Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varusmiesten Cooperin testin tulokset laskivat alle ikävän haamurajan – ja näin paljon nuorukaiset ovat lihoneet takavuosiin verrattuna

Vierailija
02.09.2020 |

SUOMALAISTEN nuorten miesten kestävyyskunto on huonompi kuin koskaan. Vuonna 2019 varusmiespalveluksensa aloittaneet miehet juoksivat ensimmäistä kertaa Cooper-testissä keskimäärin alle 2 400 metriä.

Samaan aikaan nuorukaiset lihovat. Viime vuonna varusmiesten keskimääräinen paino oli ensimmäistä kertaa mittaushistoriassa 78 kiloa, vaikka pituus on pysynyt samana.

https://www.is.fi/muutlajit/art-2000006621107.html

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois tämmöinen nega. Varusmiesten kunto jatkaa samaa rataa. Varusmiehet juoksevat cooperin yhä 12 minuuttiin.

Vierailija
82/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1986 KarPr SissiK alokkaana 184cm/67kg cooper 3200m. Kovimmat veti 3400m

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noi tosipaikassa jaksa enää kohta edes juosta karkuun, eli sotilastermein perääntyä.

Vierailija
84/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis olla puukko jonka kanssa juosta. Jokainen gamer tietää että puukko kädessä juoksee kovempaa.

Vierailija
85/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotias siskonpoikani juoksee 2000 m Cooperissa, luulisi aikuisten ihmisten pitkine jalkoineen pystyvän reilusti parempaan.

Vierailija
86/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä aikanaan kävelin Cooperin testin intissä 12 minuuttiin. Vuonna 1998. Eli ei ainakaan mun takia ole tulokset laskeneet.

Vierailija
87/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis olla puukko jonka kanssa juosta. Jokainen gamer tietää että puukko kädessä juoksee kovempaa.

Bunny hyppimällä saa vielä lisää kyytiä.

Vierailija
88/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuinka varusnaiset juoksi? Vai ovatko luvussa mukana pudottamassa keskiarvoa?

Varusnaiset ovat usein parempikuntoisia kuin keskiverto varusmies. Johtuu siitä, koska armeijaan menevät naiset ovat motivoituneita suorittamaan palveluksen ja siksi treenaavat kuntoaan palvelusta silmällä pitäen. Naisten vapaaehtoinen asepalvelus saa aikaan sen, että naisista armeijaan menevät vain motivoituneet.

Ai, ja siksi siis naiset ajautuvat palveluksessa koirakouluttajiksi, laivalle keittiöön tai varusmiestoimikunnan yleishuseeraajiksi? 

"Viime vuosina noin 65–70 % palveluksen suorittaneista naisista on saanut johtajakoulutuksen, mikä Myllykankaan mukaan kertoo naisten palvelusmotivaation olevan korkea."

maavoimat.fi

Entäs miehistä?

Huomattavasti pienempi osa. Johtuu kahdestakin tekijästä. Ensinnäkin siitä, että johtajakoulutukseen otetaan vain tietty määrä porukkaa. Suunnilleen joka neljäs tai joka kolmas varusmies, tämä siis sisältäen varusnaiset. Miehistä ei siis millään voi tuollainen 65-70% osuus suorittaa johtajakoulutusta, koska paikkoja ei ole läheskään niin paljon. Toiseksi, johtajakoulutukseen on miehissä yleisestikin vähemmän halukkaita, kuin mitä paikkoja on, niin sitten paikat täytetään tarvittaessa määräämällä. Mutta paikkoja aletaan täyttämään yleensä niillä ensin, joilla sinne on halukkuutta, ja vapaaehtoisesti palvelukseen menneillä naisilla on suurimmalla osalla tavoitteena johtajakoulutus.

Vierailija
89/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse mies ja minun mielestä on hienoa että tästä aiheesta keskustellaan. Miesten fyysinen kunto on romahtanut ja miehistä on tullut henkisesti naismaisia. Onko testosteroinin lasku syynä tähän vai onko testosteroini laskenut tämän takia?

Miehiä syrjäytyy myös todella paljon.

Poikien ja miesten hyvinvoinnin eteen pitäisi tehdä jotain mutta mitä?

Miesten ja poikien haukkuminen sekä mollaaminen ei auta asiaan millään tavalla.

M30

Ei miehistä ole tullut henkisesti naismaisia. Mitä edes tarkoittaa henkisesti naismainen? Empaattinen, lämminhenkinen tai epäitsekäs? Ihan samanlaisia miehet ovat luonteeltaan kuin ennenkin, mutta ovat kyllä lihoneet. Miehet ovat yhä enemmän vain omissa kuplissaan ja sikäli miesten omat arvot ovat vain vahvistuneet.

Hm... Ovako kaikki naiset empaattisia ja epäitsekkäitä? Olisikohan luonne kuitenkin eri asia kuin sukupuoli? Vuonna 2020 luulisi, ettei ihmisten luonnetta enää määritellä sukupuolen pohjalta.

Vierailija
90/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten miesten mieskunto on 30 vuodessa kovasti heikentynyt. Juoksukunto 15 pinnaa ja siitoskunto 50 pinnaa.

Vierailija
91/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7-vuotias siskonpoikani juoksee 2000 m Cooperissa, luulisi aikuisten ihmisten pitkine jalkoineen pystyvän reilusti parempaan.

Lapsiahan nuo sotapojat vielä on.

Vierailija
92/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää muistaa, että tilasto perustuu varusmiehiin. Yhä useampi nuori mies valitsee joko sivarin tai luistaa koko hommasta. Ei c-paperi vaadi muuta, kuin että lääkärille sanoo, että ahdistaa.

Aivan ja nuo lusmut ovat yli 99 prosenttisesti vielä rapakuntoisempia, hinteliä soijapoikia. Todellisuus koko ikäluokassa on siis vielä karumpi.

Maitoallergisen pojan äitinä pyytäisin saada huomauttaa, että minun soijatuotteilla jo vauvasta asti ruokittu 190 cm pitkä reilut 82 kiloa painava teinini ei ole hintelä eikä ainakaan rapakuntoinen. 2400m Cooperin testissä menee hänellä kevyenä palautumisharjoituksena.

Hyvänen aika sentään, itsekin varmaan hätätilanteessa jaksaisin hölkätä tuon tuloksen.

t. N45

Tuota, yli 40-vuotiaalla naisella erinmaisen kunnon tuloksen raja on 2300 metriä. Eli ellet harrasta kestävyysurheilua, et todellakaan "hölkkäile" mitään 2400 m tuloksia. Näin puhuu vain joku, joka ei ole koskaan Cooperia juossut. Tuohon 2400 m tulokseen vaaditaan 5 min kilometrivauhti, saa vapaasti kokeilla kuinka kauan sitä jaksaa :).

12 minuuttia?

Itse uskon, että tässäkin testissä on vaan arvostelutaulukkoa lievennetty vuosien varrella. Kun itse olin nuori, 2400 m ei ollut mikään erityisen hyvä tulos edes naisille.

Aika kultaa muistot tai sitten olet ollut osa urheilijaporukkaa. Toki nuorilla nuo tulokset on vanhempia parempia (ja kaikkien ikäluokkien vaatimukset alkaa laskea 30 vuodesta eteenpäin). Ja jos harrastaa kestävyysliikuntaa, niin toki saa hyviä tuloksia. Voisi olla silmiä avaavaa täälläkin vouhkaaville mennä sinne radalle koittamaan. Niillä 20 vuotta vanhoilla tuloksilla ei juuri ole painoarvoa (ja itse juoksen tuon erinomaisen rajan yli, mutta harrastakin maratoneja.)

Juokset maratooneja, mutta juuri ja juuri jaksat Cooperin testissä 2400m? Ei oikein käy ymmärrykseen. Missä ajassa juokset sen maratoonin? Jos se menee neljään tuntiin, pääsisit Cooperin testissä maratoonivauhdillasi tulokseen 2100m. Kai sinä nyt 12 minuuttia jaksat juosta vähän reippaammin?

Oletko sä mies? Miehillä tuntuu olevan kummallisia käsityksiä cooperin tuloksista (toki heiltä myös vaaditaan enemmän). Kuten sanottu yli 40-vuotiaalle naiselle 2300 m on erinomaisen kunnon raja eli suurin osa ikäluokastani jää taakseni. En ole kilpaurheilija vaan juoksen ilokseni ja maratoniin menee 4,5h. (Tämäkin on sellainen suoritus, joka jää valtaosalta haaveeksi.) Virallisen syketasotestin mukaan olen ikäluokkani parhaassa 5% kunnon suhteen. Vauhtikestävyys on huono, joten tuon kovempaa en pääse. Sen olen kyllä huomannut, että suurimmat ihmettelijät on yleensä niitä, joiden omasta cooperista on parikymmentä vuotta aikaa ja kuulemma 3000 m menisi ihan heittämällä...

Varmasti olet oikeassa, enkä alunperinkään sanonut muuta kuin että hätätilanteessa menisi varmaan tuo 2400m. Se ei taatusti menisi heittämällä. Saa kai sitä silti ihmetellä, jos oma kävelyvauhti tavallisella parin tunnin kävelylenkillä (huom, ei hölkällä) on nopeus, jonka joku 'motivoitunut' varushenkilö jaksaa Cooperin testissä. En vieläkään usko sitä todeksi.

Ja jos tulosparannusten palkinnoksi annetaan vapaapäiviä, eivät nuo tulokset muutenkaan ole millään tavalla luotettavia. Sama kuin palikkatestien tulosten kanssa. Mitä olen poikain juttuja kuunnellut, niin moni tekee nekin sillä mielellä, että eivät niiden takia ainakaan joudu aukkiin, eli nekin tulokset ovat täysin epäluotettavia.

Missä ihmeen hätätilanteessa? Joku kirvesmurhaaja jahtaa vai? Kannattaa mennä kokeilemaan. 2400 m tulokseen yhteen ratakierrokseen saa mennä 2 minuuttia. (toki se pitäisi jaksaa toistaa kuusi kertaa, mutta voi aloittaa yhdestä kierroksesta).

Onko tämä sinusta joku ihmeellinen tulos, mihin ei nelikymppinen nainen voisi ikinä päästä? Kummallinen asenne. Ei kaikki ihmiset ole mitään satakiloisia nivelrikkopotilaita vielä tuossa iässä.

Toisaalta on aika surkea tilanne, jos keski-ikäiset naisihmiset joutuvat vielä useamman lapsenkin varusmiehiksi kasvatettuaan itse sinne armeijan Cooperin testiin. Ei tunnu ihan reilulta. Kuten sanottu, uskon silti, että jos normaalisti hölköttelen kympin lenkin metsässä reilussa tunnissa (ehkä menee 70 min), saattaisin hyvin motivoituneena jaksaa 12 minuuttia vähän reippaamminkin tasaisella. En ole tosin radalla juossut sitten kouluaikojen, eli kyseessä on pelkkä spekulaatio.

Vierailija
93/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 2400 on kyllä surkea tulos nuorelle miehelle. Jos se on keskiarvo niin porukassa täytyy olla kohtuullisen suuri joukko jotka lyllertävät hädin tuskin kahta kilometriä.

Ja "motivoituneet" naisvarusmiehet lyllertää 1300 metriä, kuten Ylen dokkarissa nähtiin. 

Puhutaan sen jälkeen miesten huonoista tuloksista, kun KAIKKI naiset pakotetaan juoksemaan samassa ikäluokassa cooperin testi. Paljonkos itse juokset? 

Edellisen kerran olen juossut Cooperin testin joskus yläkoulussa, jolloin kävelin huomattavan osan matkasta. Tulos oli silti 1800 metriä. En oikein usko, että 1300 metriä juossut on kovin motivoinut, tai voiko sitä etenemistä kutsua juoksuksi kun keskinopeus on 6,5 km tunnissa? Tuohan on ihan vitsi. Kyseessä on reipas kävelyvauhti.

t. ylempänä kirjoittanut N45

Se 1300 juossut aloitti ihan reippaasti, mutta joutui käytännössä keskeyttämään hengenahdistuksen vuoksi. Myöhemmässä jaksossa syyksi paljastui katkennut kylkiluu tai vastaava.

Jos siis nyt puhutaan samasta jaksosta, jonka minä näin pari vuotta sitten.

Nainen, joka vuoksi Cooperin viimeksi 43-vuotiaana. Silloin meni vähän päälle 2600 m.

Vierailija
94/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 2400 on kyllä surkea tulos nuorelle miehelle. Jos se on keskiarvo niin porukassa täytyy olla kohtuullisen suuri joukko jotka lyllertävät hädin tuskin kahta kilometriä.

Ihan riittävän hyvä

Vierailija
95/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää muistaa, että tilasto perustuu varusmiehiin. Yhä useampi nuori mies valitsee joko sivarin tai luistaa koko hommasta. Ei c-paperi vaadi muuta, kuin että lääkärille sanoo, että ahdistaa.

Aivan ja nuo lusmut ovat yli 99 prosenttisesti vielä rapakuntoisempia, hinteliä soijapoikia. Todellisuus koko ikäluokassa on siis vielä karumpi.

Maitoallergisen pojan äitinä pyytäisin saada huomauttaa, että minun soijatuotteilla jo vauvasta asti ruokittu 190 cm pitkä reilut 82 kiloa painava teinini ei ole hintelä eikä ainakaan rapakuntoinen. 2400m Cooperin testissä menee hänellä kevyenä palautumisharjoituksena.

Hyvänen aika sentään, itsekin varmaan hätätilanteessa jaksaisin hölkätä tuon tuloksen.

t. N45

Tuota, yli 40-vuotiaalla naisella erinmaisen kunnon tuloksen raja on 2300 metriä. Eli ellet harrasta kestävyysurheilua, et todellakaan "hölkkäile" mitään 2400 m tuloksia. Näin puhuu vain joku, joka ei ole koskaan Cooperia juossut. Tuohon 2400 m tulokseen vaaditaan 5 min kilometrivauhti, saa vapaasti kokeilla kuinka kauan sitä jaksaa :).

12 minuuttia?

Itse uskon, että tässäkin testissä on vaan arvostelutaulukkoa lievennetty vuosien varrella. Kun itse olin nuori, 2400 m ei ollut mikään erityisen hyvä tulos edes naisille.

Aika kultaa muistot tai sitten olet ollut osa urheilijaporukkaa. Toki nuorilla nuo tulokset on vanhempia parempia (ja kaikkien ikäluokkien vaatimukset alkaa laskea 30 vuodesta eteenpäin). Ja jos harrastaa kestävyysliikuntaa, niin toki saa hyviä tuloksia. Voisi olla silmiä avaavaa täälläkin vouhkaaville mennä sinne radalle koittamaan. Niillä 20 vuotta vanhoilla tuloksilla ei juuri ole painoarvoa (ja itse juoksen tuon erinomaisen rajan yli, mutta harrastakin maratoneja.)

Juokset maratooneja, mutta juuri ja juuri jaksat Cooperin testissä 2400m? Ei oikein käy ymmärrykseen. Missä ajassa juokset sen maratoonin? Jos se menee neljään tuntiin, pääsisit Cooperin testissä maratoonivauhdillasi tulokseen 2100m. Kai sinä nyt 12 minuuttia jaksat juosta vähän reippaammin?

Oletko sä mies? Miehillä tuntuu olevan kummallisia käsityksiä cooperin tuloksista (toki heiltä myös vaaditaan enemmän). Kuten sanottu yli 40-vuotiaalle naiselle 2300 m on erinomaisen kunnon raja eli suurin osa ikäluokastani jää taakseni. En ole kilpaurheilija vaan juoksen ilokseni ja maratoniin menee 4,5h. (Tämäkin on sellainen suoritus, joka jää valtaosalta haaveeksi.) Virallisen syketasotestin mukaan olen ikäluokkani parhaassa 5% kunnon suhteen. Vauhtikestävyys on huono, joten tuon kovempaa en pääse. Sen olen kyllä huomannut, että suurimmat ihmettelijät on yleensä niitä, joiden omasta cooperista on parikymmentä vuotta aikaa ja kuulemma 3000 m menisi ihan heittämällä...

Varmasti olet oikeassa, enkä alunperinkään sanonut muuta kuin että hätätilanteessa menisi varmaan tuo 2400m. Se ei taatusti menisi heittämällä. Saa kai sitä silti ihmetellä, jos oma kävelyvauhti tavallisella parin tunnin kävelylenkillä (huom, ei hölkällä) on nopeus, jonka joku 'motivoitunut' varushenkilö jaksaa Cooperin testissä. En vieläkään usko sitä todeksi.

Ja jos tulosparannusten palkinnoksi annetaan vapaapäiviä, eivät nuo tulokset muutenkaan ole millään tavalla luotettavia. Sama kuin palikkatestien tulosten kanssa. Mitä olen poikain juttuja kuunnellut, niin moni tekee nekin sillä mielellä, että eivät niiden takia ainakaan joudu aukkiin, eli nekin tulokset ovat täysin epäluotettavia.

Ootko sä nyt ihan tosissasi? Teet parin tunnin kävelylenkin samaan tahtiin ku varusmiehet juoksee Coooerin? Tää on kyl paras juttu mitä oon vähään aikaan kuullu!

Vierailija
96/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. Minäkin juoksin aikanaan 3070m vaikka en juoksija tyyppi olekaan.

mies52v

Vierailija
97/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. N45

12 minuuttia?

Ootko sä nyt ihan tosissasi? Teet parin tunnin kävelylenkin samaan tahtiin ku varusmiehet juoksee Coooerin? Tää on kyl paras juttu mitä oon vähään aikaan kuullu!

Ja näemmä myös matemaattiset taitoni ovat mielestäsi yli-inhimilliset. Laske itse niin pitäisi tulla sama tulos. 1300m / 12 min = 6,5 km/h. Normaalin terveen ihmisen kävelynopeus on n. 6 km/h.

Vierailija
98/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suuri yllätys? Tietokonepelejä pelaamalla ei muskelit kasva.

Vierailija
99/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. N45

12 minuuttia?

Missä ihmeen hätätilanteessa? Joku kirvesmurhaaja jahtaa vai? Kannattaa mennä kokeilemaan. 2400 m tulokseen yhteen ratakierrokseen saa mennä 2 minuuttia. (toki se pitäisi jaksaa toistaa kuusi kertaa, mutta voi aloittaa yhdestä kierroksesta).

Onko tämä sinusta joku ihmeellinen tulos, mihin ei nelikymppinen nainen voisi ikinä päästä? Kummallinen asenne. Ei kaikki ihmiset ole mitään satakiloisia nivelrikkopotilaita vielä tuossa iässä.

Toisaalta on aika surkea tilanne, jos keski-ikäiset naisihmiset joutuvat vielä useamman lapsenkin varusmiehiksi kasvatettuaan itse sinne armeijan Cooperin testiin. Ei tunnu ihan reilulta. Kuten sanottu, uskon silti, että jos normaalisti hölköttelen kympin lenkin metsässä reilussa tunnissa (ehkä menee 70 min), saattaisin hyvin motivoituneena jaksaa 12 minuuttia vähän reippaamminkin tasaisella. En ole tosin radalla juossut sitten kouluaikojen, eli kyseessä on pelkkä spekulaatio.

Siis mitäh, en ole väittänyt, että olisi mahdotonta (juoksen itsekin tuon ja ihan kuntoilija olen), mutta se tosiaan tarkoittaa sen cooperin taulukon mukaan, että silloin on erinomaisessa kunnossa (jos on yli 40-vuotias ja nainen). Ei sitä kylmiltään juosta, jos ei kestävyystreeniä ole alla, niin kuin se joku nainen arveli tekevänsä (ei vaikka olisi se puukkomurhaaja perässä). Ei muuta kuin radalle kokeilemaan, ei se tulos muuten selviä :).

Vierailija
100/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo saa kyllä miettimään, että jos armeija on kerran kaikille sama, niin saavatko myös naiset samat kriteerit ja pisteytykset kuin miehet vai helpotettuja suorituksia? Miksei tästä ole uutisoitu ollenkaan?

Eikö asiasta uutisoida ollenkaan, koska naisille on eri kriteerit noihin juoksuihin (tämä kumoaa väitteen siitä, että naisilla ei olisi erityiskohtelua armeijassa) vai ovatko arviointikriteerit samat, mutta niitä ei haluta julkaista, koska naiset olisivat sitten miesten kriteereillä 'rapakuntoisia' ja tämä ei kuulostaisi hyvältä? Vapaaehtoisten tyttöjenhän piti olla erityisen motivoituneita ja sukupuolensa parhaimmistoa.