Wilma järjestelmän ylikäyttö - mikä opettajia vaivaa
Olen tässä nyt ekaluokkalaisen elämää seurannut ja ihmettelen opettajan käytöstä. Hän siis raportoi lapsen "kuulumisia" tuntitasolla Wilmaan tyyliin "Petskulla oli hyvä tunti, keskittyi kivasti" ja seuraavasta tunnista "Petsku puhui kavereiden kanssa, jouduttiin huomauttamaan kahdesti" ja tämä siis jokaikisestä päivästä jokaikisestä tunnista.
Siis eiks tää ole vähän sairasta? Eikö sillä opella ole muuta puuhaa? Mä ymmärrän, että jos on joku hätä että lapsi kiusaa, sitä kiusataan tai on sattunut jotain, mutta en mä ihan oikeesti tarvitse raporttia siitä, että montako lihapullaa mun lapsi söi koulussa lounaalla. Kun se pääasia eli koulunkäynti kuitenkin tuntuu sujuvan eli lapsi osaa laskea, oppii lukemaan ja kirjoittaa ahkerasti. Se kai siellä pitäisi pääasia olla?
Ja odottaako se opettaja, että mä nyt reagoin tähän päiväraporttiin jotenkin? Huh. Ajatelkaa jos teidän duunipäivistä esimies kirjoittaisi jokaisen työtunnin jälkeen raportin, että miten meni (ei mitä teit) ja kuinka sosiaalinen olit.
Joo kiva että on raportointivälineet ja mäkin olen tietysti lapseni koulunkäynnin suhteen aktiivinen ja osallistuva mut joku raja pliis.
Kommentit (51)
Olet siis vain keskustellut? Oletko kokeillut rangaistuksia kuten pelikieltoa kahdeksi päiväksi, karkkipäivän ja muiden herkkujen poistoa siltä viikolta, milloin koulussa on rettelöity tai muuta vastaavaa? Tai sitten palkintoja niistä viikoista, kun merkintää ei ole tullut? Sunnuntaina jotain mukavaa tekemistä tai muuta palkitsevaa, jos koko viikkona ei ole tullut mitään negatiivista. Vastaavasti taas sunnuntaina etukäteisilmoitus, että jos ensi viikolla tulee merkintöjä, niin se on kahden päivän pelikielto tms. Mikä vain toimii lapsellesi.
Opena olen huomannut, että niistä oppilaista tulee fiksuja ja suoraselkäisiä, joiden käytökseen puututaan kotona tuollaisilla edellä mainituilla oikeudenmukaisilla keinoilla.
Kuulostaa kyllä oudolta, jos tosiaan joka ikinen päivä tulee neljästä tunnista tuollainen viesti jokaisesta oppilaasta. Istuuko se ope siellä koneella koko päivän?
Oman lapsen opettaja on kyllä wilman alikäyttäjä. Jonkun tiedotteen laittaa kerran kahdessa kuukaudessa.
Tuntuu että aina vaan valitetaan opettajista ja aina ope tekee väärin, tekipä se niin tai näin. Te pikkuasioista valittajat voitte ihan vapaasti alkaa itse opiskelemaan opettajiksi ja tehdä kaiken niin täydellisesti kuin omassa mielessänne nyt ajattelette. Sitten katsotaan, kuinka helppoa se työ loppujen lopuksi onkaan!
Jos päivittäiset oppilaskohtaiset lisäykset häiritsevät, kerro opelle, että ei enää laita mitään yksilöä koskevaa tietoa Wilmaan, niin eiköhän se lopu samantien. Wilma on henkilörekisteri, jos sinne laittaa yksilöä koskevaa tietoa, joten jos ope itse ei ymmärrä lopettaa, ota yhteys kunnan nimettyyn rekisterinpitäjään. Häen kuuluu valvoa, ettei tarkoitukseen tarpeetonta tietoa tallenneta rekistereihin, joihin se ei kuulu. Voit pyytää myös henkilörekisteriselosteen, jossa kunnalla pitää olla kirjattuna mitä siihen tallennetaan, ketkä pääsee tietoihin käsiksi ja miten siinä suojataan yksityiset tiedot, jotka eivät kuulu kellekään muulle.
LOL, sanoisin edelliselle kirjoittajalle (29). Tässä on ihan olemattomasta asiasta kyse, niin rauhoitu. Eiköhän ap osaa suodattaa open viestejä omassa mielessään ja jos alkaa liikaa nyppimään niin sanoo opelle, että tärkeimmät riittävät. Ja simsalabim, asia on hoidettu. Sulla nro 29 taitaa olla elämässäsi aika paljon asioita joita vastaan taistelet. Koitahan ottaa vähän rauhallisemmin ja positiivisemmin, ei kaikesta tarvi nousta barrikadeille.
Ehkä opettaja on perheetön, hänellä on aikaa ja hänen harrastuksensa on wilma.
Useissa kouluissa vaaditaan tiettyä määrää wilman käyttöä. Ja negatiivista palautetta kohden pitää olla tietty määrä positiivista palautetta. Niihin ei tarvitse kommentoida mitään.
Lisäksi koulussa vaaditaan, että joka ikinen viikko on lähetettävä joku tiedote tulevasta viikosta, vaikka mitään tiedotettavaa ei edes olisi.
T. Opettajan vaimo, joka katsoo iltaisin miehensä hajoilua näihin pakollisiin wilmaviesteihin.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 21:37"]
Sulla nro 29 taitaa olla elämässäsi aika paljon asioita joita vastaan taistelet. Koitahan ottaa vähän rauhallisemmin ja positiivisemmin, ei kaikesta tarvi nousta barrikadeille.
[/quote]
Kyllä, tai ei siis monia, mutta riittävän isoa. Parhaillaan vasta selvinnyttä syöpää vastaan. Itsellä on kuitenkin tuoreessa muistissa kuinka Wilmasta saimme kommenttia yhteen terveyteen liittyvästä asiasta (ei sentään syöpä), joka oli kerrottu puhelimessa luottamuksellisesti luokanvalvojalle. Ensin tuli ruokailuun liittyvä kysymys, josta ei vielä suoraan pystynyt päättelemään, mutta koska vastasimme sivuuttaen terveysaiheen (ei liity vaikuta mitenkään ruokailuun) oli seuraavassa viestissä se kysytty suoraan ja ymmärsin, että useampi ope ainakin pystyi katsomaan viestin. Mm. Reksi oli kertonut erikseen, että seuraa säännöllisesti kuinka hyvin vasta Wilman käytön aloittaneet lukevat sitä. Kun yksi tuttu ope otti asian puheeksi niinkuin se olisi julkinen tieto, sen jälkeen selvitin tilanteen. Selvisi samalla, että tietosuojaa vasta harjoiteltiin, eikä kukaan voinut mistään selvittää, kuka pääsee yksittäisen henkilön tietoihin käsiksi.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 21:51"]
Useissa kouluissa vaaditaan tiettyä määrää wilman käyttöä. Ja negatiivista palautetta kohden pitää olla tietty määrä positiivista palautetta. Niihin ei tarvitse kommentoida mitään.
Lisäksi koulussa vaaditaan, että joka ikinen viikko on lähetettävä joku tiedote tulevasta viikosta, vaikka mitään tiedotettavaa ei edes olisi.
T. Opettajan vaimo, joka katsoo iltaisin miehensä hajoilua näihin pakollisiin wilmaviesteihin.
[/quote]
siis miehen koulussa vaaditaan näitä, ei ilmeisesti ole yleinen käytäntö. Ja joo, näihin menee todella paljon aikaa päivästä, tai siis illasta :/
Luojalle kiitos, että itse en ole ollut koulussa tähän Wilma-aikaan... Reppuvihko oli se, millä vanhemmat sai tietää tärkeistä asioista. Piti ihan itse muistaa vanhemmille näyttää. Olis tosi ahdistavaa, jos joku koko ajan kyttäisi, että mitä tekee ja kuinka tekee ja monta kertaa on kumilla pyyhkinyt vihosta kirjaimia. Varmaan 2000-luvulla syntyneet lapset kärsii stressistä ennen kuin töihin pääsevät, kun noin kytätään.
Ymmärrän kyllä, että opettajan pitää puuttua, jos lapsi metelöi tunnilla, mutta ei siitä ensimmäiseksi vanhemmille mennä avautumaan, vaan itse pitää pitää kuri siellä luokassa. Eikö opettajat saa enää edes ääntään korottaa, että viesti menee niille kovapäisille alakoululaisille perille?
Jos toistuvasti häiritsi tunnilla, niin opettaja passitti rehtorin puhutteluun päivän jälkeen ja tuli jälki-istuntoa yms. joten kyllä häiriköitsijöiden vanhemmat saivat tiedon jälkikasvunsa tekemisistä koulussa.
Ap, sinuna minä keskustelisin opettajan kanssa siitä, kuinka usein tuollaisia turhanpäiväisiä viestejä on tarvis laittaa. Sanot, että jos se opettajan häiriköinti ei lopu, niin otat rehtoriin yhteyttä. Jos opettaja haluaa pitää tunti tunnilta päiväkirjaa lapsista (miten helvetissä on edes aikaa, eikö sen pitäisi opettaa siellä, eikä kirjoittaa tarinoita lapsista?), niin pitäköön, mutta ei niitä viestejä tarvitse eteenpäin laittaa.
voihan olla, että opettaja painotetusti laittaa muutamalle aina viestiä, seuraavalla viikolla seuraavat muutamat. Eihän tuo tarkoita, että opettaja joka päivä laittaa jokaisesta oppilaastaan viestiä.
Ehkä ap lapsesi käytös koulussa mietityttää opettajaa ja hän haluaa kodinkin olevan tietoinen asiasta. Toisekseen jos häiriökäyttäytymistä on paljon, on ne hyvä kirjata ylös, jotta niistä on merkinnät jos jatkotoimiin ryhdytään.