Onko nykyään jo "hyväksyttävää" ettei ole kirjahyllyä
Kommentit (66)
Meillä ei ole kunnollista kirjahyllyä, ja on totta, että en lue kaunokirjallisuutta. Mutta se ei tarkoita, ettenkö muuten lukisi paljon. Luen joka päivä paperihesarin ja sitten naistenlehtien henkilöhaastatteluja, lapsille iltasadun, kirjoina elämänkertoja (jos on ylipäätään jokin kirja meneillään) ja tietenkin muuta netin tiedonhankintaa. Tietokirjallisuutta myös menee.Minua ei hetkuta, onko ihmisillä kirjahyllyä. Suurin osa tuttavistani on pikkulapsiperheitä ja ymmärrän oikein hyvin, etteivät hekään ehdi lukea.
Kirjat ovat aika kalliita ja aika moni tulee luettua vain yhden tai pari kertaa, varsinkin kertomakirjallisuudesta. Joten kauheasti ei tule kirjoja ostettua, kun rahat ovat tiukalla. Koitan ainakin olla ostamatta vaikka kieltämättä moni tietokirja kiinnostaisikin välillä.
Sen sijaan sitä mä arvostan, jos ihmiselle tulee sanomalehti, mutta jos ei tule, uskon sen johtuvan vain siitä, että se on kallis, en siitä, etteikö kiinnostaisi. Jos ei kiinnosta, tuntuu että en ole samalla aaltopituudella. Mutta enpä ole toisaalta asiaa ystäviltäni tarkistanutkaan :)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 20:17"]
No voi voi. Meillä ei ole kirjahyllyä koska meillä ei ole kirjoja paitsi tytön pakolliset koulukirjat. Ei tule myöskään tilattuja lehtiä. Kirjat ovat turhinta ja junttimaisinta mitä tiedän. Tytön koulukirjat ovat hujan hajan pitkin huoneensa lattiaa ja hänen pöytänsä on muussa käytössä eli se on täynnä meikkejä, vaatteita jne voi kamalaa mitä elämää eletään eikä ole edes silmälaseja kenelläkään.
[/quote]
Miten noi silmälasit tuohon sottapyttyelämään liittyy?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 19:56"]
Minulle se antaa perheestä aika huonon kuvan. Luultavasti eivät lue mitään (kauno- tai tietokirjallisuutta) eivätkä ole kovinkaan kiinnostuneita siitä, mitä maailmassa tapahtuu. Turha tulla väittämään, että kaiken tiedon saa netistä, niin maailman tapahtumat kuin tietopuoliset asiatkin. Ja kaunokirjallisuutta luetaan tabletilta. Luetaanko? Ehkä olen vanhanaikainen (ja myös vanha), mutta mielestäni perinteinen kirja ja sanoma- ja aikauslehdet puolustavat edelleen paikkaansa. Asunto on ankean näköinen, ellei siellä ole kijahyllyä ja runsaasti kirjoja. Ja aamukahvi ilman sanomalehteä - käsittämätöntä!
[/quote]Tietenkin kaunokirjallisuutta luetaan tabletilta, miksi ei luettaisi? Paljon kätevämpi kuin perinteinen kirja; mahtuu hyvin käsilaukkuun, voi lukea pimeässä samalla kuin puoliso nukkuu etkä itse saa unta, tekstin kokoa saa helposti muutettua, mikä on hyvä tällaiselle, jolla ikänäkö alkaa olla ongelma...
[/quote]
Ööö, joo. Mutta esim. meilllä on kirjoja useamman kirjahyllyn mitalla usealta vuosikymmeneltä.
[/quote]...niin? Ei kai sitä mitenkään ole kielletty. Eiköhän monelta muultakin. Itse olen jo laittanut kiertoon paljon klassikkoja, siis sellaisia halpispainoksia. Niitä saa nykyään ilmaiseksi e-kirjana, jos tekee mieli lukea uudestaan. Ovat sen verran vanhoja monet, että tekijänoikeussuoja on jo loppunut.
Meidän kirjahyllyssä on pari tietokirjasarjaa, sanakirjoja, muutama arvokirja, jonka tekemiseen olen osallistunut, ammattikirjallisuutta ja dvd-levyjä ja pelejä. Silti koko seinä on kirjojen peitossa. En nykyään osta enää kirjoja, kaikki lainataan kirjastosta.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 19:47"]
ja ettei tule paperisia lehtiä kotiin?
[/quote]
Luen tarpeeksi yliopiston vuoksi kirjoja niin kotona ei voisi enää vähempää kiinnostaa. Tarvittavat uutiset näkee netistä. Time magazine tulee kotiin miehen tilaamana, mutta kukaan ei jaksa lukea.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 20:22"]
Meillä ei ole kunnollista kirjahyllyä, ja on totta, että en lue kaunokirjallisuutta. Mutta se ei tarkoita, ettenkö muuten lukisi paljon. Luen joka päivä paperihesarin ja sitten naistenlehtien henkilöhaastatteluja, lapsille iltasadun, kirjoina elämänkertoja (jos on ylipäätään jokin kirja meneillään) ja tietenkin muuta netin tiedonhankintaa. Tietokirjallisuutta myös menee.Minua ei hetkuta, onko ihmisillä kirjahyllyä. Suurin osa tuttavistani on pikkulapsiperheitä ja ymmärrän oikein hyvin, etteivät hekään ehdi lukea.
Kirjat ovat aika kalliita ja aika moni tulee luettua vain yhden tai pari kertaa, varsinkin kertomakirjallisuudesta. Joten kauheasti ei tule kirjoja ostettua, kun rahat ovat tiukalla. Koitan ainakin olla ostamatta vaikka kieltämättä moni tietokirja kiinnostaisikin välillä.
Sen sijaan sitä mä arvostan, jos ihmiselle tulee sanomalehti, mutta jos ei tule, uskon sen johtuvan vain siitä, että se on kallis, en siitä, etteikö kiinnostaisi. Jos ei kiinnosta, tuntuu että en ole samalla aaltopituudella. Mutta enpä ole toisaalta asiaa ystäviltäni tarkistanutkaan :)
[/quote]
En tilaa sanomalehteä koska sen lukeminen ei kiinnosta meillä ketään.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 20:17"]
No voi voi. Meillä ei ole kirjahyllyä koska meillä ei ole kirjoja paitsi tytön pakolliset koulukirjat. Ei tule myöskään tilattuja lehtiä. Kirjat ovat turhinta ja junttimaisinta mitä tiedän. Tytön koulukirjat ovat hujan hajan pitkin huoneensa lattiaa ja hänen pöytänsä on muussa käytössä eli se on täynnä meikkejä, vaatteita jne voi kamalaa mitä elämää eletään eikä ole edes silmälaseja kenelläkään.
[/quote]
Miten noi silmälasit tuohon sottapyttyelämään liittyy?
[/quote]
Ymmärsin, että kirjoittaja viittasi pilke silmäkulmassa siihen, että koska heillä ei juuri lueta mitään niin kaikilla on hyvä näkö. :)
Aika harvalla nykyään on OLOHUONEESSA kirjahylly, jossa on kirjoja. Monella ne kirjat on työhuoneessa tai takkahuoneessa tai kirjastohuoneessa tms. ja niitä voi olla ihan kiitettäväkin määrä (niinkuin esim. meillä on, miehen työhuonessa on puoltoista seinää pelkkiä kirjoja, olohuoneessa ei yhtään kirjaa hyllyssä, on telkkaritaso viihdehärpäkkeineen, takka, sohvaryhmä, lukunurkka, iso akvaario mutta ei kirjahyllyä!). On kyllä Kindlekin, johon enenevässä määrin ostan viihdelukemista. Ei oikein hyllytila riitä kevyeen kirjallisuuteen siinä määrin, kun sitä luetaan ja matkalle on paljon helpompi ottaa muutama kymmenen kirjaa e-readerissä kuin laukussa... ; )
Meiltä kirjahylly lähti n. 10 vuotta sitten. Kirjat myyty tai ullakolla. Kun luen niin haen kirjastosta muutaman kerralla ja palautan pois. Juuri sanoin irti myös lehdet. en jaksa maksaa 500 e vuodessa kun saan tiedon netistä tai voin lukea lehdet ilmaiseksi mm. töissä. Ei kertone mun sivistymättömyydestä tai siitä etten olisi asioista kiinnostunut
Kirjahyllystä on tullut vähän sellainen muka-sivistyneen huonekalu. Parempi lainata kirjastosta kirjat kuin ostaa. Uutiset saa tuoreempina ja luotettavampina netin uutispalveluista kuin paperisena.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 20:38"]
Meiltä kirjahylly lähti n. 10 vuotta sitten. Kirjat myyty tai ullakolla. Kun luen niin haen kirjastosta muutaman kerralla ja palautan pois. Juuri sanoin irti myös lehdet. en jaksa maksaa 500 e vuodessa kun saan tiedon netistä tai voin lukea lehdet ilmaiseksi mm. töissä. Ei kertone mun sivistymättömyydestä tai siitä etten olisi asioista kiinnostunut
[/quote] Tuo lehtien kalleus on totta, ei tarvitse olla kummoinen lehti kun hinta on jo 5-8e/kpl, ja kun niitä tulee talouteen useampia, on lasku jo iso. Kierrätys on lehdissäkin hyvä juttu.
Meillä on monta kirjahyllyä. Yksi iso on olohuoneessa, siinä on enimmäkseen kaunokirjallisuutta. Toinen iso ja kaksi pienempää on työhuoneessa, niissä on ammattikirjallisuutta ja ne romaanit, jotka eivät mahdu olohuoneen hyllyyn. En voisi kuvitella eläväni ilman kirjahyllyjä. Olisi todella vaivalloista joutua aina ravaamaan kirjastossa. Luen mieluummin tekstiä paperilta kuin netistä. Työasioita opiskellessani tykkään alleviivailla ja kirjoittaa sivunreunoihin muistiinpanoja, siksi on oltava omat kirjat. Lisäksi joistakin romaaneista pidän niin valtavan paljon, että haluan omistaa ne. Ja niiden lisäksi on vielä kaikki lapsuudesta säästetyt nostalgiset muumikirjat sun muut, joita luen omille lapsilleni.
Jos jollakulla ei ole ainoatakaan kirjahyllyä kotonaan, on se minusta melko kummallista. Mutta olen jo lapsuudenkodissa tottunut siihen, että kirjoja riittää...Muistan, kun kerran ala-asteella saimme tehtäväksi luetteloida kaikki kotoa löytyvät kirjat. Kilttinä tyttönä tein ahkerasti töitä, mutta kirjoituskäsi alkoi jo vähän krampata tuhannennen niteen kohdalla.
Siis eikö edes lapsella laosilla ole kirjoja?.? Lapselleni on monta metriä kirjoja, vaikka suurin osa lastenkirjoita annettu pois. ei se osaisi kuulemma olla ilman kirjoja. Itse luen joka päivä ja päivä alkaa hesarilla. Kyllä lehdestä saa parhaan käsityksen uutisen taustoista ja asian merkityksestä.
Kirjahylly on, ja vuosien varrella on kertynyt neljä sähkömustelukulaitetta ja tuhatkunta e-kirjaa. Paperikirjojen ostamista vältän viimeiseen asti. Siksi en ole vuosiin lukenut juuri mitään suomeksi :(
Ei ole kirjahyllyä, vaikka kirjoja kyllä löytyy reilu 200 "esillä"Aiemmin meillä oli iso kirjahylly, mutta kyllästyimme siihen miten hallitsevalta se näytti ja miten paljon se keräsi pölyä. Laitoimme puolet silloisesta kirjamäärästämme eteenpäin tajutessamme, että loppujen lopuksi harvoja kirjoja viitsii lukea enää toista kertaa. yksi kolmannes kirjoja on varastossaloput on ripoteltu sängynaluslaatikkoihin, parille avohyllylle sekä kahteen suureen koriin. Välttelemme kirjojen omaksi ostamista ja lainaamme mieluummin kirjastosta tai kierrättämme kirjoja kaveripiirissä ja sukulaisten kesken.
Paperilehtiä ei meille tule yhtä aikakauslehteä lukuunottamatta. Sanomalehti tulee e- versiona ja muita lehtiä ei todellakaan enää nykyään kannata tilata. Esim. Vauva- lehti on irtonumerona lähes joka kerta alennuksessa, joten tilaaminen ei juurikaan tule halvemmaksi ja jättämällä vain yhden numeron ostamatta tulee jo halvemmaksi ostaa irtonumeroina.
Mä olen luopunut kirjoista yli 10 vuotta sitten. Silloin omistin vielä kirjahyllyn ja ostin kirjoja kotiin, jotta olisin muka sivistyneen oloinen (vaikka pääasiassa lainasin kirjat kirjastosta). Mä en voi tajuta kirjojen ostamista ja lehtien tilausta, koska
a) se on epäekologista
b) maksaa paljon
c) kirjat voi lainata kirjastosta tai ostaa digitaalisena
d) lehdet voi tilata digilehtinä ja iPadillä voi lukea lehteä aamupalapöydässä
e) kirjat vievät paljon tilaa, ovat rumia, haisevat (siis vanhat kirjat) ja pölyyntyvät.
Jos näen jonkun (alle 50 v), jolla on kattava kirjakokoelma, niin ajattelen, että siinäpä on oikein "old school" tyyppi.
No ainakin meidän kotona... Olen siirtynyt aikapäivää sitten Kindleen. Luen keskimäärin 3-5 kirjaa viikossa, joten jos ostaisin ne kirjat suomalaisten kirjakauppojen hinnoilla, olisin ihan tä menoa helvetin köyhä... Lempikirjat löytyy tosin myös kirjaversioina, olkkarin kaapilliset tasot on ne imenyt sisäänsä. Kaikkein rakkaimmat on lasiovellisessa kaapissa, että näen ne ohikulkiessani. Ns. kirjahyllyttömyys ei tarkoita sitä ettei lukisi.
En kyllä ikinä edes ajattele, onko jollakin kirjahyllyä vai ei... Mutta omaa kotiani en pysty ajattelemaankaan ilman sellaista. Ammatissani tarvitsen koko ajan suurta kirjamäärää, ja on kaikein helpointa pitää nämä kirjat omana, jolloin niihin voi tehdä tarvittaessa merkintöjä. Eli oma kirjahylly koostuu suurimmaksi osaksi ammattikirjallisuudesta. Silti minulla on paljon myös muutakin kirjallisuutta, sillä haluan omistaa mm. ne romaanit, joista pidän eniten ja joihin tulee palattua uudestaan ja uudestaan. (Suuri) kirjahylly on myös minulle sisustuselementti, joka tuo sitä kodikkuutta ja lämpöä, jota kotiini kaipaan. Luen kuitenkin sen verran paljon, että kaikkea en mitenkään pysty hankkimaan omaksi, siispä käytän säännöllisesti kirjastoa.
Ja sitten itse kysymykseen. Minusta on täysin hyväksyttyä, ettei ole kirjahyllyä, koska se ei kerro mitään henkilön lukeneisuudesta tai lukemattomuudesta. Ja aivan sama, tilaako joku paperilehtiä kotiinsa... Itsekään en tilaa, mutta silti tiedän ajankohtaisista asioista ihan tarpeeksi. En pidä kirjahyllyä tai sen puutetta junttina. Sen sijaan junttina voisin pitää asennetta "kirjahylly pilaa sisustuksen". Sellaisen sisustuksen keskellä, jonka kirjahyllyt "pilaa", ei voi elää, sillä se on mennyt siinä tapauksessa liian pitkälle.
Kirjahyllyttömyys vielä menee, mutta sitä ettei jollain ole kirjastokorttia on todella arveluttavaa. Se on sivistymättömyyden merkki jos mikä - ellei ole sitten niin kroisos, että voi ostaa kaikki lukemansa kirjat.
E-kirjoista menee silmät pilalle ja päätä alkaa särkeä + mahd säteily.