Hesari tänään 3D ultrista, meneekö hupiultrat kaikkien rahoista?
Tai siis saako yksityisellä kelakorvausta näistä sukupuolen määrittämiseksi?!! tai lapsen kasvojen piirteiden tai mammojen rauhoitteluksi tehdyistä privaattiultraäänistä? Toivottavasti ei saa...Ja toivottavasti nämä mammat jotka privaattiin vailla syytä menevät eivät käy myös julkisen puolen rakenne ultraa vaan tajuavat edes perua sen.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 13:43"]
No eiköhän ne mammat ole osaltaan jo maksanut ne omista veroeuroistaan....jos tuollainen rajanveto pitää tehdä, jokainen maksakoon ihan itse oman terveydenhoitonsa. eikös.
[/quote]
Niinpä.
Vähän särähti korvaan tuo "mammojen rauhoitteluksi tehdyt ultrat". Minä kävin viikolla 36 rauhoittelun vuoksi ultrassa, kun vauva oli lakannut liikkumasta. Jouduin jäämään saman tien seurantaan, ja seuraavana päivänä synnytys käynnistettiin. Onneksi vauva syntyi elossa. Olin myös polilla useammin kuin normiäidit, koska minulla on perussairaus. Siellä tuli välillä katsottua vauvaa myös 3D-ultrassa. Ei se möykky minusta siinä sen kummemmalta näyttänyt kuin tavallisessa ultrassa. Ihan turhaan tuosta kohkataan.
Jos peruu julkisen puolen ultran, eikö silloin ole ihan perusteltua saada yksityispuolelta Kela-korvaus?
Sanoisin, että äidin huolien lievittämiseksi tehty ultra maksaa kyllä itsensä takaisin sillä, että huolien hälvettyä sikiöllä on paremmat oltavat kuin hermoilevan äidin vatsassa ja parhaassa tapauksessa tulokseksi saadaan yhteiskuntakelpoisempi ja tuottavampi ihmisyksilö ihan yhteiskunnallekin.
Terveisin ensimmäistä lastaan suunnitteleva, ja todellakin olen menossa 3D-ultraan yksityiselle. En tiedä saako kelakorvausta mutta jos saa niin tietenkin käytän sen hyväkseni.
Kakkoselle: tässäkin maassa on paljon äitejä, jotka eivät ole päivääkään tehneet töitä eli eivät ole kyllä senttiäkään tienanneet sen ultransa eteen. Ja niin kauan kun verot eivät korvamerkittyjä ole, niin ei voi kyllä ajatella että kaikki maksaisivat veroillaan aina vain jonkin tietyn palvelun - kyllä ne kaikkien rahoista menee.
Yhden kohtukuoleman kokeneena todellakin seuraavissa raskauksissa tarvitsin näitä "mammojen rauhoittelu-ultria" ja ihan siksi, että selvisin nämä onnistuneet raskaudet jollain lailla järjissäni. Raha oli aikalailla toissijainen asia. Maksoin mitä pyydettiin.
6, niin menee. Niin menee aika moni muukin asia. mm.Auerin lasten sijoittaminen.....
minä peruin kaikki julkisen ultrat ja kävin yksityisellä. Sai korvauksen mikä ei ole kyllä minustakaan oikein koska kyseessä ei ollut sairaanhoito vaan terveydenhoito. Yllätyin kun korvauksen sai. Tässä yksi kiristämisen paikka kelalle.
Ja sukupuolen määrittäminen ultralla on ihan turhaa, sukupuoli ei ole sairaus ja jos haluaa tietää vauvansa sukupuolen tukee etenkin aasian maissa tapahtuvaa kehitystä ultrauksiin joiden jälkeen tyttösikiöt abortoidaan.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 13:57"]
minä peruin kaikki julkisen ultrat ja kävin yksityisellä. Sai korvauksen mikä ei ole kyllä minustakaan oikein koska kyseessä ei ollut sairaanhoito vaan terveydenhoito. Yllätyin kun korvauksen sai. Tässä yksi kiristämisen paikka kelalle.
Ja sukupuolen määrittäminen ultralla on ihan turhaa, sukupuoli ei ole sairaus ja jos haluaa tietää vauvansa sukupuolen tukee etenkin aasian maissa tapahtuvaa kehitystä ultrauksiin joiden jälkeen tyttösikiöt abortoidaan.
[/quote]
"Minä kyllä aikanaan kävin mutta toivottavasti te muut ette saa myöhemmin käydä", niinkö?
Jos en olisi ar-ultraan päässyt kunnallisen kautta, niin olisin yksityiselle mennyt. Tämän yksityisen paikan nettisivuilla luki hinnastossa, että niistä on Kela-korvaus jo vähennetty. Eli ainakin joillain yksityisillä saa Kela-korvauksen.
Mulle tulee n. raskauden puolenvälin jälkeen ultra n. kerran kuussa, riskiraskaus (lähinnä sikiön kokoa tarkkaillaan). Kyllä se mieltä rauhoittaa nähdä, vaikka ihan muista syistä ultrataan. Ensimmäisessä raskaudessa pääsin näkemään jopa 3D-kuvaa vaikken tiennyt tällaisesta mahdollisuudesta edes. Ja tämä julkisella puolella.:D
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 13:57"]
[/quote]
"Minä kyllä aikanaan kävin mutta toivottavasti te muut ette saa myöhemmin käydä", niinkö?
[/quote]
En voinut mennä julkiselle koska en halunnut olla töistä pois ja mieheni halusi myös mukaan joten ilta-aika oli ainut mahdollinen. Sukupuolta ei määritetty ultrassa keltään kolmelta lapselta. Ultraäänen tehnyt lääkäri sanoi juurikin noin että sukupuolen määrittäminen ei kuulu sikiötutkimuksiin mieheni sitä kysyessä ja asiahan on juurikin noin. Kelakorvauksen hyödynsin kyllä mutta väärinhän se on.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 13:54"]
6, niin menee. Niin menee aika moni muukin asia. mm.Auerin lasten sijoittaminen.....
[/quote]
Miten Auerin lapset tähän asiaan liittyy? Ja toisekseen vertaatko ongelmaperheiden vanhempien lasten sijoittamista siihen että joku mamma haluaa huvinvuoksi nähdä millainen nenä tulevalla lapsellaan on...?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 13:52"]
Yhden kohtukuoleman kokeneena todellakin seuraavissa raskauksissa tarvitsin näitä "mammojen rauhoittelu-ultria" ja ihan siksi, että selvisin nämä onnistuneet raskaudet jollain lailla järjissäni. Raha oli aikalailla toissijainen asia. Maksoin mitä pyydettiin.
[/quote]
Saanko kuitenkin arvata, että nämä on niitä samoja perheitä, joissa mies ei missään tapauksessa voi jäädä kotihoidontuelle edes puoleksi vuodeksi kun "ei ole varaa".
Vertaan, koska rahaa menee vaikka mihin turhaan muuhunkin. VAIKKA ultrasta ei saisi kela-korvaustam yksityinen taho käyttää silti yhteiskunnan varoja, siitä te että pääse yli eikä ympäri.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 13:52"]
Kakkoselle: tässäkin maassa on paljon äitejä, jotka eivät ole päivääkään tehneet töitä eli eivät ole kyllä senttiäkään tienanneet sen ultransa eteen. Ja niin kauan kun verot eivät korvamerkittyjä ole, niin ei voi kyllä ajatella että kaikki maksaisivat veroillaan aina vain jonkin tietyn palvelun - kyllä ne kaikkien rahoista menee.
[/quote]
Ihan yksi ja sama ovatko nuo äidit maksaneet veroja vai ei, koska heille ei mitään makseta. KELA:n korvauksista menee käytännössä 90% yksityisen lääkäriaseman tukemiseen ja 10% odottavan äidin tukemiseen. Jos korvaus poistetaan niin mitä luulette, maksavatko äidit sitten useammin koko tutkimuksen itse vai tyytyvätkö he pelkkään julkiseen ultraan?
Mammojen rauhoittelu-ultrat tai hupiultrat on niitä joilla ei ole oikeasti mitään syytä lisäselvityksiin. EI tarkoita teitä joilla liikehälytyksiä tai kohtukuolema. Niin kuin HS sanoi ovat kaikki äidit huolissaan vauvoistaan mutta jos "pelkkä normaali huoli" antaa aiheen 3D ultraan privaattiin niin on kyse siitä että ylitutkitaan terveitä ihmisiä ja yhteistä rahaa palaa.
Työnantajan ei tarvitse antaa ainakaan palkallista vapaata ilman sairauden epäilyä tehtyihin ultriin tai neuvoloihin koska ne ovat terveyden hoitoa. Siksi yksityinen hyvä kun saa ilta-aikoja. Aika kumma miten monen mielestä normaalikulkuinen raskaus on sairaus tällä palstalla tai tota terveyden hoitoa ja sairauden vuoksi tehtyä hoitoa ei osata erottaa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 13:43"]
No eiköhän ne mammat ole osaltaan jo maksanut ne omista veroeuroistaan....jos tuollainen rajanveto pitää tehdä, jokainen maksakoon ihan itse oman terveydenhoitonsa. eikös.
[/quote]
Terveydenhoito pitääkin maksaa kokonaan omasta pussista. Veroja maksetaan, jotta yhteiskunta tukee yksilön sairaanhoidosta aiheutuvia kuluja, ei av-mamman lapsen sukupuolen määritystä varten.
Aika vieras ajatus joku 'hupiultra', kun on itse kahdessa raskaudessa ollut varmaan 30:ssä ultrassa ihan veronmaksajien piikkiin. On meille toisen kohdalla kerrottu sukupuolikin, vaikkei se pippeli kai hengenvaarallinen vaiva ole. Minua on raskausaikoina hoidettu erinomaisesti yhteiskunnan varoilla, joten en koe tarvetta olla kateellinen vaikka joku jonkin euron hyötyisi KELA-korvausten muodossa siitä samasta pussista. Kyllä meidän yhteisiä varojamme kummallisempiinkin kohteisiin on piisannut, mutta av-mammallehan on tietenkin aina kova paikka, jos joku toinen saa jotain.
Samaa linjaa sitten sen kanssa, että tupakoitsija maksaa omat hoitokulut, kun kyse on sairaudesta joka johtuu tupakasta. Samoin lihava, samoin alkoholisti jne.