Miksi liikennevaloissa auto vapaalle? Miksei vaan kytkin pohjassa?
Potuttaa nämä vapailijat, jotka sitten vihreällä survovat vaihdetta silmään kuluttaen kallista valoaikaa. Kruununa ne jotka vielä käsijarrunkin kanssa pelaavat. Miksei vaan olla kytkinpohjassa. Pelätään sen kuluvan?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensaa kuluu kun ollaan kytkimellä, vapaalle vaihdettaessa ei kuluta. Eihän sitä kerralla paljoa mene, mutta jos on joka liikennevaloissa tapana ja aina auton seistessä käynnissä tapana pitää kytkintä pohjassa, niin äkkiä ne pientkin purot kasvaa joeksi.
Autokoulun kakkosvaiheessa ope sanoi mulle tuosta kun pidin kytkintä alhaalla, noh mehän testattiin se kun ensin minä ajoin reitin omalla tavallani ja sitten sama reitti autokoulun open neuvoilla ja kas kummaa, minun tavalla kului vähemmän bensaa.
Omat autot ovatkin sitten nykyään olleet automaatteja, manuaaliin en enää koske.
Kulutusero johtui muusta kuin kytkimen pohjassapitämisestä tai vapaalla pitämisestä. Tyhjäkäynnin kulutukset ovat murto-osa siitä mitä kuluu liikkumiseen, joten täysin yhdentekevä asia kulutuksen kannalta. Ei siitäkän mitään suurta säästöä tule vaikka moottori sammuu liikennevaloissa seistessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä pidän jalkaa jarrulla. Meidän autossa ei ole kytkintä :-)
Sinullapa on jännä auto, yksi harvoista, joissa ei ole kytkintä. Tesla varmaankin.
Oletko automaatista kuullut :)
Joku yrtti viisastella. Automaatissakin on kytkin, vaikka ei ole kytkin poljinta.
No kun ei ole. Ei minun automaatissani, eikä monissa muissakaan.
Tai tulepas kertomaan missä se kytkin minun autoni automaattivaihteistossa on.
Suurimmalla osalla automaatti on robottivaihtajalla, jossa on usen peräti kaksi kytkitä.
Tuohan on oikeastaan aika vaarallista pitää kytkintä pohjassa ja "olla lähtökuopassa" tilanteessa jossa se ei ole tarpeellista. Vähän sama kuin pitäisi sormea varmistamattomalla liipaisimella tilanteessa jossa se ei ole pakollista. Varsinkin talvella jos on jotain jääpaskaa kengänpohjassa ja lipsahtaa niin pam siinä meni puskuri tai jotain muuta vastaavaa. Suoraan sanottuna tyhmä tapa josta kannattaisi opetella pois vaikka on kuinka vammainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensaa kuluu kun ollaan kytkimellä, vapaalle vaihdettaessa ei kuluta. Eihän sitä kerralla paljoa mene, mutta jos on joka liikennevaloissa tapana ja aina auton seistessä käynnissä tapana pitää kytkintä pohjassa, niin äkkiä ne pientkin purot kasvaa joeksi.
Autokoulun kakkosvaiheessa ope sanoi mulle tuosta kun pidin kytkintä alhaalla, noh mehän testattiin se kun ensin minä ajoin reitin omalla tavallani ja sitten sama reitti autokoulun open neuvoilla ja kas kummaa, minun tavalla kului vähemmän bensaa.
Omat autot ovatkin sitten nykyään olleet automaatteja, manuaaliin en enää koske.
Siinä on autokoulun opettaja taas ollut tilanteessa, missä vaan myötäillään ja ajatellaan että voi luoja mikä idiootti. Kyllähän normaaliälyisen pitäisi tajuta, että kytkin pohjassa vs vapaalla ei vaikuta tyhjäkäynnin polttoaineenkulutukseen millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on oikeastaan aika vaarallista pitää kytkintä pohjassa ja "olla lähtökuopassa" tilanteessa jossa se ei ole tarpeellista. Vähän sama kuin pitäisi sormea varmistamattomalla liipaisimella tilanteessa jossa se ei ole pakollista. Varsinkin talvella jos on jotain jääpaskaa kengänpohjassa ja lipsahtaa niin pam siinä meni puskuri tai jotain muuta vastaavaa. Suoraan sanottuna tyhmä tapa josta kannattaisi opetella pois vaikka on kuinka vammainen.
Minä painan ainakin jarrua samaan aikaan kuin kytkintäkin, silloin kun pitän kytkintä pohjassa. Jos jalka lipeää kytkimeltä, auto keittää kahvit eikä lähde yhtään mihinkään.
Jos jalka ei kunnolla yllä kytkimelle eikä penkkiä saa eteenpäin, on syytä tarkastaa vyötärönympärys. Nimim. 156cm ja hyvin yltää kytkimelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos jalka ei kunnolla yllä kytkimelle eikä penkkiä saa eteenpäin, on syytä tarkastaa vyötärönympärys. Nimim. 156cm ja hyvin yltää kytkimelle.
Penkki ihan edessä, pituutta 163. Vyötärönympärys 69cm. En yllä painamaan kytkintä pohjaan asti niin, ettei polvi suoristuisi. Katsos, se ongelma voi joskus olla jossain muualla kuin ratin ja penkin välissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tästäkin voi tehdä ongelman? Minä pidän vapaalla aina valoissa paitsi jos tiedän, että ihan just vaihtuu vihreälle. Kun valo menee keltaiselle, vaihde ykköselle ja vihreä kun syttyy, olen jo liikkeellä.
Ei se nyt hyvänen aika kytkimen tai vapaa-asennon vika ole, jos auto kuppaa liikennevaloissa, kuskista se kiinni on. Minun maailma ei tosin kaadu siihen, jos joku kuppaa.
Usein tulee kyllä liikenteessä ihmeteltyä että mihin helvettiin osalla on muka niin saatananmoinen kiire.
Todennäköisesti heillä on kiire jonottamaan.
Miksi se jalka väsyy kytkimellä, muttei jarrulla?
Jaahas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä painan ainakin jarrua samaan aikaan kuin kytkintäkin, silloin kun pitän kytkintä pohjassa. Jos jalka lipeää kytkimeltä, auto keittää kahvit eikä lähde yhtään mihinkään.
Ok. Tiesitkö että myös jarrujalka saattaa lipsahtaa samaan aikaan pois polkimelta?
Itse ajan vähän tilanteen mukaan, jos olen jonon kärjessä, niin voin jättää vaihteen päälle, mutta jos edessä on autoja niin vaihteen siirto ei takuulla ole hidastamassa liikkeillelähtöä.
No voi saateri jos jalka väsyy tai polveen sattuu kun kytkin on pohjassa. Kannattaisiko harkita vaikka pyöräilyä tai kävelyä?
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Penkki ihan edessä, pituutta 163. Vyötärönympärys 69cm. En yllä painamaan kytkintä pohjaan asti niin, ettei polvi suoristuisi. Katsos, se ongelma voi joskus olla jossain muualla kuin ratin ja penkin välissä...
No kyllä tuosta voi vielä kaventaa. Tai sitten vaihtaa koslaan jossa sitä penkkiä saa säädettyä. Riski olet liikenteessä jollet polkimille yletä.
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä vaihdat vaihteita? Sääli sun autoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se jalka väsyy kytkimellä, muttei jarrulla?
Jos jarrupoljin painuu yhtä pohjaan kuin kytkin, niin kannattaa käydä näyttämässä autoa jossain korjaamolla. Kaikissa autoissa ei myöskään ole löysä kytkinpolin.
Vierailija kirjoitti:
Jos persus ei ole luonnostaan tapreeksi paksu, niin hoikka voi laittaa tyyny penkin ja pakaroiden väliin, jotta yltää polikimille kunnolla. Jos auto on oma, niin kannattaa laittaa polkimeen korokkeet että yltää kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullapa on jännä auto, yksi harvoista, joissa ei ole kytkintä. Tesla varmaankin.
Joku yrtti viisastella. Automaatissakin on kytkin, vaikka ei ole kytkin poljinta.
Suurimmalla osalla automaatti on robottivaihtajalla, jossa on usen peräti kaksi kytkitä.
No kun sellaista ei minun autossani ole, mutta on automaatti silti. Eikä yhtään kytkintä.
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä vaihdat vaihteita? Sääli sun autoa.
Painamalla kytkimen pohjaan asti niin että polvi suoristuu? Ihme kysymys..... Polvi väsyy jos sitä _pitää_ siinä asennossa kauemmin, mutta se ei estä vaihteen vaihtoa mitenkään.........
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä se on moottorin ja laatikon välissä. Joissain se on nestekytkin, joissain kaksoiskytkin ja joissain perinteinen, riippuen millainen automaatti on kyseessä. Katsoppas vaikka joku YouTube-video automaattilaatikon toiminnasta, niin ei tarvi nolata itseään enää jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tuosta voi vielä kaventaa. Tai sitten vaihtaa koslaan jossa sitä penkkiä saa säädettyä. Riski olet liikenteessä jollet polkimille yletä.
Luitko ollenkaan? Yletän polkimille. Hohhoijaa....
En ole 40 vuoden ajokokemuksen aikan paljon muita nähnytkään kuin tumppuja, jotka vekslaavat aina valoista lähtiessä jotain ihmeellistä siellä ratin takana.
Mulle opetettiin autokoulussa valoista lähteminen. Vaihde oltava valmiina ykkösellä ja kytkimellä hoidetaan paikallaan pysyminen tai jyrkässä mäessä käsijarrulla. Käsijarrun vapauttaminen ei kyllä sitä aikaa vie, vaan se vaihteiden kanssa puljaaminen.