Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä vetää naiset matalapalkka-aloille?

Vierailija
07.10.2013 |

Kaikkihan me tiedämme että opettajien, sairaanhoitajien, kaupan kassojen ja sosiaalityöntekijöiden palkat ovat pienet. Silti naiset kouluttautuvat näille aloille. Miksi? Eikö olisi fiksumpaa kouluttautua vaikka insinööriksi, paperimieheksi tai asianajajaksi. Vai eikö korkea palkka vain merkitse mitään naisille?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys pitäisi esittää toisinpäin, niin päästään ongelman ytimeen:

miksi naisvaltaiset alat ovat huonommin palkattuja?

Vierailija
42/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis pojalle vastaavasti on noloa hakeutua naisvaltaiselle alalle. Koska kaikkihan me tiedämme onko tässä yhteiskunnassa ihailtua olla "miehinen" vai "naisellinen".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse päätynyt melko matalapalkkaiselle kulttuurialalle, siis matalapalkkaiselle siihen nähden että korkeakoulutusta kuitenkin vaaditaan. Luulen että yhtenä syynä on se, että naisten on sopimatonta keskittyä liikaa rahaan. En kauheasti lukioikäisenä miettinyt, mikä ala työllistää ja missä on mahdollista saada isoa palkkaa. Eikä sellaisia muistaakseni kukaan tyttökavereistakaan ainakaan ääneen pohdiskellut, kun ammateista puhuttiin. Eikä kukaan aikuinen muistaakseni kysynyt meiltä, olemmeko sellaista ajatelleet. Oli jotenkin sopivaa sanoa ja ajatella, että raha ei ole niin tärkeää, kunhan saa tehdä sellaista työtä josta tykkää.

Vasta viime vuosina olen alkanut ajatella, että voisin tehdä jotain vähän ikävämpääkin, jos siitä saisi reilusti parempaa palkkaa. Mutta hankala olisi enää lähteä opiskelemaan. En kuitenkaan ole katkera tai syytä ketään muuta valinnoistani. Teen itselleni sopivaa kivaa työtä, josta saan palkkaa jolla tulen toimeen. Olen myös sikäli hyvässä asemassa, että minulla on vakityö alalla, mikä ei ole itsestäänselvyys.

Vierailija
44/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska naiset merkittävästi useammin työskentelevät julkisella joka siis kustannetaan verorahoista.

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 17:56"]

[/quote]

Vierailija
45/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim. sairaanhoitajana tai kätilönä on hieman suurempi vastuu kuin vaikka jobkun koneen käyttäjällä. Kyse on kuitenkin ihmisten terveydestä ja pahimmillaan hengestä.

Ei ongelma ole naisten mielenkiinto matalaa palkkaa kohtaan, vaan naisten tekemän työn arvostuksen puute.

Vierailija
46/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä, ettei naiset halua ottaa riskejä. Yksityisen hommissa on paljon isommat riskit työn jatkuvuuden kannalta ja naiset haluaa tuttua ja turvallista. Näkeehän sen palkka-asioissakin. Miehet vaihtaa työpaikkaa hanakasti, jos saa paremman palkan, kun nainen nauttii turvallisuudesta ja vanhasta duunistaan pienemmällä palkalla.

Älkää muuten koskaan aliarvioiko yksityisen puolen töitten stressiä! Mä työskentelin "insinööritöissä" vuosia ja olin sata kertaa stressaantuneempi kuin nyt opettajana. Rakastan tätä työtä, jossa asiat on selkeitä, eikä tarvi pelätä huomisesta. Palkka on tietysti pienempi, mutta mikään raha ei korvaa sitä painetta ja pelkoa, mikä tuolla yksityisellä tuli.

Vierailija
47/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi syytä:

Mistäpä sitä olisi lapsettomana alle 2-kymppisenä tiennyt mitä perheen elättäminen maksaa?

En jaksaisi tehdä työtä mitä vihaan vaikka saisin siitä 10 000€/kk.

Vierailija
48/101 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työnjohtajana rakennustyömaalla, ja monesti alkaa ärsyttää tämä puhe, että koska en ole ihmisläheisessä työssä, tai tee mitään hyödyllistä tai yhteiskuntaa hyödyttävää.

Miksei sitä arvosteta, että me esim rakennamme uusia vanhainkoteja, sairaaloita, kouluja, konserttisaleja, jossa ne LAPSET JA VANHUKSET pääsevät oleilemaan ja elämään paremmissa olosuhteissa? 

Ja oma työni on todella ihmisläheistä, olen kaikki päivät työmaalla kymmenien ihmisten ympyröimä. Ja työ on vastuulliista. Jos et vahdi ja huolehdi, ihmisiä voi kuolla, vammautua, rahamäärät joista puhutaan on isoja, ja pitää pystyä päättämään asioista.. Monesti mietin, että just jos olisin vaikka hoitsu, että kuinka paljon vaikempaa ja vastuullisempaa se työ oikeasti olisi? Kertokaahan minulle?

Pidän työstäni, mutta välillä vaivaa se arvostelu mitä nimenomaan saan, kun en ole lastentarhanhoitaja tai vanhustenhoitaja joka tekee raskasta ja vastuullista työtä.. Vai onko se se naisten keskinäinen arvostelu.. Olen monesti miettinyt, että jos olisin vaikka sh ja haluaisin edetä osastoinhoitajaksi, tuskin siinäkään selkääntaputtelua tulisi ;)

Vierailija
49/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo työ, ei raskaata vastuuta tai suurien päätösten tarvetta.

[/quote]

Opettajilla ja sairaanhoitajilla helppo työ? Meeppä nyt muualle huutelemaan.

Vierailija
50/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, matalapalkkalalla suurin osa ammattinimikkeistä on sellaisia, jotka mielettään perinteisesti naisten ammateiksi. Ehkä tässä on myös jotain perinteistä naismallia muutenkin, ko. alan paikat ei yleisesti ottaen ole mitään uraorientoituneita ja nousujohteisia.

Terv. itse hieman miesvoittoisella alalla työskentelevä korkeakoulutettu. Palkassa näkyy tämä suuntaus, mutta kyllä töissä stressatakin saa. Mitäs tähän voi sanoa, valintoja, valintoja.

Vierailija
51/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aivan, tässä on asian ydin. Miksi naisten tekemät työt ja naisia enemmän kiinnostavat alat katsotaan vähäpätöisemmiksi 'akkojen hommiksi', josta ei tarvitse maksaa niin paljon kuin miesten tekemistä 'tosi hommista'.

Vierailija
52/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aivan, tässä on asian ydin. Miksi naisten tekemät työt ja naisia enemmän kiinnostavat alat katsotaan vähäpätöisemmiksi 'akkojen hommiksi', josta ei tarvitse maksaa niin paljon kuin miesten tekemistä 'tosi hommista'.

Vierailija
53/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
54/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 19:41"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä tässä on myös naisten valinnoista kyse (enkä nyt sano, etteikö esimerkiksi hoitoalalla voisi olla suuremmat palkat). Esimerkkinä yliopistomaailma: alat, jolla on hyvä työllistyminen ja jatkuva tarve asiantuntijoille, ovat kovin miesten suosiossa. Miesylivoimaa on nähtävillä teknisellä alalla, juridisella alalla tai vaikka talouspuolen laskenta-asioissa. Sen sijaan, että naiset hakisivat ko. aloille, monet valitsevat vaikkapa humanistisen tiedekunnan ja lukee siellä sitten kieliä tms. Työllisyystilanne on paljon heikompi ja se myös näkyy palkoissa.

Vierailija
55/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperimiehille kävi vain aika kusisesti: hinnoittelivat itsensä kaiken maailman saunalisillä ulos.

Vierailija
56/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 20:16"]

Esimerkkinä yliopistomaailma: alat, jolla on hyvä työllistyminen ja jatkuva tarve asiantuntijoille, ovat kovin miesten suosiossa. Miesylivoimaa on nähtävillä , juridisella alalla--

[/quote]

Ihan vain korjauksena, oikeustieteellisissä suurin osa opiskelijoista oon naisia (näin on ollut jo monta vuotta)

Vierailija
57/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiden arvostus ja palkat on lähteneet laskuun kun ala alkoi naisistua. Ei ole terveyskeskuksen naislääkäreillä enää tohtoreiden arvostusta.

Vierailija
58/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastokeskuksen mukaan yliopistoissa suoritettiin vuonna 2012 yhteensä 29 400 tutkintoa. Alempia korkeakoulututkintoja oli 13 100 ja ylempiä korkeakoulututkintoja 13 800. Tohtorintutkintoja suoritettiin 1 660. Alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista 60 prosenttia ja tohtorintutkinnon suorittaneista 51 prosenttia oli naisia. Ulkomaalaisten suorittamia tutkintoja kaikista tutkinnoista oli 5 prosenttia, mutta jopa 16 prosenttia kaikista tohtorintutkinnoista.

Vierailija
59/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 16:07"]

Kaikkihan me tiedämme että opettajien, sairaanhoitajien, kaupan kassojen ja sosiaalityöntekijöiden palkat ovat pienet. Silti naiset kouluttautuvat näille aloille. Miksi? Eikö olisi fiksumpaa kouluttautua vaikka insinööriksi, paperimieheksi tai asianajajaksi. Vai eikö korkea palkka vain merkitse mitään naisille?

[/quote]

Hoiva-ala on kutsumusala. Samoin kuin opettajan, ja varsinkin lastentarhanopettajan. Eli ei niihin hakeuduta, vaan on unelma ala, josta palkka ei merkitse kovinkaan paljoa.

Vierailija
60/101 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 20:46"]

Lääkäreiden arvostus ja palkat on lähteneet laskuun kun ala alkoi naisistua. Ei ole terveyskeskuksen naislääkäreillä enää tohtoreiden arvostusta.

[/quote]

No enpä ole tällaisesta kuullut. Lääkäreiden palkat ovat itse asiassa nousseet 10 vuodessa noin 40 %. Ja lääkis on yhä edelleen yksi halutuimmista opiskelupaikoista, keskeyttämis- ja eroamisprosentti on käytännössä nolla.