Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Wilma järjestelmän ylikäyttö - mikä opettajia vaivaa

Vierailija
07.10.2013 |

Olen tässä nyt ekaluokkalaisen elämää seurannut ja ihmettelen opettajan käytöstä. Hän siis raportoi lapsen "kuulumisia" tuntitasolla Wilmaan tyyliin "Petskulla oli hyvä tunti, keskittyi kivasti" ja seuraavasta tunnista "Petsku puhui kavereiden kanssa, jouduttiin huomauttamaan kahdesti" ja tämä siis jokaikisestä päivästä jokaikisestä tunnista.

Siis eiks tää ole vähän sairasta? Eikö sillä opella ole muuta puuhaa? Mä ymmärrän, että jos on joku hätä että lapsi kiusaa, sitä kiusataan tai on sattunut jotain, mutta en mä ihan oikeesti tarvitse raporttia siitä, että montako lihapullaa mun lapsi söi koulussa lounaalla. Kun se pääasia eli koulunkäynti kuitenkin tuntuu sujuvan eli lapsi osaa laskea, oppii lukemaan ja kirjoittaa ahkerasti. Se kai siellä pitäisi pääasia olla?

Ja odottaako se opettaja, että mä nyt reagoin tähän päiväraporttiin jotenkin? Huh. Ajatelkaa jos teidän duunipäivistä esimies kirjoittaisi jokaisen työtunnin jälkeen raportin, että miten meni (ei mitä teit) ja kuinka sosiaalinen olit.

Joo kiva että on raportointivälineet ja mäkin olen tietysti lapseni koulunkäynnin suhteen aktiivinen ja osallistuva mut joku raja pliis.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 21:54"]

Ap, sinuna minä keskustelisin opettajan kanssa siitä, kuinka usein tuollaisia turhanpäiväisiä viestejä on tarvis laittaa. Sanot, että jos se opettajan häiriköinti ei lopu, niin otat rehtoriin yhteyttä. Jos opettaja haluaa pitää tunti tunnilta päiväkirjaa lapsista (miten helvetissä on edes aikaa, eikö sen pitäisi opettaa siellä, eikä kirjoittaa tarinoita lapsista?), niin pitäköön, mutta ei niitä viestejä tarvitse eteenpäin laittaa.

[/quote]

eituonut hirveästi auta, jos se on rehtori, joka tuon viestittelyn tahdin määrää. Ja luultavasti ope joutuu nuo laittamaan vapaa-ajallaan, koska mies ainakin sanoo, ettei niitä kerkeä töissä laittamaan. Jos tämä ei ole teille kivaa, niin ei se ole opellekaan. 

Pakko vaan jotenkin "puolustella" kun katsoo sitä taistelua wilman kanssa iltaisin kotona:/ 

t. Edelleen open vaimo

Vierailija
2/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako niitä lapsia siellä tunnilla laittaa enää nurkkaan häpeämään? Voiko antaa enemmän läksyjä oppilaalle, joka jatkuvasti häiriköi (tyyliin kirjoittaa vihkoon kaunokirjoituksella lause 100 kertaa: En enää häiritse tunnilla.)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open vaimo, no kuullostaapa TODELLA järjettömältä, että viestejä on mukamas ihan pakko laittaa, vaikka ei ole mitään asiaa. Luulisi, että kerran kuussa riittäisi tiedote, että miten edellinen kuukausi meni ja mitä on tulevan kuukauden aikana tiedossa, johon vanhempien pitäisi varautua (myyjäisiä, näytelmiä, isompia kokeita joihin lasta on hyvä valmentaa, uintireissu liikunnassa tms.). Kai sillä opettajallakin on oikeus hieman taistella turhaa Wilma-viestittelyä vastaan? Ei tuollaista pakkoa vissiin laissa ole, kun nyt jo tässäkin ketjussa osa kertoo, että joku laittaa kerran kahdessa kuukaudessa viestiä ja toiset laittaa joka ikinen päivä.

Ei ihme, että opettajat on väsyneitä, ettei jaksaa pitää oppilaita tunnilla ruodussa, kun työpäivän jälkeen saa korjata kokeita, valmistella seuraavaa päivää ja kirjoitella vielä Jani-Petterin vanhemmille, että Jani-Petteri ei osannut kirjoittaa sanaa KUKKA oikein. Haloo onks valoo????

Vierailija
4/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, jonka lapsi ei puhetta usko: aloita huolehtimalla lapsi aina ajoissa nukkumaan. Älä anna hänen pyöriä huonossa seurassa. Huolehdi terveellisestä ravinnosta, sokerit ja kaikki piristeet minimiin. Hanki lapselle urheiluharrastus tai ulkoiluta itse riittävästi. Ota iltaisin pois ruutujen ääreltä. Lue ja keskustele, pidä lähellä. Jos tämä kaikki ei auta häiriökäytökseen, vie lapsi neurologille. Ei pelkällä sanomisella saa aikaan tasapainoista lasta. Monella on tosi huonot elämäntavat jo pienenä. 

Terv. Viikottain 150 alakoululaista opettava äiti-ihminen

Vierailija
5/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 21:54"]

Ap, sinuna minä keskustelisin opettajan kanssa siitä, kuinka usein tuollaisia turhanpäiväisiä viestejä on tarvis laittaa. Sanot, että jos se opettajan häiriköinti ei lopu, niin otat rehtoriin yhteyttä. Jos opettaja haluaa pitää tunti tunnilta päiväkirjaa lapsista (miten helvetissä on edes aikaa, eikö sen pitäisi opettaa siellä, eikä kirjoittaa tarinoita lapsista?), niin pitäköön, mutta ei niitä viestejä tarvitse eteenpäin laittaa.

[/quote]

eituonut hirveästi auta, jos se on rehtori, joka tuon viestittelyn tahdin määrää. Ja luultavasti ope joutuu nuo laittamaan vapaa-ajallaan, koska mies ainakin sanoo, ettei niitä kerkeä töissä laittamaan. Jos tämä ei ole teille kivaa, niin ei se ole opellekaan. 

Pakko vaan jotenkin "puolustella" kun katsoo sitä taistelua wilman kanssa iltaisin kotona:/ 

t. Edelleen open vaimo

[/quote]

Vanhemmat voivat sanoa vaikka, että Wilman kautta ei lähetetä mitään yksilöityä viestiä, jos ope ei usko. Se on avoin järjestelmä, jossa useampi pääsee lukemaan tietoja ja etenkin kurinpidolliset asiat ovat sellaisia, jotka ovat monien mielestä hyvin henkilökohtaisia.

Vaikka reksi on open pomo, ei reksikään vanhempien puolesta päätä heidän lapsen asioiden kirjaamisista tuohon. Tietokantoja säätelee laki. Jos toisille opettajille pitää oppilaasta kerätä tietoa, sen voi hyvin kirjata vaikka niihin monivaiheisen tuen lomakkeisiin ja käsitellä siihen kokoonkutsuttavalla moniammatillisella ryhmällä.

Vierailija
6/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko toi wilma homma on mennyt niin pimeäksi, tiedän useita perheitä, joissa niitä ei vaan lueta, ei hyviä, eikä huonoja merkintöjä. Käydään vain ilmoittamassa wilmassa, jos lapsi on sairas, ja thats it. 

Ihan turhaa stressiä miettiä mihin pitäisi vastata ja mitä toikin tarkoittaa. Kukaan ei voi pakottaa niitä lukemaan eikä vastaamaan. Tietämäni huipennus oli, kun lukion toisella luokalla olevan kympin oppilaan wilmaan laitettiin huhtikuussa vanhemmille viesti, että "oppilaalta puuttui kirja tunnilta". Muuten kiva, mutta lukiossa ei edes ole kirjapakkoa, ja mitä h*lvettiä se vanhempi sille voi? Ja ihan yhden kerran puuttui 2v aikana kirja, vaikka koko vapaaehtoisen lukion  voi halutessaan käydä ilman kirjoja, jos pystyy.

Oppilas täytti samassa kuussa 18, eli huoltajilla ei ollut sitten enää edes tunnuksia wilmaan. Vanhemmat nauroivat, että ne varmaan siirtyy sitten reissuvihkoihin kun vanhemmat ei enää näe aikuisen wilmaa :D

Ap:n kertoma on kyllä lähellä samaa tasoa. Ihan voi huoltaja lakata käymästä wilmassa, jos jotain oikeaa asiaa on, opettaja voi laittaa vaikka lapun kotiin tai soittaa. Koko systeemi on mennyt täysin överiksi, ja siihen voi reagoida vain lakkaamalla siihen osallistumisen. Neuroottinen opettaja voi joutua vähän pidempään miettimään, onko tämä kirjoitetun lapun tai soiton arvoinen asia.

Kaikki vastuu kaikesta siirretään vanhemmille, open ei tarvitse itse tehdä muuta kuin kirjoitella novelleja wilmaan kaiket päivät, omaa kykyä toimia lasten kanssa ja ottaa vastuuta työstään ei tarvita enää ollenkaan. Älä ap stressaa, äläkä käy lukemassa niitä juttuja enää, pidä aluksi ihan vaikka 2 viikon harjoittelujakso, ja huomaat että olo paranee heti. Toi kertomasi ei ole wilman tarkoitus, eikä sun tosiaan ole pakko käydä siellä.

Vierailija
7/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi vie - pitäisköhän nyt tämän perusteella lopettaa Helmi-merkintöjen laittaminen, vaikka sitä on sekä koulutuksessa että työpaikalla painotettu... Ihan opettajan oikeusturvankin kannalta on muistutettu, että kannattaa laittaa tarkasti ylös asiat, jotta on kättä pidempää siinä vaiheessa, kun huoltajat penäävät perusteita esim. arvosanoille, usein vihamieliseen sävyyn.

Kannattaa muistaa, että se Wilma/Helmi on opettajan työkalu myös. Sieltä saa tulostettua raportteja/yhteenvetoja, joiden avulla saa helposti havainnollistettua, miten aktiivinen oppilas on ollut tunneilla, tai onko paljon unohduksia. Suurin osa vanhemmista toivottavastimovat ennemmin tyytyväisiä siitä, että arviointiperusteet ja opettajan merkinnät ovat näin läpinäkyviä, eivätkä enää muinaisen mystiikan peitossa. Itse annan erityisen mieleläni palautetta hyvästä tuntiaktiivisuudesta, sillä yläkoulun opena koen, ettei nuorille voi antaa liikaa positiivista palautetta, jos se vaan on ansaittua. Niitäkin opeja kun on, jotka mainitsevat vain negatiivisesta.

Vierailija
8/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on provo saanut aikaan hauskan keskustelun! Kenelläkään opella ei ole aikaa joka tunnista kirjoitella päivätolkulla. Se siitä. Jos näin on, niin siihen on painava syy ja kyseessä erityistapuksen tarkkailujakso, josta on sovittu huoltajan ja hoitavan tahon kanssa.

T reksi

Ja sille 29:lle! Voimia parantumiseen ja heinäntekojärkeä noihin henkilörekisteriasioihin. Maailmassa on isompiakin asioita ratkottavana - ihan henkilötasollakin.

Vierailija
9/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee niin tai näi teet aina vääriin

Vierailija
10/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 19:21"]

On pidetty palaveria vaikka kenen kanssa, mutta niitten anti on aina sama; kerrotaan mitkä kaikki asiat on huonosti, sen jälkeen todetaan että koululla ei ole resursseja lapseeni ja sitten kysytään multa että mitäs nyt sitten tehdään? Joka kerran mä ehdotan siirtoa toiseen kouluun jossa on resursseja, ja ihan yhtä monta kertaa he sanovat ettei tässä nyt siitä ole kyse, ettei lapseni paikka ole erityiskoulussa. No mistäs helvetistä mä sitten tiedän, mitä nyt tehdään?? Olen sanonut myös sen, ettei mulla ole vastauksia, mutta eipä siitä sitten sen enempää. Tilanne polkee paikallaan, mä oon väsynyt koko tilanteeseen eikä mulla enää oikeasti enää riitä sympatiaa koulunkaan suuntaan. Lapsellani saattaa mennä välillä päivä hyvin, sitten yhdellä tunnilla puhua pälpättää tunnilla tms. Mitään väkivaltaa tms hänellä ei ole. 

Mutta tässä ketjussa nyt ei ollut tarkoitus puida tätä asiaa. Tulipa vaan mieleen kysyä tuohon yhteen kommenttiin liittyen, että mitäköhän mä oikein voin kotona lapselleni tehdä, kun puhe ei mene perille? 

[/quote]

Kiitos sinulle, meillä on samanlainen 9-vuotias. Ja sama kokemus koulun "kädettömyydestä". Vaikka minä puhun aamuin, iltapäivisin ja illoin siitä kuinka koulussa saa ja kuinka ei saa käyttäytyä, niin en kertakaikkiaan pysty vaikuttamaan siihen mitä siellä koulussa tapahtuu. Eikö opettaja todella voi puuttua häiritsemiseen itse? Onko ainoa seuraus se, että laitetaan kotiin Wilma-viesti? Siellä paikan päällähän siihen on puututtava, tavalla tai toisella.

[/quote]

Ja tässä ilmoittautuu yhden ysiveen äiti lisää. Puhun lapselle kuin ruuneperi, selitän, kiellän, kannustan ja teen kaikkeni jotta poika käyttäytyis hyvin, mutta oikeasti minusta tuntuu että ongelma on siinä, että koulussa ei uskallaeta/osata sanoa ei. Ope ei sano lopeta, et voi tehdä noin. Siis ihan tavallista kasvatusta! ja minunkaan lapsi ei ole väkivaltainen.

Vierailija
11/51 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 21:01"]

Olet siis vain keskustellut? Oletko kokeillut rangaistuksia kuten pelikieltoa kahdeksi päiväksi, karkkipäivän ja muiden herkkujen poistoa siltä viikolta, milloin koulussa on rettelöity tai muuta vastaavaa? Tai sitten palkintoja niistä viikoista, kun merkintää ei ole tullut? Sunnuntaina jotain mukavaa tekemistä tai muuta palkitsevaa, jos koko viikkona ei ole tullut mitään negatiivista. Vastaavasti taas sunnuntaina etukäteisilmoitus, että jos ensi viikolla tulee merkintöjä, niin se on kahden päivän pelikielto tms. Mikä vain toimii lapsellesi.

Opena olen huomannut, että niistä oppilaista tulee fiksuja ja suoraselkäisiä, joiden käytökseen puututaan kotona tuollaisilla edellä mainituilla oikeudenmukaisilla keinoilla.

[/quote]

Oliko tämä tarkoitettu minulle, jolla oli se häiriköivä 9-vuotias? 

Jos, niin todellakin olen. Olen palkinnut hyvästä käytöksestä, on ollut sekä lyhyemmän että pitemmän aikavälin palkintoja, olen rangaissut huonosta käytöksestä -enkö minä nämä jo kertonut aiemmin? Ei ole auttanut yhtään mitään. Koulupsykologi on tutkinut lapsen eikä huomannut mitään hälyyttävää. Joten niitä tutkimuksiakin on tehty. 

Aivan turha yrittää tätä juttua kääntää niin, että minä en olisi yrittänyt kaikkia konsteja joita kuvitella voi. Ainoastaan fyysistä väkivaltaa en ole käyttänyt enkä käytä. Siis ne ennenvanhaan suosiossa olleet selkäsaunat. 

Voitte uskoa, että olen miettinyt pääni puhki ratkaisua tähän tilanteeseen, kun sitä minulta aina penätään -ja jos sen olisin keksinyt, niin aivan varmasti se konsti olisi jo käytössä. No, se tietenkin olisi vielä jäljellä, että lopettaisin työnteon ja siirtyisin sossun asiakkaaksi, jotta voisin kaikki päivät kulkea lapseni mukana koulussa. Läsnäoloni tekisi varmasti sen, että lapsi olisi kunnolla. 

Vierailija
12/51 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset menevät nukkumaan joka ilta klo 20-20.30. Kaverit ovat normaaleja poikia normaaleista perheistä. Ruoka on itsetehtyä, ei eineksiä, karkkipäivä kerran viikossa. Lapsi harrastaa kahtakin eri liikuntaharrastusta, lisäksi pyöräilee, leikkii kavereillaan yms. Televisiota ei juurikaan katso, jotain peliä saattaa pelata silloin tällöin mutta ei montaa tuntia putkeen. Luen ja keskustelen, pidän lähellä. Neurologista vikaa ei kuulema koulupsykologin tekemien testien mukaan ole.

Vielä jotain? 

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 22:13"]

Se, jonka lapsi ei puhetta usko: aloita huolehtimalla lapsi aina ajoissa nukkumaan. Älä anna hänen pyöriä huonossa seurassa. Huolehdi terveellisestä ravinnosta, sokerit ja kaikki piristeet minimiin. Hanki lapselle urheiluharrastus tai ulkoiluta itse riittävästi. Ota iltaisin pois ruutujen ääreltä. Lue ja keskustele, pidä lähellä. Jos tämä kaikki ei auta häiriökäytökseen, vie lapsi neurologille. Ei pelkällä sanomisella saa aikaan tasapainoista lasta. Monella on tosi huonot elämäntavat jo pienenä. 

Terv. Viikottain 150 alakoululaista opettava äiti-ihminen

[/quote]

Vierailija
13/51 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 21:24"]

Tuntuu että aina vaan valitetaan opettajista ja aina ope tekee väärin, tekipä se niin tai näin. Te pikkuasioista valittajat voitte ihan vapaasti alkaa itse opiskelemaan opettajiksi ja tehdä kaiken niin täydellisesti kuin omassa mielessänne nyt ajattelette. Sitten katsotaan, kuinka helppoa se työ loppujen lopuksi onkaan!

[/quote]

Opettaja on jumalasta seuraava Sitä ei saa arvostella

Vierailija
14/51 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 06:09"]

Olet siis vain keskustellut? Oletko kokeillut rangaistuksia kuten pelikieltoa kahdeksi päiväksi, karkkipäivän ja muiden herkkujen poistoa siltä viikolta, milloin koulussa on rettelöity tai muuta vastaavaa? Tai sitten palkintoja niistä viikoista, kun merkintää ei ole tullut? Sunnuntaina jotain mukavaa tekemistä tai muuta palkitsevaa, jos koko viikkona ei ole tullut mitään negatiivista. Vastaavasti taas sunnuntaina etukäteisilmoitus, että jos ensi viikolla tulee merkintöjä, niin se on kahden päivän pelikielto tms. Mikä vain toimii lapsellesi.

Opena olen huomannut, että niistä oppilaista tulee fiksuja ja suoraselkäisiä, joiden käytökseen puututaan kotona tuollaisilla edellä mainituilla oikeudenmukaisilla keinoilla.

[/quote]

Jos, niin todellakin olen. Olen palkinnut hyvästä käytöksestä, on ollut sekä lyhyemmän että pitemmän aikavälin palkintoja, olen rangaissut huonosta käytöksestä -enkö minä nämä jo kertonut aiemmin? Ei ole auttanut yhtään mitään. Koulupsykologi on tutkinut lapsen eikä huomannut mitään hälyyttävää. Joten niitä tutkimuksiakin on tehty. 

Aivan turha yrittää tätä juttua kääntää niin, että minä en olisi yrittänyt kaikkia konsteja joita kuvitella voi. Ainoastaan fyysistä väkivaltaa en ole käyttänyt enkä käytä. Siis ne ennenvanhaan suosiossa olleet selkäsaunat. 

Voitte uskoa, että olen miettinyt pääni puhki ratkaisua tähän tilanteeseen, kun sitä minulta aina penätään -ja jos sen olisin keksinyt, niin aivan varmasti se konsti olisi jo käytössä. No, se tietenkin olisi vielä jäljellä, että lopettaisin työnteon ja siirtyisin sossun asiakkaaksi, jotta voisin kaikki päivät kulkea lapseni mukana koulussa. Läsnäoloni tekisi varmasti sen, että lapsi olisi kunnolla. 

[/quote]

Onko ongelma ollut koko kouluajan vai henkilöityykö se juuri yhteen opettajaan? Ainahan voi olla, että opettajan ja lapsen kemiat eivät kohtaa, veljelleni kävi näin, ja oli kolme ekaa vuotta koulussa enkeli ja kolme seuraavaa vuotta paholainen, mutta vain tuon yhden opettajan takia. 

Jos ongelmaa on aina koulussa olpettajasta riippumatta, on vika lapsessa ja siitä jatkaen kasvatuksessa, kun kerran testit on tehty eikä mitään todellista vikaa lapsesta löydy. Jollakin piiloviestinnän tasolla hyväksytte lapsen tekemiset siellä ja korostatte myös lapsellekin tiedostamattanne, että kunhan kotona käyttäytyy, niin muualla saa riekkua miten vaan. Totuus kuitenkin on, että lapsi edustaa koulussa ja kylässä aina perhettään ja perheen arvoja. Kyllähän nyt 9-vuotias ihan puhumalla tämän tajuaa, jos mitään vikaa ei löydy vaan hän on ns. normaali. On eri asia olla tietyn jakson levoton kuin olla sitä aina.

Minkälaisesta häirinnästä on kyse? Kiusaako muita? Höpöttääkö itsekseen? Uhmaako auktoriteetteja?

Veikkaan, että olette niin turhautuneita tilanteeseen, että ihan lapsen nähden pyöritätte silmiänne opettajan valituksista ja viestitte näin, että koti ja koulu eivät tee yhteistyötä. Näin lapsi on saanut käytökselleen hiljaisen hyväksynnän.

Normaalin 9-vuotiaan käytöksen saa kyllä parantumaan hyvällä yhteistyöllä opettajan kanssa. Ystäväni otti viikon vapaata töistä ja istui lapsensa luokan takana kaksi päivää. Jo ekasta tunnista näki tiettyjä kuvioita, joita lapsi ja opettaja toistivat ja pystyi näin ohjeistamaan niin opettajaa kuin lasta toimimaan toisin. Lapsi tajusi tässä silti sen tärkeimmän asian: koti todellakin tekee yhteistyötä koulun kanssa. 

Samoin luulisi, että 9-vuotiaan "hinta" on tässä vaiheessa tiedossa. Jos palkitsemiset ja rangaistukset on käytetty, niin eihän hän ikinä pääse mihinkään eikä mitään kivaa ole tiedossa, ei kai edes sitä karkkipäivääkään? VAi miten palkitsemisenne/rankaisemisenne oikein toimii? Onko ilman hetken ja sitten kaikkea kivaa taas tapahtuukin? Onko niin, ettei varsinaisesti tarvitse kärsiä seurauksia huonosta käytöksestä, kun kaikkea kivaa tapahtuu runsaasti ihan muutenkin?

Ystäväni lapsi oli rangaistuskierteessä eli lapsi ei ollut päässyt tekemään mitään kivaa melkein vuoteen. Oli jäänyt pois huvipuistoreissut ja jopa vähän vaatimattomammat retketkin. Karkkipäivä oli peruutettu pysyvästi jne. Kunnes tämä kouluepisodi sai tilanteen muuttumaan. Opettaja laittoi joka päivä arviota lapsen käytöksestä eikä tällä kertaa vaadittu mahdottomia vaan lapsen tasolla parempaa käytöstä. Kun päivästä löytyi enemmän positiivista kuin negatiivista ja negatiivinenkin vain sellaista lapselle tyypillistä keskittymättömyyttä, sai välittömästi palkinnon eli jotain pientä mukavaa kuten yhteisen uimareissun, pyöräretken tms. lapsen valitsemaa. Lisäksi koko päivästä sai isomman retken viikonloppuna ja koko viikosta Hoplop-reissun. Lapsi itse valitsi palkintonsa.

En tiedä, mikä sopii omalle lapsellesi, mutta ihmettelen kyllä kovasti, miten ihmeessä kaikki on kokeiltu eikä mikään toimi mutta silti lapsi ei saa mitään diagnoosia. On mahdollista, että tällaisia jaksoja on jonkin aikaa mutta en oikein millään usko, että lapsi käyttäytyy hyvin kotona ja on koulussa riiviö vuodesta toiseen ilman että tällaiseen käytökseen jollakin tasolla rohkaistaan ja viedään näin pohjaa pois koulun työltä. 

Kaikkia keinoja ette joka tapauksessa ole käyttäneet. Tiedän erään lapsen, jonka isovanhempi istui koulussa jonkin aikaa, jotta lapsen käytös saatiin kuriin. Tuollainen kertoo perheen arvoista ja arvostuksesta koulua kohtaan, ja se luovuttaminen taas jostain muusta. 

Vierailija
15/51 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kasvatus olisi kannattanut aloittaa ajoissa. On aika kauheaa, kuinka paljon on pieniä lapsia, joille vanhemmat nostaa kädet pystyyn, että ei tuolle voi mitään. Sen näkee jo parivuotiaasta, kenestä tulee häirikkö. Tai oikeammin lapsen vanhemmista, jotka ovat kädettömiä, eivätkä osaa laittaa rajoja lapsilleen. Eli nämä Kiinan keisarit, jotka pompottavat vanhempiaan ja vanhemmat vain keskustelee ja myhäilee.

No, jonkun vuoden päästä poliisit voivat jotain, kun vanhemmat nostaa kädet pystyyn.

Käsittämätöntä, ettei äiti pysty mitään 9v lapselle

Vierailija
16/51 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 20:54"]

13, mä laitan yläkoulun opena kiittävää palautetta kun siltä tuntuu. Enkä rupea katsomaan, että ai toi on saanut tänään kiitosta jo joltain toiselta opettajalta, enpä mä siis enää kehukaan, ettei oppilaan äiti tylsisty tai huku informaatiotulvaan...

Oletan, että oli huoltaja toimittaja tai tavallinen tallaaja, hän kuitenkin ilahtuu tiedosta, että hyvin pyyhkii. Ja jos vanhempaa jo kyllästyttää, olen melko varma, että lasta itseään ei kuitenkaan harmita saada itsestään positiivista palautetta silloin kun sen ansaitsee.

[/quote]

Jos nyt kuitenkin muistaisit, että kyse EI ollut siitä, että kiitosta annettaisiin silloin, kun sen ansaitsee. Minusta ei ainakaan lapsia kannata kiitellä siitä, että ovat tulleet luokkaan ajallaan ja kirjakin on mukana...

Ilman muuta tavanomaisen ylittävästä kannattaa kiittää. Mutta ei joka himputin tunnista, koska silloin kiitos kärsii ilmeisen inflaation.

Lisäksi lapsihan ei wilmaa lue, ei hän edes saa sitä lukea.

13

Vierailija
17/51 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ymmärrän hyvin tuon turhautumisesi.

Ihan vaan vielä vähän väännän... koulupsykologit eivät ole neurologian asiantuntijoita. Lyhyen vastaanottoajan aikana EI kyllä kyetä tutkimaan lapsen mahdollista ADHD:tä tai aistiyliherkkyyksiä tai vaikkapa aspergeria. Monet erityislapset vielä ovat kahden kesken aikuisen kanssa ihan ok, ongelmia ilmaantuu vasta hälyisässä luokkayhteisössä.

Enkä sano, että teillä on neurologisia ongelmia lapsella, mutta sanon, että JOS niitä on, ne eivät tule millään koulupsykologin yksittäis-istunnolla selvitetyksi.

Toivotaan, että kyse on ongelmasta, joka poistuu kasvun ja opettajan vaihtumisen myötä. Tosi ikävää vaan, jos lapselle jo pienestä pitäen tulee rooli, että "mä olen se häirikkö, joka ei osaa eikä malta".

13

Vierailija
18/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä tasoittuu, luulen! Onhan tuo nyt todellakin omituista jos joka tunnista tulee joku kommentti. Ehkä se on saanut palautetta liian vähästä vanhempien informoinnista, ja on ottanut nyt sydämenasiakseen tuon?

Vierailija
19/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen ope täällä: tunnin häiriköimisestä haluan raportoida vanhemmille melkein aina, koska useimmiten asialla on oppilas, jonka käytökselle pitäisi todellakin myös kotona tehdä jotakin ja joka saa tunnit valumaan ihan viemäriin, kun ei ope pysty opettamaan eikä muut keskittymään hommiin yhden tai kahden sekoilijasankarin takia.

Sitten tietysti pitää välillä laittaa positiivistakin, ettei pelkkää negatiivista. Ja siitähän se viestitulva voikin sitten syntyä. Ehkä teidän ope ajattelee olevansa hyvä ope, kun jaksaa panostaa kodin ja koulun väliseen kommunikointiin noinkin pienestä.

Wilma toimii itselleni apuna arvioinnissa, eli kun merkitsen sinne kaikki läksyt tekemättä -merkinnät ja ahkeruus- ja aktiviisuusmerkinnät, niin saan arvosanojen antamisen kynnyksellä lisätietoja numeroa varten. Myöhästymiset ja koulun sääntöjen rikkomismerkinnät puolestaan näkyvät käytösnumerossa. Ennen vanhaan opettajat pitivät varmaankin vihkoa tällaisista asioista, nykyään kaikki näkyy myös vanhemmille.

Wilma on sen verran uusi juttu, että se hakee paikkaansa. Älä nyt kuitenkaan liiaksi arvostele lapsesi opettajaa, parempihan se noin päin on kuin että ei jaksa eikä kiinnosta kertoa kuulumisia koskaan. Ja usein on vaikea arvioida, kuka vanhempi haluaa kuulla enemmän ja kuka vähemmän. Pidä siis suodatin itselläsi ja reagoi kotona silloin, kun mielestäsi reagoimisen aihetta ilmestyy Wilmaan. Ja vastata sinun ei tarvitse muuta kuin viesteihin ja sellaisiin todella painaviin merkintöihin.

Vierailija
20/51 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ei näköjään osaa tehdä mitään oikein. Onko wilman lukeminen nyt niin suuri asia?