Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päästin jalankulkijan suojatien yli ja takana oleva auto tööttäsi!

Vierailija
05.10.2013 |

Tai siis se tyyppivika siellä ratin ja istuimen välissä. Muutenkin ajoi melkein takapuskurissa kiinni vaikka (myönnettäköön) ajoin 50:n alueella 60:tta. En pysähtynyt yhtäkkiä suojatien eteen (vaikka siihenkin takana ajavan pitäisi varautua pitämällä sitä turvaväliä) vaan hiljensin ihan ajoissa. Mutta se takana ajava alkoi tööttäämään hulluna kun päästin teinitytön suojatien yli! Siis mikä ihmisiä vaivaa?! Yli vaan mieluummin, niinkö?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 09:41"]

Mä alan yuollaisten kuskien edessä ihan tahallani ajaa neula tasan viidessäkympissä, oikein korostetun varovasti ja kohteliiasti. Voin lähes tuntea omaan autooni sen perässä ajavan raivon. Ja sekös mua naurattaa.

[/quote]

Samoin! ;)

Vierailija
42/52 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 10:04"]12: ihan loistavaa, noin teen jos näin käy vielä joskus! :D[/quote]Olen fantasioinut tästä jo pitkään ja takuulla onnistun vielä tekemään tuon :) Täytyy vaan olla sen verran varovainen että ei saa turpiinsa kun tilaisuus tulee :( Talvella voi ottaa autosta mukaan lumiharjan tai pimeällä taskulampun (pitkävartinen iso lamppu), auton tarkastusta ja puhdistusta varten, onpahan jotain kättä pidempää jos takana olija polttaa hihansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 09:41"]

Mä alan yuollaisten kuskien edessä ihan tahallani ajaa neula tasan viidessäkympissä, oikein korostetun varovasti ja kohteliiasti. Voin lähes tuntea omaan autooni sen perässä ajavan raivon. Ja sekös mua naurattaa.

[/quote]Sama täällä. Ajonoepus pitää sovittaa takana olevaan turvaväliin. Jos joku ajaa perseessä kiinni, niin sitten täytyy edetä todella hitaasti.

[/quote]

Kaikenlainen mielenosoittaminen ja esimerkin näyttäminen kahelille kuskille on  sekä turhaa että vaarallista. Se voi olla se viimeinen pisara, jonka jälkeen tuo hyypiö on mielestään James Bond, licenced to kill. Ei siis pidä provosoitua, vaikka kuinka provosoidaan. Jatkaa vain asiallisesti ja sääntöjä noudattaen matkaa.

[/quote]Mielen osoittajahan on se perässä roikkuja, tai sitten hän on vain tyhmä. Toisen mielenosoitus tai tyhmyys ei ole mikään syy vaarantaa liikennettä. Turvavälihän määräytyy nopeuden mukaan ja päinvastoin.

Olen ajanut hirvikolarin ja sen jälkeen minulla on ollut tapana jarruttaa kunnolla jos tarvetta ilmenee ja perässä roikkuja ei tähän ehdi reakoida. Olen maantienopeuksilla yleensä suorittanut antaumuksellisen tuulilasien ja valojen pesusession. Noin 50% joko jättää väliä, tai menee ohi tämän jälkeen. Seuraava keino on se että näyttää vilkkua oikealle ohituspaikan merkiksi ja taas osa menee ohi, viimeistään sen jälkeen kun vielä hidastaa vähän vauhtia sopivassa ohituspaikassa. Valitettavasti persekärpäsen menohalut ysein hyytyy siihen kun joutuu vetovastuuseen ja vauhtimme hidastuu siitä mitä se oli alunperin, mutta elämä on. Viimeinen keino on se että löysään jalan kaasulta sopivassa ohituspaikassa ja annan vauhdin hiipua rullaamalla, tähän asti sitkainkin persekärpänen on menny ohi ennen kuin auto pysähtyy, joskus tosin vasta hölkkävauhdista.

Vierailija
44/52 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 10:35"]

Joillekin ihmisille sujuva ajaminen on yksinkertaisesti ydinfysiikkaa. Itsellänikin monta kertaa ollut näitä tilanteita, että peilistä näkee jo kaukaa miten takaa lähestyy tuhatta ja sataa joku auto, joka sitten jämähtää siihen takapuskuriin roikkumaan. Vaikka siis itsekin ajan aina noin 10km/h nopeusrajoituksen yli. Hämmentävintä se on kuitenkin motarilla missä on kaksi kaistaa ja vaikka on mahdollisuus mennä saman tien ohi, niin perseessä roikkuja jarruttaa ja jämähtää siihen puskuriin kiinni. Ei voi käsittää.

Toinen juttu mitä olen huomannut on se, että ihmiset OLETTAVAT joissakin tietynlaisissa risteyksissä, että toisella on kolmio, vaikka ei edes olisi! Lähialueellani on pari risteystä, joissa lähes kukaan ei väistä oikealta tulijaa vaikka siinä ei ole kolmiota. Onko se niin vaikeaa katsoa onko siellä se kolmio? Jotkut jopa tööttäävät jos luulevat minun kääntyvän eteen.

[/quote]Valitettavasti kaikki eivät osaa edes perusliikennesääntöjä, ei edes väistämisvelvollisuuksia. Monesti huomaa että jossain asuinalueella "pääväylää" ajetaan kuin se olisi etuajo-oikeutettu, vaikka kaikki risteykset ovat ihan tavallisia tasa-arvoisia risteyksiä. Aika moni taitaa ihan oikeasti luulla että sivusta tuleva väistää suoraan ajavaa :)

Vierailija
45/52 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 10:35"]

Joillekin ihmisille sujuva ajaminen on yksinkertaisesti ydinfysiikkaa. Itsellänikin monta kertaa ollut näitä tilanteita, että peilistä näkee jo kaukaa miten takaa lähestyy tuhatta ja sataa joku auto, joka sitten jämähtää siihen takapuskuriin roikkumaan. Vaikka siis itsekin ajan aina noin 10km/h nopeusrajoituksen yli. Hämmentävintä se on kuitenkin motarilla missä on kaksi kaistaa ja vaikka on mahdollisuus mennä saman tien ohi, niin perseessä roikkuja jarruttaa ja jämähtää siihen puskuriin kiinni. Ei voi käsittää.

Toinen juttu mitä olen huomannut on se, että ihmiset OLETTAVAT joissakin tietynlaisissa risteyksissä, että toisella on kolmio, vaikka ei edes olisi! Lähialueellani on pari risteystä, joissa lähes kukaan ei väistä oikealta tulijaa vaikka siinä ei ole kolmiota. Onko se niin vaikeaa katsoa onko siellä se kolmio? Jotkut jopa tööttäävät jos luulevat minun kääntyvän eteen.

[/quote]Valitettavasti kaikki eivät osaa edes perusliikennesääntöjä, ei edes väistämisvelvollisuuksia. Monesti huomaa että jossain asuinalueella "pääväylää" ajetaan kuin se olisi etuajo-oikeutettu, vaikka kaikki risteykset ovat ihan tavallisia tasa-arvoisia risteyksiä. Aika moni taitaa ihan oikeasti luulla että sivusta tuleva väistää suoraan ajavaa :)

[/quote]

Juuri tällainen katu se onkin josta kerroin, eli omakotitaloaluetta. Kenelläkään ei kolmiota, mutta kukaan ei koskaan väistä eikä tule mieleenkään tsekata onko kolmiota. Kuvittelevat varmaan että nämä kääntyvät kadut ovat jotain pihateitä, vaikka kyllä ihan selvästi on kadun nimet esillä...

Vierailija
46/52 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeusmittarien heitot olivat tavallisia jo ennen EU: akin. Nykyään virhe on selvästi pienempi kuin vanhoissa autoissa. Totuin aikanani siihen, että mittari heitti keskimäärin 10% ja ajelin samalla tavalla uudemmillakin autoilla. Peltipoliisit ovat muistuttaneet muistaakseni kolme kertaa parin vuoden aikana lievästä ylinopeudesta: 103 km/h satasen alueella, 82 km/h ja viimeksi 83 km/h kahdeksankympin alueella. Ärsyttää ja naurattaa, vaikka ymmärränkin, että ne on säädetty just jetsulleen tieosuuden nopeudelle, siis ne peltipolliisin mittarit.

Näin pari viikkoa sitten auton perään liimatun hauskan tarran: Älä nuuski! Jotain samaa olen monesti miettinyt, kun tietty kuskityyppi ajaa käytännössä kiinni takapuskurissa, talvellakin.

Se, että takana ajava mies tööttää, kun huomaa naisen ajavan sääntöjen mukaan, mm. päästää jalankulkijan kadun yli, kertoo vain miesten huonosta itsetunnosta. Ei taas kerran päässyt päästelemään 'kikkelinjatkollaan' niin, että kaikki varmasti huomaavat. Voi mies parkaa! 

Vierailija
47/52 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tässähän on taas pelkästään aloittajan mielipide. Tilanne on voinut olla esim. tämä: aloittaja ajaa ylinopeutta, mutta ärsyyntyy perässä ajavaan ja päättää opettaa tätä tekemällä jonkun suojatien edessä äkkijarrutuksen. Toinen vaihtoehto: aloittaja huomaa 100 metrin päässä suojatietä lähestyvän jalankulkijan ja päättää hiljentää 200 m ennen suojatietä parinkympin nopeuteen, jotta varmasti laki tapahtuisi ja jalankulkija pääsisi suojatien yli. Kummassakin tapauksessa minua takana potuttaisi, riikarin painaminen riippuisi sen hetkisestä mielialastani...

Vierailija
48/52 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 12:33"]

No, tässähän on taas pelkästään aloittajan mielipide. Tilanne on voinut olla esim. tämä: aloittaja ajaa ylinopeutta, mutta ärsyyntyy perässä ajavaan ja päättää opettaa tätä tekemällä jonkun suojatien edessä äkkijarrutuksen. Toinen vaihtoehto: aloittaja huomaa 100 metrin päässä suojatietä lähestyvän jalankulkijan ja päättää hiljentää 200 m ennen suojatietä parinkympin nopeuteen, jotta varmasti laki tapahtuisi ja jalankulkija pääsisi suojatien yli. Kummassakin tapauksessa minua takana potuttaisi, riikarin painaminen riippuisi sen hetkisestä mielialastani...

[/quote]

Eli teki niin tai näin, niin koskaan ei ole sulle mieliksi? No, en omasta mielestäni liruutellut liian aikaisin tai hypännyt jarrun päälle viime hetkellä. Mutta todennäköisesti "riippuen sen hetkisestä mielialastasi" olisit hermona vaikka osaisin ajoittaa jarrutuksen mielesi mukaan täysin nappiin.

Vierailija
49/52 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ottanut rekkarin ylös ja tehnyt rikosilmoituksen. En itse aja autoa, ja olen tehnyt lukuisista kuljettajista rikosilmoituksen, kun ei oikein tajuta suojatiekäyttäytymistä. Jotain vikaa pään sisällä pitää olla. No, ehkä se sakkojen maksaminen vähäksi aikaa auttaa.

Vierailija
50/52 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus? Mitä hittoa? Jaksaako poliisit tuollaista tehtailijaa oikeasti katsella?

Vierailija
51/52 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 11:05"]

Se, että takana ajava mies tööttää, kun huomaa naisen ajavan sääntöjen mukaan, mm. päästää jalankulkijan kadun yli, kertoo vain miesten huonosta itsetunnosta.

[/quote]Avauksessa ei kerrottu että hän olisi ollut nainen tai että perässä olisi ajanut mies.

Vierailija
52/52 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 14:07"]

Olisit ottanut rekkarin ylös ja tehnyt rikosilmoituksen. En itse aja autoa, ja olen tehnyt lukuisista kuljettajista rikosilmoituksen, kun ei oikein tajuta suojatiekäyttäytymistä. Jotain vikaa pään sisällä pitää olla. No, ehkä se sakkojen maksaminen vähäksi aikaa auttaa.

[/quote]

Rikosilmoitus? Herätys! Ja vielä sakot, niinkö? Poliiseja varmasti kiinnostaa puuttua näiden korttelipilkkupoliisien havaintoihin. Sinun ilmoituksesi löytyy mappi ö:stä...