Tutkimus: Entistä useampi nuori mies on vaarassa suistua yhteiskunnan rattailta.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/vaitos-yha-useampi-nuori-mies-on-vaara…
Mitä tämän huolestuttavan ilmiön syyt ovat, ja mitä niille pitäisi tehdä?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Naisten vika.
Eikun patriarkaatin vika. T: feministit
Vierailija kirjoitti:
Somalialaistaustaisten nuorten syrjäytymisriski on Tilastokeskuksen mukaan omaa luokkaansa: peräti
41 % somalialaistaisista nuorista on ilman työtä, koulutusta ja peruskoulun jälkeistä tutkintoa.
Mutta tämä on niiden oma vika. Suomalaiten miesten syrjäytyminen on naisten vika.
Tätäkin lankaa kun lukee niin kyllä vaan tulee mieleen ettei näillä nettikeskusteluilla ole kyllä mitään arvoa :D
Tohon on äärimmäisen helppo ratkaisu: videopelaamisen kieltäminen vähintäänkin alle lukioikäisiltä.
Jos tytöillä tai naisilla menee jonkin tilaston mukaan huonommin kuin pojilla tai miehillä, siitä syntyy aina keskustelua, ja siihen yritetään puuttua. Tyttöjä ja naisia täytyy auttaa, jos he sitä tarvitsevat.
Jos pojilla tai miehillä näyttää menevän huonommin, siihen ei haluta puuttua. Miesten (ja jo pienten poikienkin) täytyy pärjätä omillaan.
Sanoisin, että alle kolmekymppisten miesten ja naisten asenteissa on suuria eroja. Varsinkin mitä työelämään tulee.
Itse 58v miehenä olen tottunut ajatukseen, että ainakin yritetään parhaansa. Aina se paras ei ole edes hyvää, mutta yritystä kuitenkin on. Nykyisin huomaa, että nuoret miehet usein häpeilemättä jättävät työt puolitiehen ja siirtävät mielellään muille. Mitään vastuuta ei oteta.
Nuoret naiset ajattelevat enemmän muitakin kuin itseään.
Vierailija kirjoitti:
Jos tytöillä tai naisilla menee jonkin tilaston mukaan huonommin kuin pojilla tai miehillä, siitä syntyy aina keskustelua, ja siihen yritetään puuttua. Tyttöjä ja naisia täytyy auttaa, jos he sitä tarvitsevat.
Jos pojilla tai miehillä näyttää menevän huonommin, siihen ei haluta puuttua. Miesten (ja jo pienten poikienkin) täytyy pärjätä omillaan.
Tytöt ja naiset ovat sorrettu ryhmä, kun taas pojat ja miehet ovat etuoikeutettuja ja kuuluvat patriarkaattiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä voi tehdä jos yksilö ei ole itse halukas edistymään? Luuriin kiinni ja soitto lääkärille, että haluaa puhua mt-ongelmista ja siitä sitten eteenpäin. Netistä voi hakea opiskelupaikkaa ja töitä. Näillä syrjäytyneillä miehillä, isolla osalla, on kyllä aikaa roikkua netissä, mutta mitään ei voi tehdä itsensä eteen. Ja kaikkihan on naisten vika.
"Luuriin kiinni ja soitto lääkärille, että haluaa puhua mt-ongelmista"
Kulttuuri on meillä sellainen, että miehen on vaikea pyytää apua. Naiselle on luontevampaa tarjota apua kuin miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä voi tehdä jos yksilö ei ole itse halukas edistymään? Luuriin kiinni ja soitto lääkärille, että haluaa puhua mt-ongelmista ja siitä sitten eteenpäin. Netistä voi hakea opiskelupaikkaa ja töitä. Näillä syrjäytyneillä miehillä, isolla osalla, on kyllä aikaa roikkua netissä, mutta mitään ei voi tehdä itsensä eteen. Ja kaikkihan on naisten vika.
Mitä tapahtuu jos lääkärin kanssa puhuu mt-ongelmista? Jotain lääkettä se tarjoaa yleensä, mutta se pillerikö sitten ongelman ratkaisee?
Niin ja voi tosiaan hakea töitä, mutta äärettömän epätodennäköistä on, että töitä saa, jos CV:ssä on isot aukot. Opiskelukaan ei ole mitään ihmeitä tekevät asia, vaan hyvin monimutoinen kokonaisuus jossa voi onnistua tai epäonnistua.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri on meillä sellainen, että miehen on vaikea pyytää apua. Naiselle on luontevampaa tarjota apua kuin miehelle.
Ei naisille tarjota apua, itse sitä pitää pyytää.
Itse syrjäytymisriskissä aieemin olleena luulen omastamielestäni suurimmaksi syyksi sen ettei ollut mitään pakkoa tehdä mitään? Kaikesta pystyi kieltäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei naisille tarjota apua, itse sitä pitää pyytää.
Ai ei? Jos naisella on vaikka raskaat laukut, tai autossa on jotain ongelmaa, naista kyllä helpommin autetaan kuin miestä. Lisäksi avun pyytäminen on naiselle paljon sallitumpaa kuin miehelle. Miehen kuuluisi vain miehistyä ja osata tehdä asiat itse.
Niskasta kiinni ja töihin. Myös niihin huonosti palkattuihin hommiin; valitettavan moni ei viitsi tehdä töitä kun ei heti tule johtajan palkkaa ja asemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos lääkärin kanssa puhuu mt-ongelmista? Jotain lääkettä se tarjoaa yleensä, mutta se pillerikö sitten ongelman ratkaisee?
Niin ja voi tosiaan hakea töitä, mutta äärettömän epätodennäköistä on, että töitä saa, jos CV:ssä on isot aukot. Opiskelukaan ei ole mitään ihmeitä tekevät asia, vaan hyvin monimutoinen kokonaisuus jossa voi onnistua tai epäonnistua.
Psykoterapiaa ja muita kuntoutusmuotoja tarjotaan ja voi itse pyytää. Niitä pitää tietysti ITSE hakea, MUTTA siihenkin saa apua, jos ei netistä pysty lomaketta tulostamaan ja lähettämään Kelaan ja piipahtamassa psykiatrilla. On myös tukihenkilöjärjestöjä yms olemassa. Ja jos vähän työpaikkailmoituksia katsoo, niin osa työpaikoista on suunnattu sellaisille, joilla ei ole työkokemusta. Nyt muutama työpaikkailmoitus myös ollut, missä vaatimuksena työn saannille on se, ettei ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa tai työkokemusta.
Sitten esim. henkilökohtaisen avustajan työhön voi päästä joskus ilman koulusta ja kokemusta, kuten myös siivous-, varasto- ja myyntityöhön.
Jotkut näistä syrjäytymisestä voi johtua siitä, että kaikki miehet eivät jaksa miehiin kohdistuvia vaatimuksia. Kaikki eivät vain ole aina miehekkään rohkeita, itsevarmoja, osaavia ja fiksuja, niin kuin miehen täytyisi olla. Silloin on houkuttelevaa olla yhteiskunnan näkymättömissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapiaa ja muita kuntoutusmuotoja tarjotaan ja voi itse pyytää. Niitä pitää tietysti ITSE hakea, MUTTA siihenkin saa apua, jos ei netistä pysty lomaketta tulostamaan ja lähettämään Kelaan ja piipahtamassa psykiatrilla. On myös tukihenkilöjärjestöjä yms olemassa. Ja jos vähän työpaikkailmoituksia katsoo, niin osa työpaikoista on suunnattu sellaisille, joilla ei ole työkokemusta. Nyt muutama työpaikkailmoitus myös ollut, missä vaatimuksena työn saannille on se, ettei ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa tai työkokemusta.
Sitten esim. henkilökohtaisen avustajan työhön voi päästä joskus ilman koulusta ja kokemusta, kuten myös siivous-, varasto- ja myyntityöhön.
Tuosta vaan pääsee Kelan kustantamaan psykoterapiaan tai oikein psykiatrin juttusille? Ohhoh.
Mitä työpaikkailmoituksiin tulee, niin se, että jossain työpaikkailmoituksessa on mainittu, ettei edeltävä työkokemus alalta ole välttämätön, on täysin eri asia kuin se, että työnantajan mielestä olisi ok omata puolityhjä tai erittäin aukokas CV. Se jolla ei ole kunnon CV:tä karsiutuu auttamatta hakuprosessissa, kun siellä on yleensä kymmeniä hakijoita joilla on se aukoton ja nousujohteinen CV. Toki on pieni määrä ns. sosiaalisia työpaikkoja kuten työllistämistöitä, mutta niitä on hyvin harvoille tarjolla ja ne ovat pisimmilläänkin alle vuoden mittaisia määräaikaisia työsuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Omia poikia ja heidän kavereita seuraamalla sanoisin, että ei poikia ihmisryhmänä paljoakaan huomata. He ovat muodostuneet jonkinlaisen alakulttuurin, jossa voivat keskenään toimia. Luottamus aikuisiin ja yhteiskuntaan ja tulevaisuuteen on kadoksissa. Syy? He kyllä tajuavat, että voidakseen pärjätä, tulisi heidän muuttua pojista joksikin muuksi olomuodoksi, mutta poikina he eivät enää kelpaa. Tätä muutospainetta vastaan he mielestäni kapinoivat.
1987 syntyneet ovat 33-vuotiaita aikamiehiä
Naisten vika.