Xenian asunto myynnissä
Tarjouskaupassa ja lähtöhinta 220t. Aika ison lainan on yksin saanut? Ymmärrän, että Helsingissä asunnot on kalliita, mutta oli kyllä yllätys tuo hinta!
Kommentit (160)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:39"]
ei ihme että pääkaupunkiseudun ihmiset on kiukkuisia kun asuvat tiiviisti kuin rottayhteiskunta pienissä koloissa, ja yrittää hampaat irvessä tsempata että saisivat sen ahtaan kolonsa maksettua.
[/quote]
Minä en niin välitä asua kaupunkikeskustoissa, toki siinä on viehätyksensä kun on keskeisellä paikalla ja joka paikkaan lyhyt matka, mutta jos ei ole kovin isot tulot niin ei ole varaa isoon asuntoon hyvällä alueella. Sen sijaan vähän kauempaa voi saada ison upean talon omalla pihalla, kauniilla alueella ja hyvillä kulkuyhteyksillä. Itselleni merkitsee kuitenkin asunnon koko ja millainen se muutenkin on, olisi tympeää asua jossain pienessä luukussa kauan, nuorena se menee. On siinäkin etunsa kun on saunat, vaatehuoneet, isot kylppärit, oma piha, oma rauha, tilavat huoneet... Ja koti josta pääsee pian kuitenkin asioille jos haluaa, päivittäiset jutut hoituvat lähempänäkin.
Jännä mikä ihmisiä niin sinne Helsingin keskustaan vetää, pieniin ankeisiin asuntoihin joista suuressa osassa minikylppärit (ei mahdu poreamme/sauna), ei mahdu pyykinpesukone, toimimaton minikeittiö, yksiö jossa ei makuuhuonetta erikseen, ei säilytystilaa, näkymät usein ankeat kadulle tai rumaan viereiseen taloon yms. Johan sellaisessa masentuisi pidemmän päälle jos olisi epäkäytännöllisen pieni koppi, tulee sitä kuitenkin välillä kotonakin oltua...
[/quote]
Aito onni ei ole riippuvainen materiaalisista puitteista, eikä tule ulkopuolelta, vaan ihmisestä itsestään. Ihan ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 23:49"]
ei ihme että pääkaupunkiseudun ihmiset on kiukkuisia kun asuvat tiiviisti kuin rottayhteiskunta pienissä koloissa, ja yrittää hampaat irvessä tsempata että saisivat sen ahtaan kolonsa maksettua.
[/quote]
Minä en niin välitä asua kaupunkikeskustoissa, toki siinä on viehätyksensä kun on keskeisellä paikalla ja joka paikkaan lyhyt matka, mutta jos ei ole kovin isot tulot niin ei ole varaa isoon asuntoon hyvällä alueella. Sen sijaan vähän kauempaa voi saada ison upean talon omalla pihalla, kauniilla alueella ja hyvillä kulkuyhteyksillä. Itselleni merkitsee kuitenkin asunnon koko ja millainen se muutenkin on, olisi tympeää asua jossain pienessä luukussa kauan, nuorena se menee. On siinäkin etunsa kun on saunat, vaatehuoneet, isot kylppärit, oma piha, oma rauha, tilavat huoneet... Ja koti josta pääsee pian kuitenkin asioille jos haluaa, päivittäiset jutut hoituvat lähempänäkin.
Jännä mikä ihmisiä niin sinne Helsingin keskustaan vetää, pieniin ankeisiin asuntoihin joista suuressa osassa minikylppärit (ei mahdu poreamme/sauna), ei mahdu pyykinpesukone, toimimaton minikeittiö, yksiö jossa ei makuuhuonetta erikseen, ei säilytystilaa, näkymät usein ankeat kadulle tai rumaan viereiseen taloon yms. Johan sellaisessa masentuisi pidemmän päälle jos olisi epäkäytännöllisen pieni koppi, tulee sitä kuitenkin välillä kotonakin oltua...
[/quote]
Ihmiset on erilaisia, jotkut ei tarvitse tilaa sillä lailla kuin toiset. Esim. poreamme tai sauna olisi järjetöntä tuhlausta mun asunnossa. Tällä hetkellä mulla on vessa/kylpyhuone (jossa suihku), jonka pinta-ala on himpun päälle neliömetri. Ja hyvin mahtuu :) Mä en ihan ymmärtänyt miksi minikeittiö olisi toimimaton tai miksei pienessä asunnossa voisi olla säilytystilaa.
Olen samaa mieltä siitä, että Helsingin asuntohinnat ovat ihan järjettömiä, mutta eri mieltä siitä että iso asunto olisi kaikkien unelma tai automaattisesti parempi kuin pieni.
[/quote]
maailma tuhoutuisi vielä nykyistä tahtia huomattavasti rivakammin, jos kaikilla olisi poreammeet, huoneistosaunat ja tuhottomasti kuutiotilavuutta lämmitettävänä. Ei antaisi omatunto rauhaa nauttia sellaisesta.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 21:55"]
Mutta eihän se sille välittäjällekään ole edullistaa laittaa epärealistisen korkeaa hintapyyntöä.
Terkuin se yks mamma joka ei tiedä mitään
[/quote]
sillä tavalla se saa yks välittäjä saa itselleen toimeksiannon, kun lupaa joo tähän hintaan ja hölmö myyjä uskoo. Tämä on 1 syy miksi myyntiajat ovat pitkiä, hinnat tippuvat paljon.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 21:55"]
Mutta eihän se sille välittäjällekään ole edullistaa laittaa epärealistisen korkeaa hintapyyntöä.
Terkuin se yks mamma joka ei tiedä mitään
[/quote]
sillä tavalla se saa yks välittäjä saa itselleen toimeksiannon, kun lupaa joo tähän hintaan ja hölmö myyjä uskoo. Tämä on 1 syy miksi myyntiajat ovat pitkiä, hinnat tippuvat paljon.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 23:49"]
[/quote]
[/quote]
Mä en ihan ymmärtänyt miksi minikeittiö olisi toimimaton tai miksei pienessä asunnossa voisi olla säilytystilaa.
Olen samaa mieltä siitä, että Helsingin asuntohinnat ovat ihan järjettömiä, mutta eri mieltä siitä että iso asunto olisi kaikkien unelma tai automaattisesti parempi kuin pieni.
[/quote]
maailma tuhoutuisi vielä nykyistä tahtia huomattavasti rivakammin, jos kaikilla olisi poreammeet, huoneistosaunat ja tuhottomasti kuutiotilavuutta lämmitettävänä. Ei antaisi omatunto rauhaa nauttia sellaisesta.
Aito onni ei ole riippuvainen materiaalisista puitteista, eikä tule ulkopuolelta, vaan ihmisestä itsestään. Ihan ilmaiseksi.
[/quote]
Niin ei toki kaikkia samat asiat tee onnelliseksi, lähinnä tuossa omia mieltymyksiäni luettelin.. Ja mitä tulee säilytystilaan ja keittiön toimivuuteen, niin kyllä niitä nyt jonkin verran pitäisi olla jos haluaa että se elämä on myös käytännöllistä. Että tavarat mahtuvat järkevästi paikoilleen eikä kaikki ole sullottuna kaappeihin päällekkäin, esim. siivousvälineille oma kaappinsa, keittiössä myös laskutilaa on hyvä olla jotta mahtuu jotain tekemäänkin... Ihan vaan siltä käytännöllisyyskantilta mietin.
Mitä tulee omatunto asiaan, toki jokainen ajattelee tavallaan, minkä verran on suotavaa käyttää luonnonvaroja. Itse en osaa tuntea huonoa omaatuntoa omakotitalosta saunalla ja poreammeella, se amme kun kuitenkin rentouttaa mukavasti ja on arjen luksusta jota itsellä ei koskaan ennen ollut.
Ja mitä tulee tuohon että aito onni ei tule ulkopuolelta vaan omasta itsestä ja tulee ilmaiseksi, niin toki se on totta. Eli voihan ihminen olla onnellinen myös asuessaan pahvihökkelissä tai veneen alla, syöden huonompaa ruokaa, asuen rumassa pienessä kopperossa niin että hyvä jos suihkuun mahtuu yms. Toki aito onni ei ole riippuvainen materiasta, mutta kyllä se materia silti onnellisuuteen vaikuttaa ellei asu vaikkapa munkkiluostarissa. Toki jossain menee se raja, että miten paljon haluaa ja miten paljon jo on suhteessa onnellisuuteen. Mutta kyllä ne asuinolot siihen onneenkin vaikuttaa, olisi valehtelua väittää muuta. Kyllähän ihminen pärjää vähällä ja voi olla onnellinenkin, mutta tuskin ne mukavat asuinolot tai materiaali oloa huonontavatkaan?
Siis, tuohon asuntoonhan on tulossa piakoin putkiremontti joka on törkeän kallis operaatio! Putket kestää max 40vuotta eli aivan viisaaseen aikaan Xenia on myymässä, mutta todella naurettavan kalliilla (mitä ihmettä välittäjä on ajatellut, joutuvat varmasti pudottamaan ja sen jälkeen vielä huomioimaan tarjousvaran) kun ottaa huomioon tulevat remontit.
Asuimme itse seuraavalla poikkikadulla, vasta remontoidussa kaksiossa jossa oli 20neliötä enemmän pinta-alaa, asunto oli puoli vuotta myynnissä jonka jälkeen se lähti 250 000 uudelle omistajalle niin on todella hassua katsoa että tuosta pikkuruisesta asunnosta johon on remonttejakin tulossa, pyydetään tuon verran. Mutta sehän on tyhmä joka maksaa, ei se joka pyytää. Me saimme vastavalmistuneen asunnon keskustan liepeiltä samalla rahalla, enemmällä pinta-alalla eikä remontteja tulossa vuosikymmeniin (siis näitä suurempia), on vaan niin hassua etten sanoiksi saa, kai olen vain hämilläni :D Veikkaan, että 180 000 ois lähempänä oikeaa hintaa.
Sattumalta otti otsikko silmään ja tulin pistäytymään, mutta ihmettelen vain ketä oikeasti kiinnostaa jonkun bloggaajan lainatakaus ? :D Pohditaan nyt sitten yhdessä täällä kateellisina onko Xenian isä , äiti , pappa vai naapurin Heikki taannun NOIN KALLIIN asunnon lainan ? Ja todellakin mikä liesituuletin , onpa oikeasti kyllä pömpelimallinen , kyllä meidän taloudesta löytyy kulmikkaampi ja koreempi liesi josta kyllä kehtais laittaa kuvaa vaikka helsinginsanomien kansikuvaan. Mitä hittoa ihmiset. Tälläisiäkö palstoja minunkin ikkunoista tuijottelevat naapurit kirjoittelee hankkimalla väkisillä jotain sisältöä elämäänsä?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 23:05"]
Aika korkea hinta näillä markkinoilla. Ja ei bloggaajan ammatilla ei saa tuollaista lainaa, ei edes lähelle. Varmaan mamman koti on takuuna jos on vaikka jo velaton:)
[/quote]
Ei kai bloggaaja ole mikään ammattinimike edes Suomessa tänä päivänä vaan harrastelijanimike lähinnä (jos vertaa lähimpään eli toimittajan ammattiin jonne vielä matkaa), ja eikö hän ollut viralliselta ammatiltaan opiskelija tuolloin kun sen kämpän osti eli saisiko opiskelija noin paljon lainaa? Tänä päivänä ammattinsa lienee kuitenkin yrittäjä.
Asunto on minusta kivan näköinen, paljon kodikkaampi ja lämpimämpi kuin esimerkiksi Adalminan vastaava, ainakin minun mielestäni.
Kauhistelen tuota hintaa, mutta kai se on arkipäivää Helsingissä.
Onnea on asua vähän kauempana ytimestä, ikkunastakin näkyy metsä, eikä rivitalokolmion pätkästä tarvinnut maksaa kuin 65 000e, lainankin saa joskus maksettua ja voi ajatella asuvansa OMASSA, ei pankin asunnossa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 07:53"]
Aika korkea hinta näillä markkinoilla. Ja ei bloggaajan ammatilla ei saa tuollaista lainaa, ei edes lähelle. Varmaan mamman koti on takuuna jos on vaikka jo velaton:)
[/quote]
Ei kai bloggaaja ole mikään ammattinimike edes Suomessa tänä päivänä vaan harrastelijanimike lähinnä (jos vertaa lähimpään eli toimittajan ammattiin jonne vielä matkaa), ja eikö hän ollut viralliselta ammatiltaan opiskelija tuolloin kun sen kämpän osti eli saisiko opiskelija noin paljon lainaa? Tänä päivänä ammattinsa lienee kuitenkin yrittäjä.
Asunto on minusta kivan näköinen, paljon kodikkaampi ja lämpimämpi kuin esimerkiksi Adalminan vastaava, ainakin minun mielestäni.
[/quote]
Ammattinimikkeellä ei varmaan pankin kannalta ole sillä tavalla väliä, kunhan on säännölliset tulot. Ja niin kauan kuin Xenia tuota blogiaan jatkaa niin tulot ovat säännölliset, hänellä ei myöskään ole lapsia joten ne bloggaajatulot varmasti riittävät yhden hengen elämiseen hyvinkin. Uskon että sen pankin vaatima käsiraha (mikä sitten on ollutkaan, 10%?) X:lla on ollut, joko on säästössä tai sitten saanut (ennakko)perintöä tai lainaa vaikka joltain läheiseltä, ja loput on mamma taannut. Ei tuo nyt niin tavattoman iso summa ole Helsingissä kuitenkaan, edes ensiasunnon ostajalle.
Pari vuotta sitten, kun ensiasuntoni ostin, sain 175t€ lainaa ilman omaa pääomaa. Myin asunnon pois viime syksynä ja nyt haussa isompi asunto. Pääomaa 45t€. lainatarjous 230t€. Olen opiskelija, vuositulot bruttona alle 20t€, laina+korko+vastike kuussa noin 1400€. Ihan itse maksan kaiken, ei vanhemmat. Vanhemmat ainoastaan antaneet lisätakauksen, koska lainaa enemmän kuin 70% asunnon arvosta.
Valmistun jouluna KTM:äksi, lisäksi tavoitteena valmistua DI:ksi keväällä 2015. Jos opiskelee hyvää alaa ja opinnot ovat pitkällä, niin kyllä pankki lainaa antaa. Oma vikansa, jos on jäänyt duunariammattiin, jossa nettopalkka on noin 2000€ ja pyöräyttänyt siihen päälle vielä pari muksua. Ei mikään ihme, ettei noilla tuloilla osteta (perhe)asuntoa Helsingin kantakaupungista. Elämä on valintoja, jos ei ole tuloja voi hyvin asua jossain Keravalla.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 01:14"]
Siis, tuohon asuntoonhan on tulossa piakoin putkiremontti joka on törkeän kallis operaatio! Putket kestää max 40vuotta eli aivan viisaaseen aikaan Xenia on myymässä, mutta todella naurettavan kalliilla (mitä ihmettä välittäjä on ajatellut, joutuvat varmasti pudottamaan ja sen jälkeen vielä huomioimaan tarjousvaran) kun ottaa huomioon tulevat remontit.
Asuimme itse seuraavalla poikkikadulla, vasta remontoidussa kaksiossa jossa oli 20neliötä enemmän pinta-alaa, asunto oli puoli vuotta myynnissä jonka jälkeen se lähti 250 000 uudelle omistajalle niin on todella hassua katsoa että tuosta pikkuruisesta asunnosta johon on remonttejakin tulossa, pyydetään tuon verran. Mutta sehän on tyhmä joka maksaa, ei se joka pyytää. Me saimme vastavalmistuneen asunnon keskustan liepeiltä samalla rahalla, enemmällä pinta-alalla eikä remontteja tulossa vuosikymmeniin (siis näitä suurempia), on vaan niin hassua etten sanoiksi saa, kai olen vain hämilläni :D Veikkaan, että 180 000 ois lähempänä oikeaa hintaa.
[/quote]
Kyllä se ylihinnan pyytääkin osoittaa tyhmyytensä, ei pelkästään ostaja...
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 02:08"]
Kauhistelen tuota hintaa, mutta kai se on arkipäivää Helsingissä.
Onnea on asua vähän kauempana ytimestä, ikkunastakin näkyy metsä, eikä rivitalokolmion pätkästä tarvinnut maksaa kuin 65 000e, lainankin saa joskus maksettua ja voi ajatella asuvansa OMASSA, ei pankin asunnossa.
[/quote]
Nyt alkoi kiinnostaa, missä tuo vähän kauempaa ytimestä oikein on? Olen katsellut viime aikoina hyvin paljon juuri rivarikämppiä kauempaa Uudenmaan alueelta, mutta en vielä noin halpoihin kolmioihin ole törmännyt.
No hei, se on Bloggarin asunto! Siitä on moni valmis maksamaan tuplahinnan, että pääsee asumaan noin tunnetun ihmisen asuntoon!
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 08:47"]
Pari vuotta sitten, kun ensiasuntoni ostin, sain 175t€ lainaa ilman omaa pääomaa. Myin asunnon pois viime syksynä ja nyt haussa isompi asunto. Pääomaa 45t€. lainatarjous 230t€. Olen opiskelija, vuositulot bruttona alle 20t€, laina+korko+vastike kuussa noin 1400€. Ihan itse maksan kaiken, ei vanhemmat. Vanhemmat ainoastaan antaneet lisätakauksen, koska lainaa enemmän kuin 70% asunnon arvosta.
Valmistun jouluna KTM:äksi, lisäksi tavoitteena valmistua DI:ksi keväällä 2015. Jos opiskelee hyvää alaa ja opinnot ovat pitkällä, niin kyllä pankki lainaa antaa. Oma vikansa, jos on jäänyt duunariammattiin, jossa nettopalkka on noin 2000€ ja pyöräyttänyt siihen päälle vielä pari muksua. Ei mikään ihme, ettei noilla tuloilla osteta (perhe)asuntoa Helsingin kantakaupungista. Elämä on valintoja, jos ei ole tuloja voi hyvin asua jossain Keravalla.
[/quote]
Muuten kuulostaa hyvältä, mutta jos sun bruttotulot on alle 20t€, niin miten ihmeessä maksaat 1400€/kk asunnosta? Luulisi soon to be -KTM:n ymmärtävän että joku tuossa ei nyt ihan täsmää.
[/quote]
Kiitos korkojen verovähennyksen, veroprosentti on käytännössä nolla ja maksan vain pakolliset työttömyysvakuutus- tms. maksut. Lisäksi nostan pari-kolme kuukautta opintotukea ja jos rahat ei riitä, ostan ruokaa säästöillä. Pitäisi alkaa rahojen rittää, tai ainakin on riittänyt tähän asti.
Missään ei mielestäni sanota että ovat muuttamassa Helsingin sisällä. Ainakin kommenteissa Xenia on sanonut että Porvoo on yksi vaihtoehto. Veikkaan että päätyvät sinne rivarikämppään.
Tuplahinnanko?? Tää olikin sitten päivän vitsi tosin ankea sellanen..
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 07:53"]
[/quote]
[/quote]
Lainaa saa, jos on itsellä riittävästi vakuuksia tai takaajilla on. Mistä me tiedetään Xentun varallisuudesta.
[/quote]
[/quote]
Ihmiset on erilaisia, jotkut ei tarvitse tilaa sillä lailla kuin toiset. Esim. poreamme tai sauna olisi järjetöntä tuhlausta mun asunnossa. Tällä hetkellä mulla on vessa/kylpyhuone (jossa suihku), jonka pinta-ala on himpun päälle neliömetri. Ja hyvin mahtuu :) Mä en ihan ymmärtänyt miksi minikeittiö olisi toimimaton tai miksei pienessä asunnossa voisi olla säilytystilaa.