija
55/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimpan kireys tulee pimppalihasten toimivuudesta. Venyttämällä estetään lihaksia rikkoutumasta jolloin kireys on saatavissa takaisin. Samalla vältetään ulosteinkontinenssi.

Vierailija
56/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkasen repesin, mut ei pahasti sen sijaan molemmiilla kerroilla ihan järkyt peräpukamat niin ettei viikkoihin voinut istua eikä paljon muutakaan (oli käytettävä puuduttavaa salvaa, kivut oli niin kovat). Mutta kun nuo parani niin ei mitään jälkivaivoja, eli hyvin meni ;)

Vierailija
57/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 21:23"]

[/quote]

Miten sektio ja paitsijääminen vauvan syntymästä liittyy toisiinsa? Itse sain poikani sektiolla ja todellkin se oli maailman uskomattomin ja ihanin kokemukseni. Se, että vauva tulee alapäästä, ei tee millään tavalla kummallisempaa syntymän ihmeestä.

[/quote]

Kyllä se vaan kovin erilaista on, valitan. Eikä sillä, jokainen synnyttä miten itse haluaa ja kaikki eivät voi itsekään valita. Mutta minä olen kokenut molemmat ja se alateitse synnyttäminen ON vain ihmeellisempää. 

Vierailija
58/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsanpidätyskyky meni moneksi kuukaudeksi kokonaan. Nykyisin pystyn hyvinä päivinä kävelemään jopa pari kilometriä (jee!), huonoina en yhtään ilman katkailua, vaikka juuri olisin käynyt vessassa. Vessapaikat tsekataan täälläkin ensimmäisenä ja matkat suunnitellaan vessojen mukaan :). Valehtelen kavereille, että mulla on nivelvaivoja ja siksi en voi lähteä jumppaan tai muihin urheilujuttuihin mukaan :D.  

Vierailija
59/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen synnyttänyt kaksi lasta. Ensimmäisessä synnytyksessä tehtiin välilihaan eppari enkä muuten revennyt (3kg lapsi). Toisessa ei tehty epparia mutta sain ensimmäisen asteen repeämän (4 kg lapsi). Ihan samalla tavalla toivuin, hyppivillä aerobictunneilla saattoi hieman lirahdella housuun mutta se vaiva meni ohi vuoden sisällä.

Vierailija
60/113 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 21:23"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä se vaan kovin erilaista on, valitan. Eikä sillä, jokainen synnyttä miten itse haluaa ja kaikki eivät voi itsekään valita. Mutta minä olen kokenut molemmat ja se alateitse synnyttäminen ON vain ihmeellisempää. 

[/quote]

No on se tietysti erilaista, ihan kuin tässäkin keskustelussa käy ilmi. Eipä käy mua ainakaan kateeksi alapäästään synnyttäneitä :) 

Ja edelleenkin, mitään niin hienoa ei ole kun syntymän ihme, tuli se vauva sitten leikkauksella tai  alapäästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi