Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi liikennevaloissa auto vapaalle? Miksei vaan kytkin pohjassa?

Vierailija
05.10.2013 |

Potuttaa nämä vapailijat, jotka sitten vihreällä survovat vaihdetta silmään kuluttaen kallista valoaikaa. Kruununa ne jotka vielä käsijarrunkin kanssa pelaavat. Miksei vaan olla kytkinpohjassa. Pelätään sen kuluvan?

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäipä nyt mietityttämään, että milläs moottorilla se auto silloin käy kun se kytkin on pohjassa? Jos kerran vapaalla tyhjäkäyntimoottori antaa polttoainetta ja ajaessa ihan normaalisti (painat kaasua->bensaa)  moottorijarrutuksella ei mene bensaa koska moottori pyörii jarrutusvoimalla. Ei se auto kuitenkaan mikään ikiliikkuja ole etttä tyhjästä nyhjäisisi energiaa ollessaan juurikin vaihde vapaalla (joka kuormittaa autoa hivenen enemmän kuin kytkin pohjassa käyttäminen).

Vierailija
22/143 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaihtelee..välillä laitan vapaalle je etenkin kun tiedeän että edessä on pitkät valot. En asu nimittäin missään Suomen käpykylässä, täällä voi kestää minuutteja valoruuhkaan saapumisesta, ennen kuin pääsee jatkamaan.

Sitä vaan ihmettelen, miten se voi jotain haitata jos toisen auto on vapaalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:37"]

Ei ongelmia. Autossani on stop&start. Ja seuraan liikennettä ja liikkennevaloja. Ennakointia.

[/quote]

Sama täällä. Moottori sammuu vain, jos vaihde on vapaalla. On kivaa, kun ei tarvitse tupruttaa pakokaasua paikoillaan seistessä. Seuraan kyllä liikennevaloja ja ennakoin enkä ole kenenkään tukkona.

Vierailija
24/143 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:51"]

Sitä vaan ihmettelen, miten se voi jotain haitata jos toisen auto on vapaalla?

[/quote]

Voi haitata. Nimittäin, jos auto saa olla paljonkin vapaalla, se tottuu siihen  eikä enää haluaisi palata työnsä pariin. Voipa käydä niinkin, että auto sanoo koko työsopimuksensa irti ja jää vapaalle pysyvästi.

Vuorotteluvapaa taas ei ole niin vaarallista, koska sitten kun auto päättää palata työhönsä, pääset kotiin sillä. Siihen voi kyllä mennä useampi kuukausi.

Vierailija
25/143 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:17"]

Kyllä sitä bensaa kuluu vapaallakin. Ainoastaan moottorijarrutuksessa ei mene. Tai ehkä mulla on liian vanha auto. Juuri tänään katsoin paikoillani (ruuhka) kulutusta.. 0.6L/h näytti sekä kytkin pohjassa että vapaalla.

[/quote]

No minkä vuoden auto on ja millä tekniikalla? Toki sitä vapaallakin kuluu jonkun verran, mutta silloin on jouotkäyntimoottori päällä, joka syö huomattamasti vähemmän. Kytkimellä oltaessa auto on koko ajan ns. valmiustilassa lähtemään liikenteeseen, jolloin bensansyöttö varsinaiseen moottoriin on koko ajan käynnissä.

[/quote] Kai tiesit, että kun et paina kaasua, oli auto vapaalla tai kytkimellä, niin joutokäyntimoottori hoitaa bensan syötön (poislukien stop&start-moottorit)?

Vierailija
26/143 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lyhyt ja jalka puutuu kun pitää varvistaa kytkin pohjaan :)

Vierailija
27/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se kuluu ei sillä ole merkitystä. Autosta hajoaa paljon muuta sitä ennen kuin painelaakeri hajoaa tuon takia. Kytkinremontin syy ei ole juuri koskaan painelaakerissa. Auto kuluu käytössä eikä sen käyttö vaadi erityistä huolellisuutta.

Vierailija
28/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä pidän jalkaa jarrulla. Meidän autossa ei ole kytkintä :-)

Sinullapa on jännä auto, yksi harvoista, joissa ei ole kytkintä. Tesla varmaankin.

Vierailija
29/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan toisen jalan kytkimelle, toisen jarrulle ja vaihdan jo ykkösvaihteen. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
30/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullapa on jännä auto, yksi harvoista, joissa ei ole kytkintä. Tesla varmaankin.

Oletko automaatista kuullut :)

Vierailija
31/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee kramppi jalkaan tai sairaskohtaus niin vapaalla ollut auto jää paikalleen tai korkeintaan alkaa ryömiä hitaasti ellei olla mäessä. Vaihde silmässä oleva auto voi tyhjäkäynnin kierroksista ja polkimen irrottamisen nopeudesta riippuen ajatua risteykseen aiheuttaen liikenneonnettomuuden.

Vierailija
32/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ne puhelimen näplääjät kuluttavat sitä vihreää valoaikaa.

Vierailija
33/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Sinulle tulee varmaan yllätyksenä, että automaateissakin on kytkin.

Vierailija
34/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se punakeltainen vaihe on liikennevaloissa juur siksi että sen aikana vatkataan se vaihde kohdalleen.

Vierailija
35/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikki nykyajan autot sammuta itsensä seistessä vai oletteko kytkeneet stopstartin pois päältä?

Vierailija
36/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAINELAAKERI MENEE Kytkimestä paskaksi kun sitä painaa minuuttitolkulla, mutta painakaa vaan vitun urpot.

autonasentaja.

Vierailija
37/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaikki nykyajan autot sammuta itsensä seistessä vai oletteko kytkeneet stopstartin pois päältä?

Kiinnostaa, miten tuo juttu toimii? Pitääkö siitä kääntää liikkeelle lähtiessä virta-avainta? Itellä ja tutuilla niin vanhat autot että sammuvat vain vahingossa valoihin :)

Vierailija
38/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vittu mikä pässi, automaatissa ei ole kytkintä. Revi siitä.

Vierailija
39/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo sanoi, teoreettisesti kytkimen painelaakeri kuluu enemmän, jos kytkintä pidetään pohjassa auton käydessä. En tosin tiedä, kuinka pitkän ajan kuluttua ongelmat ilmenevät. Itsellä kyllä hajosi noin 300000 km ajetusta autosta nimenomaan painelaakeri, vaikka siinä ei ollutkaan pidetty kytkintä pohjassa valoissa seistessä.

Tuosta "tyhjäkäyntimoottorista" en ole kuullutkaan. Taitaa siitä jauhaja olla joku trolli. Kyllä auton moottori kuluttaa käydessään ihan yhtä paljon polttoainetta, on sitten kytkin pohjassa tai ylhäällä (vaihteen ollessa vapaalla).

Nämä nykyaikaiset start&stop -tekniikalla olevat autot ei sammuta moottoria liikennevaloissa, jos kytkin on pohjassa, mutta tekevät sen, jos vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä.

Ja tosiaan, perinteisessä momentinmuuntimella varustetussa automaattivaihteistossa ei ole kytkintä sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan veto on aina päällä ja auto pidetään paikallaan jarrulla.

Kaksoiskytkinvaihteisissa tai robottivaihteistolla varustetuissa autoissa ei ole kytkinpoljinta, mutta kyllä siellä vaihteiston yhteydessä on perinteinen kytkin (tai kytkimet). Automatiikka hoitaa niiden kytkeytymisen.

Vierailija
40/143 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vittu mikä pässi, automaatissa ei ole kytkintä. Revi siitä.

Kytkin. Kytkinpoljin. Dsg. Kolme sanaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme