Miksi liikennevaloissa auto vapaalle? Miksei vaan kytkin pohjassa?
Potuttaa nämä vapailijat, jotka sitten vihreällä survovat vaihdetta silmään kuluttaen kallista valoaikaa. Kruununa ne jotka vielä käsijarrunkin kanssa pelaavat. Miksei vaan olla kytkinpohjassa. Pelätään sen kuluvan?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä pidän jalkaa jarrulla. Meidän autossa ei ole kytkintä :-)
Sinullapa on jännä auto, yksi harvoista, joissa ei ole kytkintä. Tesla varmaankin.
Oletko automaatista kuullut :)
Olen. Sinulle tulee varmaan yllätyksenä, että automaateissakin on kytkin.
Vittu mikä pässi, automaatissa ei ole kytkintä. Revi siitä.
Kyllä on. Ei kannata bimbon käydä keulimaan asialla, josta ei tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se punakeltainen vaihe on liikennevaloissa juur siksi että sen aikana vatkataan se vaihde kohdalleen.
Punainen vaihtuu suoraan vihreäksi, ei keltaisen kautta.
No huh. Kyllä nimenomaan valojen vaihtuessa punaisesta vihreäksi tapahtuu näin: punainen - punainen ja keltainen -vihreä.
Toiseen suuntaan: vihreä - keltainen - punainen.
Vierailija kirjoitti:
painelaakeri kuluu turhaan pitkissä stopeissa, eikä siinä sen pidempään kestä jos ei ole aivan tumppu kuski. ja väsyyhän se jalkakin.
Näinhän se oli vaarivainaan nuoruudessa ;-)
Vierailija kirjoitti:
PAINELAAKERI MENEE Kytkimestä paskaksi kun sitä painaa minuuttitolkulla, mutta painakaa vaan vitun urpot.
autonasentaja.
Tämä on kuultu vaarivainaalta, nykyautoissa tuon asian voi täysin unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullapa on jännä auto, yksi harvoista, joissa ei ole kytkintä. Tesla varmaankin.
Sano mitä sanot, mut ns. kytkintä ei ole ja ryydy ite siihen josta et mitään näytä tietävän.
Automaattivaihteisto & "auto hold" valittuna niin ei tarvitse jarrua edes painaa. Vihreän sytyttyä hanaa ja muut jäävät kauas taakse...
Start/stop systeemin kytken aina pois päältä, ärsyttää se moottorin sammutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano mitä sanot, mut ns. kytkintä ei ole ja ryydy ite siihen josta et mitään näytä tietävän.
Mikä on ns. kytkin? Taisi vähän mennä bimbolla käsitteet sekaisin.
Sinulle siis tarkoittaa sitä, että jollei ole kytkinpoljinta, niin ei ole kytkintäkään. Se, että vielä väität, kun sinut on jo taklattu, tekee ääliön.
Koska laittamalla vaihteen vapaalla liikennevaloissa säästää kytkintä. Kytkin kuluu ennenaikaisesti rikki tuollaisesta typeryydestä että pidetään kytkintä pohjassa pidemmän aikaa. Kytkintä ei ole tarkoitettu käytettäväksi auton paikallaan seisottamista varten ainakaan pidemmän aikaa. Jo usein mainittu kytkimen painelaakeri on yksi niistä osista mitkä kuluvat ennenaikaisesti rikki silloin kun liikennevaloissa pidetään kytkinpoljinta pohjassa.
Itsekin laitan yleensä aina vaihteen vapaalle liikennevaloissa. Sitten kun liikennevalot alkavat vaihtua punaisesta vihreäksi niin laitan keltaisella valolla vaihteen päälle, tällöin vihreän valon syttyessä on jo vaihde päällä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuultu vaarivainaalta, nykyautoissa tuon asian voi täysin unohtaa.
Todista puheesi paikkansa pitävyys.
Kun vaihdoin automaattivaihteiseen, niin huomasin minkälaisia teiden tukkoja manuaalilla ajelee. Valojen vaihtuessa vihreiksi ottaa manuaali-Manu ensin rauhallisesti sormen nenästään, alkaa etsiä vaihdekeppiä ja sitten auto sutii liukkaalla. Automaatti häipyy siinä vaiheessa jo horisonttiin.
nykyautoissa on vielä tärkeämpää pitää vaihde vapaalla liikennevaloissa.
Autoissa on ns:Kaksoismassavaiuhtipyörä ja erittäin kallis kapine,joka
rikkoontuu kun pitää kytkintä alhaalla aina valoissa.
Pyörän vaihtoväli on 100000-150000km joissakin autoissa vähemmän
joissakin enemmän.Jos rikkoontuu ennen aikojaan myyjä on korvausvelvollinen
vaikka takuu loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Jalka väsyy kytkimellä, jos on pitkät liikennevalot.
Lähettäjäsormesi ei sitten väsy, ei niin millään :)
Start and stop sammuttaa moottorin automaattisesti vapaalle laitettaessa ja käynnistää taas kytkintä painettaessa. Säästyy bensaa ja luonto kiittää :)
Vierailija kirjoitti:
Kytkin kuluu paljon nopeammin rikki, jos sitä pitää aina valoissa pohjassa.
Ei pidä paikkaansa. Tätä ei ole kukaan pystynyt selvittämään kumpi kuluttaa kytkintä enemmän, se ylös-alasliike vai kytkimen pitäminen pohjassa. Ei mun jalka ainakaan väsy.
Vierailija kirjoitti:
Meidän autossa on vaikka onkin täysautomaatti vaihteinen ha.
Start and stop systeemin takia tulee pidettyä. Mäkilähtöavustin pitää auton kyllä paikallaan aina.
Niin siis muistakaa, että se kytkin ei kulu sen enempää, vaikka pohjassa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Start and stop sammuttaa moottorin automaattisesti vapaalle laitettaessa ja käynnistää taas kytkintä painettaessa. Säästyy bensaa ja luonto kiittää :)
Täällä sammuu kun painaa jarrun pohjaan ja pysähtyy 2. Sek pysähtymisestä, starttaa kun painaa kaasua.:)
Vierailija kirjoitti:
Bensaa kuluu kun ollaan kytkimellä, vapaalle vaihdettaessa ei kuluta. Eihän sitä kerralla paljoa mene, mutta jos on joka liikennevaloissa tapana ja aina auton seistessä käynnissä tapana pitää kytkintä pohjassa, niin äkkiä ne pientkin purot kasvaa joeksi.
Bensan kulutus loppuu vain jos moottori sammuu ja mulla sammuu, jos vaihdan vapaalle (Stop and Start toiminto), jos pidän vaihteen päällä, niin autokin pysyy käynnissä. Kyllähän se kytkin vähän kuluu jos seisottaa utoa vaihde päällä kytkimen kanssa.
Toinen on sitten se että jos on vaihde päällä ja joku vaikka pökkää perään, niin voi livetä jalka kytkimeltä ja pahimmassa tapauksessa auto nytkähtää tyhjäkäynnillä risteävälle tielle rekan eteen tms.
Punainen vaihtuu suoraan vihreäksi, ei keltaisen kautta.