Varusmiesten Cooperin testin tulokset laskivat alle ikävän haamurajan – ja näin paljon nuorukaiset ovat lihoneet takavuosiin verrattuna
SUOMALAISTEN nuorten miesten kestävyyskunto on huonompi kuin koskaan. Vuonna 2019 varusmiespalveluksensa aloittaneet miehet juoksivat ensimmäistä kertaa Cooper-testissä keskimäärin alle 2 400 metriä.
Samaan aikaan nuorukaiset lihovat. Viime vuonna varusmiesten keskimääräinen paino oli ensimmäistä kertaa mittaushistoriassa 78 kiloa, vaikka pituus on pysynyt samana.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa, että tilasto perustuu varusmiehiin. Yhä useampi nuori mies valitsee joko sivarin tai luistaa koko hommasta. Ei c-paperi vaadi muuta, kuin että lääkärille sanoo, että ahdistaa.
Aivan ja nuo lusmut ovat yli 99 prosenttisesti vielä rapakuntoisempia, hinteliä soijapoikia. Todellisuus koko ikäluokassa on siis vielä karumpi.
Maitoallergisen pojan äitinä pyytäisin saada huomauttaa, että minun soijatuotteilla jo vauvasta asti ruokittu 190 cm pitkä reilut 82 kiloa painava teinini ei ole hintelä eikä ainakaan rapakuntoinen. 2400m Cooperin testissä menee hänellä kevyenä palautumisharjoituksena.
Hyvänen aika sentään, itsekin varmaan hätätilanteessa jaksaisin hölkätä tuon tuloksen.
t. N45
Onpa hintelä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että eikö nämä varusmiehet kuitenkin yleensä suorita asepalveluksen alle parikymppisinä, joten luulisi heidän asuneen jonkun vastuullisen aikuisen kanssa ihan vähän ennen palvelukseen astumista. Eikö noiden vanhemmat yhtään katso mitä lapset syö ja käyvätkö ikinä lenkillä?
Itselläni on kotona 18-vuotias poika, joka on todella hoikka ja varmaan jaksaisi tuon 2400m juosta Cooperin testissä, ja itse olen hänen ruuistaan pitkälti vastuussa. Jos ylipainoa alkaa jo tuossa iässä tulla, asialle pitää tehdä jotain, koska vuosien mittaan tilanne ainoastaan pahenee.
Sanotko samaa kaikille lihaville nuorille naisille? Nykynaisista 98% on lihavia ja rapakuntoisia
Itselläni ei ole tyttäriä, mutta oma äitini olisi taatusti kuittaillut minulle, jos olisin jo parikymppisenä ollut ylipainoinen. Toisaalta meillä on hoikat geenit, eikä BMI:ni vielä keski-iässäkään ole lähelläkään normaalipainon ylärajaa.
Kuka nuorille painoasioista puhuisi ellei omat vanhemmat? Ylipaino on todella suuri terveysriski siinä missä tupakointikin. En purematta nielisi myöskään lapsen tupakointia.
Eli et kommentoi mitenkään nykynaisten ääretöntä ylipainoa, maalitat ainoastaan miehiä. Tämä selvä
Oletko siis sitä mieltä, että minun pitäisi mennä huomauttamaan kaikille lihaville nuorille naisille, että heidän pitäisi syödä vähemmän ja liikkua enemmän? Mielestäni en ole heidän ylipainostaan vastuussa. Minulla on omia lapsia, jotka ovat poikia, joten tietenkin kannan vastuuta heidän painostaan. Käy sinä huomauttelemassa tuntemattomille naisille heidän läskeistään ja katso kuinka käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa, että tilasto perustuu varusmiehiin. Yhä useampi nuori mies valitsee joko sivarin tai luistaa koko hommasta. Ei c-paperi vaadi muuta, kuin että lääkärille sanoo, että ahdistaa.
Aivan ja nuo lusmut ovat yli 99 prosenttisesti vielä rapakuntoisempia, hinteliä soijapoikia. Todellisuus koko ikäluokassa on siis vielä karumpi.
Maitoallergisen pojan äitinä pyytäisin saada huomauttaa, että minun soijatuotteilla jo vauvasta asti ruokittu 190 cm pitkä reilut 82 kiloa painava teinini ei ole hintelä eikä ainakaan rapakuntoinen. 2400m Cooperin testissä menee hänellä kevyenä palautumisharjoituksena.
Hyvänen aika sentään, itsekin varmaan hätätilanteessa jaksaisin hölkätä tuon tuloksen.
t. N45
Onpa hintelä.
Sitä sanotaan normaalipainoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. N45
Onpa hintelä.
Sitä sanotaan normaalipainoksi.
Tuuli vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että eikö nämä varusmiehet kuitenkin yleensä suorita asepalveluksen alle parikymppisinä, joten luulisi heidän asuneen jonkun vastuullisen aikuisen kanssa ihan vähän ennen palvelukseen astumista. Eikö noiden vanhemmat yhtään katso mitä lapset syö ja käyvätkö ikinä lenkillä?
Itselläni on kotona 18-vuotias poika, joka on todella hoikka ja varmaan jaksaisi tuon 2400m juosta Cooperin testissä, ja itse olen hänen ruuistaan pitkälti vastuussa. Jos ylipainoa alkaa jo tuossa iässä tulla, asialle pitää tehdä jotain, koska vuosien mittaan tilanne ainoastaan pahenee.
Sanotko samaa kaikille lihaville nuorille naisille? Nykynaisista 98% on lihavia ja rapakuntoisia
Itselläni ei ole tyttäriä, mutta oma äitini olisi taatusti kuittaillut minulle, jos olisin jo parikymppisenä ollut ylipainoinen. Toisaalta meillä on hoikat geenit, eikä BMI:ni vielä keski-iässäkään ole lähelläkään normaalipainon ylärajaa.
Kuka nuorille painoasioista puhuisi ellei omat vanhemmat? Ylipaino on todella suuri terveysriski siinä missä tupakointikin. En purematta nielisi myöskään lapsen tupakointia.
Eli et kommentoi mitenkään nykynaisten ääretöntä ylipainoa, maalitat ainoastaan miehiä. Tämä selvä
Oletko siis sitä mieltä, että minun pitäisi mennä huomauttamaan kaikille lihaville nuorille naisille, että heidän pitäisi syödä vähemmän ja liikkua enemmän? Mielestäni en ole heidän ylipainostaan vastuussa. Minulla on omia lapsia, jotka ovat poikia, joten tietenkin kannan vastuuta heidän painostaan. Käy sinä huomauttelemassa tuntemattomille naisille heidän läskeistään ja katso kuinka käy.
Kovasti sinulla on kuitenkin asiaa puuttua miesten läskeihin. Puutupa siis samalla innolla naisten läskeihin ja sheimaa läskinaisia palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä filtterin läpi sinä tätä oikein luet?!
Alle 2400 on kyllä surkea tulos nuorelle miehelle. Jos se on keskiarvo niin porukassa täytyy olla kohtuullisen suuri joukko jotka lyllertävät hädin tuskin kahta kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
No kuinka varusnaiset juoksi? Vai ovatko luvussa mukana pudottamassa keskiarvoa?
Tätä minäkin mietin vapaaehtoisen naisten asepalveluksen suorittaneena. Saapumiserän naiset juoksivat 1600-2450m cooperissa. Keskimäärin 2100m heidän tulos. Minulla oli tuo 2450 joka oli komppanian naisista paras tulos. Pojat juoksi paremmin.
Jotkut juoksee tahallaan ensicooperit huonosti koska jos seuraavassa parantaa tulostaan riittävästi (muistaakseni 400m) saa yhden vapaapäivän palkinnoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse mies ja minun mielestä on hienoa että tästä aiheesta keskustellaan. Miesten fyysinen kunto on romahtanut ja miehistä on tullut henkisesti naismaisia. Onko testosteroinin lasku syynä tähän vai onko testosteroini laskenut tämän takia?
Miehiä syrjäytyy myös todella paljon.
Poikien ja miesten hyvinvoinnin eteen pitäisi tehdä jotain mutta mitä?
Miesten ja poikien haukkuminen sekä mollaaminen ei auta asiaan millään tavalla.
M30Olen monista asioista samaa mieltä, mutta korvaan särähtää miesten haukkuminen naismaisiksi ja ylipäätänsä se, miksi naismaisuus on huono asia? Tai miksi toista sukupuolta käytetään haukkumasanana? Ja mitä sitten, jos joku mies ei ole testosteronia uhkuva Rambo? Onko hyväksyttävää olla ainoastaann yhden ääripään mies?
Voisiko miehetkin pikkuhiljaa hyväksyä keskuudessaan kaikenlaiset miehet? Myös ne, joka eivät istu supersankarimuottiin/eivät edes halua olla testosteroninimppuja? Ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa olla mies ja jos miehetkin tämän hyväksyisivät ja sisäistäisivät, niin siinä olisi jo yksi valtava askel kohti positiivista muutosta.
Miksi ajattelit että se on haukkumista jos sanoo miestä naismaiseksi? Ja missä kohtaa tuossa viestissä sanottiin että naismaisuus on huono asia?
Se nyt vaan on niin että naisista ja miehistä on tullut henkisesti samanlaisia.
Miehet ovat henkisesti naisistuneet ja naiset ovat henkisesti miehistyneet.
Tasa-arvo sekä feminismi juuri pyrkii siihen ettei sukupuolieroja olisi muualla kuin ulkonäössä ja se on minusta hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Alle 2400 on kyllä surkea tulos nuorelle miehelle. Jos se on keskiarvo niin porukassa täytyy olla kohtuullisen suuri joukko jotka lyllertävät hädin tuskin kahta kilometriä.
Ja "motivoituneet" naisvarusmiehet lyllertää 1300 metriä, kuten Ylen dokkarissa nähtiin.
Puhutaan sen jälkeen miesten huonoista tuloksista, kun KAIKKI naiset pakotetaan juoksemaan samassa ikäluokassa cooperin testi. Paljonkos itse juokset?
Voi olla, että nykyään testi juostaan oikeasti 400m pitkällä radalla. Vuonna 2007 juoksimme 360m pitkällä radalla, jonka kierros kuitenkin oli 400m laskennallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. N45
Tuota, yli 40-vuotiaalla naisella erinmaisen kunnon tuloksen raja on 2300 metriä. Eli ellet harrasta kestävyysurheilua, et todellakaan "hölkkäile" mitään 2400 m tuloksia. Näin puhuu vain joku, joka ei ole koskaan Cooperia juossut. Tuohon 2400 m tulokseen vaaditaan 5 min kilometrivauhti, saa vapaasti kokeilla kuinka kauan sitä jaksaa :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja "motivoituneet" naisvarusmiehet lyllertää 1300 metriä, kuten Ylen dokkarissa nähtiin.
Puhutaan sen jälkeen miesten huonoista tuloksista, kun KAIKKI naiset pakotetaan juoksemaan samassa ikäluokassa cooperin testi. Paljonkos itse juokset?
Olen viisikymppinen mies. Armeijassa juoksin 3450 metriä mutta olen juossut parempiakin tuloksia. Nyt olen liikkunut muuten kuin juoksemalla mutta tässäkin iässä, jalkavaivasta huolimatta lupaan juosta kirkkaasti yli tuon keskiarvon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viisikymppinen mies. Armeijassa juoksin 3450 metriä mutta olen juossut parempiakin tuloksia. Nyt olen liikkunut muuten kuin juoksemalla mutta tässäkin iässä, jalkavaivasta huolimatta lupaan juosta kirkkaasti yli tuon keskiarvon.
Kunnon puolesta ehkä, mutta dementia voi haitata menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen kerran olen juossut Cooperin testin joskus yläkoulussa, jolloin kävelin huomattavan osan matkasta. Tulos oli silti 1800 metriä. En oikein usko, että 1300 metriä juossut on kovin motivoinut, tai voiko sitä etenemistä kutsua juoksuksi kun keskinopeus on 6,5 km tunnissa? Tuohan on ihan vitsi. Kyseessä on reipas kävelyvauhti.
t. ylempänä kirjoittanut N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon puolesta ehkä, mutta dementia voi haitata menoa.
Jos löytyy suora tie mitä juosta niin ei haittaa kun ei tarvi muistaa missä pitää kääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. N45
Tuota, yli 40-vuotiaalla naisella erinmaisen kunnon tuloksen raja on 2300 metriä. Eli ellet harrasta kestävyysurheilua, et todellakaan "hölkkäile" mitään 2400 m tuloksia. Näin puhuu vain joku, joka ei ole koskaan Cooperia juossut. Tuohon 2400 m tulokseen vaaditaan 5 min kilometrivauhti, saa vapaasti kokeilla kuinka kauan sitä jaksaa :).
12 minuuttia?
Itse uskon, että tässäkin testissä on vaan arvostelutaulukkoa lievennetty vuosien varrella. Kun itse olin nuori, 2400 m ei ollut mikään erityisen hyvä tulos edes naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän pitäisi olla kilpailu miesten ja naisten välillä? En oikein ymmärrä, miksi toisaalta ollaan huolestuneita siitä, että pojista ei välitetä. Sitten kun välitetään ja ollaan huolissaan ikävästä kehityksen suunnasta, ei sekään ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen pikkujuttu, että ikäluokassa 17-20 (mihin varusmiehet kuulunee), miesten tulos 2300 merkitsee huonoa kuntoa, kun taas naisilla se on erinomainen kunto. Eli miesten ja naisten tuloksia ei voi metrimäärissä suoraan verrata. Yli 20-vuotiaissa ero pienenee (eli miesten ja naisten tulokset on lähempänä toisiaan ja naisiltakin vaaditaan jo 2700 m erinomaiseen tulokseen). Miehillä kovimmat vaatimukset on juuri tuossa 17-20 iässä. Naisilla taas 20-29 iässä.