Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko nykyään jo "hyväksyttävää" ettei ole kirjahyllyä

Vierailija
05.10.2013 |

ja ettei tule paperisia lehtiä kotiin?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 19:56"]

Minulle se antaa perheestä aika huonon kuvan. Luultavasti eivät lue mitään (kauno- tai tietokirjallisuutta) eivätkä ole kovinkaan kiinnostuneita siitä, mitä maailmassa tapahtuu. Turha tulla väittämään, että kaiken tiedon saa netistä, niin maailman tapahtumat kuin tietopuoliset asiatkin. Ja kaunokirjallisuutta luetaan tabletilta. Luetaanko? Ehkä olen vanhanaikainen (ja myös vanha), mutta mielestäni perinteinen kirja ja sanoma- ja aikauslehdet puolustavat edelleen paikkaansa. Asunto on ankean näköinen, ellei siellä ole kijahyllyä ja runsaasti kirjoja. Ja aamukahvi ilman sanomalehteä - käsittämätöntä!

[/quote]

Minulla on kirjat iPadissa. Tietokirjoja  on jonkin verran hyllyissä. Hesarin luen iPadista, samoin aikakauslehdet.

Vierailija
42/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyylikäs on juuri oikea sana kuvaamaan tuota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän tuo ole aina ollut ihan hyväksyttyä. eikö koti saa olla sellainen kuin haluaa. joillakin on nykyää esim. pölyallergiaa eikä kaikkien tarvitse harrastaa lukemista.

lukemisesta saa paljon hyvää mutta kuten lhes kaikissa asioissa, myös pahaa. Jos ei kukaan lukisi mitään, niin esim. esim. ihmisiä ehkä khdeltaisiin tasapuolisesti eikä vanhat mallit painaisi. Nythän lasten lukiessa jo muutaman vuoden tai koulu iässä vanhoja tiina-kirjoja tai mitä tahnsa vanhaa kirjallisuutta, he oppivat tätä kautta esim. roolimalleja, jotka ovat vanhanaikaisia ja naista alistavia.

Vierailija
44/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 23:24"]

Mä olen luopunut kirjoista yli 10 vuotta sitten. Silloin omistin vielä kirjahyllyn ja ostin kirjoja kotiin, jotta olisin muka sivistyneen oloinen (vaikka pääasiassa lainasin kirjat kirjastosta). Mä en voi tajuta kirjojen ostamista ja lehtien tilausta, koska

a) se on epäekologista

b) maksaa paljon

c) kirjat voi lainata kirjastosta tai ostaa digitaalisena

d) lehdet voi tilata digilehtinä ja iPadillä voi lukea lehteä aamupalapöydässä

e) kirjat vievät paljon tilaa, ovat rumia, haisevat (siis vanhat kirjat) ja pölyyntyvät.

Jos näen jonkun (alle 50 v), jolla on kattava kirjakokoelma, niin ajattelen, että siinäpä on oikein "old school" tyyppi.

[/quote]

Kumpikohan mahtaa olla epäekologisempaa: satoja vuosia kestävä kirja, joka voidaan kansia lukuun ottamatta pistää paperikierrätykseen,  vai muutaman vuoden välein uuteen vaihdettava värkki, jolla plärätään tiedostoja ja jossa on yllin kyllin ongelmajätettä?

Lehtitilauksista olen samaa mieltä - ei kannata tilata, ellei ole esim. harrastuksen  takia fiksua. Mutta sivistynyt kehittyvä ihminen lukee kirjoja, siitä ei pääse mihinkään. Hämmästyttävää, miten moni kehuskelee sillä, ettei lue kirjoja.

Vierailija
45/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lukemisesta saa paljon hyvää mutta kuten lhes kaikissa asioissa, myös pahaa. Jos ei kukaan lukisi mitään, niin esim. esim. ihmisiä ehkä khdeltaisiin tasapuolisesti eikä vanhat mallit painaisi. Nythän lasten lukiessa jo muutaman vuoden tai koulu iässä vanhoja tiina-kirjoja tai mitä tahnsa vanhaa kirjallisuutta, he oppivat tätä kautta esim. roolimalleja, jotka ovat vanhanaikaisia ja naista alistavia."

Olet todella kiireisen avun tarpeessa.

Vierailija
46/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lukemisesta saa paljon hyvää mutta kuten lhes kaikissa asioissa, myös pahaa. Jos ei kukaan lukisi mitään, niin esim. esim. ihmisiä ehkä khdeltaisiin tasapuolisesti eikä vanhat mallit painaisi. Nythän lasten lukiessa jo muutaman vuoden tai koulu iässä vanhoja tiina-kirjoja tai mitä tahnsa vanhaa kirjallisuutta, he oppivat tätä kautta esim. roolimalleja, jotka ovat vanhanaikaisia ja naista alistavia."

Olet todella kiireisen avun tarpeessa.

Vierailija
47/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjathan ovat sen vuoksi kalliita, koska ne ovat kirjailijan elanto.

Meillä ei ole kirjahyllyä, mutta meillä on vitriini. Täynnä kirjoja. Ostan niitä, koska kirjat ovat kauniita ja rakastan niitä. Aika paljon tulee haalittua kirppareilta, siellähän kirjat ja pokkarit eivät ole niin kalliita kuin uutena ovat olleet.

Käytän myös kirjastoa ja lainaan sieltä. Mutta nyt syksyllä en ole ehtinyt käymään ja olen lukenut nyt omia kirjoja. Onneksi minulla on omia kirjoja! Muuten kärsisin lukupuutteesta.

Mutta palatakseni vielä asiaan: minulle on ihan sama, mitä ihmiset ajatelevat "kirjakokoelmastani". Minulle itselleni on tärkeää että kirjat ovat olemassa.

Vierailija
48/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 19:56"]

Minulle se antaa perheestä aika huonon kuvan. Luultavasti eivät lue mitään (kauno- tai tietokirjallisuutta) eivätkä ole kovinkaan kiinnostuneita siitä, mitä maailmassa tapahtuu. Turha tulla väittämään, että kaiken tiedon saa netistä, niin maailman tapahtumat kuin tietopuoliset asiatkin. Ja kaunokirjallisuutta luetaan tabletilta. Luetaanko? Ehkä olen vanhanaikainen (ja myös vanha), mutta mielestäni perinteinen kirja ja sanoma- ja aikauslehdet puolustavat edelleen paikkaansa. Asunto on ankean näköinen, ellei siellä ole kijahyllyä ja runsaasti kirjoja. Ja aamukahvi ilman sanomalehteä - käsittämätöntä!

[/quote]

Oletko ikinä kuullut kirjastosta? Itse luen 60-80 romaania vuodessa (ns. korkeakirjallisuutta, uusia ja vanhoja sekä klassikoita) ja lisäksi jonkin verran tietokirjoja, mutta omistan kirjoja vain n. 50 kpl. En halua ostaa hyllyyni ehkä-hyviä-kirjoja vaan luen kirjan mieluummin kirjastosta ja katson pidänkö siitä ja haluanko sen lukea ehkä uudestaan. Kirjojen omistaminen ei ole minulle itseisarvo eikä minua haittaa, jos joku luulee, etten lue mitään, kun en juurikaan omista kirjoja. :)

[/quote]

Hyvä pointti. Eikä se, että omistaisi kirjoja monta hyllymetrillistä, tarkoita sitä että niitä oikeasti lukisi. Jotkut hamstraavat vain näön vuoksi. Kuten ensimmäisessä viestissä oli, "koti ilman kirjoja on ankean näköinen", eli kirjat ovat vain yhdensortin sisustuselementti. 

Sanomalehtiä meille ei tilata sen synnyttämän jätteen vuoksi. Olkoonkin vaikka kuinka uusiopaperia. Meillä päin aikoinaan vähensivät lehtienkeräyslaatikoita, ennne veimme roskat kadun toiselle puolelle, nyt ne pitäisi kuskata autolla kaupunginosan toiselle puolelle. Tämän takia siirryimme netti hesariin, mutta nyt loppui sekin koska samat uutiset lukee ja kuuntelee moneen kertaan muista kanavista päivän aikana. Jokunen aikakausilehti tulee edelleen paperisena.

Vierailija
49/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paljon kirjoja yläkerrassa kirjahyllyssä ja työhuoneen hyllyissä mutta olohuoneessa alakerrassa en kyllä pitäisi kirjahyllyä.ainakaan sellaista vanhanaikaista.on niin pieni olkkarikin ettei mahtuisi.toiseen olkkariinkaan ei mahdu koska siellä on muita asioita seinät täynnä.

Vierailija
50/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla aika usein sukupolvijuttu: me vanhat pierut ollaan kiinnytty kirjoihimme ihan esineinäkin. Monelle nuorelle sähköisenä lukeminen taas on ihan luontevaa.

Minua kiinnostaa tuo ekologisuusasia. Onko jossain laskettu, että paperikirja on epäekologisempi kui sähköinen vaihtoehto? Olisi kiva nähdä joku linkki.

Vierailija
51/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 02:03"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 23:24"]

Mä olen luopunut kirjoista yli 10 vuotta sitten. Silloin omistin vielä kirjahyllyn ja ostin kirjoja kotiin, jotta olisin muka sivistyneen oloinen (vaikka pääasiassa lainasin kirjat kirjastosta). Mä en voi tajuta kirjojen ostamista ja lehtien tilausta, koska

a) se on epäekologista

b) maksaa paljon

c) kirjat voi lainata kirjastosta tai ostaa digitaalisena

d) lehdet voi tilata digilehtinä ja iPadillä voi lukea lehteä aamupalapöydässä

e) kirjat vievät paljon tilaa, ovat rumia, haisevat (siis vanhat kirjat) ja pölyyntyvät.

Jos näen jonkun (alle 50 v), jolla on kattava kirjakokoelma, niin ajattelen, että siinäpä on oikein "old school" tyyppi.

[/quote]

Kumpikohan mahtaa olla epäekologisempaa: satoja vuosia kestävä kirja, joka voidaan kansia lukuun ottamatta pistää paperikierrätykseen,  vai muutaman vuoden välein uuteen vaihdettava värkki, jolla plärätään tiedostoja ja jossa on yllin kyllin ongelmajätettä?

Lehtitilauksista olen samaa mieltä - ei kannata tilata, ellei ole esim. harrastuksen  takia fiksua. Mutta sivistynyt kehittyvä ihminen lukee kirjoja, siitä ei pääse mihinkään. Hämmästyttävää, miten moni kehuskelee sillä, ettei lue kirjoja.

[/quote]

Kirjaston käyttö on järkevintä ja ekologista. En vain ymmärrä, miksi pitää ostaa oma kirja, jonka lukee korkeintaan muutama ihminen, kun kirjaston samaa kirjaa lukee satoja ihmisiä. En ole vuosiin ostanut kirjaa, silti luen 2-4 kirjaa kuussa. Ja ihan paperisena.

Vierailija
52/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kirjahyllyä mihin se edes mahtuisi? Kirjat on varastossa tai kirpparille viety ajat sitten. Muutamat tärkeimmät on lipastossa/kaapeissa. Ja silti me luetaan kirjaston kirjoja:)

Vierailija
53/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ei meilläkään oo kirjahyllyä. Lastenhuoneessa tosin on sellanen mappihylly (oisko just lastulevyäkin), jossa on muutama hyllyllinen kirjoja. Mun kirjat mahtuu kahteen lipaston laatikkoon. Miehellä on tasan pari historian kirjaa ja ehkä joku jalkapallokirja.

Musta ois ihana ostaa kirjoja, mutta meille järkevämpi tapa kuluttaa kirjoja on käyttää kirjastoa.

Mun migreeni ei tykkää e-kirjoista eikä e-lehdestä, joten paikallislehti tulee paperisena.

Vierailija
54/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso lasiovillinen kirjahylly olohuoneessa, pieni kirjahylly makkarissa, lapsilla omat kirjahyllyt ja työhuoneessa jättimäiset hyllyköt, joissa mm. työkirjallisuutta.

Käytämme kirjastoa, kotiimme tulee kolme aikakauslehteä, uutiset luemme netistä.

Lainaan kirjoja työkavereille, äidilleni ja siskolleni. Ostamme toisillemme myös kirjoja lahjoiksi ja parhaat kirjat luen moneen kertaan. Kirjahyllyssäni on myös molemmilta mummeiltani perimät kirjat. Lapsuuteni ihanimmat muistot liittyvät mummoloiden kirjahyllyihin, joista luin kaikki kirjat läpi ja lisäksi lainasin viikottain kirjoja kassillisen, niin kotona kuin mummoloissakin. 20- ja 30-luvun tyttökirjoja rakastin ja luin uudestaan ja uudestaan.

Tietämättömyys luo alistavia rakenteita, ei tieto. Minusta tuli historianopettaja, vaikka luinkin - hui, kamalaa - entisajan rooleista.

Minulle kirja on tärkeä, sen tuoksu ja sivut ovat rauhoittavia. En pysty tätä järjellä selittämään, mutta mummoloiden kirjahyllytunnelmaa yritän luoda nyt lapsilleni. Se kirja on jonkun tuotos samalla tavalla kuin maalauskin. Jonkun työn tulos. Voi niitä maalauksia katsella netistäkin, mutta ei se vaan ole sama asia. Kun ostan kirjan, kunnioitan kirjailijoiden työn tulosta. Siksi ostan paljon kirjoja, joita voisi lainata kiejastostakin.

E- kirja on persoonaton, hajuton ja mauton. Siinä ei ole mitään tunnelmaa. Itse aloitan kirjan lukemisen katselemalla kantta, selaamalla sivuja ja kyllä, haistelemalla.Lukukokemus on muutakin kuin pelkkä lukeminen.

Vierailija
55/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasto on kiva juttu ja olen (ollut) ahkera käyttäjä mutta sieltä ei koskaan saa uusia ja mielenkiintoisia kirjoja silloin kun haluaa vaan varaamalla ja jonottamalla muutaman kuukauden. Läheskään kaikkea kiinnostavaa ei edes tilata, etenkään ulkomaista tieto- ja fiktiokirjallisuutta. Niinpä jos haluan jonkun kirjan, ostan sen. Nykyään tosin aika usein e-kirjana, koska muutenkin luen aika vähän suomeksi ja kirjahylly alkaa olla täynnä. 

Vierailija
56/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 08:53"]

Tämä taitaa olla aika usein sukupolvijuttu: me vanhat pierut ollaan kiinnytty kirjoihimme ihan esineinäkin. Monelle nuorelle sähköisenä lukeminen taas on ihan luontevaa.

Minua kiinnostaa tuo ekologisuusasia. Onko jossain laskettu, että paperikirja on epäekologisempi kui sähköinen vaihtoehto? Olisi kiva nähdä joku linkki.

[/quote]

No en tiedä mitään virallisia laskuja tuolle, mutta voihan sen ihan päässäkin ajatella. Ostetun kirjan lukee ehkä kerran tai kaksi, sen jälkeen se on hyllyssä tyhjän panttina ja päätyy lopulta varmaan kaatopaikalle. Tablettikin aiheuttaa toki jätettä, mutta sillä samalla välineellä lukee kaikki ne kirjat aiheuttamatta sitä fyysisten kirjojen aiheuttamaa jätellä + tekee kaikkea paljon muutakin. Tiedän ihmisiä, joilla ei ole enää tietokonettakaan koska hoitavat tabletilla kaiken. Yksi välinen vs. hyllyn täydellinen kirjoja. 

Vierailija
57/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei e-kirjan lukukokemus kyllä mitenkään eroa paperikirjan vastaavasta. No, ehkä kirjan hajua ei ole mutta en sitä kyllä kaipaakaan, etenkään kirpparin tai vanhan kirjastokirjan hajua.... Itsellä käytössä Amazonin Kindle Paperwhite ja on ihanan kevyt kannatella, ei rasita silmiä, varaus säilyy monta viikkoa, satojen kirjojen kirjasto kulkee mukana junassa, matkoilla ym. kevyesti. Amazonista kirjojen ostaminen todella helppoa ja valikoimat on aivan eri luokkaa kuin kirjakaupassa tai kirjastossa täällä. 

Vierailija
58/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

KamaSutra ja FiftyShades?

Vierailija
59/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 00:30"]

Kirjahyllyttömyys vielä menee, mutta sitä ettei jollain ole kirjastokorttia on todella arveluttavaa. Se on sivistymättömyyden merkki jos mikä - ellei ole sitten niin kroisos, että voi ostaa kaikki lukemansa kirjat. 

[/quote]

Kuulun sitten sivistymättömien ryhmään sinun kriteereilläsi. En tee kirjastokortilla mitään koska en käy koskaan kirjastossa koska siellä ei ole mitään sellaista mikä minua kiinnostaisi. Tunnen paljon ihmisiä joita kirjasto ei kiinnosta eikä heillä ole kirjastokorttia. 

Vierailija
60/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 00:30"]

Kirjahyllyttömyys vielä menee, mutta sitä ettei jollain ole kirjastokorttia on todella arveluttavaa. Se on sivistymättömyyden merkki jos mikä - ellei ole sitten niin kroisos, että voi ostaa kaikki lukemansa kirjat. 

[/quote]

Kuulun sitten sivistymättömien ryhmään sinun kriteereilläsi. En tee kirjastokortilla mitään koska en käy koskaan kirjastossa koska siellä ei ole mitään sellaista mikä minua kiinnostaisi. Tunnen paljon ihmisiä joita kirjasto ei kiinnosta eikä heillä ole kirjastokorttia. 

[/quote]

Jos et tosiaan koskaan käy kirjastossa, niin miten voit sanoa ettei siellä ole mitään mikä sinua kiinnostaisi? Etkö oikeasti lue ollenkaan kirjoja tai lehtiä, edes e-muodossa?