Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varusmiesten Cooperin testin tulokset laskivat alle ikävän haamurajan – ja näin paljon nuorukaiset ovat lihoneet takavuosiin verrattuna

Vierailija
02.09.2020 |

SUOMALAISTEN nuorten miesten kestävyyskunto on huonompi kuin koskaan. Vuonna 2019 varusmiespalveluksensa aloittaneet miehet juoksivat ensimmäistä kertaa Cooper-testissä keskimäärin alle 2 400 metriä.

Samaan aikaan nuorukaiset lihovat. Viime vuonna varusmiesten keskimääräinen paino oli ensimmäistä kertaa mittaushistoriassa 78 kiloa, vaikka pituus on pysynyt samana.

https://www.is.fi/muutlajit/art-2000006621107.html

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi että palsta on mennyt pilalle muutaman räkä poskella vollottavan mieslapsen takia. Mistään ei voi keskustella ilman jatkuvaa ulinaa ja naiset vs. miehet-asettelua.

Kaikki naiset on rapakuntoisia läskejä. 

Hei vaan sinne hiekkalaatikon reunalle.

Kaikki naiset eivät ole rapakuntoisia läskejä.

Kaikki miehet eivät ole rapakuntoisia läskejä.

Tässä huolenaiheena oli nuorten miesten heikentynyt kunto ja painonnousu. Kukaan ei väittänyt kaikkien miesten olevan jotakin. Huomaatko itse eron? Huomaatko samalla, että todistit edellisen viestini todeksi?

Vierailija
22/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki naiset on kauniita juuri sellaisina kuin ne on. Läskisheimaus on väkivaltaa! Jokainen kantaa kilonsa itse! Myös rehevä on kaunis!"

Eli miehiä saa vapaasti läskisheimata, mutta auta armias jos naista sanoo läskiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikki naiset on kauniita juuri sellaisina kuin ne on. Läskisheimaus on väkivaltaa! Jokainen kantaa kilonsa itse! Myös rehevä on kaunis!"

Eli miehiä saa vapaasti läskisheimata, mutta auta armias jos naista sanoo läskiksi. 

Et ole tosissasi 🙄

Vierailija
24/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi että palsta on mennyt pilalle muutaman räkä poskella vollottavan mieslapsen takia. Mistään ei voi keskustella ilman jatkuvaa ulinaa ja naiset vs. miehet-asettelua.

Kaikki naiset on rapakuntoisia läskejä. 

Hei vaan sinne hiekkalaatikon reunalle.

Kaikki naiset eivät ole rapakuntoisia läskejä.

Kaikki miehet eivät ole rapakuntoisia läskejä.

Tässä huolenaiheena oli nuorten miesten heikentynyt kunto ja painonnousu. Kukaan ei väittänyt kaikkien miesten olevan jotakin. Huomaatko itse eron? Huomaatko samalla, että todistit edellisen viestini todeksi?

Kerro toki saman ikäluokan naisten tulokset? Ai niin, niitä ei ole. Pelkkää miesten maalitusta 

Vierailija
25/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen Naissotilaat dokkarissa lihava nainen "juoksi" tulokseksi 1300 metriä. 12 minuutissa. Huikea saavutus nykynaisilta! 

Vierailija
26/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki tuijottaa ruutua eikä ole ulkona, vaikka omassa nuoruudessa oli tietokoneet ja niillä pelattiin niin pelattiin paljon myös ulkona ja muuta liikuntaa. Nykyään ulkona liikkuu enään "tiedätte kyllä ketkä" riehumassa suomalaisten istuessa pleikkarin ääressä. Ei se pleikkari ole ongelma vaan se ettei sen vastapainoksi tee muuta.

Vierailija
27/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse mies ja minun mielestä on hienoa että tästä aiheesta keskustellaan. Miesten fyysinen kunto on romahtanut ja miehistä on tullut henkisesti naismaisia. Onko testosteroinin lasku syynä tähän vai onko testosteroini laskenut tämän takia?

Miehiä syrjäytyy myös todella paljon.

Poikien ja miesten hyvinvoinnin eteen pitäisi tehdä jotain mutta mitä?

Miesten ja poikien haukkuminen sekä mollaaminen ei auta asiaan millään tavalla.

M30

Ei miehistä ole tullut henkisesti naismaisia. Mitä edes tarkoittaa henkisesti naismainen? Empaattinen, lämminhenkinen tai epäitsekäs? Ihan samanlaisia miehet ovat luonteeltaan kuin ennenkin, mutta ovat kyllä lihoneet. Miehet ovat yhä enemmän vain omissa kuplissaan ja sikäli miesten omat arvot ovat vain vahvistuneet.

Vierailija
28/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse mies ja minun mielestä on hienoa että tästä aiheesta keskustellaan. Miesten fyysinen kunto on romahtanut ja miehistä on tullut henkisesti naismaisia. Onko testosteroinin lasku syynä tähän vai onko testosteroini laskenut tämän takia?

Miehiä syrjäytyy myös todella paljon.

Poikien ja miesten hyvinvoinnin eteen pitäisi tehdä jotain mutta mitä?

Miesten ja poikien haukkuminen sekä mollaaminen ei auta asiaan millään tavalla.

M30

Olen monista asioista samaa mieltä, mutta korvaan särähtää miesten haukkuminen naismaisiksi ja ylipäätänsä se, miksi naismaisuus on huono asia? Tai miksi toista sukupuolta käytetään haukkumasanana? Ja mitä sitten, jos joku mies ei ole testosteronia uhkuva Rambo? Onko hyväksyttävää olla ainoastaann yhden ääripään mies?

Voisiko miehetkin pikkuhiljaa hyväksyä keskuudessaan kaikenlaiset miehet? Myös ne, joka eivät istu supersankarimuottiin/eivät edes halua olla testosteroninimppuja? Ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa olla mies ja jos miehetkin tämän hyväksyisivät ja sisäistäisivät, niin siinä olisi jo yksi valtava askel kohti positiivista muutosta.

Vierailija
29/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuinka varusnaiset juoksi? Vai ovatko luvussa mukana pudottamassa keskiarvoa?

Ovat luultavasti mukana luvuissa mutta heidän lukumääränsä on niin pieni että sillä ei ole tilastollista merkitystä. Tuskin armeija tilastoi erikseen miesten ja naisten cooper-tuloksia. Se ei liene edes sallittua koska sukupuoliahan ei oikeasti edes ole.

Vierailija
30/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olihan tuolla hyvääkin. Kestävyys on laskenut, mutta lihaskunto parantunut. Ettei nyt ihan itkuksi mene. Hyvä miehet, te ootte kaikki Schwarzeneggereitä!

Vierailija
31/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää muistaa, että tilasto perustuu varusmiehiin. Yhä useampi nuori mies valitsee joko sivarin tai luistaa koko hommasta. Ei c-paperi vaadi muuta, kuin että lääkärille sanoo, että ahdistaa.

Aivan ja nuo lusmut ovat yli 99 prosenttisesti vielä rapakuntoisempia, hinteliä soijapoikia. Todellisuus koko ikäluokassa on siis vielä karumpi.

Maitoallergisen pojan äitinä pyytäisin saada huomauttaa, että minun soijatuotteilla jo vauvasta asti ruokittu 190 cm pitkä reilut 82 kiloa painava teinini ei ole hintelä eikä ainakaan rapakuntoinen. 2400m Cooperin testissä menee hänellä kevyenä palautumisharjoituksena.

Hyvänen aika sentään, itsekin varmaan hätätilanteessa jaksaisin hölkätä tuon tuloksen.

t. N45

Vierailija
32/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netflix, videopelit, älypuhelimet,noutoruoka,huumeet postilaatikosta kotiin, ja marketista kaljaa.

Omassa lähipiirissä tätä miesten keskuudessa ( 20-28 vuotiaita )

Ja kyllä noi herrat tilansa tiedostaa, muutos on vaan aika hemmetin vaikeeta.

Vierailija
33/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasto alkaa vuodesta 1993. Naiset ovat saaneet osallistua varusmiespalvelukseen vuodesta 1995 lähtien. Keskimäärin hieman alle 1000 naista vuodessa suorittaa asepalveluksen. Siksi tässä nuoret miehet ovat oleellisempi asia.

Vierailija
34/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armeija. Äärimmäisen kova koulu.

m39

Armeija. Paikka, jossa pojista tehdään pellejä.

m49

Vierailija
35/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, että eikö nämä varusmiehet kuitenkin yleensä suorita asepalveluksen alle parikymppisinä, joten luulisi heidän asuneen jonkun vastuullisen aikuisen kanssa ihan vähän ennen palvelukseen astumista. Eikö noiden vanhemmat yhtään katso mitä lapset syö ja käyvätkö ikinä lenkillä?

Itselläni on kotona 18-vuotias poika, joka on todella hoikka ja varmaan jaksaisi tuon 2400m juosta Cooperin testissä, ja itse olen hänen ruuistaan pitkälti vastuussa. Jos ylipainoa alkaa jo tuossa iässä tulla, asialle pitää tehdä jotain, koska vuosien mittaan tilanne ainoastaan pahenee.

Vierailija
36/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, että eikö nämä varusmiehet kuitenkin yleensä suorita asepalveluksen alle parikymppisinä, joten luulisi heidän asuneen jonkun vastuullisen aikuisen kanssa ihan vähän ennen palvelukseen astumista. Eikö noiden vanhemmat yhtään katso mitä lapset syö ja käyvätkö ikinä lenkillä?

Itselläni on kotona 18-vuotias poika, joka on todella hoikka ja varmaan jaksaisi tuon 2400m juosta Cooperin testissä, ja itse olen hänen ruuistaan pitkälti vastuussa. Jos ylipainoa alkaa jo tuossa iässä tulla, asialle pitää tehdä jotain, koska vuosien mittaan tilanne ainoastaan pahenee.

Sanotko samaa kaikille lihaville nuorille naisille? Nykynaisista 98% on lihavia ja rapakuntoisia

Vierailija
37/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuleva varusmies painaa 90kg, mutta on kyllä 191cm pitkäkin..

Vierailija
38/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotko samaa kaikille lihaville nuorille naisille? Nykynaisista 98% on lihavia ja rapakuntoisia

Itselläni ei ole tyttäriä, mutta oma äitini olisi taatusti kuittaillut minulle, jos olisin jo parikymppisenä ollut ylipainoinen. Toisaalta meillä on hoikat geenit, eikä BMI:ni vielä keski-iässäkään ole lähelläkään normaalipainon ylärajaa.

Kuka nuorille painoasioista puhuisi ellei omat vanhemmat? Ylipaino on todella suuri terveysriski siinä missä tupakointikin. En purematta nielisi myöskään lapsen tupakointia.

Vierailija
39/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulokset selittyy kehopositiivisuudella.

Nykyään kun kukaan ei saa olla ruma, läski, tyhmä, laiha, heikko, vässykkä eikä mammanpoika, vaan kaikki ovat omia upeita itsejään niin onko ihme että suorituskyky laskee?

Silloin kun minä olin armeijaikäinen, cooperissa meni karvan vajaa 3000, vaikka harrastuksiini kuului enimmäkseen kaljanjuonti ja autojen rassaaminen.

68 kiloiselle tuo oli normitulos siihen aikaan.

Vierailija
40/143 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän peräänkuulutetaan vanhempien vastuuta. Hauskan prosenttiluvun olet kyllä keksinyt.