Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi liikennevaloissa auto vapaalle? Miksei vaan kytkin pohjassa?

Vierailija
05.10.2013 |

Potuttaa nämä vapailijat, jotka sitten vihreällä survovat vaihdetta silmään kuluttaen kallista valoaikaa. Kruununa ne jotka vielä käsijarrunkin kanssa pelaavat. Miksei vaan olla kytkinpohjassa. Pelätään sen kuluvan?

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:17"]

Kyllä sitä bensaa kuluu vapaallakin. Ainoastaan moottorijarrutuksessa ei mene. Tai ehkä mulla on liian vanha auto. Juuri tänään katsoin paikoillani (ruuhka) kulutusta.. 0.6L/h näytti sekä kytkin pohjassa että vapaalla.

No minkä vuoden auto on ja millä tekniikalla? Toki sitä vapaallakin kuluu jonkun verran, mutta silloin on jouotkäyntimoottori päällä, joka syö huomattamasti vähemmän. Kytkimellä oltaessa auto on koko ajan ns. valmiustilassa lähtemään liikenteeseen, jolloin bensansyöttö varsinaiseen moottoriin on koko ajan käynnissä.

Höpö höpö. Moottori kuluttaa aina bensaa kun se on käynnissä, eikä tuolla ole merkitystä että onko kytkin pohjassa vai vaihde pois päältä.

Vierailija
62/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti teillä ei ole ajokorttia. Niin lapsellista ja tyhmää koko keskustelu. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:37"]

Ei ongelmia. Autossani on stop&start. Ja seuraan liikennettä ja liikkennevaloja. Ennakointia.

Sama täällä. Moottori sammuu vain, jos vaihde on vapaalla. On kivaa, kun ei tarvitse tupruttaa pakokaasua paikoillaan seistessä. Seuraan kyllä liikennevaloja ja ennakoin enkä ole kenenkään tukkona.

Varsinkin jos edessä on autoja, niin vaikka kuinka olisi vapaalla niin vielä joutuu odottamaan että se edellinen pääsee liikkeille. Jos on jonon kärjessä, niin sitten pääsee muutaman sekunnin kymmenyksen nopeammin liikkeille, jos on vaihde valmiiksi päällä.

Vierailija
64/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tästäkin voi tehdä ongelman? Minä pidän vapaalla aina valoissa paitsi jos tiedän, että ihan just vaihtuu vihreälle. Kun valo menee keltaiselle, vaihde ykköselle ja vihreä kun syttyy, olen jo liikkeellä. 

Ei se nyt hyvänen aika kytkimen tai vapaa-asennon vika ole, jos auto kuppaa liikennevaloissa, kuskista se kiinni on. Minun maailma ei tosin kaadu siihen, jos joku kuppaa.

Vierailija
65/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on lyhyt ja jalka puutuu kun pitää varvistaa kytkin pohjaan :)

Kannattaisi hommata polkimiin jaktopalikat, jos et pysty varvistamatta painamaan kytkintä kunnolla pohjaan, niin et myöskään kykene tekemään tehokasta jarrutusta. Jalka ei saa olla ihan suorana kun poljin on pohjassa, muuten panamiseen ei saa hätäjarrutuksessa riittävästi voimaa. Eikö teille ole autokoulussa opetettu mitään?

Vierailija
66/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä pidän jalkaa jarrulla. Meidän autossa ei ole kytkintä :-)

Sinullapa on jännä auto, yksi harvoista, joissa ei ole kytkintä. Tesla varmaankin.

Oletko automaatista kuullut :)

Joku yrtti viisastella. Automaatissakin on kytkin, vaikka ei ole kytkin poljinta.

Vierailija
67/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos on automaatti vaihteinen. Pitääkö Vaihdekeppi vaihtaa liikenne valoissa P.asentoon kun jalka väsyy jarrupolkimella?

Ja miten on kun ajaa niin jalkahan väsyy kaasupolkimellakin, millä matkalla. 5km. 10km.?

Vierailija
68/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistän aina ykkösen silmään ja pidän jalkaa kytkimellä, kun odotan valoissa. Täytyy olla joku todella raihnainen vanhus, jolla jalka väsyy sen aikana, jos mullakaan - viisikymppisellä täti-ihmisellä - ei stadin ruuhkissa väsy. Jossain Ruskeasuon valoissakin jonotetaan kumminkin aamuruuhkassa vartti, ja hyvin jaksaa.

Pääsee liikkeelle noileammin näin.

Vierailija
69/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos on automaatti vaihteinen. Pitääkö Vaihdekeppi vaihtaa liikenne valoissa P.asentoon kun jalka väsyy jarrupolkimella?

Ja miten on kun ajaa niin jalkahan väsyy kaasupolkimellakin, millä matkalla. 5km. 10km.?

Onko ihan pakko kommentoida, kun autoista tai autolla ajamisesta ei tiedä mitään?

Vierailija
70/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kytkin kuluu paljon nopeammin rikki, jos sitä pitää aina valoissa pohjassa.

Ei pidä paikkaansa. Tätä ei ole kukaan pystynyt selvittämään kumpi kuluttaa kytkintä enemmän, se ylös-alasliike vai kytkimen pitäminen pohjassa. Ei mun jalka ainakaan väsy.

Aivan. Ei liene merkitystä että painaako kytkimen pohjaan ja pitää siinä hetken ja sitten nostaa liikkeille lähteissä, vai käyttääkö kytkimen pohjassa vaihtaakseen vaihteen vapaalle ja sitten hetken päästä painaa uudelleen pohjaan vaihtaakseen vaihteen takaisin päälle ja lähteäkseen liikkeille.

Vierailija
71/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pistän aina ykkösen silmään ja pidän jalkaa kytkimellä, kun odotan valoissa. Täytyy olla joku todella raihnainen vanhus, jolla jalka väsyy sen aikana, jos mullakaan - viisikymppisellä täti-ihmisellä - ei stadin ruuhkissa väsy. Jossain Ruskeasuon valoissakin jonotetaan kumminkin aamuruuhkassa vartti, ja hyvin jaksaa.

Oot varmaan niitä vaihteiden arpojia. Niin ne mullekin opetti autokoulussa, että pidä vaan kytkin pohjassa ja vaihde päällä jos tuntuu, että on vaikea löytää se ykönen. Sen jälkeen on taidot kehittyneet ja en jaksa turhaan pitää ja kuluttaa kytkintä. Nätisti ehtii siinä keltasen kohdalla pistää silmään.

Vierailija
72/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ihan pakko kommentoida, kun autoista tai autolla ajamisesta ei tiedä mitään?

Hehe. Sitä sun pitää kysellä näiltä tyhmiltä joilla jalka väsyy polkimella kuin polkimella. :)

Vierailija
73/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tää sama ja kytkinjalan polvi on juuri se, joka useiten vihoittelee. Pinnistäessä jalkaa kauan suoraan kytkimellä alkaa usein polveä vihlomaan.

Vierailija
74/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisissa autoissa kytkinpoljin on jäykempi kuin toisissa. Jos liikennevaloissa on edessä yksikin auto, niin takuulla joudun vielä odottelemaan liikkeille pääsemistä vaikka seisoin vaihde vapaalla auto sammuksissa.

Voihan sitä josso seistessä vaikka säikähtää jotain ja jalka lipeää kytkimeltä ja pöksähtää edellä seisovan perään. Se on aina vähintään 500€ kun autot hipaisee yhteen.

Vierailija
75/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo1 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tää sama ja kytkinjalan polvi on juuri se, joka useiten vihoittelee. Pinnistäessä jalkaa kauan suoraan kytkimellä alkaa usein polveä vihlomaan.

Ajo asento on väärä ja vaarallinen jos on liian kaukana polkimista. Kannattaisi käydä ajokoulutuksessa ja kokeilemassa hätäjarrutuksia, ei nimittäin onnistu jos ei yllä kunnolla polkimille.

Vierailija
76/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaikki nykyajan autot sammuta itsensä seistessä vai oletteko kytkeneet stopstartin pois päältä?

Kiinnostaa, miten tuo juttu toimii? Pitääkö siitä kääntää liikkeelle lähtiessä virta-avainta? Itellä ja tutuilla niin vanhat autot että sammuvat vain vahingossa valoihin :)

Vaihde vapaalle ja kytkin ylös, niin auto sammuu. Kun painaa kytkimen uudestaan pohjaan niin lähtee käyntiin.

Vierailija
77/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tästäkin voi tehdä ongelman? Minä pidän vapaalla aina valoissa paitsi jos tiedän, että ihan just vaihtuu vihreälle. Kun valo menee keltaiselle, vaihde ykköselle ja vihreä kun syttyy, olen jo liikkeellä. 

Ei se nyt hyvänen aika kytkimen tai vapaa-asennon vika ole, jos auto kuppaa liikennevaloissa, kuskista se kiinni on. Minun maailma ei tosin kaadu siihen, jos joku kuppaa.

Usein tulee kyllä liikenteessä ihmeteltyä että mihin helvettiin osalla on muka niin saatananmoinen kiire.

Vierailija
78/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bensaa kuluu kun ollaan kytkimellä, vapaalle vaihdettaessa ei kuluta. Eihän sitä kerralla paljoa mene, mutta jos on joka liikennevaloissa tapana ja aina auton seistessä käynnissä tapana pitää kytkintä pohjassa, niin äkkiä ne pientkin purot kasvaa joeksi. 

Autokoulun kakkosvaiheessa ope sanoi mulle tuosta kun pidin kytkintä alhaalla, noh mehän testattiin se kun ensin minä ajoin reitin omalla tavallani ja sitten sama reitti autokoulun open neuvoilla ja kas kummaa, minun tavalla kului vähemmän bensaa.

Omat autot ovatkin sitten nykyään olleet automaatteja, manuaaliin en enää koske.

Vierailija
79/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopajoo1 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajo asento on väärä ja vaarallinen jos on liian kaukana polkimista. Kannattaisi käydä ajokoulutuksessa ja kokeilemassa hätäjarrutuksia, ei nimittäin onnistu jos ei yllä kunnolla polkimille.

Valitettavasti pääsin tänä talvena kokeilemaan hätäjarrutusta ja oikein hyvin pelittää, kiitos vaan.

Olen lyhyt ja penkki on ihan edessä, kytkintä joutuu silti painamaan niin, että polvi menee liian suoraksi, eikä se ole hyväksi jo selän rikkomalle polvelleni.

Vierailija
80/143 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä pidän jalkaa jarrulla. Meidän autossa ei ole kytkintä :-)

Sinullapa on jännä auto, yksi harvoista, joissa ei ole kytkintä. Tesla varmaankin.

Oletko automaatista kuullut :)

Joku yrtti viisastella. Automaatissakin on kytkin, vaikka ei ole kytkin poljinta.

No kun ei ole. Ei minun automaatissani, eikä monissa muissakaan.

Tai tulepas kertomaan missä se kytkin minun autoni automaattivaihteistossa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi