Pääseekö sivarista illaksi kotiin?
Eli siis kävis niin ku tekemässä töitä päivisin ja sais palkkaa ja sit kotiin iltapäivällä vanhempien luokse. Jos on niin että pääsee niin sittenhä se on iha kivaa.
Kommentit (26)
Kyllä.
Riippuu toki hieman palveluspaikasta (esim. niin kaukana, että tarjoavat majapaikan tms., mutta tästäkin voi toki kieltäytyä).
Palkkaa et kylläkään saa. Minimaalista päivärahaa ja mahdollisia tukia asumiseen yms.
Vierailija kirjoitti:
Ei, silloin jäädään homoilemaan.
En oo homo
Vierailija kirjoitti:
Ei, silloin jäädään homoilemaan.
Aijjaa :(
Kuukauden koulutus on lapinjärvellä, silloin "joutuu" jäämään sinne nukkumaan. Voi toki mennä kotiinkin jos pääsee. Siellä on luentoja ja muuta diipa daapaa. Sitten kun menet johonkin töihin, jos siis löydät paikan niin se on kuin mikä tahansa työ. Saat hyvää työkokemusta ja voit mahdollisesti päästä töihin palveluspaikkaan sivarin jälkeen.
Itse näin siviilipalveluksen suorittaneena olen päässyt kylläkin näitä armeijassa käyvien yksinäisiä tytyjä päässyt illoin...
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden koulutus on lapinjärvellä, silloin "joutuu" jäämään sinne nukkumaan. Voi toki mennä kotiinkin jos pääsee. Siellä on luentoja ja muuta diipa daapaa. Sitten kun menet johonkin töihin, jos siis löydät paikan niin se on kuin mikä tahansa työ. Saat hyvää työkokemusta ja voit mahdollisesti päästä töihin palveluspaikkaan sivarin jälkeen.
Nii saa työpaikanki
Vierailija kirjoitti:
Joo muuten mutta palkkaa ei saa.
Päivärahaa saa + matka korvaus
Mediassa tykkäävät verrata palveluspäiviä armeija vs. sivari, mutta jättävät huomioimatta ajankäytön. Armeijassa olet käskytettävänä noin kello 6-18 ja yö kasarmilla. Sivarissa teet 8 tunin työpäivä nukkuen kotona. 1:1,5 vertailukin antaa liian ruusuisen kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sieltä myös yhdyssanaopetusta?
Pääsee. Oma mies meni sivariin vasta kun oltiin naimisissa. Tuli suorittamaan sitä minun työpaikallani päiväkotiin. Oli kiva olla samassa työpaikassa.
Joo pääsee kotiin, eli on niinkuin töitä tekis, sitä en tiedä mitä palkkaa siitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Pääsee. Oma mies meni sivariin vasta kun oltiin naimisissa. Tuli suorittamaan sitä minun työpaikallani päiväkotiin. Oli kiva olla samassa työpaikassa.
Vässykkä joutui mamman valvonnan alaiseksi, ettei se vaan puhu vieraille naisille... 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+ ruokarahat niiltä aterioilta, joita palveluspaikka ei tarjoa.
Vierailija kirjoitti:
Mediassa tykkäävät verrata palveluspäiviä armeija vs. sivari, mutta jättävät huomioimatta ajankäytön. Armeijassa olet käskytettävänä noin kello 6-18 ja yö kasarmilla. Sivarissa teet 8 tunin työpäivä nukkuen kotona. 1:1,5 vertailukin antaa liian ruusuisen kuvan.
Sivarihan kestää pidempään kuin armeija, juuri tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla liian ruusuisen kuvan? Jokainenhan voi itse valita, meneekö armeijaan vai sivariin, tarvitseeko siitä sen enempää kiukutella?
Eikä se armeijakaan kuulosta nykyään olevan ihan niin rankka kuin ennen.
Pääsee. riippuu toki missä palveluspaikka. Itse kävin juuri ihan kuin normaalissa työssä klo 8-16 ja päivän päätteeksi tavallisesti kotiin, omaan kotiin ei porukoille :) Et sinä missään vankilassa ole eikä sun vapaa-aikaa kukaan seuraa.
Kuulemma pääsee illaksi kotiin. Se onkin se huonoin asia että siviilipalvelus ei katkaise äidin ja pojan välistä napanuoraa. Itsekään en usko että sota olisi nykyään alkeellista mertsässä pyssyillä ampumista mutta se lievä karuus ja poikien pidempiaikainen erottaminen äideistään on ehdottoman hyvä ja tärkeä monelle nuorelle. Pahinta kaikessa on se että usein juuri ne äidistä riippuvaiset menee juurikin sinne sivariin jotka tarttis sen armeijan.
Tottakai sivarista pääsee vaikka ruokiksella mamman helmoihin parkumaan.
T: res. vänr.