Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko nykyään jo "hyväksyttävää" ettei ole kirjahyllyä

Vierailija
05.10.2013 |

ja ettei tule paperisia lehtiä kotiin?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 58 viittasi Amazonin valikoimaan niin varmasti nuokin teokset sieltä löytyy, jos kiinnostaa, senkun tilaat! Itsellä ei kuulu nuo tämänhetkisiin kiinnostuksenkohteisiin, viimeksi luettu mm. Teri Terryn Fractured ja Rick Yanceyn Fifth wave. Suomeksi ei vielä löydy, ehkä parin vuoden päästä jos koskaan. 

Vierailija
62/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä e-kirjan ekologisuudesta vs. paperisen. Aika harva sentään hankkii sen iPadin tms. vain kirjojen lukemiseen, eikö totta. Paperinen versio on harvoin ekologinen valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luovuin kirjoistani joskus viisi vuotta sitten. Ensin karsin huonot ja lopulta myös omat vanhat lempparit. Totesin, että en minä kuitenkaan niitä enää lue. Nyt meillä on vain muutamia sisustus-, puutarha- ja käsityökirjoja ja jotain historiasta kertovia kokoomateoksia. Yhteensä 28 (oli nopea laskea). Lapset ovat kouluikäisiä, mutta heidän hyllyssään on vielä lastenkirjaklassikkoja, jotka säilytän seuraavalle sukupolvelle. Ylimääräinen tavara on meillä muutenkin out. Kirjoja kodissa pyörii kyllä, koska olemme ahkerasti kirjastoa käyttäviä.

Vierailija
64/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 09:22"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 08:53"]

Tämä taitaa olla aika usein sukupolvijuttu: me vanhat pierut ollaan kiinnytty kirjoihimme ihan esineinäkin. Monelle nuorelle sähköisenä lukeminen taas on ihan luontevaa.

Minua kiinnostaa tuo ekologisuusasia. Onko jossain laskettu, että paperikirja on epäekologisempi kui sähköinen vaihtoehto? Olisi kiva nähdä joku linkki.

[/quote]

No en tiedä mitään virallisia laskuja tuolle, mutta voihan sen ihan päässäkin ajatella. Ostetun kirjan lukee ehkä kerran tai kaksi, sen jälkeen se on hyllyssä tyhjän panttina ja päätyy lopulta varmaan kaatopaikalle. Tablettikin aiheuttaa toki jätettä, mutta sillä samalla välineellä lukee kaikki ne kirjat aiheuttamatta sitä fyysisten kirjojen aiheuttamaa jätellä + tekee kaikkea paljon muutakin. Tiedän ihmisiä, joilla ei ole enää tietokonettakaan koska hoitavat tabletilla kaiken. Yksi välinen vs. hyllyn täydellinen kirjoja. 

[/quote]

No minun päässäni tuo ei automaattisesti mene noin, siksi olisi ollut kiinnostunut lähteistä. Minua siis ihan vilpittömästi kiinnostaa, voihan olla että olet oikeassa.

Sähkö yleensä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla. Ei tietokoneiden ja tablettien käyttö ole mitään kovinkan ekologista touhua. Minulla esimerkiksi kirjat ovat hyllyssä hyvin pitkiä aikoja, luen niitä satunnaisesti ehkä vielä vuosien päästä, eivätkä ne nyt ainakaan kaatopaikalle päädy. Jos ne eivät ole sellaisia kirjoja, jotka joku ostaa mielellään divarista, niin kyllähän ne nyt hyvänen aika kierrättyvät helposti. Kirjasto on tottakai hyvä vaihtoehto, mutta minulle se on luksusta että tietyt kirjat ovat saatavissa vaikka keskellä yötä eikä niitä tarvitse jonotella kirjastosta.

Vierailija
65/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mahdu minikaksioon kirjahyllyjä. Ennen oli kirjoja kaksi kirjahyllyllistä, kaikki luettu pariinkin otteenseen ja koskemattomina oli vuosia. Myin pois ja ramppaan kirjastossa.

Vierailija
66/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 00:30"]

Kirjahyllyttömyys vielä menee, mutta sitä ettei jollain ole kirjastokorttia on todella arveluttavaa. Se on sivistymättömyyden merkki jos mikä - ellei ole sitten niin kroisos, että voi ostaa kaikki lukemansa kirjat. 

[/quote]

Kuulun sitten sivistymättömien ryhmään sinun kriteereilläsi. En tee kirjastokortilla mitään koska en käy koskaan kirjastossa koska siellä ei ole mitään sellaista mikä minua kiinnostaisi. Tunnen paljon ihmisiä joita kirjasto ei kiinnosta eikä heillä ole kirjastokorttia. 

[/quote]

Jos et tosiaan koskaan käy kirjastossa, niin miten voit sanoa ettei siellä ole mitään mikä sinua kiinnostaisi? Etkö oikeasti lue ollenkaan kirjoja tai lehtiä, edes e-muodossa?

[/quote]

Iltapäivälehtiä luen ja saatan joskus ostaa aikakauslehtien irtonumeroita. Aika usein niitä saa luettua ilmaiseksi.