Kuka tuota täydentävää toimeentulotukea edes saa?
En saa tukea välttämättömiin koulukirjoihin (ei saa kirjastosta), vaikka minulla on 20 000e velkaa, osa-aikatyö ja tulot koostuvat asumis- ja toimeentulotuesta ja pienestä palkasta. Etsin kokoaikaista työtä koko ajan kun kyseessä etäopinnot.
Jos minä en saa täydentävää toimeentulotukea niin kuka saa? Sellainen, joka ei käy ollenkaan töissä eikä opiskele? Mihin tuota edes myönnetään? Virkailija sanoi, että koulukirjoihin voidaan tapauskohtaisesti myöntää tukea, mutta sain kielteisen päätöksen. En voi tällä hetkellä saada opintotukea tms.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saa, jos on kaikki muut keinot käytetty ja silti tulot eivät riitä perusosaan. Täydentävää saa ns. ylimääräisiin, mutta tarpeellisiin menoihin, kuten nuo koulukirjat olisivat semmoiset JOS opiskelu olisi kokopäiväistä ja kirjat mahdoton löytää muualta (kirjasto). Nykyään netistä löytyy kaikki tarvittava tieto ja monet kirjat e-muodossa, joten niihin ei saa yhtä helposti tukea. Ei se tuki niihin ennenkään kovin hääppöinen ollut.
Opiskelu on kokopäiväistä mutta etäkursseja. ap
Mutta ei päätoimista, koska sinulla on se pieni palkka, joten varmaat teet jotain työtä samalla. Sinua ei siis katsota opiskelijaksi, vaan opiskelusi katsotaan harrastukseksi.
Jos tutkintoon johtava opiskelu katsotaan harrastukseksi niin on kyllä jokin pahasti vialla. Enemmän työtunteja tulee opiskelusta kuin työstäni. ap
Siinä tapauksessa sinun kannattaisi lopettaa työt ja hakea opintotukea.
Sinä hait täydentävää toimeentulotukea, sitä voidaan myöntää tietyilla kriteereille kun tulot ovat aivan nollassa. Koulukirjat ovat osoitus, että yrität itse ja pyrit parantamaan elatusmahdollisuuksiasi. Ellet sitten jotain koirakuiskaajan ammattitutkintoa opiskele. hae ennaltaehkäisevää toimeentulotukea. Se on juurikin tuollaista kertajeesiä, jolla voi kääntää ihmisen suunnan parempaan. Todennäköisesti edellyttää, että käyt sosiaalityöntekijäsi luona ihan juttelemassa. Ei ole pelkkä nettikaavakkeentäyttömuodollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy siltä sosiaalityöntekijältäsi perusteet, hänenhän se päätös on.
Siinä oli perustelu "velka ei ole edellytys täydentävään toimeentulotukeen" tms. Eikö sen pitäisi olla toisin päin? Kuussa jää sellainen 20e ruokaan tällä hetkellä... lisäksi tuloni ovat ihan minimissä. En oikeasti ymmärrä, en minä sieltä huvikseen hakisi tukea, jos jotenkin pystyisin koulukirjat itse maksamaan. ap
Toimeentulotuki ei ole tarkoitettu velkojen maksuun. Jos ttt:tä haetaan, ne velat pannaan ulosottoon.
Omalla osuudella perustoimeentulotuesta maksan kyllä tasan mitä haluan. Mieluummin elän tiukalla budjetilla kuin otan maksuhäiriömerkinnän. ap
No miksi sitten valitat? Voisivathan kaikki velallliset heittäytyä työttömiksi jos yhteiskunta maksaisi yksilön velkoja. Minä ainakin ottaisin heti loparit jos tietäisin, että toimeentulotuki kuittaisi osuuteni asuntolainasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä oli perustelu "velka ei ole edellytys täydentävään toimeentulotukeen" tms. Eikö sen pitäisi olla toisin päin? Kuussa jää sellainen 20e ruokaan tällä hetkellä... lisäksi tuloni ovat ihan minimissä. En oikeasti ymmärrä, en minä sieltä huvikseen hakisi tukea, jos jotenkin pystyisin koulukirjat itse maksamaan. ap
Toimeentulotuki ei ole tarkoitettu velkojen maksuun. Jos ttt:tä haetaan, ne velat pannaan ulosottoon.
Omalla osuudella perustoimeentulotuesta maksan kyllä tasan mitä haluan. Mieluummin elän tiukalla budjetilla kuin otan maksuhäiriömerkinnän. ap
No miksi sitten valitat? Voisivathan kaikki velallliset heittäytyä työttömiksi jos yhteiskunta maksaisi yksilön velkoja. Minä ainakin ottaisin heti loparit jos tietäisin, että toimeentulotuki kuittaisi osuuteni asuntolainasta.
Häh? Saisin toimeentulotukea ilman velkaakin tasan saman summan. En minä saa velan takia mitään ylimääräistä toimeentulotukea. ap
Mitä kirjaa ei muka saa kirjastosta? Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja yhtään kirjaa en koskaan ostanut. Kysy kirjaa opiskelukavereilta, facebookissa ymv. Kyllä kirjan aina jostakin saa ilman, että tarvitsee ostaa tai yhteiskunnan sitä kustantaa omaksi sinulle. Ymmärrän, kyllä sosiaalityöntekijän päätöksen, koska koulukirjoja oikeasti harvoin tarvitsee ostaa.
Näen itse valitettavan läheltä ja tahtomattani erään sos-su-pumm.eista koostuvan suvun verorahojen kuppausta.
Ei siihen ylimielisyyteen kiittämättömyyteen ja suuriin, jatkuviin ylimääräisiin maksatuksiin mitkään tätä ylisukupolvista katastrofia kuvailevat sanat tai oma v-käyränikään riitä.
Samalla luen kuinka kotikaupunki säästää taas miljoonan vanhuksilta niin kyllä tuohon häpeämättömään rahantulisi saada joku roti.
Ei, en ole rasisti enkä suvaitsematon. Päinvastoin. Mutta ahkerien hyväntahtoisten suomalaisten hyväksikäyttöä ja maamme konkurssiin kuppaamista vastustan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Saisin toimeentulotukea ilman velkaakin tasan saman summan. En minä saa velan takia mitään ylimääräistä toimeentulotukea. ap
Mutta ilman velkaa sinulla olisi varaa käyttää osa tuesta niihin koulukirjoihin. Tästä syystä et saa täydentävää tukea.
Tuttavani on saanut ties kuinka kauan. Sille maksettiin bussiliput, kuntosalit, sänky ja ties mitä.
Vaativa ihminen, erittäin vaativa.
Minä en saanut sitä mikä mulle olisi lain mukaan kuulunut.
Semmoinen tasa-arvo.
Ainakaan Turussa ei saa kukaan millään syyllä. Johtavan määräys suoraan virkailijoille :ei myönnetä. Joten turha hakea ollenkaan. Tämä on kaupungin linjaus.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani on saanut ties kuinka kauan. Sille maksettiin bussiliput, kuntosalit, sänky ja ties mitä.
Semmoinen tasa-arvo.
Tämä nyt on täyttä puppua.
Ihmisillä on outo käsitys siitä kuka saa tukea, miten paljon ja mihin.
Kyllä minä olen normaalina ihmisenä aikoinaan saanut lapsille pyörät, rahaa tilille Linnanmäki keikkaan ruokineen, rahaa huonekaluihin ja kodintarvikkeisiin jne.
Unohdat nuo osa-aikaiset työt ja heittäydyt sossupummiksi vaan, niin johan alkaa tukia rapista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kirjaa ei muka saa kirjastosta? Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja yhtään kirjaa en koskaan ostanut. Kysy kirjaa opiskelukavereilta, facebookissa ymv. Kyllä kirjan aina jostakin saa ilman, että tarvitsee ostaa tai yhteiskunnan sitä kustantaa omaksi sinulle. Ymmärrän, kyllä sosiaalityöntekijän päätöksen, koska koulukirjoja oikeasti harvoin tarvitsee ostaa.
Tätä minäkin ihmettelen. Onhan nimittäin mahdollista tilata kirja kaukolainalla mistä tahansa Suomen kirjastosta, jos oman kotikunnan kirjastosta kirjaa ei löydy. Ja yliopistojen kirjastoissa on todella laaja valikoima. Meille sanottiin opiskeluaikana, että jollei nyt jotain alkuperäispainosta halua käytännössä on lähes mahdotonta löytää kirjaa, jota ei tavalla tai toisella olisi kirjastosta saatavana. Pakolliset kurssikirjat löytyvät ilman muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Turussa ei saa kukaan millään syyllä. Johtavan määräys suoraan virkailijoille :ei myönnetä. Joten turha hakea ollenkaan. Tämä on kaupungin linjaus.
Siitä vaan pitäs tehdä kantelu eteenpäin, niin kyllä alkaa tukea tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan pitäs tehdä kantelu eteenpäin, niin kyllä alkaa tukea tulemaan.
Laitappa kenkälankkia naamaa ja oikean sävyistä niin Avot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen tasa-arvo.Tämä nyt on täyttä puppua.
Kertoi itse saaneensa nämä.
Kaikki on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen tasa-arvo.Tämä nyt on täyttä puppua.
Kertoi itse saaneensa nämä.
Kaikki on totta.
Ei kannata uskoa ihan kaikkea, mitä kaverit höpisevät :D
Kerro kirjan nimi niin etsitään. Varmasti saa lainattua. Ei niitä omaksi tarvi ostella.
Velkoja ei huomioida toimeentulotuessa