Varusmiesten Cooperin testin tulokset laskivat alle ikävän haamurajan – ja näin paljon nuorukaiset ovat lihoneet takavuosiin verrattuna
SUOMALAISTEN nuorten miesten kestävyyskunto on huonompi kuin koskaan. Vuonna 2019 varusmiespalveluksensa aloittaneet miehet juoksivat ensimmäistä kertaa Cooper-testissä keskimäärin alle 2 400 metriä.
Samaan aikaan nuorukaiset lihovat. Viime vuonna varusmiesten keskimääräinen paino oli ensimmäistä kertaa mittaushistoriassa 78 kiloa, vaikka pituus on pysynyt samana.
Kommentit (143)
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Tuo saa kyllä miettimään, että jos armeija on kerran kaikille sama, niin saavatko myös naiset samat kriteerit ja pisteytykset kuin miehet vai helpotettuja suorituksia? Miksei tästä ole uutisoitu ollenkaan?
Eikö asiasta uutisoida ollenkaan, koska naisille on eri kriteerit noihin juoksuihin (tämä kumoaa väitteen siitä, että naisilla ei olisi erityiskohtelua armeijassa) vai ovatko arviointikriteerit samat, mutta niitä ei haluta julkaista, koska naiset olisivat sitten miesten kriteereillä 'rapakuntoisia' ja tämä ei kuulostaisi hyvältä? Vapaaehtoisten tyttöjenhän piti olla erityisen motivoituneita ja sukupuolensa parhaimmistoa.
Niin, tulee vähän sellainen fiilis, että jos naiset saa tehdä eri taulukolla, miksei pojillekin koulussa anneta parempia arvosanoja ruotsissa, koska näyttävät olevan keskimäärin siinä heikompia kuin naiset.
Eiköhän asevelvolllisuusarmeijan aika ole jo auttamatta ohi ja olisi aika hoitaa puolustus kuten muuallakin Euroopassa?
Vierailija kirjoitti:
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Tuo saa kyllä miettimään, että jos armeija on kerran kaikille sama, niin saavatko myös naiset samat kriteerit ja pisteytykset kuin miehet vai helpotettuja suorituksia? Miksei tästä ole uutisoitu ollenkaan?
Eikö asiasta uutisoida ollenkaan, koska naisille on eri kriteerit noihin juoksuihin (tämä kumoaa väitteen siitä, että naisilla ei olisi erityiskohtelua armeijassa) vai ovatko arviointikriteerit samat, mutta niitä ei haluta julkaista, koska naiset olisivat sitten miesten kriteereillä 'rapakuntoisia' ja tämä ei kuulostaisi hyvältä? Vapaaehtoisten tyttöjenhän piti olla erityisen motivoituneita ja sukupuolensa parhaimmistoa.
Niin, tulee vähän sellainen fiilis, että jos naiset saa tehdä eri taulukolla, miksei pojillekin koulussa anneta parempia arvosanoja ruotsissa, koska näyttävät olevan keskimäärin siinä heikompia kuin naiset.
Tätä sopii miettiä?
Uudi cooperin testi varusmiehille on 12 minuuttia ilman kännykkää.
Ainoa paikka on palomieskoulu missä naisilla ja miehillä on samat kuntovaatimukset.
Armeijassa,liikuntatunneilla,poliisikoulussa.. yms naisilla on helpommat kuntotestit.
Ja aukkiin sekä rukkiin otetaan ihan ensin kaikki halukkaat ja jos paikkoja jää täyttämättä niin sitten sinne voidaan pakottaa varusmiehiä.
Ja yleensä vapaaehtoiset naiset haluavat juuri aukkiin tai rukkiin, sen takia niin moni nainen suorittaa aukin tai rukin intissä.
Kuntotestit on aika turhat intissä koska niistä ei ole mitään etua tai mitään haittaa palveluksessa.
Itellää oli eka cooperin testi muistaakseni 1600m ja tokassa sit 2200m, sain kuntsarin(loman) kun paransin tulosta.
Koko intti oli ainakin minulle kunnon pakkopullaa vailla haasteita ja siellä ei juuri mitään oppinut.
Näin siis vuonna 2010
T: Miesoletettu
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän asevelvolllisuusarmeijan aika ole jo auttamatta ohi ja olisi aika hoitaa puolustus kuten muuallakin Euroopassa?
Ja mitähän se maksaisi? Kun nyt ollaan koronakevään aikana nähty, että kansanterveyteen voidaan tehdä kymmenien miljardien satsaus, ehkä seuraavaksi voitaisiin sijoittaa vaikka puoli miljardia suomalaisten laihduttamiseen. Alkaisi kummasti Cooperin testituloksetkin parantua kun ei tarvitse raahata läskiä ympäri kenttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän se maksaisi? Kun nyt ollaan koronakevään aikana nähty, että kansanterveyteen voidaan tehdä kymmenien miljardien satsaus, ehkä seuraavaksi voitaisiin sijoittaa vaikka puoli miljardia suomalaisten laihduttamiseen. Alkaisi kummasti Cooperin testituloksetkin parantua kun ei tarvitse raahata läskiä ympäri kenttää.
Huomattavasti vähemmän kuin meidän vuosi vuodelta heikkokuntoisemman asevelvollisuusarmeijan ylläpito. Lisäksi me saisimme rahalle vastinetta, kun kuuluisimme maailman suurimpaan puolustusliittoon.
Vai varusmiesten? Entäs ne unisex-tupien naikkoset sitten, kaikkiko timmejä bodaribööniä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti vähemmän kuin meidän vuosi vuodelta heikkokuntoisemman asevelvollisuusarmeijan ylläpito. Lisäksi me saisimme rahalle vastinetta, kun kuuluisimme maailman suurimpaan puolustusliittoon.
Ja mikähän tämä maailman suurin puolustusliitto mahtaa olla, joka meidät huolisi jäseneksi? Ihan vilpittömästi kysyn. Itse olen aina ollut sitä mieltä, että Suomen pitäisi kuulua Natoon, mutta eihän ne nyt enää meitä huoli.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse mies ja minun mielestä on hienoa että tästä aiheesta keskustellaan. Miesten fyysinen kunto on romahtanut ja miehistä on tullut henkisesti naismaisia. Onko testosteroinin lasku syynä tähän vai onko testosteroini laskenut tämän takia?
Miehiä syrjäytyy myös todella paljon.
Poikien ja miesten hyvinvoinnin eteen pitäisi tehdä jotain mutta mitä?
Miesten ja poikien haukkuminen sekä mollaaminen ei auta asiaan millään tavalla.
M30
Olen 50+ ja mies ja tiedän liian hyvin että ongelma on yhteinen. Itse asiassa, nuoret miehet ja naiset ovat vähiten ongelma. Keski-ikäiset miehet ja naiset ovat pahimmissa vaikeuksissa. En usko että ollaan sen turmeltuneempia kuin esi-isät, ruoka-aineet on toisenlaisia ja koneet hoitaa liikunnan.
Kovasti pitäisi liikuntaa ja vihanneksia lisätä.
Moi ap, tässä minun ajatukset asiasta: onneksi naiset sen sijaan ovat tosi hoikkia, menestyviä, täyspäiviä ja niin edelleen. Not.
Vierailija kirjoitti:
Moi ap, tässä minun ajatukset asiasta: onneksi naiset sen sijaan ovat tosi hoikkia, menestyviä, täyspäiviä ja niin edelleen. Not.
Tämä on kuin 11-vuotiaan kanssa keskustelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän tämä maailman suurin puolustusliitto mahtaa olla, joka meidät huolisi jäseneksi? Ihan vilpittömästi kysyn. Itse olen aina ollut sitä mieltä, että Suomen pitäisi kuulua Natoon, mutta eihän ne nyt enää meitä huoli.
Juurikin se Nato jonka kanssa meillä on jo rauhanajanyhteistyötä ja yhteisiä harjoituksia. Liitymisen estää lähinnä suomettumiseksi kutsuttu ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman vittuilua tai muutakaan agendaa, niin lasketaanko naisten tulokset tähän vertailuun mukaan? 30 vuotta sitten ei paljon naisia näkynyt armeijassa. Omassa ryhmässä oli joukko hyviä motinoituneita naisia, mutta vain yksi juoksi päälle 2000 metriä. Useimmilla tulos pyöri siinä 1700 metrin paikkeilla.
Naiset juoksevat 1700 metriä ja silti elävät yli 80-vuotiaiksi. Kuinka paljon miesten 2300 tuloksesta pitää siis huolestua?
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki saman ikäluokan naisten pakollisten cooperin testien tulokset? Ai niin, niitä ei vapaamatkustajilla ole.
Olen 54 v nainen ja just juoksin 2600. Voisin mennä armeijaan, jos huolivat.
On ihan totta että varusmiesten kunto, reserviläisistä puhumattakaan, on laskenut katastrofalisesti, ja siksi en usko itsenäiseen puolustukseen mitään suurvalta-armeijaa vastaan jos ei meillä ole liittoutumisen mukaantuomia sitovia turvatakuita..
Juoksin 3.150m.
Paino oli 87kg.
Poltin tupakkaa tuolloin.
Kuntotestit oli aina reilusti yläkantissa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo paino kuulostaa kyllä täysin normaalille.
Minä painoin armeijaan mennessä 65kg ja laahustin cooperissa sen minimin ettei joudu lenkille.
T. I/95 181cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki saman ikäluokan naisten pakollisten cooperin testien tulokset? Ai niin, niitä ei vapaamatkustajilla ole.
Olen 54 v nainen ja just juoksin 2600. Voisin mennä armeijaan, jos huolivat.
Siis juoksit 2600m tunnissa.
Vai kahdessa ?
Ihan ilman vittuilua tai muutakaan agendaa, niin lasketaanko naisten tulokset tähän vertailuun mukaan? 30 vuotta sitten ei paljon naisia näkynyt armeijassa. Omassa ryhmässä oli joukko hyviä motinoituneita naisia, mutta vain yksi juoksi päälle 2000 metriä. Useimmilla tulos pyöri siinä 1700 metrin paikkeilla.