Olisitko pulassa, jos miehesi toisi kotiin metsältä jäniksen ruoaksi?
Kantaisi korvista keittiöön ja sanoi: "Tee tästä päivällinen, minä valitsen viinin"
Kommentit (26)
En olisi, koska en olisi keittiössä vaan työhuoneessani työskentelemässä. Mies saisi kokata jäniksensä itse.
juu ja ei. Hilpaisisin naapuriin kysymään ohjeita tai mahdollisesti naapuri laittaisi sen mulle lihoiksi
Olisin, eiköhän jäniksen pidä riippua ennen kuin siitä päivällistä laitetaan.
En olisi, koska mies tekee meillä riistaruoat
En olisi, koska kumpikaan meistä ei voi sietää viiniä, ja mies laittaa riistaruuat yleensä.
En olisi, koska mies hoitaa itse riistansa käsittelyn ja kokkaamisen. En minäkään sille kiikuta kurpitsaa kasvimaalta ja sano, että tees poika piirakkaa.
En. Mies olisi pulassa jos haluaisi jäniksen ampua, tuskin osaa.
Olisin pulassa, ihmettelisin, mikä miehelle on tullut.
Mies harrastaa ammuntaa, mutta ei metsästä. Jos toisin metsästä jäniksen koko persoona olisi muuttunut, mies rakastaa pupuja. :)
Täytyy harmikseni myöntää, että kyllä olisin. En ole koskaan käsitellyt riistaa, vaikka syönkin sitä mielelläni. Tuttavapiiriin ei kuulu yhtään metsästäjää, joten en koskaan ole päässyt opettelemaan.
En, vaikka en olekaan jänistä koskaan nylkenyt.. Minulla on onneksi toimiva netti, joten löytäisin ohjeet nylkemiseen tuota pikaa! :)
Vanhan keittokirjani mukaan:
Jänispaisti:
1 jänis
2 l kuorittua maitoa tai vettä
1 rkl etikkaa
200g silavaa
1 rkl suolaa
1 rkl vehnäjauhoja
4 rkl voita
2 dl vettä
5 dl kermaa tai kermamaitoa.
Sisälmyksien poiston jälkeen jänis saa riippua 3-6 päivää tullakseen mureaksi, sen jälkeen nylkeminen ja paloittelu (syötävien osien esim.kylki ja vatsalihojen eroittelu). Osien huuhtelu ja laittaminen maitoon tai etikkaveteen likoamaan (seuraavaan päivään asti). Sitten kuivaus ja silavointi ohuilla silavasuikaleilla. Lihapalojen väliin laitetaan lisäksi ohuita silavapaloja. Osat paistetaan voissa pannulla ruskeaksi. Osat suolataan ja jauhotetaan ja valellaan kiehuvalla vedellä ja sen jälkeen kermamaidolla. Jänis saa kiehua padassa kannen alla, kunnes on kypsää, eli noin 1,5-2 tuntia. Jänis nostetaan padasta, lihat paloitellaan ja asetellaan tarjolle vadille salaatin ja persiljan kanssa koristeltuina.
Paistiliemi siivilöidään kastikkeeksi ja tarvittaessa suurustetaan vehnäjauhoilla. 1dl kermaa lisätään ja kastike saa kiehua 10 minuuttia. Maustetaan suolalla ja valkopippurilla ja halutessaan voidaan lisätä 1 rkl viinimarjahyytelöä.
Valmistusohje on lyhennetty, tämä siis on kirjasta Keittotaito, helmi Koskimies ja Eva sommarsalo 26.painos vuonna 1962.
Nykyaikaiset jäniksen käsittelyohjeet olisi myös kiva saada ja saada tietää eroja, miten nykyisin jänis suositellaan valmistettavaksi, kun nuo ohjeet aina muuttuvat vuosien varrella ;) Uutta opitaan ja hygieenisyystaso ja elintarvikemääräykset kehittyvät.
Fiksu metsästäjä nylkee ja suolistaa saaliinsa jo ennen kotiin kantoa. Lisäksi hän tietää, että jäniksestä ei tehdä ruokaa kaatopaivänä, vaan liha pitää riiputtaa, jotta se mureutuu. Sitten vasta paistin tekoon. Sisälukutaito on , samoin luetunymmärtäminen, joten ohjeista saa selvää. Ja hyvää tulee!
En olisi pulassa mutta mies olisi, meidän talossamme ei jäniksistä tehdä ruokaa. Terveisin viiden kanin omistaja.
Olisin, miehellä ei nimittäin ole asetta eikä mitään lupia eikä taitoakaan metsästää :) Ihmettelisin missä hiton metillä se muka on käynyt ja millä keinoin saanut jäniksen kiinni!
En olisi pulassa sillä mielestäni metsästäjä on se joka myös saaliinsa nylkee ja suolistaa, melellään leikkaakin!
En tekisi sitä ellei olisi kyse elossa selviytymisestä. Minä ostan lihan tiskiltä. Kaloja siivoan mielluummin, mutta eläinten nylkeminen tai linnun höyhentäminen on vastenmielistä enkä ole sitä edes kokeillut.
Käviskö sitten vastaavasti niin, että tulen marjametsästä ja mies saa siivota lakat, mustikat ja muut, keittää hillot ja pakastaa? Marjastus on kiva ulkoharrastus, mutta jatkojalostuksen voisin jättää miehelle!
En söisi jänistä missään olosuhteissa. Puput ovat niin suloisia eläimiä.
En, koska mies perkaa ja plokkaa itse kalat, linnut ja riistan, jotka kotiin tuo. Ruoaksi osaan kyllä laittaa lihan ja olen mä mukana ollut noissa esivalmistushommissakin sen verta, että tietäisin mitä tehdä jos pakko tulisi. :)
Eiköhän sitä paitsi googlella löydy aika kattava ohje.
Meillä mies itse haluaisi jäniksensä valmistaa ruoaksi. Mulla ei ole pahemmin keittiöön asiaa, mutta jos tilanne olisi tuo, että minun pitäisi se valmistaa niin netistä etsisin tiedon miten jänis käsitellään ym :D
en olisi. minulla on kirja, jossa selkein kuvin esitetään jäniksen nylkeminen ja laitto ruuaksi. keittokirja on 1900-luvun puolesta välistä.