Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsivuodeaika osastolla niin hirveää kuin kerrotaan?

Vierailija
02.09.2020 |

Erityisesti sinä joka olet ollut synnytyksen/sektion jälkeen huonossa kunnossa: Olen kuullut juttuja, että kuntouttavan työotteen varjolla äitejä kyykytetään osastoilla tavoilla, joita muut pienemmistäkään leikkauksista toipuvat ei kyllä joudu kokemaan. Vaikka meinaa pyörtyä kipuun ja verenhukkaan esim sektion jälkeen, niin ruoka on haettava itse vaikka tarjotin ei pysyisi kädessä, lakanat on jaksettava vaihtaa tai muuten makaat veressä, imetysohjaus on piinaavaa vaikka maito ei ole noussut ym. Pitääkö kauhujutut paikkansa?

Kommentit (533)

Vierailija
361/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ruokaa ei saa, jos ei kykene itse hakemaan. Vauvalla ei ole omaa sänkyä, joten arvaa kahdesti, mitä kaksosten sektioäiti söi. Aivan oikein, suklaata, koska tarjotinta ei päässyt vauvat kainalossa noutamaan eikä vauvoja voinut jättää yksin. Vessaan pääsi niin, että otti lapset sinne lattialle (vieläkin ajatus oksettaa) ja suihkuun pääsi, kun mies tuli paikalle. Perhehuonetta ei saatu, koska oli jo 2 lasta kotona.

Mutta siitä kiva juttu, että sairaalaan tuli 81 kiloa minua ja sairaalasta lähti 65 kiloa minua. Anoppi tuli samantien kotiin ja valvoi vauvojen kanssa 3 yötä, että minä sain nukkua. Ihana ihminen!

Tämä on suurin epätasa-arvo Suomessa. Me naiset emme saa sallia tällaista! Olkaa fiksuja ja laittakaa aina palaute sairaalalle. Myös lasten kanssa työskentelevät voisivat puuttua näihin räikeisiin epäkohtiin.

Se vaan, ettei siinä hormonimyrskyssä, väsymyksessä ja muussa edes ymmärrä koko asiaa, kuin vasta paljon myöhemmin.

Itse olin väsymyksestä aivan pihalla kun kotiuduttiin, olin siis 3 päivää osastolla ja nukkunut vain muutamia tunteja. Kotona paraneminen edistyi nopeasti, kun sai riittävästi lepoa ja ravintoa.

Samoihin hormonimyrskyihin tullaan vetoamaan, mutta toisinpäin. Ei siellä ketään huonosti kohdella, hormonit vaan äideille niin sekaisin että kaikki tuntuu pahalta. 

Vierailija
362/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Nukuttua ei saanut kun joku vähän väliä kutsui hoitajaa ja summeri soi käytävällä

- Aamulla siivooja tuli pamauttamaan oven auki, kailottamaan  hyvää huomenta ja sytyttelemään valoja

- Imetysopetuksessa tissini väännettiin mustelmille

- Vauvaa ei voitu katsoa edes sen aikaa, että olisin päässyt suihkuun

- Miehelleni tultiin klo 17 valittamaan, että kyllä äidit ja vauvat pitäisi nyt päästää rauhassa iltatoimiin.  Mies oli siis päässyt töistä klo 16 ja tullut suoraan sairaalalle, että ehtisi olla hetken kanssamme

Nuo siivoojat! Klo 6 valot päälle  "Huomenta huomenta" ja jättivät sitten vielä ne valot päälle poistuessaan. Kiva kun oli koko yön valvonut vauvan kanssa ja viimein ollut nukahtamassa...

Jännä, mä olen ollut varahenkilöstössä töissä noin 100 sairaalaosastolla (tosin synnäri ei niiden joukossa), yhdelläkään ei olla toimittu noin, ja vuorokin on alkanut klo 7, ihan muualta kuin potilashuoneista. Missä sairaalassa tämä on ollut?

Ainakin Mikkelin keskussairaalassa. Se aika tosin vaihteli mutta noin 06-06.30 tuli siistijät käymään huoneita läpi ja heti perään tuli sitten aamupalat ja mahdolliset näyteenotot.. ihmisenä, joka tykkää nukkua pitkään otti luonnolle nuo kukonlaulun aikaiset pakkoherätykset . 

Olisiko tässä ollut ajatuksena,  että äidit saavat syödä aamupalaa  rauhassa kun huoneet on jo siivottu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli flunssa kun synnytin, kätilö oli ihana mutta piina alkoi kun  pääsin osastolle. En olisi yhtä särkylääkettä saanut vaikka minulla oli kuumetta, itse piti vaihtaa lakanat ja hakea ruuat... Jouduin sitten päivystykseen  2pv synnytyksen jälkeen kun sydän hakkasi levossakin tuhatta sataa ja tulehdusarvot oli koholla, päästyäni  takaisin osastolle sama  hoitaja, joka oli pilkannut ettei tässä hotellissa olla valitettuani sairasta oloa sanoi " Ei täällä voida kuumeita mittailla" ja toi päiväkahvit huoneeseen niin vauhdilla että puolet loiskui pöydälle.  Meni myös ääripäästä toiseen, eli täydestä auttamishaluttomuudesta siihen että koetti mm. vaihtaa vauvani vaipat vaikka matkaa sängystäni oli hoitopöydälle vain pari metriä ja pystyin kyllä itse. 

Eli Arvon Hoitsun ylpeyden päälle kävi kun synnyttäjä olikin oikeasti kipeä eikä turhasta naukuva kermapeffa. Eikö tiedoissasi sitten lukenut että sinulla oli kuumetta jo  synnytykseen tullessa?

Ei ilmeisesti ollut tieto kulkenut. Minulla tosiaan oli synnyttämään lähtiessä kuumetta 38, kotona mittasin samalla kun ähkin supistusten kanssa ja sain  kätilöltä 2 peittoa kun tärisin horkassa.

Vierailija
364/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua mietityttää yksi asia tässä, vaikka en ole itse synnyttänyt. Eihän se sairaalassa olo ilmaista sille äidille ole, vaan siitä lapsivuodeajasta lävähtää kotiin lasku. Kun äiti maksaa tuosta hoidosta, miksi hänen pitäisi tehdä hoitoon kuuluvat palvelut eli lakanoiden vaihdot, ruoan hakemiset ym. itse? Eihän kenellekään muullekaan hoitopalvelua ostavalle sanota, että "otetaan sun rahat, mutta hoidatko noi jutut nyt itse".

Siitä hetkestä alkaen kun tulet raskaaksi, vain vauvalla on väliä. Äidin hyvinvointi on tärkeää vain vauvan takia, joten lapsivuodeosastollakin kyse on ainoastaan siitä vauvasta. Valitettavasti. 

Mutta eihän sitä laskua maksa vauva, vaan äiti ja äitiinhän suurin osa lapsivuodeajan toimenpiteistä kohdistuu. Varsinkin, jos tän keskustelun perusteella on mentaliteetti "hoida itse vauvasi, ei me sitä valvota, kun itse joudut kotonakin sen hoitamaan".

Rehellisesti sanottuna äideille myydään huonoa palvelua. Sama kuin joissain kahviloissa kehotetaan viemään tarjotin keräilyvaunuun, vaikka se ei ole asiakkaan tehtävä. Jos palvelusta maksaa, niin kyllä sillä pitää vastinettakin olla.

Vierailija
365/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa nyt miehetkin tätä ketjua. Teidän kun kuulee usein sanovan lasten saamisen olevan helppo nakki - myös sille äidille - ja osa teistä kuuluttaa kovaan ääneen synnytystalkoita sekä naisen elämän sietämätöntä helppoutta.

Tarkennan vielä yleisellä tasolla, että vaikka biologialle ei mitään voi, niin ainakin ihmisten kohtelu on aina meidän ihmisten käsissä. Ei brutaali ja vihamielinen ja jopa terveyttä vaarantava kohtelu sairaalassa voi olla hyväksyttävää!

Vierailija
366/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin muutama viikko sitten Mikkelissä toisen lapseni. Lapsi syntyi alakautta ja vaikka olin tosi hyvävointinen, kaikki ateriat tuotiin huoneeseen ja tarjottimet vietiin myös pois. Vauvalla oli oma sänky, mutta nukkui kainalossa. Saimme perhehuoneen, jotta mieskin sai olla mukana koko ajan. Äitini hoiti esikoista kotona, kotiuduimme vajaa 2vrk synnytyksestä. Tosi hyvä kokemus kaikenkaikkiaan.

Hain itse vaatteet/vaipat huonetta vastapäätä olevasta kaapista, mutta huonommassa kunnossa olevalle äidille ne olisi kai tuotu. Tällaista pienemmässä sairaalassa, jossa synnytyksiä vain noin 700 vuodessa.

Vierailija
367/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ruokaa ei saa, jos ei kykene itse hakemaan. Vauvalla ei ole omaa sänkyä, joten arvaa kahdesti, mitä kaksosten sektioäiti söi. Aivan oikein, suklaata, koska tarjotinta ei päässyt vauvat kainalossa noutamaan eikä vauvoja voinut jättää yksin. Vessaan pääsi niin, että otti lapset sinne lattialle (vieläkin ajatus oksettaa) ja suihkuun pääsi, kun mies tuli paikalle. Perhehuonetta ei saatu, koska oli jo 2 lasta kotona.

Mutta siitä kiva juttu, että sairaalaan tuli 81 kiloa minua ja sairaalasta lähti 65 kiloa minua. Anoppi tuli samantien kotiin ja valvoi vauvojen kanssa 3 yötä, että minä sain nukkua. Ihana ihminen!

Miksi ihmeessä vauvoja ei voinut jättää yksin? Eihän se vastasyntynyt edes liiku, eli ei voi pudota, tukehduttaa itseään millään tms. Tai pelkäsitkö että juuro ollessasi poissa puklaa ja tukehtuu siihen? Miten ja kuinka pitkään teillä oli kotona järjestetty ympärivuorokautinen tauoton tarkkailu? Vai oliko tuo 3 yötä jonka anoppi valvoi lapsia katsellen se raja, sitten voitiin jo esim. nukkua samalla kun lapsi nukkuu?

Vierailija
368/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenklinikalla 2017. Meni ihan kivasti koska pääsimme perhehuoneeseen, ruuat siis haettiin itse ja muutenkin piti olla tosi omatoiminen, mikä oli toki ok kun mieskin oli mukana. Kätilöillä vaikutti olevan kova kiire ja piti pyytämällä pyytää, että saimme neuvoja lapsen hoidossa, kyseessä siis esikoinen. Kukaan ei ohjeistanut miten osastolla toimitaan, vaan tyrkkäsivät meidät huoneeseen ja sanoivat että lukekaa kansiosta ohjeet. :D Ja ne ohjeet olivat muuten todellakin huonot ja epäselvät, enkä edes jaksanut lukea 20 sivua ohjeita kun olin kolme päivää juuri valvonut, mies niitä yritti tulkita.

Se mikä vieläkin ihmetyttää on se, että miksi kipulääkkeitä pihdataan - minulla oli aika tavallinen, joskin pitkä synnytys, pientä repeämää tuli. Mutta olin tosi kipeä. Silti aina kun pyysin uutta satsia kipulääkettä, niin mua katsottiin kummaksuen. Yksi annos oli siis ihan tavanomainen panadol tai burana, en muista kumpi. Yksi kätilö jopa kysyi, että mihin mua oikein sattuu. :DD Katsoin kyllä vähän pitkään, että mihinköhän? Naurettavaa joutua ruinaamaan yhtä panadolia tympeiltä kätilöiltä aina 8 tunnin välein. 

Vierailija
369/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä vauvoja ei voinut jättää yksin? Eihän se vastasyntynyt edes liiku, eli ei voi pudota, tukehduttaa itseään millään tms. Tai pelkäsitkö että juuro ollessasi poissa puklaa ja tukehtuu siihen? Miten ja kuinka pitkään teillä oli kotona järjestetty ympärivuorokautinen tauoton tarkkailu? Vai oliko tuo 3 yötä jonka anoppi valvoi lapsia katsellen se raja, sitten voitiin jo esim. nukkua samalla kun lapsi nukkuu?

Kai nyt vauvan saa haluta turvassa olla? Oma esikoiseni meinasi tukehtua pukluunsa osastolla, onneksi sattui olemaan hoitaja metrin päässä ja huomasi mistä on kyse. Sen jälkeen pelkäsinkin saman tapahtuvan uudestaan, enkä nukkunut kotonakaan kuukausiin. Äiti tekee mitä vaan, että vauva voi hyvin. Ihan mitä vaan.

Vierailija
370/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä tällasta voi olla??? Mulla on kolme lasta, mutta ovat jo aikuisia. Kahdesta synnytyksestä on hyvät kokemukset, yhdestä suorastaan ihanat (Kokkolassa), oli aivan ihana henkilökunta ja varsinkin synnytyksessä mukana ollut kätilö. Tuntui, että ihan silkkihansikkain kohdeltiin. Eikä todellakaan mitään lakanoita tarvinnut itse vaihtaa! Ruuan sai hakea itse tai mennä ruokasaliin tai pyytää hoitajaa tuomaan. Jotkut kätilöt osasivat vyöhyketerapiaa, tukea imetykseen sai. 

Onko siis tämä homma mennyt huonompaan suuntaan ja mikä on vikana? Vai onko tällaista vain joissain sairaaloissa? 

Vierailija
371/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua mietityttää yksi asia tässä, vaikka en ole itse synnyttänyt. Eihän se sairaalassa olo ilmaista sille äidille ole, vaan siitä lapsivuodeajasta lävähtää kotiin lasku. Kun äiti maksaa tuosta hoidosta, miksi hänen pitäisi tehdä hoitoon kuuluvat palvelut eli lakanoiden vaihdot, ruoan hakemiset ym. itse? Eihän kenellekään muullekaan hoitopalvelua ostavalle sanota, että "otetaan sun rahat, mutta hoidatko noi jutut nyt itse".

Siitä hetkestä alkaen kun tulet raskaaksi, vain vauvalla on väliä. Äidin hyvinvointi on tärkeää vain vauvan takia, joten lapsivuodeosastollakin kyse on ainoastaan siitä vauvasta. Valitettavasti. 

Mutta eihän sitä laskua maksa vauva, vaan äiti ja äitiinhän suurin osa lapsivuodeajan toimenpiteistä kohdistuu. Varsinkin, jos tän keskustelun perusteella on mentaliteetti "hoida itse vauvasi, ei me sitä valvota, kun itse joudut kotonakin sen hoitamaan".

Rehellisesti sanottuna äideille myydään huonoa palvelua. Sama kuin joissain kahviloissa kehotetaan viemään tarjotin keräilyvaunuun, vaikka se ei ole asiakkaan tehtävä. Jos palvelusta maksaa, niin kyllä sillä pitää vastinettakin olla.

Se on sairaala eikä hotelli. 

Vierailija
372/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytin muutama viikko sitten Mikkelissä toisen lapseni. Lapsi syntyi alakautta ja vaikka olin tosi hyvävointinen, kaikki ateriat tuotiin huoneeseen ja tarjottimet vietiin myös pois. Vauvalla oli oma sänky, mutta nukkui kainalossa. Saimme perhehuoneen, jotta mieskin sai olla mukana koko ajan. Äitini hoiti esikoista kotona, kotiuduimme vajaa 2vrk synnytyksestä. Tosi hyvä kokemus kaikenkaikkiaan.

Hain itse vaatteet/vaipat huonetta vastapäätä olevasta kaapista, mutta huonommassa kunnossa olevalle äidille ne olisi kai tuotu. Tällaista pienemmässä sairaalassa, jossa synnytyksiä vain noin 700 vuodessa.

Mua kiinnostais, onko pienemmissä ja isommissa sairaaloissa eroa äitien kohtelussa? Itse harkitsen Lohjalle synnyttämään menemistä, kun Lohjan synnytysosastosta puhutaan hyvää. Vai joutuuko lapsivuodeajan viettämään jossain ihan "perusosastolla"?

Vierailija
373/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselin kerran tutulta sairaalalääkäriltä, miksi puudutuksia pihdataan synnytyksissä. Tuohon aikaan oli hyvin tavallista, että epiduraalia ei saanut kirveelläkään, ensin sanottiin ettei sen aika ole vielä, sitten olikin jo liian myöhäistä.

Lääkärin mukaan kyse oli naisten (kätilöiden) simputushalusta.

Olisiko osastohoidon minimalistisuudessa kyse jostain samasta?

Vierailija
374/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 synnytystä takana. Ekassa hoitajat nauroivat ja kälättivöt ovet auki yöllä niin, että kukaan ei pystynyt osastolla nukkumaan... laittoivat oven pienemmälle kun kävin sanomassa. Huoneen yläpuolella oli joku tuuletushärveli, joka käynnistyi kolinalla noin joka 15. Min. Nukkuminen ihan toivotonta. Tokassa hoitaja toi ruuan pöydälle, mutta en päässyt (sektio) siinä vaiheessa ylös, joten katselin ja haistelin nälkäisenä. Soitin miehelle, että juokse tänne! Yksi ihana hoitaja sattui. Vei suihkuun ja nosti ylös. Siitä alkoi olo kohentua. Muut olivat enemmän tai vähemmän epäystävällisiä.

En tajua ihmisten ajatuksenjuoksua. Eikö olisi ollut ihan helppoa sanoa hoitajalle "auttaisitko minua nousemaan"? Miksi ihmeessä et tehnyt niin vaan soitit miehelle (kotiin??). Eihän tuossa ole mitään järkeä, en voi uskoa että joku olisi niin äärettömän typerä ettei tosiaan tajuaisi, että hoitajalta voi pyytää apua? Huomionhakuisuus / jonkinlainen draamailun tarve (epävakaus?) ovat ainoita syitä miksi voin ajatella jonkun toimivan näin.

Vierailija
375/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli miksi muilla osastoilla ei joudu itse lakanoita vaihtamaan ja hakemaan ruokiaan?

Mietin, että onko tässä taustalla vähättely ns. naisten vaivoja kohtaan. Itse sain tähän ensikosketuksen jo teininä, kun kärsin lamaannuttavan kovista kuukautiskivuista, eli oksensin ja pyörryin kivun takia.

Vanhemmat suhtautuivat asiaan liki vihaisesti sen sijaan, että olisi viety lääkäriin tutkittavaksi ja saamaan paremmat särkylääkkeet. Että pitäisi nyt vaan ryhmistäytyä, kyllä kaikki muutkin noista kivuista aina selviävät.

Siskonikin usein pahimmassa kiputuskassa itkiessäni tuli viereen sähisemään, että miksi esitän joka kerta, kun ei noin paljoa voi sattua.

No, iän myötä minun kipuni hellittivät, siskolla taas pahenivat. Uskoipa sitten silloin, että kyllä tosiaan voi olla niin kivuliaat.

Edelleen pelkään kuukautisia aivan hemmettisti. Kun teininä joka kuukausi kärsi tajun vievistä kivuista, eikä kukaan auttanut. Oltiin vain vihaisia ja ärähdeltiin, ettei yhdet kuukautiset nyt vaan voi noin sattua.

Vierailija
376/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, se on sairaala, mutta jos muissa asioissa palvelu pelaa, niin miksi ei tässä? Olen ollut katkeamattoman migreenin takia osastolla 2-3 päivää kerrallaan Jorvissa. Pääsin itse tipan kanssa vessaan. Kyllä tuotiin ruoat sänkyyn asti, ihan ilman pyytämistä ja kysyttiin, mikä maistuu tarjolla olevista vaihtoehdoista. Ei tarvinnut itse vaihtaa lakanoita jne. Taidettiin pyyhkiä kosteuspyyhkeillä iho. Verikokeisiin ja verenpaineenmittauksiin saatettiin herättää keskellä yötä, mutta se tehtiin hämärässä ja niin, että nukahdin heti toimenpiteen jälkeen. Kolmantena päivänä halusin itse mennä ottamaan aamupalaa linjastolta, vaikka olisivat tuoneet sänkyynkin asti. En ymmärrä, miksi tätä samaa palvelua ei ole tarjolla synnyttäneille, ovat varmasti kipeämpiä kuin minä olin.

Vierailija
377/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli miksi muilla osastoilla ei joudu itse lakanoita vaihtamaan ja hakemaan ruokiaan?

Mietin, että onko tässä taustalla vähättely ns. naisten vaivoja kohtaan. Itse sain tähän ensikosketuksen jo teininä, kun kärsin lamaannuttavan kovista kuukautiskivuista, eli oksensin ja pyörryin kivun takia.

Vanhemmat suhtautuivat asiaan liki vihaisesti sen sijaan, että olisi viety lääkäriin tutkittavaksi ja saamaan paremmat särkylääkkeet. Että pitäisi nyt vaan ryhmistäytyä, kyllä kaikki muutkin noista kivuista aina selviävät.

Siskonikin usein pahimmassa kiputuskassa itkiessäni tuli viereen sähisemään, että miksi esitän joka kerta, kun ei noin paljoa voi sattua.

No, iän myötä minun kipuni hellittivät, siskolla taas pahenivat. Uskoipa sitten silloin, että kyllä tosiaan voi olla niin kivuliaat.

Edelleen pelkään kuukautisia aivan hemmettisti. Kun teininä joka kuukausi kärsi tajun vievistä kivuista, eikä kukaan auttanut. Oltiin vain vihaisia ja ärähdeltiin, ettei yhdet kuukautiset nyt vaan voi noin sattua.

Koska muilla vuodeosastoilla ollaan sairaita tai loukkaantuneita. Millä se joku letkuissa oleva sydänpotilas lakanoitaan vaihtaa? Ja kyllä, itsellä kiireellinen sektio, olin äärimmäisen kipeä ja menetin n. 3l verta. Kätilö kantoi vessaan ja vaihtoi lakanat sen jälkeen kun katetrista pääsi eroon.  Miehelle annettiin kipulääkkeet minulle tuotavaksi muistaakseni yhden päivän ajan, sitten ilmoitettiin miehelle, että rouva voi hakea lääkkeet itse, jos niitä haluaa. Kerrottiin myös että ei anneta normi panadol-burana -cocktailia enempää, koska se äiti pitelee vauvaa ja ei haluta sen menevä niin tokkuraan, että voi pudottaa vauvansa. Ruuat haki mies, sitä vartenhan ne isät siellä sairaaloissa saa olla mukana. 

Vierailija
378/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, se on sairaala, mutta jos muissa asioissa palvelu pelaa, niin miksi ei tässä? Olen ollut katkeamattoman migreenin takia osastolla 2-3 päivää kerrallaan Jorvissa. Pääsin itse tipan kanssa vessaan. Kyllä tuotiin ruoat sänkyyn asti, ihan ilman pyytämistä ja kysyttiin, mikä maistuu tarjolla olevista vaihtoehdoista. Ei tarvinnut itse vaihtaa lakanoita jne. Taidettiin pyyhkiä kosteuspyyhkeillä iho. Verikokeisiin ja verenpaineenmittauksiin saatettiin herättää keskellä yötä, mutta se tehtiin hämärässä ja niin, että nukahdin heti toimenpiteen jälkeen. Kolmantena päivänä halusin itse mennä ottamaan aamupalaa linjastolta, vaikka olisivat tuoneet sänkyynkin asti. En ymmärrä, miksi tätä samaa palvelua ei ole tarjolla synnyttäneille, ovat varmasti kipeämpiä kuin minä olin.

Sama. Mulle tehtiin pienehkö paikallisleikkaus pään alueelle. Ruuat ja kahvit sain tuotuna ja hoito oli asiallista. Olisin ollut tuhat kertaa paremmassa kunnossa hakemaan ruokani ynnä muuta kuin synnärillä ollessani heikkona ja vertavaluvana. Synnärillä kun on vielä se vauvanhoito, jota tuolla leikkausosastolla ei tietenkään ollut, kunhan pyöritteli peukaloitaan.

Homma on täysin päälaellaan. Heikoimpia ja väsyneimpiä ei hoideta!

Vierailija
379/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tässä ero, mutta muilla osastoilla on potilaita, synnyttäjä on....synnyttäjä.

Vierailija
380/533 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistenklinikalla 2017. Meni ihan kivasti koska pääsimme perhehuoneeseen, ruuat siis haettiin itse ja muutenkin piti olla tosi omatoiminen, mikä oli toki ok kun mieskin oli mukana. Kätilöillä vaikutti olevan kova kiire ja piti pyytämällä pyytää, että saimme neuvoja lapsen hoidossa, kyseessä siis esikoinen. Kukaan ei ohjeistanut miten osastolla toimitaan, vaan tyrkkäsivät meidät huoneeseen ja sanoivat että lukekaa kansiosta ohjeet. :D Ja ne ohjeet olivat muuten todellakin huonot ja epäselvät, enkä edes jaksanut lukea 20 sivua ohjeita kun olin kolme päivää juuri valvonut, mies niitä yritti tulkita.

Se mikä vieläkin ihmetyttää on se, että miksi kipulääkkeitä pihdataan - minulla oli aika tavallinen, joskin pitkä synnytys, pientä repeämää tuli. Mutta olin tosi kipeä. Silti aina kun pyysin uutta satsia kipulääkettä, niin mua katsottiin kummaksuen. Yksi annos oli siis ihan tavanomainen panadol tai burana, en muista kumpi. Yksi kätilö jopa kysyi, että mihin mua oikein sattuu. :DD Katsoin kyllä vähän pitkään, että mihinköhän? Naurettavaa joutua ruinaamaan yhtä panadolia tympeiltä kätilöiltä aina 8 tunnin välein. 

Harmittavan tuttu tilanne tuo lääkkeen ruinaamaan joutuminen ja tympeiden kätilöiden ihmettelyt, mihin muka!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme